{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Merle avl
  • #1   16. okt 2011 Kan det ikke være lige meget om det ikke er en lovlig farve - det er da stadig en sød blandingshund som kan være et godt kæledyr? smiley
    Synes da Merle "Chihuahuaerne" ser søde ud og det er der sikkert også mange andre der gør smiley


  • #2   16. okt 2011 Ja det er en skam med alle de merle chihuahuas der pt. er i omløb, man må håbe de holdes ude af avlen - Ligeledes med deres søskende.

  • #3   16. okt 2011 Tinna.

    nej det kan da slet ikke være lige meget. jeg er fuldstændig lige glad med om det er en blanding, men at det er så risikabelt at avle på dem, og alligevel vælger man at gøre det. det forstår jeg ikke.


  • #4   16. okt 2011 Der er da ingen af dem du linker til der sælges til avl. De sælges til familiehunde som jeg læser det. Så kan det sku da være lige meget om de har den ene eller den anden farve.

    Og hvorfor er det mere farligt at avle merle chi end merle alle mulig andre racer?
    Hvalpene har jo ikke stamtavle, så de forstyrre ikke den normale Chi-avl.


  • #5   16. okt 2011 Måske jeg ikke har fulgt så meget med - for Chihuahua interessere mig generelt ikke.
    Men hvorfor er det mere farligt at avle Merle Chi, end Merle Collie? smiley

    Synes det er lidt vildt at gå i selvsving over at nogle sælger hvalpe der er af en bestemt farve.


  • #6   16. okt 2011 Hvordan, når de ikke har bog, kan disse hvalpe jo aldrig påvirke jeres avl?

  • #7   16. okt 2011 Synes også det er rigtig trist... Kender ikke så meget til lovlige og ikke lovlige farver på chi hvalpe, men mon dog ikke det er som hos de franske bulldog, der er jo en grund ti de ikke er lovlige og så absolut ikke bør avles på... Bulldogklubben har skrevet vedhæftede omkring emnet

    http://www.bulldogklubben.dk/images/stories/pdf/sjldne%20farver%20hos%20fransk%20bulldog%20web.pdf



  • #8   16. okt 2011 Charlotte: Ja den med de billigere hvalpe køber jeg ikke - der vil altid være billigere hvalpe end DKK hvalpe som trækker i folk. Uanset om hvalpen har en sjælden farve eller ej.

    Men du svare ikke på hvorfor der er større risiko ved at avle merle Chihuahua end Merle Collie?


  • #9   16. okt 2011 Tinna ved collie er der ikke tilknttet alvorlige sygdomme ved merle farven, men det er der ved chi, endda meget alvorlige sygdomme som vidergives i avlen.

    Det er jo forfærdeligt at man avler en hund til at have en meget høj risiko for at blive bl.a. døv, blind eller det der er værre. Man kunne fristes til at sige at det er dyremishandling bevidst at lave hunde som højst sansynligt får alvorlige sygdomme med fra fødslen.


  • #10   16. okt 2011 Hun D skriver: "ved collie er der ikke tilknttet alvorlige sygdomme ved merle farven"

    Jo, det er der altså!!! Problemet med merle farven er det samme i alle racer, og man skal vide hvad man laver, når man avler hunde i merle farver, og fx. aldrig parre merle x merle eller merle x zobel, hvis vi fx. snakker collie...


  • #11   16. okt 2011 Tinna: Det er noget med at chi'en kan have mange forskellige farver, hvor merle-genet kan "gemme" sig i. Fx. collien findes kun i farver, hvor merle-genet er synligt i, og derfor kan det kontrolleres. Alle de sygdomme man forbinder med merle-genet, opstår først når man avler på to hunde, der begge har merle-genet, hvilket jo selvfølgelig skal undgåes. Men hvis genet ikke er synligt, kan man hurtigt komme til at lave nogle meget usunde hvalpe.
    (Det er sådan her jeg har forstået det, men skal ikke garantere, at jeg ikke har taget fejl) smiley


  • #12   16. okt 2011 Hvis du parre merle merle er det farligt for alle racer...

    Men hvis du parre den med en sort eller andenfarve er det ikke farligt

    men med chi'er tror jeg nok merle genet ligger skjult så du ikke kan se om den er merle plus merle ved chi'er er mere syg end f.eks bergamascoerne...


  • #13   16. okt 2011 Så hvis man ved hvad man laver - parre merle "Chihuahua" med en der ikke bære det gen, så er der som sådan ingen problemer. Og man får søde blandingshunde ud af det, som kan blive søde familiehunde. Og man behøver derfor ikke gå i selvsving.

    Det er vist bare det jeg vil frem til smiley


  • #14   16. okt 2011 Tinna: Jeg giver dig i princippet ret, men problemet er nok bare at de sjældent er ret godt styr på "blandingsavlen"...

  • #16   16. okt 2011 Tinna: problemet med merle farven indenfor chi er at merle kan skjule sig i nogle af farverne derfor kan du uden at vie et parre en merle med en "skjult" merle og få syge hvalpe.
    Indenfor collier må du kun parre merle med tricouler, hvis du parrer zobel og merle kan er ske det samme med at merle farven er skjult, derfor er der skrappe regler for hvilke farver du parrer indenfor racer hvor merle er tilladt.


  • #17   16. okt 2011 Nu skriver jeg vist også Chihuahua i " " - og nævner flere gange ordet blandingshund, så jeg er helt enig. Der findes ikke Ægte Chihuahua i farven Merle. Der findes "Chihuahua" ligesom Lillys far er en "Foxterrier" smiley

    Eneste problem jeg har her er at man går i selvsving over det i første indlæg - over at disse blandingshvalpe sælges. Det betyder jo ikke at hvalpene SKAL bruges i avl.


  • #18   16. okt 2011 Holtenvejen: Man kan vel bruge en han med bog og en Merlehund, så ved man det vel, kunne jeg forestille mig smiley

  • #19   16. okt 2011 Fatter ikke at folk uden forstand hele tiden skal lave ekstremavl - det er noget værre svineri!!!

    Indenfor collie er blue merle tilladt, men man kan ikke bare avle løs på dem. Man kan kun bruge dem på tricolour hundene, da merlegenet ellers kan ligge skjult og så risikerer man at avle merle på merle med meget syge hunde til følge.

    Folk der skamavler hvalpe som disse merle chi´er skulel have en kæmpe bøde for deres uvidenhed.


  • #21   16. okt 2011 Jeg kan nu ikke sae den der nuttede faktor, syntes da de ser hæslige ud, men det er nok smag og behag

  • #22   16. okt 2011 Øv jeg sys ellers os de er flotte! Men så er den strøget af listen!

  • #23   16. okt 2011 (link fjernet)

    Her er vist én af dem, der tror at merle er ufarligt og en fin farve


  • #24   16. okt 2011 Charlotte: Der tager du fejl. Jeg SKAL ikke sætte mig ind i noget som helst før jeg udtaler mig om det er en sød hund smiley For det er sku en nuttet farve til de hunde.

  • #25   16. okt 2011 Merle inden for bergamascoerne er også lovligt, så længe det bare det er parret med en sort... ellers giver det dobbel merle og det er noget skidt... Ved bergamascoerne kan det ikke være skjult heldigvis...

  • #26   16. okt 2011 De skal da ikke lære noget af min mening. Jo måske ud fra mine spørgsmål, som jeg prøvede at få svar på. Men så får jeg bare smidt et "google det" eller et langt ubrugeligt link i hovedet smiley

    Jeg synes sku de er nuttet, de små blandingshunde. Men jeg skal aldrig hverken eje eller avle dem, så min mening tæller som sådan ikke.
    Men er da glad for at merle ikke findes hos Chinese Crested - der ville problemet sku være større.


  • #27   16. okt 2011 Fordi de er hårløse og du ikke ville have en chance for at se hvad farve de reelt har smiley Så der ville selv en merle være svær at spotte.

    Dine links er for mig ubrugelige, fordi jeg i forvejen ikke har den store interesse i det, så at tygge mig igennem sådan en smøre på engelsk kommer aldrig til at ske. Svar formuleret af dig eller en anden herinde er meget nemmere at forstå smiley


  • #28   16. okt 2011 Så nu har jeg læst det, må jeg så udtale mig og spørge?

    Hvorfor er det mere farligt at avle Merle "Chihuahua" end Merle Gravhund - nu vælger jeg gravhund, i stedet for Collie. Så burde merle gravhunde jo også forbydes, for det er jo der øjen problemerne kommer fra...

    Og jeg synes stadig det er en super sød hund, sådan en Merle Chihuahua og jeg kan stadig ikke gå i selvsving over det. De er ikke i DKK, så de kan ikke forstyrre den rigtige avl inden for racen. Hvis de forekom i racen ville hvalpen jo ikke kunne avle videre og så var det ligesom slut der.

    Og vil man avle Merle Chi kan man vel bare DNA teste sine avlsdyr for at sikre sig at de ikke blir dobbelt merle.
    Jeg har set en sheltie på youtube der er dobbelt merle, den er døv og stum - ikke særlig heldigt, men det er heller ikke det jeg synes er sødt.


  • #29   16. okt 2011 jeg mener merle chihuahua er den eneste som er forbudt af den simple grund at i chihuahua racen er der måske 20 forskellige farver, ex. to ganske almindelige hvide chihuahuas med EN sort plet på øjet. de er 100% ens disse to chi'er!

    den eneste forskel på disse to er at den ene er merle og det er den anden ikke. du kan nemlig ikke se forskel. fordi på den ene er merle gemt i hunden dvs, at det ikke kan ses. hvor den første af de to, der kommer merle til udtryk i den sorte plet på øjet.

    og jo man kunne godt BARE tage en dna test. men så står du pludselig med en race hvor ALLE chi'er i hele verden skal dna testes. og derfor har man valgt at sige at denne farve er ulovlig.

    og hvorfor det ikke er lige så slemt med gravhund og collien er fordi at i disse to racer finder du ikke 20 grundfarver , nej de har måske kun 3-4 farver i deres racer så der kan merle ikke gemme sig på samme måde smiley


  • #30   16. okt 2011 Tinne er du så naiv at tro, at folk der avler udenfor DKK lader være med at parre to merle, elelr bilder du dig ind, at de kan se merle i chi´er som andre ikke kan se??

    Med det jeg kender til mennesket og dets egenskaber må jeg sige, at jeg tror ikke på, at folk ved hvad de gør - er der penge i lortet og folk vil købe, ja så laver de hvad det skal være - sådan er den menenskelige psyke desværre ofte ;-(((


  • #31   16. okt 2011 Kennelmor: Self er jeg ikke så naiv, ved godt at folk der avler uden for DKK ofte ikke gør ret meget forarbejde.
    Men hunden i sig selv ser jeg ikke noget problem i, hvis man lavede det forarbejde, ligesom folk der avler andre racer med farven merle.


  • #32   16. okt 2011 Selina: Cavalieren skal efter nytår DNA testes inden avl. Hvorfor skulle det være svære at teste Chihuahua end Cavalier?

  • #33   16. okt 2011 JAmen det er da svært at gøre sit forarbejde godt nok, når melrle kan ligge skjult. Har du ingen tavle så aner du jo ikek hvad der er i hunden - det kunen godt være et gen for merle.

    Nej lad være med at eksperimentere med sådan noget på racer, hvor det ike ker anerkendt, det er hul i hovedet.


  • #34   16. okt 2011 Tinna

    det kan godt være men det bliver jo også kun overholdt når det er en cavalier med tavle.

    det kommer ALDRIG til at blive overholdt med chi'en uden tavle. og prøv lige at tænk på at 50% af alle de chi'er der bliver solgt i dk er uden tavle netop fordi denne rave de sidste 10år er blevet så pisse populær. hvis du vælger at sige at merle skal være en godkendt farve i chihuahuaen så kan du lige så godt blæse hovedet af alle chi'erne på en gang. du smadre hele racen fuldstændig. ALLE tavleløse chi'er vil være mega syge.


  • #35   16. okt 2011 Bedste

    jo det skriver jeg også længere oppe at det kan det godt. men du kan ikke dna teste ALLE 35.000 eksemplarer af chihuahua eller chiahuahua blandinger i dk, og i og for sig hele verden.


  • #36   16. okt 2011 Jeg har fx en blå chihuahua med tavle. men der VED du jo at hun er blå. det kan du jo netop se, så derfor skal hun dna testes . hvis man kunne se merle i ALLE chihuahua'er så ville det være fint at have denne farve. for så kunne du styre hvike der skulle sættes sammen i en parring og hvilke der ikke skulle. men det kan du ikke fordi du kan ikke se merle.

  • #37   16. okt 2011 Selina: Jeg siger ikke at Merle skal være en godkendt farve??? Jeg skriver blot at der er ingen grund til at gå i selvsving over 3 annoncer og hvalpene er da nogle søde blandingshunde smiley

    Jeg er lidt ligeglad med hvilke farver der er og ikke er godkendt hos racen. Jeg skal aldrig eje en - men har da lov at synes de er søde smiley


  • #38   16. okt 2011 nej det synes jeg et eller andet sted ikke man burde, for merle burde ikke eksistere i chi'en

  • #39   16. okt 2011 Det er slet ikke så mange chi´er der har tavle, jeg tror det er 5-10% af chi´erne der har DKK tavle, resten er uden tavle eller måske med en anden tavle end DKK.

  • #40   16. okt 2011 kennelmor

    præcis, og det vil sige at det vil være en endeløs kamp.


  • #41   16. okt 2011 ja men merle eksistere jo kun fordi der er folk som fx tinna som synes at e er noget så søde og som sætter spørgsmålstegn ved merle, og ikke kan se hvorfor det er så mega farligt i chi'en

  • #42   16. okt 2011 Med en ordentlig stamtavleklub i ryggen, så ved man at der ikek er merle i ens chi.

    Og Tinne, jeg må bare konstatere at jeg endnu engang er meget uenig med dig, jeg har meget svært ved at kapere at du er så facineret af det specielle og er ligeglad med eks sundhed.


  • #43   16. okt 2011 Ja det er min skyld det hele smiley
    Folk som mig der hverken vil eje eller have en chi.


  • #44   16. okt 2011 Tinna

    jeg siger ikke direkte at det er din skyld, men din holdning er da hvertfald ikke med til at fortælle "uskyldige" mennesker til at holde sig fra merle, hvis de en dag ser denne tråd vil du måske have tilbøjelighed til at "gå på din side" for at sige det lidt barnligt , og vælge at få en merle chi, fordi der var jo en i tråden som ikke mente det var slemt.- så kan det da heller ikke være så slemt.

    sørgeligt. fordi jo jeg synes faktisk det kan se sødt ud, men jeg synes det er 1000 gange mere syndt end det er sødt


  • #45   16. okt 2011 "Og Tinne, jeg må bare konstatere at jeg endnu engang er meget uenig med dig, jeg har meget svært ved at kapere at du er så facineret af det specielle og er ligeglad med eks sundhed."

    Og det skriver jeg hvor?
    Der er da stor forskel på at være fascineret af dem og til at være ligeglad?
    Det er da ikke min skyld at merle chihuahuaer findes? Ingen steder i denne tråd anbefaler jeg nogen at købe dem, ingen steder anbefaler jeg at avle på dem. Jeg prøver blot at stille spørgsmålstegn ved jeres selvsving (som I er så gode til at gå i) - kunne jo være nogen lærte noget, andet end at I er en flok DKK-snobber som folk bare har af at lytte til, ellers...

    Men gud forbyde at nogen stiller spørgsmålstegn ved det I skriver smiley

    Jeg har da lært noget nyt i dag - det har jeg lært ved at være kritisk, ikke ved at klappe trådstarter på ryggen og sige: "jamen det er også rigtig"
    Jeg synes stadig de små hvalpe i annoncerne er super søde at se på - men det er på ingen måde min skyld at hvalpene er der, at de bliver solgt og at avlen af dem fortsætter. For jeg har en helt anden race, jeg har DKK-hund som jer og jeg anbefaler kun DKK-hunde til de mennesker som spørger mig smiley Jeg kan ikke stå inde for andet end det - men det gør da ikke de hvalpe mindre søde at se på smiley


  • #46   16. okt 2011 Tinna

    Jeg ejer slet ikke en DKK-hund. og kommer nok heller aldrig til det. jeg har en blanding, en dru og en uden tavle. smiley så du kan ikke sige at jeg er en DKK snob


  • #47   16. okt 2011 Charlotte: Jeg forstår ikke hvorfor der skal laves en tråd om at der er 3 annoncer med hvalpene, fordi de har en ikke tilladt farve.

  • #48   16. okt 2011 Selina: Nu var det også Charlotte og Iben jeg mente smiley

  • #49   16. okt 2011 Jeg har da læst det ene, som du bad mig om? smiley Har da også lært lidt, skriver jeg ikke også det?

    Undre mig bare hvorfor det er værre med merle ved Chihuahua end ved Gravhund.
    Fair nok, har hørt at det er det bare - men stadig ikke hvorfor.


  • #50   16. okt 2011 Tinna, ingen beskylder dig for at have skyld i at de chi´er er til salg!!!
    Men det er bare ike kførste gang du i en tråd blvier facineret over det specielle og ekstreme, og selvom man forklare omkring sundhedsrisici, så synes du stadig de er søde og nuttede.

    Det er jo overovedet ikek nuttethedsfaktoren det komer an på, det der er vigtigst er, at vi opdrætter nogle sunde hunde.

    Og så må jeg sige at jeg ikke regner mig selv for snob, fordi jeg ikke går ind for ekstremavl, og jeg anser det ikke som at gå i selvsving når man påpeger at ikke alt avl er hensigtmæssig - ved ikke hvorfor du lige skulle fyre den svada af - diskuter da emnet og lad være med at blive personlig.

    Hvis du vil vore hunde det godt, så lad være med at facineres af det ekstreme og kæmp for den sunde og fornuftige avl - det er trods alt levende væsner vi har med at gøre og ikke tøjdyr.


  • #51   16. okt 2011 Hmmm, hvor er jeg ellers fascineret af det specielle og ekstreme?
    Jo, ok mere pels på nogle racer er jeg fascineret af - kan godt huske at jeg ikke er enig med dig i Colliernes pels, men hold da op, hvor er det slemt at kunne lide stor pels hos dem.
    Ellers er jeg sku ikke sikker på hvor jeg ellers har ytret mig smiley

    Jeg er hverken til fladsnuder, rynkehunde, minihunde eller kortbenede hunde.


  • #52   16. okt 2011 Bedste Merle genet er farlig i dobbel forstand det kan give blind og døv hed, og andre defekter

  • #53   17. okt 2011 Det er værre ved chi/poms end gravhund/collie/aussie/sheltie/border collie/corgi(cardigan) fordi de farver der kan skjule merle på en chi/pom ikke er dominante, som for de andre racer (zobel er dominant, og de andre bærer ikke e-gul). Farveavl er uforudsigeligt for chi/pom, hvor det er meget simpelt for de andre racer.

    Iflg nogle kilder er der ud over det noget sygdomsværk forbundet med det enkelte merlegen, ud over dem som opstår ved dobbelt merle. Jeg ved ikke hvor meget hold der er i det, men jeg har en formodning om at det kan skyldes at de hunde der oprindeligt er blevet brugt til at blande merle ind i racen kan have været syge/bærere af sygdom.

    En anden teori siger at der er øget risiko for æjenproblemer og døvhed uanset race - at det åbenbart er mest udtalt ved chihuahua/poms kan måske skyldes at de har helt vildt små hoveder, eller at racen som helhed ikke i forvejen har de risici.

    Uanset hvad så må man altså undre sig over hvordan merlegenet kan forbindes til øjenproblemer i chihuahua/merle, når merle eksisterer i flere racer der netop skal øjenlyses. (Måske skal de det pga merle i linierne?)

    Her er et eksempel på noget merlechi avl, der gav både en alt for stor chi, og en med synsproblemer (begge er merle, ikke dobbelt merle)
    http://www.kandeechihuahuas.com/merles/ftlowille.html


  • #54   17. okt 2011 Tak Søster, lige netop sådan et indlæg jeg ledte efter. Nu forstod jeg det også og fik svar på mit spørgsmål smiley

  • #55   17. okt 2011 Tinna

    men egentlig svarede jeg på dit spørgsmål længere oppe, smiley
    det er jo ret simpelt , chihuahua har en større farve skala end fx gravhunden som du nævner og stiller spørgsmål til, derfor kan merle ikke gemme sig i gravhunden på samme måde som det fx kan med chi'en. igen vender jeg tilbage til mit ex med den hvide chihuahua, du kan ikke få en 100% blond gravhund. og derfor har merle sværer ved at gemme sig i gravhunden end i chihuahuaen


  • #56   17. okt 2011 Søster formulerede det bedre. Anede ikke du havde svaret på mit spørgsmål smiley

  • #57   17. okt 2011 Hehe det er helt iorden. smiley
    jeg er nok ikke lige den fødte dansk lærer smiley


  • #58   17. okt 2011 Selina, jeg synes faktisk du forklarer meget godt ;-).... ligesom Søster gør!!!

  • #59   18. okt 2011 Kennelmor

    Ihh tak smiley nu bliver jeg da helt glad smiley hvor er du sød heh


  • #60   18. okt 2011 Kennelmor: Du forsvandt da du skulle fortælle hvor jeg ytrede mig fascineret om ekstremavl... Vil virkelig gerne vide det.

  • #62   18. okt 2011 Anja: Jamen dog, lettede det? smiley

  • #63   18. okt 2011 Haha Tinna smiley

  • #64   18. okt 2011 Charlotte: Jeg vil nu mene at jeg alle dage har ret til at synes de hunde ser søde ud - det gider jeg ikke klantres for. Jeg vil hverken eje eller have dem.

    Og nej blå øjne hos CC har ikke noget at gøre med merle.
    De blå øjne kommer oftes i forbindelse med hvide hunde, det ses også hos andre racer som fransk bulldog, pekingeser, dalmatiner - og andre hvide hunde. Hvide hunde har tendens til at blive døve, men tror ikke du skal blande det samme med merle.


  • #65   18. okt 2011 Charlotte, hvilke problemer mener du der er med collien - den er faktisk en meget sund race??

    Tinna - jeg har med vilje ikke skrevet yderligere om det jeg mener med er din facination af det mere ekstreme, for jeg synes ikke det hører til i denen debat om blue merle, men jeg har bare lagt mærke til, at nå der er hunde der ike kser ud som standarden, så synes du de er søde eller what ever.


  • #67   18. okt 2011 Ja det har du helt misforstået, blue merle hos collien er en anerkendt farve.
    Der er så nogle udenfor DKK der vælger at avle på kryds og tværs af farverne, og hos dem kan merle genet ligge gemt, men ikek hos dem emd DKK tavle, for der parrer man kun merle med tricolor.


  • #69   18. okt 2011 Kennelmor: Eller fordi du ikke har hold i det du skriver - men det regnede jeg heller ikke med smiley

  • #70   18. okt 2011 Men ift tavlen så er der stor forskel på racerne ift hvor mange der avles med tavle i DKK.

    Jeg mener at Chién er helt nede på at 5 % af chierne er med DKK tavle af alle de chi´er der avles i landet, hos collien er 70 % med DKK tavle og resten uden. Jeg kender kun til en avler herhjemem der laver hvise collier der blandes af zobel og merle hunde - noget værre skrammel.



  • #71   18. okt 2011 Tinna - så vil jeg da lige nævne det kuld du lavede med en hårløs kineser med ry for dårlig tandkøs som du parrede med en blandingsterrier, som du skrev havde et iltert sind - det synes jeg er ekstremt så det basker !!!!
    Og ja så har du udtalt at du kan lide collierne med ekstrem meget pels, fordi de ser sødere ud - og som du selv nævner længere oppe i denne tråd, og nu synes du så også merle vhi´erne er nuttede elelr søde - så jeg synes der tegner sig et bilelde efterhånden.

    Og så undskylder jeg dette indlæg, for jeg synes ikke det hører hjemme i debatten, men jeg skriver det kun pga Tinnas bekyldninger om, at jeg ikke har hold i det jeg skriver.


  • #72   18. okt 2011 Hehe, dårlig tandkød? Du aner jo ingenting om race og at jeg har lavet et ups-kuld, har da intet med ekstrem-avl at gøre.
    Chinese Crested har intet med ekstrem-avl at gøre??

    Ja jeg kan godt lide meget pels hos Collier, er det ekstrem-avl, at de har meget pels?? Hold da op hvor det påvirker deres sundhed....
    Og så i denne tråd. Det var mange eksempler.

    Jeg er som sagt hverken til rynkehunde, fladsnuder, mini-hunde eller kortbenede hunde, som vist mere er ekstremavl.


  • #74   18. okt 2011 Og så synes jeg da lige du skal møde Lilly, før du dømmer hende. Ilter er ikke et ord jeg bruger smiley

  • #76   18. okt 2011 Charlotte ang collierne, så læs alt det der er skrevet i tråden, for der stpr hvorfor merle er godkendt som farve i nogle racer og ike ki andre, det er lidt skørt at vi skal til at skrive det hele en gang til.

    Og Tinna - dengang kan jeg huske at du i din hund profil havde skrevet at moderen var "hidsig" - måske brugte du en andet ord - og CC er kendt med tandproblemer, så meget ved jeg om racen. Det kan godt være du ike ksynes den kombi du fik lavet der er særlig ekstrem, men det synes jeg.


  • #77   18. okt 2011 Jeg skriver stadig at hun er hidsig - men det er vel ikke unormalt for en tæve der bliver snuset i bagenden af en hanhund. Nogle tæver vender sig på ryggen og finder sig i det hele, andre tæver bliver hidsige. Lilly er af den sidste type.
    Hvis ingen tæver der havde Lillys temperament måtte lave hvalpe, mjaa... så skal mange tæver hives ud af avlen. Du skal seriøst møde Lilly, før du dømmer hende smiley

    Ja, hårløse hunde mangler tænder - HÅRLØSE hunde smiley Det ligger på det hårløse gen, hos alle hårløse hunde. Det står endda i standarden at det er tilladt. Mine 2 hårløse hvalpe mangler dog ingen tænder. Og deres sind er perfekt. De ligner meget deres mor, og sikke et held for deres ejere.

    ... når det så er sagt. Så er det 2 år siden, det var et uheld - og jeg har indrømmet at jeg lavede en fejl dengang. Jeg tog konsekvensen af det og fik begge mine hunde neutraliseret. Skal jeg så virkelig blive ved med at høre for det?
    Jeg gjorde det bedste jeg kunne for de hvalpe. Det gør jeg stadig. Alle hvalpekøbere er stadig velkommen her eller til at skrive og spørge om råd, selvom Lillys ældste hvalpe er næste 4 år gammel. Alle hvalpe som vel og mærke er sunde og raske og som alle har et dejligt sind.

    Så hvis de hvalpe ligger til grund for at du mener at jeg går ind for ekstrem-avl - jamen så må jeg vel gøre det. For de er nu engang sat i verden.

    Trækker mig bare ud af den her tråd, for det niveau gider jeg simpelthen ikke ned på. Troede folk herinde var voksne mennesker.


  • #78   18. okt 2011 Charlotte med de.... merle er godkendt i en del racer...

  • #79   18. okt 2011 Tinna, nu bad du mig jo om at uddybe mine holdning - du kunne jo lade være med at blive ved og ved med at spørge mig, og når jeg så ikek vil uddybe så skriver du, at jeg ikek har hold på det jeg siger - ERGO har du så fået min mening om dine holdninger, hvad så med at slutte her???

  • #80   18. okt 2011 Fordi du ikke har hold i det du skriver smiley
    Men det er self også super nemt at smide om sig med beskyldninger og så fremhæve folks fejltrin, når de ikke har hold i det de skriver.

    Men det er fint nok, jeg acceptere at du har din mening omkring mig - det kan jeg jo ikke gøre så meget ved. Så jo vi kan sagtens slutte her - det er meningsløst at blive ved at diskutere med en som udelukkende vil trække det ned på det personlige plan smiley


  • #81   18. okt 2011 Jeg synes det er ekstremavl at parre en hårløs med alle mulgie andre racer - og det er vi så bare ikke enige om - og så er den ikke længere!!
    Og jeg trækker det ned på det personlige plan, fordi du tvinger mig til at skrive det jeg gør omkring dig.


  • #84   18. okt 2011 Merlegenet er generelt ikke behæftet med sygdom med mindre man parrer to hunde der har merlegenet, så er der risiko for blinde, døve osv hunde.

    hos nogle racer kan du ikek SE om der er merle i og derfor er det ikke tilladt at bruge merle i disse racer - hvis man vil have tavle på hundene.

    Hos eks collien er der kun tre internationalt godkendte farver det er blue merle, tricolor og zobel/hvid.
    Hvis man parrer to merle så har man problemerne, men dem parrer man IKKE hvis man er registreret i DKK, Hvad alle andre gør kan ingen blande sig i, men man kan lade være at lovprise disse hunde og man kan lade være at købe dem, så slutter den avl hurtigt.

    Blue merle bør indenfor collie kun parres med tricolor og det gør opdrætterne også. Man må også godt parre dem med zobel, men så orienterer man DKK om det. En zobel/merle hund må ikke parres med en merle, så har man jo problemet med dobbelt merle, så det man gør ved zobelmerle (som ikek er en anerkendt farve) er, at man inden vhalpene bliver 3 uger (elelr noget i den stil) lader folk fra kennelklubben bese hvalpene, for man kan imens de er meget små sagtens se at de er zobel/merle, og de hvalpe får så avlsforbud. Når hvalpene så blvier voksne kan man ikek altid se at de har merle genet skjult, men så er der jo nedlagt avlsforbud på dem.

    Jeg ved det er yderst, yderst sjældent nogle laver en zobel/merle parring, jeg kan slet ikke huske at det er gjort i de 6 år jeg har haft med collie at gøre, og man skal have meget gode grunde til at gøre det - men man kan altså sortere zobel/merle hvalpene fra og give dem det avlsforbud, således at de ikke kommer til at lave dobbelt merle parrringersenere hen

    Sikkert en gang rod, Søster forklarer det meget bedre ;-).


  • #86   18. okt 2011 Indenfor collie vil vi meget gerne have blue merle farven, den er vanvittig smuk og sørger man for altid kun at avle blue merle med tricolor så sker der ingenting, hundene er raske som alle andre

    Her er et eksempel på en smu blue merle collietæve fra uglebjerg, det vilel være synd og skam, hvis vi ikke kan blive ved med at opdrætte disse smukke hnde, især fordi de ikek er mere syge end andre:

    http://www.uglebjerg-collies.dk/Bianca1.jpg


  • #87   18. okt 2011 Merler først farlig hvis det dobbels...

  • #88   18. okt 2011 Min yndlingssheltie er også blue-merle... Den sindssygt smukke Sofus, som jeg brændende ønsker mig en hvalp efter (men han skal ikke i avl, buuuuh!)

    (link fjernet)

    Og som i kan se på resultaterne er der ingen problemer med øjnene.

    Men hos både collie og sheltie bliver der jo øjenlyst som standard (i DKK), så man kan altid vælge udenom øjenproblemer uanset hundens farve.

    Det er en noget anden historie dengang der blev blandet "et-eller-andet" ind i chi/pom, for det var før man øjenlyste - vi ved derfor ikke hvad de hunde ellers kan have vidergivet.

    Hvis man vil brede de gener ud i andre racer må man også udbrede de sundhedstjek det dermed medfører, for netop at sikre at sygdom ikke går hånd i hånd med farven. Men avlsrestriktioner virker kun på folk der avler med tavler - og der har man valgt at det simpelthen er nemmere/billigere/sikrere at avle udenom merle.

    .. og lade være med at indføre merle i racer der bærer e-rød, for det ER farligt at der går en masse fantommerles rundt og kan parre sig med hinanden.


  • #91   18. okt 2011 Karin

    Det er bestemt ikke pga hunden. Lad os bare sige det sådan. Og ejer er en meget fornuftig dame (ikke pga af beslutningen, men helt generelt). Jeg er ikke helt sikker på at jeg kan tillade mig at komme nærmere ind på det når det ikke er min hund eller min beslutning.


    Charlotte

    Det er jo ikke svært at fortælle folk at man kun må parre merle med sort/tricolor (det er det derimod for racer der bærer e-rød, da alle farver kan bære e-rød. Sort er derfor ikke nogen sikkerhed). Det har fungeret i over 100 år for begge racer. Ja, der har været svipsere, og dumme ejere, men dem har i vel også indenfor CC'en med grimme følger, uden at alle hårløse hunde skulle udelukkes fra avlen (hårløshed og tandproblemer hænger sammen, ikke?).

    Dem vi i sidste ende avler til er fornuftige hundefolk, ikke hvalpefabrikker og hovedløse avlere - ellers kunne det da være fuldstændigt ligemeget med at udstille og sundhedstjekke for nogetsomhelst. De folk ødelægger jo deres egen avl på den ene eller den anden måde, uanset om de har merle til at hjælpe sig eller ej. Der vil jeg sige at øjenlysning alligevel er vigtigere end farven.

    ... Men det kan lade sig gøre at nogenlunde sikre at der ikke avles uden hjerne på merle, fordi det er meget nemt for vores racer (merle + sort = 99% sikkerhed), mens det ville være et videnskab for sig at identificere merle i DK "chihuahua" bestanden.


  • #93   18. okt 2011 Charlotte jeg vil godt nok 1000 gange hellere have en rask blue merle hund end en hund hvor der tillades dårlig tandstatus.

    For os med racer hvor farven er tilladt og den ikke giver problemer, ser jeg ingen grund til at skulle forbyde den - heller ikke selvom uvidende avlere kan finde på at misbruge de hunde.
    For hvis vi skal til at forbyde alt der kan ngå galt i uvidende menneskers hænder, hold da op hvor har vi så ingen hunderacer tilbage så.


  • #95   18. okt 2011 Nu linker Søster til en sheltie og jeg linker til collie, så ved ikke hvilke links du ønsker?

  • #98   18. okt 2011 Charlotte jeg må sige jeg synes det er langt ude at ville forbyde en farvehos en sund race!!!!.... de er jo ikke syge!!!
    Men i alt avl skal man da bruge knoppen - det er der bare nogle der ikke vil eller kan!!

    Og at du negliserer tandproblemerne hos de hårløse synes jeg er helt grotesk, jeg kender da en der lige har fået opereret tænder ud og desuden også bare taber dem uden videre, og nu næsten kun har kindtænder tilbage og får blød kost - det er da helt grotsk at finde det iorden og påstå det ikek er sygdom?

    I HAR genetisk betingede sygdomem i jeres race - det har vi IKKE i vores blue merle hunde - DE ER RASKE!!


  • #99   18. okt 2011 Charlotte, nu er det sådan at man hellere ikke avler mod dobbeltmerle - så er vi lige vidt. Merlehunde er jo ikke mere syge end de andre farver, så hvor har du dog "et gen der er behæftet med sygedom" fra?

  • #103   18. okt 2011 Jeg aner ikke hvem opdrætteren er, jeg er også ligeglad, men det er tavlehunde, og så vil det da iøvrigt også være udhængning

    Jeg synes bare det er grotesk at en sund race som collien der INGEN probemer har med merlegenet, pludselig skal stå for skud, fordi du ikke forstår sammenhængene.
    Der har indenfor collie været opdrættet blue merle de sidste 150 år, hvor der har været stamtavle på dem. De har jo sikekrt også eksisteret før, men der har man ingen tavler.
    Så påstå det lige pludselig vil give problemer at opdrætte blue merle er jo helt ude i hampen, folk i DKK ved altså hvad de har med at gøre.
    Og som en sidebemærkning vil jeg da sige, at jeg ikke opdrætter blue merle, så jeg har intet personligt i klemme.



  • #104   18. okt 2011 Hvis de ikke ved hvad de har med at gøre, så skulle de holde sig fra avl

    Vi skal vel heller ikke holde op med at avle labrador retriver, fordi der er risiko for øjensugdomme - især hvis folk der ikke ved noget om disse øjensygdomme begynder at lave tavleløse hvalpe?


  • #105   18. okt 2011 Her er nogle kenneler der opdrætter blue merle collies;

    http://www.bolmerodgaard.dk/
    http://www.uglebjerg-collies.dk/
    http://www.kivas.dk/00KIVASframe.html

    .. men der er flere.



  • #106   18. okt 2011 Og jeg vil sige, at Kennel uglebjerg er dem der absolut laver de flotteste blå!!!

  • #108   19. okt 2011 merle+merle = 25% chance for dobbelt merle, som bærer en forhøjet risiko for blindhed/døvhed/osv. Ikke alle dobbeltmerles bliver syge, men det er sjældent risikoen værd, hvilket også er grunden til at det ikke praktiseres.

    Du vil nok opleve at flere hunde fødes med problemer takket være det hvide gen end af merle - og for nogle racer findes der ikke noget alternativ til hvid.

    Så længe man som minimum er i stand til at udtale ordene "par ikke merle med andet end sort/tric" når man sælger sine merlehvalpe, så er man sikret at den viden er vidergivet - derfra er det op til hundeejeren selv. Og når nu 72% af al sheltie avl herhjemme foregår i DKK, og der så meget info om det på nettet (ikke bare HG), så er der riiimeligt styr på det i DK.

    Også det at der er så meget fokus på det på HG gør at brugerne herinde er i stand til at viderebringe budskabet når de træffer merlehunde rundt omkring i landet og/eller nettet - hvilket også er grunden til at jeg tillader mig at slå på trommen trods det at jeg ikke har et problem med merle indenfor egne, kontrollerede, rækker.

    Sheltien er 100 år gammel, og collien er endnu ældre, og dobbeltmerle har ikke været et specielt stort problem for dem - sandsynligvis fordi det er så nemt at undgå. Det kræver virkeligt ikke ret mange hjerneceller at forstå "merle + sort".

    Er man evt bange for merle har man heldigvis 2 (collie) til 4 (sheltie) andre farver man kan vælge imellem og avle på (og selv med de farver forsøger man ikke at sælge til folk der vil avle udenom klubben).


  • #109   19. okt 2011 "der findes jo også dem der sætter hvalpe i verden uden for DKK og evt.specialklub og her ser jeg en langt større risiko for uheldige hvalpe"

    Enig, men lige nu sidder DKK på 72% af sheltierne i DK, så man skal næsten gøre en indsats for at vælge udenom DKK. Jeg er også imod at man udelukker godt avlsmateriale fordi folk udenfor klubberne er for dovne/ligeglade til at bruge 5 minutter på at læse/spørge nogen om avl på racen (for sheltiens vedkommende er der vist flere der bruges til blandinger end "100% ren men uden tavle" avl).

    Det har sådan set hellere ikke hjulpet hverken chihuahua eller pomeranian at merlegenet ikke må bruges i FCI regi...


  • #111   19. okt 2011 No worries. Jeg kan jo udemærket godt forstå hvor din bekymring kommer fra, og jeg foretrækker til hver en tid en person der er overforsigtig end fuldstændigt ligeglad. smiley

    Jeg skal også lige have en anden ting på plads, mht hvid. Det er sådan at hvid nærmest kun medfører problemer når det sidder i hovedet. Tager man udgangspunkt i racer som collie og papillon, er der grund til at mene at mængden af hvid i hhv hoved og krop styres af to forskellige gener.

    Det er historisk set ikke forbundet med nogen videre risiko at avle på colour-headed white (kaldet "white") collier, så længe man går efter hunde med pigmenteret hoveder. Farvegenerne er sådan set de samme som i papillonen. Der findes/fandtes dog også HELT hvide collier, og dem burde man for alt i verden undgå: (link fjernet)

    De racer jeg tænkte på da jeg skrev hvid var sådan nogle som boxer, bulldog, amstaff, border collie, dogo argentino, jack russel, dansk svensk gårdhund, dalmatiner og enhver anden race hvor hunden ofte har store mængder hvid i hovedet. Dette fik jeg desværre ikke kommunikeret ordenligt i første omgang. smiley

    Også her skal man holde tungen lige i munden, for så er der også "hvide" racer som genetisk set ikke er hvide, men meget meget lys rød. Eksempler: hvid schweizisk hyrdehund, westie, samojede, dansk spids (mener jeg), og efterhånden også golden retriever. Hos de her racer er der ikke risici fobundet med farvegenerne.


  • #112   19. okt 2011 Jeg kan simpelhen ikke helt forstå den med at hvis en chi bliver merle så er den ikke raceren, hvordan hænger det sammen med at hunden måske har en DKK tavle med lange aner bag?

    Jeg har da fået den forståelse at tavlen giver den tryghed at man får en sund og rask raceren hund, det gør man så tydeligvis ikke eller hvad?


  • #113   19. okt 2011 Flindt

    Hvis den har DKK tavle, hvordan skulle den nogensinde blive merle?


  • #114   19. okt 2011 Jamen det står længere oppe, og der står også at den så tages ud af avl og DKK, det kan jeg slet ikke få til at hænge sammen?

  • #115   19. okt 2011 for hvis den er Merle så står der også den vil være blandet med anden race da der ikke findes racerene chi??

    ja undskyld nu er jeg forvirret.


  • #116   19. okt 2011 Jamen Charlotte var det ikke dig der længere oppe skrev at de så ikke var racerene?

  • #117   19. okt 2011 Så er det jo ikke i orden at skrive at hvis der er merle i, så er den blandet, det behøver den jo nødvendigvis ikke at være.

    Desuden så skrives der også man skal teste for at være sikker på der ikke er merle i, det tror jeg næppe alle DKK opdrættere har gjort, for som du selv skriver ville du teste en hund fra USA, til trods for stamtavlen.

    Undskyld, men det hænger altså bare ikke sammen.


  • #118   19. okt 2011 Nu er tråden meget lang, men det jeg ser længere oppe er at Charlotte gentagne gange skriver at der ikke eksisterer merle chihuhua'er i FCI.

    Hvis farven pludseligt viser sig er tavlen i princippet ugyldig, fordi der skal være snydt et eller andet sted for at få merle ind - om det er sket i AKC inden hunden er kommet i DKK, eller om en dansk opdrætter har været kreativ med tavleregistreringen er sådan set ligemeget. Der vil derfor naturligt nedlægges avlsforbud, da hunde "uden tavle" ikke kan indgå i avl i DKK.


  • #119   19. okt 2011 "Så er det jo ikke i orden at skrive at hvis der er merle i, så er den blandet, det behøver den jo nødvendigvis ikke at være."


    Jo, det SKAL den være, da farven ikke eksisterer i chihuahua. Men blandingen kan godt ligge rimeligt langt bagud.


  • #120   19. okt 2011 Det jeg så mener her Søster, er at til trods for man køber med tavle, så er man IKKE sikret dette merle gen, og man kan købe dem i UCI F.eks, men hvorfor købe der hvis man som DKK opdrætter er bekendt med de findes der.

    Jeg synes det er fint man ikke avler på dem, men synes måske nok det er virkelig misvisende at sige de ikke findes i DKK,..

    Alle chier skulle testes hvis man skulle være 100& sikker, man kan jo avle et kuld uden de viser merle, og de kan avle osv, der kan gå mange generationer før man ser merlen, er det så ok at de mange bare skal have slettet deres tavle fordi efterkommer kuld nummer hvad ved jeg har farven.

    Det er iorden man ikke må avle mere, men seriøst, de findes også her i Danmark, måske er det langt bedre de forblive reg, så man ved hvor de er-


  • #121   19. okt 2011 Flindt

    Det er da kun misvisende hvis der rent faktisk findes tilfælde af merle i DKK. Kender du nogen?


  • #122   19. okt 2011 Jeg er slet ikke inde i om der findes Merle i DKK, jeg forholder mig til det der står i tråden, og det er at man kan købe i USA hvor de avler på Merle, jeg er ret sikker på at en del ville undlade at genteste, og dermed kan der teoretisk være Merle i chi her hjemme.

    Det var pointen.

    Og så finder jeg det stadig underligt at man skriver at hvis det er en merle er den ikke ægte, det er jo ikke sandt, hvis de avles i andre lande.


  • #123   19. okt 2011 Iflg FCI er de som sådan ikke ægte, så helt usandt er det vel ikke. Men der er vi ude i et definitionsspørgsmål. Det er jo lidt a'la labradoodle o.l. - de avles jo også som værende "ægte" andre steder, men de anerkendes ikke som racehunde i FCI. Nogle kalder dem racer, andre gør ikke.

    Det er jo ikke det samme som racer der er kendt for at have en ikke-anerkendt farve - f.eks hvide collier. Fejlfarver kan som regel godt spores tilbage til racernes ophav - men for merlechi's vedkommende er farven "pludseligt opstået" længe efter racen er etableret. Om de derefter er renavlet nok til at være "racerene" kan så diskuteres.

    Faktum er dog at merle i chi ofte medfører en på anden måde ikke-racetypiskhed, som understøtter at der er blandet. Jeg henviser igen til følgende link:
    http://www.kandeechihuahuas.com/merles/ftlowille.html


  • #124   19. okt 2011 Miriam

    De bliver nok "bare" avlsspærret. Som udgangspunkt bør man kunne regne med at de forældredyr der står i tavlen er korrekt angivet, men du må stadig ikke avle på merle.


  • #125   19. okt 2011 Nej. Det kan DKK (eller nogen anden klub) ikke tvinge folk til. Det er trods alt ikke dem der ejer hundene. De kan bare nægte at stambogsføre afkom.

  • #126   19. okt 2011 Dvs de så kan avle dem alligevel bare med anden tavle hvis de undlader at oplyse om Merlefarven, jeg spørger ikke for at være på tværs, men fordi det ikke giver ret meget mening, mener igen hvis to forældredyr i deres måske 3 kuld pludselig avler en merle, så er en af dem ikke renracet, hvad vil der ske med de to forgående kuld og deres tavler/avl, folk har jo købt dem i bedste tro.
    Her taler vi om alle klubber, for det kan jo forekomme, står man så med en uægte hund??


  • #127   19. okt 2011 Altså jeg skal lige være helt med, hvis de har fået to kuld før der kommer en Merle i 3 kuld, så gælder det alle de hvalpe disse forældre har fået, og der vil så stå rigtig mange med en hund de ikke kan bruge i avl/udstilling, og som måske allerede er gået i avl og har fået kuld?

    Desuden kan faderen til hvalpene jo være forskellig, hvordan finder DKK ud af hvem der har genet , det kan jo reelt være moderen, men også en af de 3 fædre.


  • #128   20. okt 2011 Hvis det når dertil gentester man begge forældredyr til merlehvalpen -så ved man med det samme hvilken af de to der er skyld i det.

    Men det som Charlotte beskriver er vist et andet scenarie (hvis jeg læser rigtigt), hvor hunden ikke kunne optages i DKK på lige fod med DKK hunde fordi man har vidst at hunden har lavet merle afkom inden den søgte optagelse. Den har således ikke lavet kuld i FCI regi hverken før eller efter optagelsesansøgningen.

    Du skal huske på at speciaklubben tages med på råd når en hund søger optagelse eller dispensation, og der graves altså rimeligt dybt for at sikre at der ikke lukkes alt muligt mærkeligt ind.


  • #129   20. okt 2011 Ja jeg er klar over det er et andet scenarie, men det besvare ikke mit spørgsmål.

    hvis jeg køber en chi og den får en merlehvalp, hvor langt tilbage i dens aner skal div ejere så have afvide de ikke må avle og deres hund ikke er ægte??


  • #130   20. okt 2011

    Igen hvis de avles i lande som DKK acceptere, vil det sagtens kunne ske, det kan være svært at tjekke opdrætter 100%

    Men det må være teoretisk til det sker.


  • #131   20. okt 2011 DKK acceptere kun FCI tavler så at sige på deres glatte ansigt, og der er der ingen merle i, men hvis en fra et land som ikke er medlem af FCI vil bruge en chi sammen med en DKK hund i DKK regi, så skal den tjekkes først, hvis altså den bliver godkendt.

    Så man vil teoretisk kun finde merle gen i en FCI chi hvis der er nogen der har snydt


  • #132   20. okt 2011 Flindt

    Dit spørgsmål er baseret på et scenarie som umiddelbart ikke kan lade sig gør fordi der netop er kontrol med det i DKK. Når der ikke er fortilfælde kan vi ikke rigtigt sige præcist hvordan DKK vil håndtere det.


  • #133   20. okt 2011 og det var så mon pointe Hund D

    At det faktisk kan lade sig gøre og så står man med håret i postkassen.


  • #134   20. okt 2011 Men det problem har man sådan set uanset om der er tale om merle eller ej - for så er der decideret snydt. Heldigvis bliver folk vippet ud af klubben for den slags.

    På plussiden er merle rimeligt svær at liste udenom, for den er slet ikke tilladt. og den kan ses med det blotte øje på en mørk hund - så man er rimeligt busted hvis det opstår. Hvorfor pokker nogen skulle ønske at liste merle ind i DKK velvidende at det vil betyde enden på deres avlsarbejde i klubben kan jeg ikke sætte mig ind i. Der er umiddelbart ikke en eneste fordel ved at indføre det?

    Jeg vil også sige at hvis man vil have 100% garantier, så er det ikke hunde man skal have som hobby. For man kan altid finde et usandsynligt scenarie som gør en enkel tavle ugyldig. Her er merle nok et mindre problem end folk der angiver forkerte forældredyr i tilladte farver.


Kommentér på:
Merle avl

Annonce