{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.003 visninger | Oprettet:

4 små nydelige hvalpe! {{forumTopicSubject}}

Hejsa allesammen!

Igår fødte min Chihuahua 4 små velskabte hvalpe.
Fødslen gik fint. Den første kom til verden kl. 9.00 og den sidste 11.30.

Chanel, er selvf. træt efter den omgang, men vasker og fodrer de små som "efter bogen". Jeg skal dog holde mig væk. Knurrer og markerer sig hvis jeg kommer for tæt. Det er også helt fint. Min bekymring var igår at hun hverken drak eller spiste noget som helst.Idag fik jeg lov til at "hånd"fodre hende plus at hun har drukket masser af vand. Så længe at hun får mad og drikke så er jeg rolig:)

Men hun vil ikke ud fra buret. Jeg mener bare, hun må da skulle gøre fra sig på et tidspunkt? hun har dog tisset på gulvet i nat.
Er dette normalt?
Og har nogen af Jer erfaring med "hidsige" tæver efter fødsler og vil det evt. fortsætte?
Måske et dumt spørgsmål, men er nysgerrig smiley

Uanset, så får hun masser af ro of fred til sine små. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  4 små nydelige hvalpe!
  • #1   15. okt 2011 nej det vil lige så stille ordne sig ,og de første tre dage går de ikke fra hvalpene her i hvalperummet....her får mor-hund en lille skål med mad op i kurven og siden ved siden af kurven.

• #2   15. okt 2011 Tak for responsen!! smiley
    Jamen, så er alt jo som det skal/kan være!! Det er jeg glad for at høre! :))

Ha´ en fin fin lørdag! smiley

• #5   15. okt 2011 Har haft den først fødte i hånden, da hun pludselig rokerede rundt. Men altså, jeg er ikke "ked" af at jeg ikke kommer så tæt på lige nu. Der skal nok være mulighed for kontakt senere. De skal jo trods alt være her en stund.
    Men jeg glæder mig da til at hilse ordentlig på de små, det skal ikke være en hemmelighed smiley

Men nu får de bare ro og fred med deres mor:)

• #6   15. okt 2011 Jeg har ingen hvalpe selv..
    men besøgte min hanhunds første hvalpe fra dag 1.
    Ejerne af tæven kunne ikke komme tæt på uden hun knurrede af dem, hvor jeg kunne komme helt ned og tage hvalpene op...

• #7   15. okt 2011 Sasja: nu ved jeg ikke så meget om fødsler, men tænker at det er vigtigt lige at kunne tjekke hvalpene og få dem vejet løbende, så du kan se om de trives?

• #8   15. okt 2011 Jeg kan komme til alle mine tævers hvalpe når de har hvalpe..
    Det skal man da kunne for at kunne tjekke dem, veje dem og følge med i deres ve og vel..

Det er vigtigt du vejer dem og følger med i at de tager på som de skal.

• #9   15. okt 2011 Sasja - tag snor på tæven og tving hende ud. Hun kan blive syg, hvis ikke hun kommer af med afføring/urin regelmæssigt. Jeg tvang vores ud 3 gange i døgnet de første par dage, siden sagde hun selv til når hun skulle.

Hun var også beskyttende overfor hvalpene, men jeg fik lov at tjekke dem, så længe jeg ikke fjernede dem fra kassen. Hun knurrede ikke, men viste med sit kropssprog at hun var utryg ved at jeg rørte dem - hun lærte dog at der intet skete ved det. Du skal jo tjekke, om hvalpene tager på, og om de har ganespalte, så du må finde en måde at få fat i dem på..

• #10   15. okt 2011 jeg har jævnligt valpe og har aldti måtte komme til hvalpene,,dog bliver der knurret af både unger og mand ,,men som regel er det over efter de første par dage!

Tæver kan nogengange holde sig i et par dage hvis de vogter rigtig over de små ,,,så vær du bare rolig

• #11   15. okt 2011 Jeg ville aldirg tviinge en tæve ud,,det vil da så rigtig give grund til mistro....der sker intet ved hun ikke besørger med det samme

• #12   15. okt 2011 jeanette - her har tæve jo tisset på gulvet, og hvem sagde "med det samme?" Jeg mener ikke, hunden skal holde sig længere, end hvad godt er

• #13   15. okt 2011 Lidt delte meninger her. Det er fint:)

Det er klart, at hvalpene skal tjekkes, så derfor kan hun jo ikke få lov til at fortsætte sådan over længere tid.
    Men der er også noget i mig som strider imod ved tanken om at skulle tvinge hende ud på dette stadie? Jeg har forsøgt i løbet af dagen, at gi hende en lille skinke strimmel. Først helt hen til hende hvor hun ligger med hvalpene, derefter hvor hun må gå lidt væk fra dem. Dette er mit forsøg på at vise hende at jeg ikke vil "ta" dem. Det føles mere rigtigt end at skulle bruge "magt"?

Men igen, jeg er ny hvad hvalping angår, så råd og erfaringer spiller en god rolle akkurat nu smiley

• #14   15. okt 2011 Hm synes også det lyder mærkeligt du ikke må tage hvalpene.
    Det er ok at fremmede ikke må, men du som hendes mor burde da have lov.
    Er hun meget hidsig/aggressiv normalt?

Mine kommer ud at tisse efter fødslen, de plejer gerne både at pølle og tisse med det samme.

Mine har også mad stående lige ved siden af hvor de ligger, og jeg tilbyder dem mad og vand nærmest hver time, nede i deres kurv, så de bliver rigtig forkælede smiley
    Mine får altid startermousse efter fødslen, så de kan få noget der er let for maven at optage og som de ik skal arbejde så meget med.

• #15   15. okt 2011 Men stort tillykke med hvalpene smiley

• #16   15. okt 2011 Du skal følge dit instinkt, de fleste tæver slapper lidt mere af efter et par dage, at tvinge hende til noget lige nu, vil stresse hende helt enormt når hun er så nervøs, og det kan være endnu mere skadeligt! Hvalpene dør ikke af ikke at blive vejet, så længe du kan se alle sutter og ingen af dem ligger og skriger, ville jeg give tæven helt ro. Læg nogle aviser ud hun kan besørge på, og så se om ikke hun er mere tryg ved tingene om et par dage.

Senere hen skal dig og din tæve nok lige have "talt lidt om hvem der bestemmer osv" da det bestemt ikke er i orden hun knurrer af dig - ikke engang i denne situation. Du skal være en rolig, klar leder for din hund, og ikke lade hende bestemme det hele. Men den diskussion skal du bestemt ikke tage med hende nu som førstegangsfødende.
    Held og lykke med de små, det skal nok gå alt sammen og super flot hun har født 4 stk helt selv! Tillykke med dem

• #17   15. okt 2011 Debbie: Er egentlig meget overrasket over hendes måde at reagere på. For normalt er det mig som er chefen. Hun plejer at lystre, være tilpas underdanig og kælen. Så igen, er overrasket. Men tror samtidig også -som du siger-, at det ikke er akkurat nu, at jeg skal tage kampen op.

Og mht. hvalpene, så sutter de løs og piver ikke. Eller jo, hvis hun vender på sig, og de ikke kommer til. Men hun hjælper dem på plads.
    Umiddelbart ser de fine ud. to af dem var lidt magre da de kom ud, men ser en betydelig forskel fra igår til idag.

Altså, jeg er ærligtalt ikke så voooldsomt nervøs. Hun får mad og drikke i sig og det samme med hvalpene.
    Jeg undrede mig bare mest overhendes adfærd! :)Mon ikke hun mildner lidt med tiden? smiley

• #18   15. okt 2011 Hjalp du slet ikke til ved fødslen? Blev hvalpene ikke tjekket for ganespalte, vejet og kønsbestemt?

• #19   15. okt 2011 Tillykke med hvalpene..og vil da gerne se billeder..når du har mulighed for dèt..knus

• #20   15. okt 2011 Som mennesker er hunde forskellige, og reagerer forskelligt.
    Tror der er meget forskel på hvor beskyttende og aggresiv en tæve bliver når hun skal have hvalpe ...

Men tror da du kan vinde hendes tillid rimelig hurtigt, fordi du til hverdag er herren i huset ;-D

Lyder til at de hvalpe har en rigtig god mor

• #21   15. okt 2011 Jeg kom til at tænke på den ene af mine tæver som også er vildt sød socila og elsker alle,,hun var tosset på mig da hun skulle føde.
    Der kom en ud den forkerte vej og hun syntes bestemt ikke jeg skulle hjælpe til,,,men jeg har jo lidt erfaring og er lidt kold så jeg hjalp bare til
    Hun bed mig sgu:-))

Men bagefter hun havde født var det ok igen....

Lisbeth du behøver ikke ligge så meget vægt på "" med det samme"" men nu har jeg snart haft mange hvalpe og ingen af mine tæver er blevet syge af at vente med afføring til næste dag.....og er de så urolig at de er meget nervøse for at forlade hvalpene får de lov at tisse på en avis ved siden af til de er rolig og trygge,,,,

• #22   15. okt 2011 jeanette - jeg ville synes det var ulækkert hvis tæven tissede indenfor, og det samme synes min tæve, så hun ville holde sig.
    Grunden til at jeg fik hende ud, var at hendes mor havde det på samme måde. Hun holdt sig så længe at hun blev dårlig og måtte til dyrlægen (og alle hvalpene kom self med, da de kun var 1-2 dage gamle) og dyrlægen måtte tømme hendes blære.
    Så hvis det er alternativet, så er det altså bedre at tvinge tæven ud - det er jo ikke, fordi jeg slæbte min ud, jeg rejste hende ved at løfte hende, og bar hendes forkrop ud af kassen, derefter gik hun selv resten af vejen.

• #23   15. okt 2011 jeg syntes det er ok med en avis,,hellere det end stresse min tæve,,men der er vi jo forskellige

• #24   16. okt 2011 Der er intet halv med din tæve! Jeg har altid kunne komme til mine tæver. Dog har vi haft du kuld hos en hvalpekøber hvor jeg selvfølgelig var til stede under fødslen. Tæven kender mig rigtig godt og er super glad for mig. Det var ejernes første kuld og derfor var de meget forventningsfulde. Dharma ville gerne døde alle andre steder end fødekassen men det ville ejerne ikke. Hun endte med at føde under en reol og lige efter den første hvalp, begyndte hun at snerre og var ikke du sekund i tvivl om at hun ville bide. Fødslen gik godt men vi kunne ikke komme til hvalpene uden kosteskaft og store handsker. Det var et helvede og det varede præcis 3 dage. Der står i borgerne at nogle tæver er sådan og det er ikke unormalt. Jeg tog imod alle hvalpene og fik frie luftveje og tjekkede for ganespalte og så klarede hun dem efterfølgende. Jeg måtte sætte min lid til at alle fik nok og det gjorde de. Jeg tror egentlig det skete pga stress og instinkter og måske lidt for meget selvbestemmelse i hjemmet. Jeg har talt med en erfaren opdrætter og hun har prøvet det samme. Hun fortalte dog bestemt damen hvem der bestemte og så var den skid slået. Jeg fik en hvalp fra kuldet og hendes fødsel gik uden problemer. Dog skulle min ældste søn på 6 år ikke komme alt for tæt på.
    Tak det roligt og nyd at din hund har født selv uden problemer og 4 stk. Stort tillykke:-)

• #25   17. okt 2011 Tak for alle svar!

Nu er der fået tre døgn og status er det samme!

Hun gør fra sig på avispapir som jeg har lagt, men vil ikke ud fra buret ellers.
    Stadig hidsig hvis jeg kommer for tæt på.

Men altså, jeg må jo altså få vejet, tjekket osv. de hvalpe. Også hende for den del.

Ønsker jo stadig ikke, at "tvinge" hende ud. Men den kan hænde at jeg bare må gøre dét!??

Mærkeligt så usikker man pludselig kan blive. Vil jo det bedste for dem allesammen!! Huff...

Hvad tænker I? Skal jeg vente til dagen er omme, eller?

• #26   17. okt 2011 Jeg ville få tjekket snart.. altså jeg ville tjekke hvalpene fra fødsel og hver dag.. men ville slet ikke blive ved at vente..

• #27   17. okt 2011 Er hun i et lukket bur? Du skal ha hende i en åben hvalpegård, hæng gerne tæpper omkring for at beskytte hende, men du skal kunne komme til hende og hvalpene. De skal vejes hver dag, så du har tjek på om de tager på som de skal og tæven skal ud, bare ganske kort flere gang om dagen

• #28   17. okt 2011 sasja,,,er du selv nervøs? Måske hun kan mærke det......tror du må bide tænderne sammen og tage en hvalp og håbe på du har alle fingre bagefter:-)

• #29   18. okt 2011 På med handskerne og ud med hende, hun skal finde ud af, at hvalpene ikke forsvinder selv om hun går ud og tisser 2 min. Du skal have en til at hjælpe dig som går ud med hende i snor, men du lige lynhurtigt tjekker hvalpene.

• #30   18. okt 2011 Ved de fødsler jeg har haft i mit hjem er der ingen af tæverne der har haft en disse imod at jeg tog hvalpene og fik dem vejet, den sidste som fik hvalpe var en chi og hun kom bare med op på bordet imens jeg vejede og kiggede køn efter.
    Havde så en der virkelig skrantede så de kom allesammen med til dok dyr, men dagen efter besluttede jeg den skulle have fred tog hvalpen med til dok dyr,og med hjem bagefter hun vidste godt den var død, den blev stille skubbet væk og hun tog sig af de andre....

• #31   18. okt 2011 Og derudover har du så slet ikke haft dem ved dok dyr eller haft dok dyr ved dig...??????

• #32   20. okt 2011 Hej igen allesammen!

Nu er det nogle dage siden, at jeg har været herinde.
    Efter at jeg skrev mit sidste indlæg herinde tog jeg kontakt med hende som jeg har købt hunden af.
    Vi skrev lidt frem og tilbage og hun forslog at jeg satte mig ind til Chanel først. Uden at snakke, røre eller andet. Bare sidde der i et par min og derefter gå igen.
    Jeg gentog dette hver halve time. Efter nogle gange med "succes" tog jeg lidt skinke med ind i burdet som jeg fik lov at gi hende. Næste skridt var at få lov at røre ved hende. Da jeg begyndte at nusse hende vendte hun sig på ryggen og ville nusses på maven smiley Bedste reaktion jeg kunne få;D Skridtet derefter var at røre ved en hvalp. Osv. osv.
    Nu får jeg lov at røre hvalpene og har fået dem tjekket og vejet. Alt er i sin skønneste orden. smiley
    Hun er også begyndt at gå ud fra burdet og jeg har haft hende med ude på toilet osv. Så der er virkelig fremgang her i huset!! smiley

Så nøglen for min del var: Tålmodighed!! ; )

Til slut kan jeg fortælle at det blev til 1 han og tre tæver! smiley

Billeder kommer på et tidspunkt!

• #33   20. okt 2011 jamen tillykke med det, godt de små har det fint

• #34   20. okt 2011 dejligt at høre har sådan følt med dig ..når alle skriver de aldrig har oplevet det før tror man jo at man er helt forkert på den

• #35   20. okt 2011 nej så æder hun demm

Jeg tror altså også det kan have noget at gøre med at du måske selv er lidt nervøs,,,det kan hun mærke
    Hun elsker dig jo alligevel selvom hun passer på

• #36   20. okt 2011 Det var dejlige nyheder! Er glad for det hele lykkedes uden tvang, det skal altid være sidste udvej, men var ved at være lidt bekymret for dine små. Skønt de trives og at "lillemor" nu også er helt tryg ved dig i nærheden af hvalpene smiley

Kommentér på:
4 små nydelige hvalpe!

Annonce