Hjælp til nybegynder {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg håber at i kan hjælpe mig..
Vi har i min familie længe snakket om at vi godt kunne tænke os at begynde at avle, og nu bliver det!!
Vi har købt en dejlig australian shepherd tæve hvalp, som vi håber kan blive vores ”Big Mama”.
Men så kommer vores problem:
Vi ved intet om avlsgodkendelse.
Så er der nogen der kan beskrive hvordan dette forgår. Jeg mener jeg ved at vi skal på udstillinger, og når vores lille ny bliver gammel nok vil jeg starte på ringtræning.
Spørgsmål 2. : hvornår er de gamle nok til at starte ringtræning?? Jeg ved at hvalpe klasserne er for 6- 9 måneder… jeg regner med at prøve at stille op der, så både hun og jeg for den bedst mulige træning for fremtidlige forhåbentlige gode resultater.
Mvh Julie
apr 2009
Følger: 83 Følgere: 99 Hunde: 1 Emner: 44 Svar: 719
Spørg kennelejeren som i har købt jeres tæve hos, han/hun ved hvordan og hvorledes, og jeg er sikker på han/hun vil hjælpe dig igennem.
Jeg har absolut ingen erfaring i avl, men hvis jeg skulle begynde at avle, ville jeg helt sikkert først sætte mig ind i avl og genetik, tage nogle kurser først, studere min race for alle de sygedomme man kan støde ind på i racen.. Tage på en masse udstillinger og få gode kontakter med alle de kenneler der dukker op, og lære racen bedre at kende.
Stille mig selv det spørgsmål, hvorfor vil jeg avle, og hvad er mit mål med avl, og hvor meget tid vil jeg sætte af til det, har jeg plads og økonomi osv.
apr 2009
Følger: 83 Følgere: 99 Hunde: 1 Emner: 44 Svar: 719
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
har hunden DKK tavle findes der ringtræning mange steder i landet og du kan starte med træning når hvalpen er færdig vacineret..
Held og lykke med vapsen. Dejlig race.
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.182
Hvis hunden er registreret i DKK kan I undersøge hvad, der kræves af avlsgodkendelser på jeres race.
Ved I hvilke sygdomme racen normalt har, og ved I hvilke jeres hunds linier har????????
Det er ikke givet at man kan opdrætte med en hund, bare fordi den er købt for dyre penge, eller fordi det nu kunne være sjovt at prøve et kuld hvalpe.
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 27
Vores lille ny har stamtavle i DRU, men vi overvejer at prøve at lave et skift til DKK.
Vi har skam læst alt på dansk og engelsk vi kan finde om australian shepherd, det var sådan at vi kom frem til racen.
Jeg vi godt at man ikke kan sammenligne det, så har vi haft heste avl, så vi kender betydningen af gode linier og god genetik, så det er jeg sikker på at vi nok skal finde ud af når den tid kommer.
Jeg vil gerne høre om der er nogen der ved hvad der skal en avlsgodkendelse i DRU.
Og om der er nogen der kan forklare den proces man skal i gennem i DKK.
Er det ”bare” at få en ”Very god”? (jeg ved godt at det ikke er bare!)
mvh Julie
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
Så vidt jeg ved får hunden slettet sin tavle hvis du flytter den til DKK
Så hvis I vil avlle DKK er det nok en meget god idé at købe en DKK hund
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 27
Man får dog ikke hundens aner ført med over, og man må først bruge den til avl når den har opnået 2 præmie på en DKK udstilling.
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.959
Derudover bryder jeg mig ikke om fremgangsmåden... Imo sætter man sig ind i avl før man gør sig tanker om avl på en kommende tæve - det tager tid at sætte sig ordentligt ind i racen (I vil skulle kunne rådgive de fremtidige købere når/hvis de støder på problemer.. Og kunne skelne imellem gode og mindre gode købere..) således at man kan se tævens gode og dårlige sider, således at man kan opveje disse gennem hannen...
Som nogle foreslår, så er DKK's opdrætteruddannelse et rigtig godt sted at starte Derudover findes der kurser rundt omkring i fx anatomi, genetik osv som I sikkert vil have stor gavn af
Hjælp til nybegynder