1.072 visninger
|
Oprettet:
er det rigtigt ?? {{forumTopicSubject}}
Er det rigtigt at chihuahua'ere kan have svære ved at føde deres hvalpe, end andre?
Altså at de evt kan blive nød til at få kejersnit??
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 256 Svar: 3.054
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
apr 2009
Følger: 25 Følgere: 25 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 451
Men hvis du tager en Chihuahua på 2200g der føder 1 hvalp på 145g stykket så er hvalpestørresen en større % del af tævens størrelse end en Berner på 40 kg der føder en hvalp på 500g.
Det kan også skyldes at en Chihuahua forholdsvis for små kuld. Og vi ved jo at der frigives et hormon fra hvalpene som er med til at få livmoderen til at trække sig sammen. Og hvis der måske kun er 1 eller 2 hvalpe kan der nogle gange være for lidt hormon til at lave gode veer. Derfor er der nogle der vælger planlagt kejsersnit når der kun er en hvalp. Det gør jeg f.eks.
Jeg fik hvalpe sidste mandag og der hvade vi nogle problemer med at få den første hvalp trukket ud. Den kom med benene først og selv om der var gode veer så kunne tæven ikke presse hvalpen længere ud end til hvalpens hofter. Så vi måtte trække i de små ben ( og tro mig der er ikke meget at hive i ). Dyrlægen smurte godt med gele på og trak i benene mens jeg lavede modtræk ved tæven. Vi gav det 3 veer forsøg og var enige om at hvis den ikke var kommet ud så måtte vi åbne for ellers var det synd for tæven at blive ved. Heldigvis gik det godt. Hun fødte 3 smukke hvalpe på mellem 138 til 152g hvor den første var den største.
er det rigtigt ??