{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.519 visninger | Oprettet:

Doberman? {{forumTopicSubject}}

Ja altså jeg er så nu lidt heldig (i et uheldigt tilfælde).

Mine forældre skal skilles, og det betyder vi skal flytte. MEN nu har jeg endelig fået lov til at få mit ønske igennem flere år opfyldt. Jeg må hvis jeg selv køber den, få en doberman smiley

Self vil jeg have den fra helt bette hvalp smiley
Men problemet er så at jeg er nød til at indrømme at jeg ved næsten nada om disse skønne hunde. Og JA jeg ved jeg bare kan læse en masse på internettet om dem, men føler at det giver bedre indblik måske at høre noget fra folk der har erfarringer ? Eller bare selv ved lidt om dem? smiley Self læser jeg også om dem men alligevel vil jeg lige høre fra jer først ;p

Altså generalle ting jeg gerne ønsker svar på er:

-Nogle specille ting de hunde kræver som man skal tage højde for?
-Hvad er bedst temprement mæssigt hvis hunden skal kunne omgår 2 maltesere, en Hun hund eller en han?
- Hvordan er de rent sinds mæssigt? Har hørt at de skulle være angst biddere. Mere ved jeg ikke til det?
- kræver de meget motion, eller er det sådan at de blot behøver en løbe tur i haven?
. Hvordan er de med børn og andre dyr (katte, heste , små hunde, marsvin osv ) at omgås?
-Kan de være alene hjemme?
-binder de sig til kun ET menneske eller flere?
-Kræver de special foder?

OG til sidst så ved jeg jo at deres øre og hale bliver kupiret. MEN er det stadig tilladt i dk? Hvis ikke ved i så hvor man kan få det gjordt? (og vil gerne vide ,UDEN I SKRIVER DU ER OND HVID DU GØR DET, hvad i synes til at kupire hale og øre?)


OG gerne meget andet hvis i ved noget smiley I behøver jo ikke besvare alt men blot det i kan smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Doberman?
  • #1   19. mar 2011 En dobermann er ikke en hund der bare kan tage en løbetur i haven, det er der vist ingen hunde der kan. Alle hunde kan være alene hjemme hvis man træner dem til det. En hund har også brug for mental stimulering.

  • #2   19. mar 2011 Og øre og hale kupering er ulovligt i Danmark, det er kun 5 jagt hunde der må få deres haler kuperet i Danmark.

  • #3   19. mar 2011 En Dobermann er en brugshund og den kræver en del motion og mental træning, det er hund hund man skal gå til træning med og en hund der kræver en bestemt leder. Nej det er heldigvis ikke længere tilladt at kupere dem i DK og der er faktisk ikke mange lande hvor det er tilladt længere, så den ide skal du nok droppe igen.

    Nu har jeg ikke lige tjekket hvor gammel du er, men det var bestemt ikke en race jeg ville sælge til en meget ung person, da den kræver en del erfaring og det er næsten et must at man går til træning med dem, den vil aldrig trives med bare en tur i haven, den skal ud og bruge krop og hoved hver dag.


  • #4   19. mar 2011 Er enig med Nadja, det er en hund der kræver noget og man skal vide hvad det er man har at gøre med.

  • #5   19. mar 2011 Nu svare jeg lige kort på dine spørgsmål...

    -Nogle specille ting de hunde kræver som man skal tage højde for? Ja det er en brugshund.

    -Hvad er bedst temprement mæssigt hvis hunden skal kunne omgår 2 maltesere, en Hun hund eller en han? Det kommer jo an på alder og køn på malteserne.

    - Hvordan er de rent sinds mæssigt? Har hørt at de skulle være angst biddere. Mere ved jeg ikke til det? Det kommer vist meget an på hvor du får den fra og hvordan du opdrager den, jeg har kendt nogen der var skønne og andre jeg ikke turde nærme mig fordi de ikke var normale i hoved.

    - kræver de meget motion, eller er det sådan at de blot behøver en løbe tur i haven? Ja de kræver meget motion og mental træning.

    . Hvordan er de med børn og andre dyr (katte, heste , små hunde, marsvin osv ) at omgås? Ja hvis de bliver vænnet til det fra start af så kan de, men ville dog aldrig lade dem komme tæt på et marsvin uden for buret..

    -Kan de være alene hjemme? Ja hvis du læere den det.

    -binder de sig til kun ET menneske eller flere? Det ved jeg faktisk ikke helt sikkert, dem jeg har kendt har været mest knyttet til en person.

    -Kræver de special foder? De kræver et ordenligt foder der gør de ikke vokser for hurtigt så de belaster deres led for meget.



  • #6   19. mar 2011 Tror du skal sætte dig en smule mere ind i racen. Mht kupering er det forbudt i eu, så serbien rusland og usa + en masse andre små lande.
    Og ja de kan sagtens med andre dyr, og ja de kræver en masse motion.

    Alene hjemme er jo noget DU skal lære den.

    Nej den er en meget familier hund.


  • #7   19. mar 2011 Tak for jeres svar indtil videre smiley

    Til Irene
    Det var ikke det jeg spurgte om smiley For stort set har jeg ikke sat mig ind i nogen race endnu ud over 2, men da det aldrig var tale om at jeg måtte få en søgte jeg ikke videre om dem for at blive mindre skuffet over ikke at måtte få en. En dobermann har været min yndlings race siden jeg kan hsuke tilbage smiley Og nu hvor jeg må få en hund ønsker jeg først o fremmest at vide mere om dem fra personer der kender til dem, end det jeg blot ved fra internettet smiley

    Til Nadja
    Jeg bliver snart 17 smiley Indtil videre lyder det meget som den hund jeg ønsker. Jeg Vil nemlig gerne have en hund der ikke bare daser rundt, men som man kan bruge til noget smiley

    Og til det med at kupere godt så skulle bare være sikker smiley


  • #8   19. mar 2011 Til nadja
    tak for svarene smiley

    Og til Lars og dieane
    også mange tak smiley


  • #9   19. mar 2011 Hvad vil du gerne bruge hunden til ?
    Hvor mange timer om dagen vil og kan du bruge på hunden ?


  • #10   19. mar 2011 Anne
    der kan du meget muligt have ret ja smiley Også derfor jeg ønsker først at få en masse afvide inden jeg beslutter mig til netop denne race smiley


  • #12   19. mar 2011 Jasmin hvis du får en så sørg for at købe en med stambog efter nogen sunde liner, de har nogen sygdomme man skal være obs på, men det er jeg sikker på du kan læse mere om på special klubbens hjemmeside. Og så skal du finde dig et godt sted at træne med den, helst med en træner der har forstand på brugshunde, så du akn få den hjælp du har brug for, det er en stor mundfuld med så krævende en hund.

    Jeg synes selv det er en fantastisk race men jeg ved også at jeg ville aldrig være konsekvent nok til at kunne magte den selv, så jeg nyder bare dem andre har i stedet.


  • #13   19. mar 2011 Bella

    Mit mål med den var faktisk at kunne bruge den til at tage med på mine daglige løbe ture , og rideture smiley Og så ellers ville jeg have den som "min" bedste ven Som kommer til at følge mig stort set alle steder jeg kan få den med. Vil helst ikke lade den være alene hjemme hvis jeg har mulighed for at få den med smiley Og så ville jeg gerne til hundetræning smiley


  • #14   19. mar 2011 Nadja mange tak igen smiley

  • #15   19. mar 2011 Det vigtigste spørgsmål:
    HVORFOR vil du gerne have en hund ?


  • #16   19. mar 2011 Mange tak anne smiley

  • #17   19. mar 2011 Der er også en gruppe herinde, der hedder dobermannklubben.
    Kan være du skulle spørge der.


  • #18   19. mar 2011 Bella

    puha? Den er lidt svær at besvare bare sådan. Altså jeg er opvokset med hunde, og har altid ønsket selv at have en hund som jeg måtte kalde MIN. En tro følgesven, som man altid har hos sig, aktivitet rundt om uret, og nydelsen af denne skabning smiley


  • #19   19. mar 2011 Hvilken form for hundetræning kunne du godt tænke dig ?

  • #20   19. mar 2011 Jasmin
    Ja, det er nemlig et svært spørgsmål smiley
    Og jeg kan sagtens følge dig, det er fedt at have en tro følgesvend!! Men det kræver også meget arbejde at SKABE en følgesvend.

    Hvad laver du lige nu ? Og hvad er dine planer for fremtiden ? De næste 10-15 år frem i tiden ?


  • #21   19. mar 2011 Bella
    lige nu går jeg i 10 klasse, og starter i 11 efter sommeren. så ville jeg muligvis tage en pedagogisk uddanelse smiley


  • #22   19. mar 2011 Jasmin
    Det lyder godt smiley
    Når du flytter hjemmefra skal du så have hunden med dig ? Og findes der boliger, som du har råd til på SU, man må have hund i ? Det er nemlig ofte et problem... Og så have råd til det også. Det koster ca. 500 kr. om måneden at have hund..


  • #23   19. mar 2011 Du må endelig ikke tage dette ilde op, men da jeg første gang læste dit indlæg tænkte jeg "åh nej, hun er slet ikke moden nok til en hund, da hun ikke engang har læst lidt om racen...", Men så læser jeg dine svar og synes sgu det er fedt at du søger info herinde også, da det giver nogle andre svar end dem man får fra en bog fx.... Dette kunne mange lære af - undersøg om racen overhovedet lever op til dine forventniger, og om du lever op til racens krav, FØR du køber den :O))))))

    Synes du har fået nogle meget brugbare svar fra nogle meget kyndige hundemennesker, så det eneste jeg vil tilføje er:
    Husk at en hund gerne skulle leve 10+ år - det er mange år at forsøge at tænke ud i fremtiden, og der sker ofte RIGTIG meget i ens liv når man er på din alder.... På et tidspunkt vil du gerne flytte hjemmefra - det kan være svært at finde et sted, hvor man må have hund.. Og specielt sådan en race.. Derudover så begrænser det én rigtig meget - man kan ikke tage ud med venner og veninder efter skole, man er nødt til at tage hjem til hunden... Man kan heller ikke rende i byen hver fredag og lørdag...
    Det skulle gerne ikke være en sur pligt at have hund, men derimod super fedt at have en loyal ven :O))


  • #24   20. mar 2011 hva ville du sige til at få kuperet dine øre? smiley
    hvis du virkelig mener du kan magte sådan en vovse synes jeg da du skal føre din drøm ud i livet. smiley


  • #25   20. mar 2011 Bella

    jeg havde ikke tænkt mig at flytte ud foreløbigt. Da det hus vi har nu for jeg hele det bagerste med 2 store væresler og et lille køkken og bad, så har faktisk mit eget. Når jeg bliver 18+ skal jeg bare betale et lille beløb til min mor smiley Så så vidt behøver jeg heldigvis ikke tænke endnu smiley


    Michelle
    Jamne det da helt ok smiley det jo bare et erligt svar smiley Lyder måske også mærkeligt at der kommer et emne op om en pige der ønsker hund hun intet ved om smiley men synes bare at for mig var det den bedste måde istedet for jeg sidder og læser noget på nettet, da folk jo har forkskellige erfarringer smiley


  • #26   20. mar 2011 Jasmin - som skrevet var det kun i første øjekast; du virker på mig som en meget moden pige der tager det her seriøst, og ikke bare anskaffer dig en hund for så bagefter at finde ud af hvad lige netop den rce kræver... Hatten af for det :O)

    Hvis jeg havde fået "mit eget" i mine forældres hjem, så var jeg måske også blevet hjemme lidt længere ;O)))) Lyder som en skøn mulighed for at kunne fokusere på uddannelsen og samtidig have et liv ved siden af, uden at være fattigere end fattig :O))

    Håber du finder din drømmehund - om det så er en dobermann eller en helt nden :O)


  • #27   20. mar 2011 Jasmin
    Det var da en god løsning smiley

    Jeg synes, som Anne, at du skal tage kontakt til nogle doberman kenneler og besøge dem, og tale om racen.

    Har du kigget på denne hjemmeside ?
    http://www.dansk-dobermann-klub.dk/
    Der er ihvertfald nogle du kan kontakte smiley


  • #28   20. mar 2011 Anne mange tak for dine oplysninger om priser smiley Det er rart at have med smiley

    Michelle
    mange tak smiley Jeg jeg håber også virkelig jeg finder mig en dejlig hund smiley Om det så er en dobermann ved jeg ikke helt længere da jeg godt kan høre jeg muligvis er for un gtil sådan en mundfuld igen smiley men vil kontakte nogle kenneler smiley

    Bella
    mange tak smiley Ja har været inde på siden smiley Læser stadig der inde smiley

    sunshine
    Tror jeg også du kan have ret i smiley Lavede en test inde på pedigree og der kom der også et nej frem pgs min lillebrors alder og min. Alt andet stemte overens. smiley


  • #29   20. mar 2011 hvis vi snakker små racer ville jeg helt vildt gerne til agility smiley Større racer ved jeg ikke meget andet end det normale grundlæggende hundetræning man kan med dem smiley

  • #30   20. mar 2011 Anne
    haha mange tak smiley Ja douglas skal vi også have meldt til når vi er flyttet til tønder smiley Han er mega sej, så det glæder jeg mig til smiley


  • #31   20. mar 2011 Jeg har selv to af racen, en tæve på knap 5 år og en han på snart 2 år smiley Tæven er reserveret overfor fremmede, hannen er ren menneskeelsker smiley En dober er ik en hund for alle, det er ikke en race for dem som ik gider lave noget med deres hund og bare lukker den ud i haven i ny og næ... De kræver meget motion og mental stimulering... Min tæve var en sprællebasse indtil hund var ca 2 år, hannen har lidt mere rolig lige på det punkt i sine små 2 år smiley De er fantastiske træningsmakkere smiley Første dober vil jeg råde til og ska vær en tæve, de er lidt nemmere og danse med end hannerne som sagtens ka stritte lidt imod... De er fremragende familiehunde og ka sagtens med børn, hvis de er vokset op med disse smiley De er ikke enmandshunde, men her hjemme, er vores tæve mere far hund end mor hund og med vores han, er det omvendt smiley Dejlig race som giver masser af glæde og grin i hverdagen, men man ska vide hvad man har med at gøre smiley

    Og som Anne skriver, er de meget nemme til at stresse og ka være svære og få ned i et normalt stress niveau igen, det kræver en del tålmodighed og ro smiley


  • #32   20. mar 2011 Tror faktisk jeg vil anbefale dig at snakke med dober klubben som det aller første, de ka fortælle dig alt om racen smiley Tag ud på en træningsplads og se hundefører arbejde med deres hunde og tag en snak med dem også og opdrættere smiley På den måde får du al den viden om racen du har brug for og så afgøre om det er racen for dig...

  • #33   20. mar 2011 Hej Jasmin...'

    Jeg er selv cen heldige ejere af 2 dobber og 1 blandingshund som der så også er dobbe i.
    Jeg vi sige som de andre at dobber nok ikke er en hund jeg ville vælge som første gangs ejere.

    OMVENDT vil jeg sige hvis du GIDER bruge 1 timer hver dag på mental træning, gå ture, træning, mv så er det en perfekt legekammerat, ven for livet og, vagt hund med meget mere.

    MEN det er sandt som de andre siger at doberman er lidt nervøs anlagt, forstået på den måde at de er "bange for alting" - det er jo en VAGT HUND så det betyder at den passer på, og er derfor mistroisk overfor ting den ikke kender.
    Hvis man bruger meget tid på at berolige hunden / altså få stress niveau ned ( husk det tager 3-5 dage at få adrenalinen ( = stress symptomer ) ud af kroppen igen hvis hunden får en voldsom oplevelse, så kan man godt have en rolig afbalanceret hund hjemme i huset.

    Min tæve har jeg gået til agility med, og i starten ville hun slet ikke hen til de forskellig forhindringer som bom, A'et og balancen så jeg gik på begynder hold 3x før det begyndte at blive godt, så det kræver VIRKELIG meget tålmodighed at have en doberman.

    Det som mange kalder usikker/ nervøs hund ved dobberman er fordi de er meget signal følsomme, det betyder at hvis du skælder hunden ud ( RÅBER ) læner dig fremad ( TRUER HUNDEN ) og samtidig smiler lidt ( VISER TÆNDER ) får du meget hurtig en USIKKER hund ( = bange hund ) som kan blive aggressiv fordi den flytter sin angst ud til noget andet som den er bange for ( = DIG )

    Det er meget vigtigt du er bestemt men ikke truende i din opførsel overfor hunde, og er du irriteret en dag, så lad være at træn din hund, for hunden vil kunne mærke din irritation, og opføre sig forsigtig for ikke at få dig til at blive gal og skælde ud.

    Jeg siger ikke du skal vælge dig en anden hund, en dobberman er en skøn hund, som altid er frisk på løbetur, frees bee, træning og som gerne vil ligge i dynen eller sofaen når man er hjemme, men du skal bestemt tænke dig om.

    Det kan ikek hjælpe noget du syns det er sjovt i 6 måneder og så syns nu gider du ikek mere så får du en hund der "kravler på væggene" fordi den ikke kan komme af med sin energi.

    Held og lykke med din beslutning :o)





  • #35   20. mar 2011 Anne marie

    til det med venner efter skole er det aldrig noget jeg har intreseret mig for. Jeg har altid bare taget hjem eller ud til hesten så det burde ikke være et problem.Min kæreste bor i hamburg og elsker hunde. Det bliver han også nød til eftersom han selv har haft smiley Men ja jeg overvejer nok stærkt igen om jeg starter ud med en anden race smiley Ville jo gerne bydde min dobber det bedste, og hvis jeg ikke kan det endnu må jeg vente smiley


  • #37   20. mar 2011 Jeg ville nok IKKE vælge border som et andet valg i stedet for doberen. smiley
    Men gå ind på DKK's hjemmeside og se hvornår der er en udstilling nær dig.


  • #38   20. mar 2011 Jeg vil lige sige, at det der med de er lidt "bange" for alt, ikke passer på alle dobere smiley Min han er bestemt ik bange for nogen ting og tar stort set alt i stiv arm smiley

  • #39   20. mar 2011 Er enig med Maria. smiley Doberen er bare mere opmærksom på alle ting pga vagtgenet.

  • #40   24. mar 2011 sä har vi fundet os en lille men stor hvalp som kommmmer til at vaere min fra den 1 mai smiley

  • #41   24. mar 2011 Jasmin
    Det var godt nok hurtigt.
    Hvilken race ?


  • #42   24. mar 2011 En bernasennen smiley
    Vi for den af en af mine venner. derfor allerede fra 1 mai. Til vendskabs pris smiley


  • #43   24. mar 2011 øhhh fra dober til berner - det var da ikke så lidt et spring...

    Jeg ville elelrs ha sagt du skulle kigge på tysk pincher (lille "version" af doberen) - meen
    (link fjernet)


  • #44   25. mar 2011 He he Sunshine, ironi ka forekomme, eller? smiley

  • #45   25. mar 2011 Simpelthen en total grineren tråd hi hi hi...

  • #46   25. mar 2011 Virker meget useriøst at brænde for en dobber og bagefter vælge en berner sennet hund..... hold da helt op. stakkels hund.

  • #47   25. mar 2011 Jasmin
    Og du, og din mor, ved lidt om berner sennen racen ?


  • #48   25. mar 2011 Bella
    Vi har snakket meget med moderen af min veninde og hun har gevet mig en masse infomationer omkring racen som jeg skulle vaere obs pä. Sä ja jeg ved det mest nödvendigste lige nu, men er i fuldt gang med at finde ud af mere, samt at tilmelde mig til et hvalpekursus när han er de 13 - 14 uger gammel smiley

    Anne marie
    Ja den sviner sku paent meget. Vi har vaeret sä heldige at have haft sädan en hund i vores familie för. Sä er glad for at den mä komme ind i mit liv igen, denne gang sä bare som min smiley

    Sunshine
    ved sä ikke omk det der var ren ironi igen. Men mange tak. Og ja mit behov til hvad jeg önskede var meget variabel. Ville tilpasse mig hunden, og ikke fä en hund der skal tilpasse sig mig.

    Susan
    den lille race havde vi ogsä set pä, men den var ikke lige en hund der ville kunne med mine maltesere mente kennelen smiley


  • #49   25. mar 2011 Godt klaret hvis du har fundet tysk pincsher af dig selv - temmelig ukendt race.
    ER nok dværg pincsher du har st på.

    i øvrigt kan de sagtens med maltesere hvis de blvier vænnet til dem fra små.


  • #50   25. mar 2011 Sussan
    i hamburg havde de dem. Regner da med det var dem när de sagde det. Og de mente de kunne svaert sammen med maltesere. Om det sandt ved jeg jo sä ikke, har aldrig haft sädan en hund smiley


Kommentér på:
Doberman?

Annonce