Doberman? {{forumTopicSubject}}
Ja altså jeg er så nu lidt heldig (i et uheldigt tilfælde).
Mine forældre skal skilles, og det betyder vi skal flytte. MEN nu har jeg endelig fået lov til at få mit ønske igennem flere år opfyldt. Jeg må hvis jeg selv køber den, få en doberman
Self vil jeg have den fra helt bette hvalp
Men problemet er så at jeg er nød til at indrømme at jeg ved næsten nada om disse skønne hunde. Og JA jeg ved jeg bare kan læse en masse på internettet om dem, men føler at det giver bedre indblik måske at høre noget fra folk der har erfarringer ? Eller bare selv ved lidt om dem? Self læser jeg også om dem men alligevel vil jeg lige høre fra jer først ;p
Altså generalle ting jeg gerne ønsker svar på er:
-Nogle specille ting de hunde kræver som man skal tage højde for?
-Hvad er bedst temprement mæssigt hvis hunden skal kunne omgår 2 maltesere, en Hun hund eller en han?
- Hvordan er de rent sinds mæssigt? Har hørt at de skulle være angst biddere. Mere ved jeg ikke til det?
- kræver de meget motion, eller er det sådan at de blot behøver en løbe tur i haven?
. Hvordan er de med børn og andre dyr (katte, heste , små hunde, marsvin osv ) at omgås?
-Kan de være alene hjemme?
-binder de sig til kun ET menneske eller flere?
-Kræver de special foder?
OG til sidst så ved jeg jo at deres øre og hale bliver kupiret. MEN er det stadig tilladt i dk? Hvis ikke ved i så hvor man kan få det gjordt? (og vil gerne vide ,UDEN I SKRIVER DU ER OND HVID DU GØR DET, hvad i synes til at kupire hale og øre?)
OG gerne meget andet hvis i ved noget I behøver jo ikke besvare alt men blot det i kan
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 138 Svar: 1.909
apr 2010
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.337
Nu har jeg ikke lige tjekket hvor gammel du er, men det var bestemt ikke en race jeg ville sælge til en meget ung person, da den kræver en del erfaring og det er næsten et must at man går til træning med dem, den vil aldrig trives med bare en tur i haven, den skal ud og bruge krop og hoved hver dag.
apr 2010
feb 2005
-Nogle specille ting de hunde kræver som man skal tage højde for? Ja det er en brugshund.
-Hvad er bedst temprement mæssigt hvis hunden skal kunne omgår 2 maltesere, en Hun hund eller en han? Det kommer jo an på alder og køn på malteserne.
- Hvordan er de rent sinds mæssigt? Har hørt at de skulle være angst biddere. Mere ved jeg ikke til det? Det kommer vist meget an på hvor du får den fra og hvordan du opdrager den, jeg har kendt nogen der var skønne og andre jeg ikke turde nærme mig fordi de ikke var normale i hoved.
- kræver de meget motion, eller er det sådan at de blot behøver en løbe tur i haven? Ja de kræver meget motion og mental træning.
. Hvordan er de med børn og andre dyr (katte, heste , små hunde, marsvin osv ) at omgås? Ja hvis de bliver vænnet til det fra start af så kan de, men ville dog aldrig lade dem komme tæt på et marsvin uden for buret..
-Kan de være alene hjemme? Ja hvis du læere den det.
-binder de sig til kun ET menneske eller flere? Det ved jeg faktisk ikke helt sikkert, dem jeg har kendt har været mest knyttet til en person.
-Kræver de special foder? De kræver et ordenligt foder der gør de ikke vokser for hurtigt så de belaster deres led for meget.
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 68 Svar: 318
Og ja de kan sagtens med andre dyr, og ja de kræver en masse motion.
Alene hjemme er jo noget DU skal lære den.
Nej den er en meget familier hund.
jul 2008
Følger: 116 Følgere: 109 Hunde: 7 Emner: 5 Svar: 38
Til Irene
Det var ikke det jeg spurgte om For stort set har jeg ikke sat mig ind i nogen race endnu ud over 2, men da det aldrig var tale om at jeg måtte få en søgte jeg ikke videre om dem for at blive mindre skuffet over ikke at måtte få en. En dobermann har været min yndlings race siden jeg kan hsuke tilbage Og nu hvor jeg må få en hund ønsker jeg først o fremmest at vide mere om dem fra personer der kender til dem, end det jeg blot ved fra internettet
Til Nadja
Jeg bliver snart 17 Indtil videre lyder det meget som den hund jeg ønsker. Jeg Vil nemlig gerne have en hund der ikke bare daser rundt, men som man kan bruge til noget
Og til det med at kupere godt så skulle bare være sikker
jul 2008
tak for svarene
Og til Lars og dieane
også mange tak
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.355
Hvor mange timer om dagen vil og kan du bruge på hunden ?
jul 2008
der kan du meget muligt have ret ja Også derfor jeg ønsker først at få en masse afvide inden jeg beslutter mig til netop denne race
feb 2005
Jeg synes selv det er en fantastisk race men jeg ved også at jeg ville aldrig være konsekvent nok til at kunne magte den selv, så jeg nyder bare dem andre har i stedet.
jul 2008
Mit mål med den var faktisk at kunne bruge den til at tage med på mine daglige løbe ture , og rideture Og så ellers ville jeg have den som "min" bedste ven Som kommer til at følge mig stort set alle steder jeg kan få den med. Vil helst ikke lade den være alene hjemme hvis jeg har mulighed for at få den med Og så ville jeg gerne til hundetræning
jul 2008
jan 2008
HVORFOR vil du gerne have en hund ?
jul 2008
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 68 Svar: 318
Kan være du skulle spørge der.
jul 2008
puha? Den er lidt svær at besvare bare sådan. Altså jeg er opvokset med hunde, og har altid ønsket selv at have en hund som jeg måtte kalde MIN. En tro følgesven, som man altid har hos sig, aktivitet rundt om uret, og nydelsen af denne skabning
jan 2008
jan 2008
Ja, det er nemlig et svært spørgsmål
Og jeg kan sagtens følge dig, det er fedt at have en tro følgesvend!! Men det kræver også meget arbejde at SKABE en følgesvend.
Hvad laver du lige nu ? Og hvad er dine planer for fremtiden ? De næste 10-15 år frem i tiden ?
jul 2008
lige nu går jeg i 10 klasse, og starter i 11 efter sommeren. så ville jeg muligvis tage en pedagogisk uddanelse
jan 2008
Det lyder godt
Når du flytter hjemmefra skal du så have hunden med dig ? Og findes der boliger, som du har råd til på SU, man må have hund i ? Det er nemlig ofte et problem... Og så have råd til det også. Det koster ca. 500 kr. om måneden at have hund..
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.957
Synes du har fået nogle meget brugbare svar fra nogle meget kyndige hundemennesker, så det eneste jeg vil tilføje er:
Husk at en hund gerne skulle leve 10+ år - det er mange år at forsøge at tænke ud i fremtiden, og der sker ofte RIGTIG meget i ens liv når man er på din alder.... På et tidspunkt vil du gerne flytte hjemmefra - det kan være svært at finde et sted, hvor man må have hund.. Og specielt sådan en race.. Derudover så begrænser det én rigtig meget - man kan ikke tage ud med venner og veninder efter skole, man er nødt til at tage hjem til hunden... Man kan heller ikke rende i byen hver fredag og lørdag...
Det skulle gerne ikke være en sur pligt at have hund, men derimod super fedt at have en loyal ven :O))
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 59
hvis du virkelig mener du kan magte sådan en vovse synes jeg da du skal føre din drøm ud i livet.
jul 2008
jeg havde ikke tænkt mig at flytte ud foreløbigt. Da det hus vi har nu for jeg hele det bagerste med 2 store væresler og et lille køkken og bad, så har faktisk mit eget. Når jeg bliver 18+ skal jeg bare betale et lille beløb til min mor Så så vidt behøver jeg heldigvis ikke tænke endnu
Michelle
Jamne det da helt ok det jo bare et erligt svar Lyder måske også mærkeligt at der kommer et emne op om en pige der ønsker hund hun intet ved om men synes bare at for mig var det den bedste måde istedet for jeg sidder og læser noget på nettet, da folk jo har forkskellige erfarringer
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.957
Hvis jeg havde fået "mit eget" i mine forældres hjem, så var jeg måske også blevet hjemme lidt længere ;O)))) Lyder som en skøn mulighed for at kunne fokusere på uddannelsen og samtidig have et liv ved siden af, uden at være fattigere end fattig :O))
Håber du finder din drømmehund - om det så er en dobermann eller en helt nden :O)
jan 2008
Det var da en god løsning
Jeg synes, som Anne, at du skal tage kontakt til nogle doberman kenneler og besøge dem, og tale om racen.
Har du kigget på denne hjemmeside ?
http://www.dansk-dobermann-klub.dk/
Der er ihvertfald nogle du kan kontakte
jul 2008
Michelle
mange tak Jeg jeg håber også virkelig jeg finder mig en dejlig hund Om det så er en dobermann ved jeg ikke helt længere da jeg godt kan høre jeg muligvis er for un gtil sådan en mundfuld igen men vil kontakte nogle kenneler
Bella
mange tak Ja har været inde på siden Læser stadig der inde
sunshine
Tror jeg også du kan have ret i Lavede en test inde på pedigree og der kom der også et nej frem pgs min lillebrors alder og min. Alt andet stemte overens.
jul 2008
jul 2008
haha mange tak Ja douglas skal vi også have meldt til når vi er flyttet til tønder Han er mega sej, så det glæder jeg mig til
nov 2010
Følger: 30 Følgere: 27 Hunde: 5 Emner: 22 Svar: 185
Og som Anne skriver, er de meget nemme til at stresse og ka være svære og få ned i et normalt stress niveau igen, det kræver en del tålmodighed og ro
nov 2010
dec 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 47 Svar: 852
Jeg er selv cen heldige ejere af 2 dobber og 1 blandingshund som der så også er dobbe i.
Jeg vi sige som de andre at dobber nok ikke er en hund jeg ville vælge som første gangs ejere.
OMVENDT vil jeg sige hvis du GIDER bruge 1 timer hver dag på mental træning, gå ture, træning, mv så er det en perfekt legekammerat, ven for livet og, vagt hund med meget mere.
MEN det er sandt som de andre siger at doberman er lidt nervøs anlagt, forstået på den måde at de er "bange for alting" - det er jo en VAGT HUND så det betyder at den passer på, og er derfor mistroisk overfor ting den ikke kender.
Hvis man bruger meget tid på at berolige hunden / altså få stress niveau ned ( husk det tager 3-5 dage at få adrenalinen ( = stress symptomer ) ud af kroppen igen hvis hunden får en voldsom oplevelse, så kan man godt have en rolig afbalanceret hund hjemme i huset.
Min tæve har jeg gået til agility med, og i starten ville hun slet ikke hen til de forskellig forhindringer som bom, A'et og balancen så jeg gik på begynder hold 3x før det begyndte at blive godt, så det kræver VIRKELIG meget tålmodighed at have en doberman.
Det som mange kalder usikker/ nervøs hund ved dobberman er fordi de er meget signal følsomme, det betyder at hvis du skælder hunden ud ( RÅBER ) læner dig fremad ( TRUER HUNDEN ) og samtidig smiler lidt ( VISER TÆNDER ) får du meget hurtig en USIKKER hund ( = bange hund ) som kan blive aggressiv fordi den flytter sin angst ud til noget andet som den er bange for ( = DIG )
Det er meget vigtigt du er bestemt men ikke truende i din opførsel overfor hunde, og er du irriteret en dag, så lad være at træn din hund, for hunden vil kunne mærke din irritation, og opføre sig forsigtig for ikke at få dig til at blive gal og skælde ud.
Jeg siger ikke du skal vælge dig en anden hund, en dobberman er en skøn hund, som altid er frisk på løbetur, frees bee, træning og som gerne vil ligge i dynen eller sofaen når man er hjemme, men du skal bestemt tænke dig om.
Det kan ikek hjælpe noget du syns det er sjovt i 6 måneder og så syns nu gider du ikek mere så får du en hund der "kravler på væggene" fordi den ikke kan komme af med sin energi.
Held og lykke med din beslutning :o)
jul 2008
til det med venner efter skole er det aldrig noget jeg har intreseret mig for. Jeg har altid bare taget hjem eller ud til hesten så det burde ikke være et problem.Min kæreste bor i hamburg og elsker hunde. Det bliver han også nød til eftersom han selv har haft Men ja jeg overvejer nok stærkt igen om jeg starter ud med en anden race Ville jo gerne bydde min dobber det bedste, og hvis jeg ikke kan det endnu må jeg vente
okt 2008
Følger: 44 Følgere: 30 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.052
Men gå ind på DKK's hjemmeside og se hvornår der er en udstilling nær dig.
nov 2010
okt 2008
Følger: 44 Følgere: 30 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.052
jul 2008
jan 2008
Det var godt nok hurtigt.
Hvilken race ?
jul 2008
Vi for den af en af mine venner. derfor allerede fra 1 mai. Til vendskabs pris
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
Jeg ville elelrs ha sagt du skulle kigge på tysk pincher (lille "version" af doberen) - meen
(link fjernet)
nov 2010
nov 2010
dec 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 47 Svar: 852
jan 2008
Og du, og din mor, ved lidt om berner sennen racen ?
jul 2008
Vi har snakket meget med moderen af min veninde og hun har gevet mig en masse infomationer omkring racen som jeg skulle vaere obs pä. Sä ja jeg ved det mest nödvendigste lige nu, men er i fuldt gang med at finde ud af mere, samt at tilmelde mig til et hvalpekursus när han er de 13 - 14 uger gammel
Anne marie
Ja den sviner sku paent meget. Vi har vaeret sä heldige at have haft sädan en hund i vores familie för. Sä er glad for at den mä komme ind i mit liv igen, denne gang sä bare som min
Sunshine
ved sä ikke omk det der var ren ironi igen. Men mange tak. Og ja mit behov til hvad jeg önskede var meget variabel. Ville tilpasse mig hunden, og ikke fä en hund der skal tilpasse sig mig.
Susan
den lille race havde vi ogsä set pä, men den var ikke lige en hund der ville kunne med mine maltesere mente kennelen
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
ER nok dværg pincsher du har st på.
i øvrigt kan de sagtens med maltesere hvis de blvier vænnet til dem fra små.
jul 2008
i hamburg havde de dem. Regner da med det var dem när de sagde det. Og de mente de kunne svaert sammen med maltesere. Om det sandt ved jeg jo sä ikke, har aldrig haft sädan en hund
Doberman?