Stamtavlesnopperi Stamtavlesnopperi
Nu læser jeg den ene gang efter den anden, at:
- Det at avle med stamtavle/ købe med stamtavle, er snopperi.
- At man ikke vil betale for stamtavlen.
- At en stamtavle kun kan bruges til at se, hvem forældredyrene er ( og så kan man selv lave en ).
- At Dkk-medlemmerne er snopper..........og videre i den dur.
Stamtavleavl har ikke noget med snopperi at gøre. Der ligger et kæmpe stort stykke arbejde bagi at avle de rigtige gode hunde frem. Man tager fek ikke en hvilken som helst hanhund til sin tæve. De to hunde der skal parres med hinanden, er nøje udvalgt efter deres temperament, størrelse, udseende, blodlinjer, helbredsstatus osv.
Indenfor brugshundelinjerne skal der brugsprøver, udstillinger og avlskåringer/ avlsgodkendelser til, før man kan avle på sin hund ( og på en udstilling er det ikke nok at hunden ser pæn ud. Den skal også fremstå korrekt efter standarten ).
Er det snopperi at gå 100% op i sin race ?
Er det snopperi at træne 10-20 timer om ugen med sin hund for at opnå en rigtig pæn prøve ?
Er det snopperi at trave rundt i en dum ring, i regnvejr, hvor mudderet sidder oppe på ryggen af en, for at få et prædikat til en udstilling ( og man har inden dagen selvfølgelig gået til ringtræning i flere måneder )?
Er det snopperi at tag til dyrlægen og få undersøgt hunden for div. arvlige sygdomme ( og krydse fingre for at den er okay ) ?
Er det snopperi at betale både dyrlæge og dkk for resultaterne ?
Det er ikke stamtavlen som sådan man betaler for når man køber en tavlehund- man betaler for alt det forarbejde der er gjort for at hvalpene overhoved kan blive stambogsført.
Jeg har også lavet alt det forarbejde, men har valgt ikke at avle på mine hunde.
Det har jeg valgt fordi jeg, trods deres avlskåringer/avlsgodkendelser, synes de mangler lige det sidste i at kunne gøre noget godt for racen.
Jeg håber bestemt på, at jeg en dag får en hund der er værd at avle videre på.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.490
nov 2009
Følger: 30 Følgere: 30 Hunde: 7 Emner: 61 Svar: 4.053
maj 2010
Følger: 42 Følgere: 40 Hunde: 1 Emner: 33 Svar: 1.372
eg har to blaninger som jeg elsker over alt på jorden vil nok sige jeg til hver en tid vælger en blanings hund ,,men jeg skal heller ikke avle på dem ..jeg har dem primært som selvskab og interasse jeg går ikke sådan til træning med dem ,,jeg har dem på min måde de er på en eller anden måde som mine børn ..
jeg er dog ked af at jeg tit når jeg læser herinde føler det som om mine hunde er mindre værd fordi de ikke har tavle ,,det sådan jeg har det kan godt være jeg opfatter tingene forkert men kan jo kun tale for hvordan jeg opfatter det
jan 2009
Følger: 13 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 2 Svar: 178
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.626
Hunde af "samme" race der bliver avlet på ( altså dem der er tavleløse men "rene" ), er noget svineri i min verden. Det er jo ofte hunde der ikke har kunne blevet avlsgodkendt. Det kan så enten være pga arvlige betinget sygdomme, eller fordi de er faldet ud for racen.
maj 2010
jan 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 387 Svar: 2.743
Vi mødte en dame i dag med en engelsk bulldog - han var så sød at flere ville hilse på ham.
En spørger så om han ikke var dyr. Jo siger hun, han kostede 16.500, men jeg fik dem ned på 6.000 for jeg skulle jo ikke have tavlen med på ham. Jeg skal hverken avle eller på udstilling.
Der valgte jeg så bare at sige pænt farvel og gå.. Jesus mand..
Mht snobberi, så tror jeg også at folk der har den holdning (at det er snobbet) er fordi de ikke har kendskab til alt det der ligger bag - som du skriver her.
Jeg syntes også selv (før jeg vidste noget om det) at det var snobberi og kun drejede sig om udstilling. Nu har jeg læst, og er blevet klogere, og syntes på ingen måde det er snobbet mere
maj 2010
her tænker jeg på denne her faldet ud for racen.
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.199
aug 2008
Hvad nu hvis jeg siger schæfer/gravhund ( findes ), bulldog/ papillon ( findes )
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.807
Susanne..
Jeg mener bestemt ikke at blandinger er mindre værd end mine egne med tavle..
Men der hvor tavleløse kan få mig op og ringe i det røde felt, er når man avler på f.eks Rotten uden tavle.. Tit og ofte er det disse blandinger eller hunde uden tavle der kommer frem i nyhederne, og sætter racen som helhed i et rigtig dårligt lys..
Jeg kan ikke forstå at man kan få sig selv til at avle på en sådan race, når man et eller andet sted ikke kan undgå at vide hvilke fordomme der er for racen..
Rottweilerklubben DK og de seriøse avlere gør ekstremt meget i håb om at holde hunden væk fra en forbudsliste, MEN dem der avler på alt og er ligeglad med køberne i større eller mindre grad, de kan ødelægge det med bare eet forkert kuld og salg.. Og det synes jeg er en skam!
maj 2010
sådan er det nemlig gået min veninde ...hun kunne vælge at få en ny hvalp eller halvdelen af pengene tilbage ,,,men hun havde altså haft hunden i næsten et år så siger man da ikke bare skot den jeg får en ny ,,,
og de blaninger du snakker om det dem er jeg enige i de skulle aldrig have været lavet
aug 2008
Det gør folk der bare laver blandinger ikke.
Jeg har selv haft blandinger i sin tid ( taget hjem fra internat ), og jeg har været heldig kun at to af dem måtte aflives pga sygdom og dårlige hofter.
Her i området render en stakkels blanding af en Amerikansk bulldog og en shih tzu rundt. Dens forben er fuldstændig misformet. ejeren har fortalt mig at de ellers havde kig på en lige så tumpet blanding : Garvhund/ rottweiler
jan 2011
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 36 Svar: 180
Må så ærligt erkende at jeg heller ikke havde nogen ide om at en stamtavle tilsyneladende er resultatet af SÅ seriøst et arbejde.
Selv har jeg bevidst valgt en blandingshund - hvorfor ??? Fordi der ganske simpelt ikke er nogen renracede hunde, der bare siger BANG, sådan en skal det være. Bedste alternativ var en blanding
Vi har det sidste ½ år talt seriøst om at få hund, og derfor kigget på en masse (mest de typiske hunde man ser i gadebilledet
Havde vi fundet én slags vi var faldet for, var den bestemt også blevet med tavle...
maj 2010
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.048
For mine hunde ville da dø af understimulering, hvis de kun blev trænet så få timer om ugen :b
Derudover er SERIØS avl med tavle (for alt tavleavl er desværre ikke seriøst), bedre end avl på mors søøøøde lille et eller andet med sære gener og naboens hvem-ved-hvad-de-gener-gemmer-på-hund.
Men det allerbedste er bare at gå ud på et internat, og adoptere en hjemløs hund ;o)
aug 2008
med din veninde, ved opdrætteren at det måske har været en dårlig kompination mellem tæven og hannen, eller af en af dem skal tags ud af avlen.
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.327
Rigtig godt skrevet :-))
maj 2007
Nej, det er barsk at skulle aflive sin hund. Tavle eller ej.
Og en tavle er INGEN garanti for evig sundhed. MEN hvis man gør sit forarbejde godt og grundigt, så kan man sikre sig bedst muligt. Og GÅR det galt, så får man lidt "kompensation" i form af refundering til en ny hvalp.
Jeg ville, hvis jeg var opdrætter, blive ULYKKELIG hvis jeg havde brugt måneder (eller måske endda år) på at finde den helt rette avlspartner til min tæve, havde sikret mig at begge hunde (OG hele "baglandet") var gennemsunde både fysisk og psykisk og jeg så opdagede at en af hvalpene blev brugt til tavleløs avl.
maj 2010
men jeg mener skal man lave/ købe blanings hunde så skal man oss gøre det med omtanke ,,,ikke købe noget der er helt forrykt sat sammen
aug 2008
Har altså også et liv ved siden af hundetræningen..........
Skal vi deltage i noget ( altså konkurrencer ), træner vi nok nogle timer ekstra, men ellers vil jeg nu sige, at mine hunde er godt rutineret efterhånden og ikke behøver så mange gentagelser.
aug 2008
Nu skal mutti her igang med at lave aftensmad til sin hjælpeløse familie, der tilsyneladende er født uden arme.........
Men jeg håber at nogle af dem der kalder os ( altså tavlefolket) snopper, kommer på banen i denne tråd.
feb 2007
Hvad er det præcis du ikke bryder dig om, ved at der er lavet nogle racestandarder som fortæller hvordan en specifik race skal se ud.
Hvis man ikke havde racestandarder, så kunne man lige så godt lade være med at opdrætte racehunde, fordi så er der ingen der ved hvordan racen skal se ud.
Hvis man ikke havde racestandarder, så ville man ikke vide om gravhunden må have lange ben eller de skal være korte. Man ville ikke vide at om racen skal have saksebid eller andre slags bid.
Racestandarder er lige præcis det som opdrætterne har at forholde sig til i deres opdræt, det er de de arbejder hen imod at opnå med en hund - at den følger racestandarden og at den er så racetypisk som muligt.
Man kan nok aldrig lave den fuldstændig perfekte racehund, for de vil alle have et eller andet som afviger fra racestandarden, men er det mindre fejl er de uden betydning og men minimeres ved at sætte den rigtige tæve og hanhund sammen.
maj 2010
men igen nej man havde ikke nogen sikkerhed heller ikke i forhold til sygdom ,,,eller opdage en af hundene ikke skulle bruges i arvl ,,min veninde fik så hendes kasteret på grund af han ikke skulle arvles på
maj 2010
maj 2010
maj 2010
maj 2007
Hvis JEG var opdrætter og havde brugt ÅR på at lave gode, sunde racetypiske hunde, så ville jeg flejne totalt hvis de blev brugt tavleløst.... Så er hele mit arbejde jo ødelagt?? Hvalpene bliver jo IKKE racetypiske, så mine års arbejde er spildt.
Nu ER jeg ikke opdrætter og bliver det heller ikke med 2 steriliserede tæver og gudskelov for det. For jeg ville blive knust.
Og jeg kan ikke SE ideen med at avle tavleløst på f.eks. 2 DKK-hunde. Med mindre det er fordi de IKKE er racetypiske eller IKKE er sunde nok til at indfri avlsrestriktionerne?
Og jo, jeg har oplevet DKKlabradors sat til avlstjeneste sat til avlstjeneste. Der har så stået at tavle er ligegyldig. Når jeg så går ind og tjekker på "Hundeweb"så kan jeg se at hunden har D-hofter...... Så man vælger at sætte hunden i tavleløs avl fordi man ikke kan opfylde sundhedskriterierne ved en DKK tavle. Og hvor mange tæveejere, som avler tavleløst, tror du går på "Hundeweb" for at tjekke disse oplysninger? For hanhundeejeren oplyser dem næppe af sig sev??
maj 2010
men kan nu heller ikke se hvordan dit store arbejde ville være spildt hvis man brugte en anden race som vel og mærke en der passede til en lab ,,,mener tavle hunden er da ikke gået i stykker
feb 2007
Det er jo noget mennesket har bestemt lige fra dag 1. Lige fra den dag hvor mennesket begyndte at lave forskellige racer, så det er lidt sent at sige at det ikke er noget vi mennesker skal bestemme over.
Det er jo også lavet for at man som kommende hundeejer kan få en ide om hvilken type hund der vil passe ind i ens hverdag.
Tænk hvis man ønskede sig en en helt glathåret hund som en Weimaraner, men endte op med en som havde pels som en New Foundllænder netop fordi at opdrætterne ikke havde nogle retningslinier.
Tænk hvis man nu ønskede sig en stille hjemmehund, som "kun" har brug for en ordentlig løbetur, f.eks. en Whippet og man istedet endte op med en Border Collie som har et enormt energi og aktiveringsbehov.
Det er lige præcis derfor at der er lavet racestandarder og beskrivelser af de forskellige racers temperament og adfærd.
Når du køber en racehund, så er du mere end rimeligt klar over hvilket temperament din hund vil ende med at få.
maj 2010
feb 2007
Hvis det ikke havde været bestemt dengang, så ville du ikke sidde i dag med din lille Messi (Yorkie/malteser) ? Eller lille Nila (der er vel også noget Yorkie i ?) Og dem er du vel meget glad for som de er ??
Men hvis der ikke var nogen som i tidernes morgen havde haft en finger med i spillet om hvordan hundene skulle se ud, så kunne du ikke have været sikker på at du ville få sådan to små vapser. Du kunne være endt op med en kæmpe hund fuldstændig ude af proportioner.
maj 2010
og jo jeg elsker mine to små hunde ,,,nila er halv yorki og halv cain ,,men elsker også de skiller sig ud
jeg læste en annoce igår med en anderkedt kennel som sælger en hund med tavle nedsat fordi den ikke kunne bruges på grund af farve ,,,come on kan du ikke se det er galt ?
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
Den ene af bl.a. hundene var den bedste hund jeg har haft til dato. Men måtte sige farvel til hende da hun var 6 år.
Jeg syntes ikke det er sjovt og sige farvel til unge hunde fra 8 mdr til 6 år.
Nej stambogen er ingen garenti, men mine er raske og heldigvis for det.
feb 2007
Jeg har selv stået med en hund (Enzo) som på alle måder var racemæssig korrekt, lige bortset fra hans pels. Den var både forkert i struktur og farve, hvilket betød at han aldrig ville kunne bruges til avl, aldrig opnå særlige gode præmieringer. Min hobby er at udstille mine hunde og så vil man gerne bare ind imellem opnå nogle gode resultater. Dem kunne jeg bare ikke få med ham.
Men han var den bedste hund ever, det bedste temperament og den bedste personlighed og havde hans pels været korrekt i struktur og farve, havde han været et kæmpe plus for racen.
Enzo er her deværre ikke mere.
maj 2010
feb 2007
Det ville aldrig gå eller være sjovt, hvis vi allesammen kunne lide den samme slags. Og lige præcis derfor at vi mennesker sætter nogle rammer for de forskellige racer.
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 20 Svar: 213
Vores hanhund, som har tavle, er nu meget bange for dyrelæger pga en nogen "problemer" med ham. Han har bla. fået rykket tænder ud og haft løs knæskald (+ noget brusk der langsomt bliver værre og værre, da de ikke tør fjerne det)
Vores to tøsser, som ikke har tavle, har (7, 9, 13) aldrig fejlet noget.
Man skal også lige huske de mennesker der har forberedt sig i mange år, på at lave hunde der lider! Fx. hunde med så små næser, at de ikke kan få luft og hunde med for lange rygge, så de brækker den!!
okt 2009
okt 2009
Hvis vi havde vidst det med hans ben, havde vi sagt nej til parringen
Sussie fejler heldigvis intet og det gør de tre hvalpe vi ved hvor er, heller ikke
okt 2009
feb 2007
Spørgsmålet er, hvordan man får budskabet og den viden ud til folk.
Men tror desværre også mange mennesker ikke gider høre det, fordi de kun tænker "at de ikke skal avle på deres hund" og derfor ikke gider bruge krudt og energi på at høre, se, opleve det arbejde der bliver lagt i tavlehunde. Og derfor køber en blandingshund. Nogle vælger en blandingshund fuldstændig ukritisk, dvs. de aner intet om de racer der er i hunden, hvad de racer byder på af glæder og måske specielt problemer.
Jeg synes det kunne være interessant at vide, hvor mange af de hunde som ender på internater fordi de er blevet en lidt for stor mundfuld på folk, er blandingshunde - blandingshunde der er avlet ukritisk mht. sammensætningen af racer, i forhold til hunde købt hos fornuftige opdrættere som virkelig yder en indsats for deres race ????
jan 2011
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 36 Svar: 180
Det synes jeg faktisk du har ret i.
Men de kan så også deles op i en kategori mere, nemlig - jeg HAR netop tænkt over sammensætningen, og der var ikke en renracet der passede til præcis de ønsker og kvaliteter, som man forventede at få ud af netop DEN blanding, de nu havde valgt.
okt 2008
feb 2007
okt 2008
Anne R *I love my Silky's* - Tavlemafioso
Enig.
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.244
DVS at designerhunde og avl unden tavle kan sidestilles og er ikke til hverken hundeejerens eller hundens vel når man blander gener.
SÅ LÆNGE LEVE AVL MED TAVLe
sep 2007
PT har jeg haft 36 gravhunde og har i en periode på 25 år avlet 180 hvalpe og pt har jeg ikke selv havt discusprolaps på nogle af mine egne hunde. Jeg har rimmelig god kontakt til mine hvalpekøbere og flere er på deres anden og få er på deres 3 gravhund fra mig og pt har jeg kun fået en tilbagemelding om diskusprolaps og den hund var 13,5 år da den fik den. så lad nu være med at føre myten om syge rygge videre vi gør alt for at undgå det ved at rygundersøge vores alvsmateriale og udelukke hunde som har haft prolaps fra avl
feb 2007
Dejligt at få den myte manet i jorden - den har ellers eksisteret i mange mange år.
mar 2010
Følger: 78 Følgere: 78 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 1.129
Så et eller andet for nogle dage siden, hvor man så billeder af forskellige racer som de ser ud idag, og så billeder af hvordan de oprindeligt så ud.. Var helt lamslået over den forskel der var ved de fleste af racerne.
feb 2007
Links please
mar 2010
feb 2007
mar 2010
http://www.youtube.com/watch?v=Yku1MSa5vRY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=eTX1ZzC1-eY
http://www.youtube.com/watch?v=kEjoVYBawpM&feature=more_related
http://www.youtube.com/watch?v=PE46DgnHJek&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Pm17MesMFRc&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=q3lgJJjxw70&NR=1
sep 2007
anni gram O
Husk lige at de fleste racer har en anden standard i england og commomwelt disse lande er osse for det meste dem dfer laver de mest rabiate udformninger af hunde.
lad os lige tage forskellen på en engelsk gravhund og en FCI gravhund bare for at vise hvor stor differance der er . Den engelske standard siger at gravhunden skal have en femtedel markafstand af hele hundens skulder højde og være fra to til helst tre gange så lang i ryggen som skulderhøjden dvs. hvis hunden er 25 cm høj så er der 5 cm markafstand(højden fra jord til undersiden af brystkassens dybeste sted) og så skal hunden være 50 cm men helst 75 cm fra skulder til kryds.
tager vi FCI står der at hunden skal have en trediedel af skulderhøjden fri til markafstand og være imellem 1,7 og 1,8 gange skulderhøjde i længden DVS at den hund her har så 8,3 cm fri under brystkassen og er max 45 cm lang.
så den sidste hund har altså længere ben til at bære en kortere ryg end den engelske/amerikanske type
Hvem tror i der lider mest af Diskusprolaps ?
At det så er kommet på mode i DK at anvende disse typer og oven i købet at de vinder helt vildt i DK er jo noget rigtigt L... ! jeg holder mig til FCI typen og vil hellere tage en 2 pr på udstilling frem for at give aflad på sundhed og den oprindelige type.
mar 2010
Stamtavlesnopperi