1.178 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Til alle de ´papirsløse' der søger.. Til alle de ´papirsløse' der søger..

.. en avlshan eller -tæve.

Jeg skriver denne besked her fordi jeg 1) får lyst til at spørge jer om dette hver gang jeg ser jeres annoncer og 2) ikke må skrive det i kommentar feltet under jeres annonce da I så ofte bliver meret aggressive og 3) det er forbudt ifølge HG's love.

HVORFOR KØBTE I EN HUND UDEN STAMTAVLE HVIS I HAVDE TÆNKT JER AT AVLE?!

Jeg mener - når i ønsker at lave "ægte racehunde", så var det alligvel rimelig dumt at købe en hund uden granti for 'ægthed', og de fleste der køber hunde uden stamtavle siger jo "jamen det er fordi jeg ikke har tænkt mig at avle".
Helt ærligt, så er jeg mere uforstående over for dette end jeg er overfor blandingsavl.

Nu hvor det er sagt, har jeg det pludselig meget bedre.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Til alle de ´papirsløse' der søger..
  • #3   27. jan 2011 Krumme: Men hvis det så bare var Fido og Lotte der havde fået et ønske om fælles børn. Men når de bevidst søger hunde af deres egen race, så må de vel have et ønske om... noget... I dont even know...

* TAKE ME AS I AM, OR LEAVE ME ALONE * : jeg er enig med dig. Når der alligvel ikke er garanti for ægthed (eller noget andet for den sags skyld) så forstår jeg ikke den høje pris (da det jo ikke er fordi de vil tjene på det - for det er det aldrig). For mig er en hund uden tavle uægte. Ligemeget hvad. Når folk så siger: Ej men altså, den ER altså totalt ægte! så siger jeg bare: påstand mod påstand.

• #5   27. jan 2011 Lena
    Det kan sagtens gå i DKK. I min race er der flere hanner der har avlet langt over matadoravls grænsen, uden at DKK har foretaget sig noget som helst

• #6   27. jan 2011 Der er også foretaget helsøskendeparringer, hvor forældrene er halvsøskende. Og disse hvalpe er allerede nu højt præmieret på udstilling. Og far/datter, mor/søn parring, og DKK foretager sig intet

• #8   27. jan 2011 Man kan sige hvad man vil, men de bliver købt for at spare penge, fordi en ægte hund med bog koster mere i forhold til en "ægte" uden bog.

Skal man lave hvalpe uden bog eller blandinger kan folk i det mindste få tjekket deres forældre dyr, det tror jeg er de færreste der gør, dog forstår jeg ikke dem der har bog på begge forældre dyr, at de ikke får dem avlsgodkendt - tjekket så hvalpene kan få bøger, de får jo mere pr. hvalp, men der drejer det sig nok om at de ikke gider alt det arbejde, men hvorfor så købe med bogen?

maj-Britt - medlem af tavlemafiaen *: Lyder vanvittigt.

• #11   27. jan 2011 startede alle racer ikke et sted?

• #12   27. jan 2011 **Fritte mor** Elsker sine små tæppehajer <3<3<3 : Jo men det er vist en anden snak ;o)

• #13   27. jan 2011 Aino K: ofte kommer prisen langt op over de 5000 for tavleløsehunde*. Jeg tror helt sikkert, at d har ret i, at folk går efter prisen i visse tilfælde, deres begrundelse er jo netop, at de "alligevel ikke vil udstille og avle. Det skal bare være en hyggelig familiehund".
    Min undren ligger i, at jeg ikke forstår at de vælger at avle alligevel. Hvad har fået dem til at ændre mening indenfor de 2 år de har haft hunden?

jeg har hørt:
    - min hund skal prøve at være far/mor (+forskellige formuleringer der i praksis bunder i hundens ønske om at blive forældre.
    - Min hund er rigtig sød og venlig mod femmede hunnde, mennesker og katte
    - Mine børn skal opleve hvordan man får hundehvalpe
    - Min border er en super hyrdehund/arbejdshund, jeg vil gerne beholde de linjer.

Den sidste forstår jeg. De andre... not so much.

*Jeg har personligt en grænse der siger: Koster hvalpen over 5000, så skal den være med tavle.

• #14   27. jan 2011 Det skyldes måske, at ikke alle racer har sundhedskrav.
    Så er prisen for en DKK hund måske for høj i forhold til hvad en hund uden tavle koster!

• #15   27. jan 2011 Inge R: Interessant indlæg. Den vil jeg lige tænker over et øjeblik.

• #16   27. jan 2011 Hundene er steget meget igennem de sidste 20 år, f.eks. kostede en Malteser ikke mere end ca. 4.500,- med DKK bog, den koster jo ca. 10.000,- i dag, men alt er jo steget... blandings hvalpe kunne man få "lige i nakken" dengang, i dag er der dog stadigvæk nogen der sælger til 500 eller 1000 kr, men ikke ret mange, jeg har set Shih Tzu hvalpe til 6000 - 8000 uden bog, det er jo vanvittigt når man faktisk kan få dem med f.eks. DRU bog til ca. 7000,- eller med DKK til ca 9000,-

• #17   27. jan 2011 Og ting har også ændret sig, en Malteser dengang skulle f.eks. ikke avlsgodkendes, det skal de i dag.... dvs. det koster opdrætteren mere end bare at have hunden, de skal jo tjekkes på kryds og tværs, hvilket koster... men det bliver en "ægte" eller en blandings hvalps forældre sikker meget sjældent, så hvorfor deres priser skal helt derop hvor de er, det fatter jeg ikke...

• #18   27. jan 2011 Jeg kan give et eksempel på det med priser. Igen min race, med DKK stambog fra 7000 til 10.000 kr. Der er ingen sundhedskrav overhovedet. Min JRT har HD, er opereret for at få åbnet sine tårekanaler og har meget løse hofter. Han er med DKK tavle. Jeg gav for 4 år siden 7000kr for ham. Skulle jeg have en JRT i dag, ja så ville jeg købe uden tavle, for den kan jeg få for ca. 2500 kr. Og så er der mange penge til dyrlægen, hvis nu hunden skulle vise sig at have arvelige sygdomme.
    I øvrigt må jeg meget gerne avle på min syge JRT, hvilket jeg dog ikke kunne finde på

• #19   27. jan 2011 Aino K.
    Nu tror jeg ikke, at du kan få en DKK malteser for 10.000 kr i dag.
    Du skal mindst betale 12-15.000 kr.
    Og så skal den "kun" avlsgodkendes, dvs. den skal på en udstilling og ikke tjekkes på kryds og tværs eller have lavet en masse dyre røntgen eller øjenundersøgelser.

• #20   27. jan 2011 Nu har jeg en fransk bulldog. Der ligger ingen sundhedskrav fra DKK's side... Hvorfor skulle jeg så købe en til det dobbelte? At jeg så har været usædvanlig heldig mht. sundheden på hende, gør det jo ikke dårligere...;o)

Samtidig vil jeg så også sige, at min næste hund bliver en finsk hyrdehund MED TAVLE... Ikke pga. tavlen som sådan, men fordi jeg har mulighed for, at tjekke forfædrenes sundhed...

• #21   27. jan 2011 Retter det til "de fleste skal jo tjekkes på kryds og tværs".... Min fejl, troede faktisk de også skulle have deres knæ tjekket som andre mindre hunde... Har haft set en til den pris, men nok nogen der kun har haft den ene hun hund eller et par.

• #22   27. jan 2011 Aino K - Du har helt ret i at pr.1.1.2011 skal de have knæene undersøgt.
    Det gør de fleste dyrlæger gratis i forbindelse med alm. sundhedstjek og koster en attest fra DKK til 125 kr.
    Så det kan ikke være det, der afgør om en hund skal koste 7-8.000 kr. mere end en uden tavle.

• #23   27. jan 2011 Næ det har det nok ikke, men alt stiger jo, dog selvom der kun er krav til at få hunden avlsgodkendt, kan de jo alligevel godt bruge en masse penge i udstillinger :o) Hov du laver hvalpe, så måske du kan svare på TS spørgsmål? :o)

• #24   27. jan 2011 hvis en hund uden tavle var tjekket på kryds og tværs kontra en der ikke var tjekket så ville jeg godt give mere for hvalpe efter en der er tjekket.. såfremt jeg ikke havde tænkt mig at jeg skulle bruge den til avl, og så ville jeg højest sandsynligt også inden for det første år sørge for at den helt fik fjernet muligheden for at reproducere for så er den potte i hvertfald ude, og jeg ville ikke blive fristet ..

Men jeg foretrækker nu at købe med tavle, hende jeg lige har fået er med tavle og registreret, og med bagtanken om at hun skal bruges i avl, såfremt hun udvikler sig godt.. smiley

• #25   27. jan 2011 Det er rigtigt, at man kan bruge en masse penge på udstilling, men det siger stadig intet om hundenes sundhed.
    Jeg har fået et kuld hvalpe af ren og skær egoisme.
    Min hund Fifi er en lidt sjov hund, som ikke kan fordrage andre hunde.
    Så da jeg gerne ville have en mere, ja så var det næsten oplagt, at den kunne smugles ind af bagdøren, hvis Fifi blev mor til den.
    Fifi kan stadig ikke fordrage andre hunde, men med Freja leger hun, så mit ønske blev opfyldt.
    At det så var en fantastisk oplevelse, at få hvalpe, er en anden historie.

• #27   27. jan 2011 Nu er Fifi steriliseret og på tirsdag kl. 17.30 bliver Freja det også.
    Så vores avlskarriere er slut og Fifis afkom er helt og aldeles normale hvad angår mentalitet.

• #28   28. jan 2011 Man kan jo heldigvis også blive klogere, vi lavede et kuld uden tavle, med naboens hanhund, alene af egositiske grunde.
    Vi synes det kunne være sjovt at have hvalpe....
    Det var det også, men meget hårdt, tæven gad dem ikke det første lange stykke tid, så vi måtte bede hende gå op til dem, så de kunne patte, læs ingen nattesøvn....
    Har aldrig før haft en hund med tavle, og mente det kunne være ligemeget, gik ikke så højt op i det, en hund er en hund.
    Nu har jeg så ved et tilfælde fået en med tavle, og det har åbnet flere døre, træner i PH, det kunne jeg jo ikke uden, så det er blevet en helt anden verden at have hund smiley
    Og dobbeltmoralsk har jeg jo i den grad været, jeg kunne aldrig have fundet på det samme med mine heste, der er afstamning et must.
    Så hvis folk ikke har været klogere end jeg var, mener de vel ikke at det er avl.
    Jeg er blevet klogere, og må give dem ret der siger at kan man ikke tilføje avlen noget forbedring skal man lade være at lave kuld.
    Benny ville sikkert gerne være far, og jeg synes han er pragtfuld :), men kan også godt se hans dårlige sider, så nej, ingen hunhund til ham

Kommentér på:
Til alle de ´papirsløse' der søger..

Annonce