avlsgodkendt? avlsgodkendt?
hvis to hunde af samme race, begge med stamtavler og dyrelæge tjekket, men ikke har været på ustilling og blevet avlsgodkendt, får hvalpe, så kan hvalpene vel ikke få tavler? Eller hvad?
hvis to hunde af samme race, begge med stamtavler og dyrelæge tjekket, men ikke har været på ustilling og blevet avlsgodkendt, får hvalpe, så kan hvalpene vel ikke få tavler? Eller hvad?
Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.
aug 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 33
Har nemlig selv både en han og en tæve, men vil ikke gå på udstilling.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.956
Din race har i hvert fald i dkk lige fået udstillingskrav - så der er svaret nej. Men kan du ikke få en god ven eller opdrætteren til at vise dem frem? Det ville næsten være synd ikke at kunne bruge det værktøj som stamtavlen er når du planlægger kuldet..
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.064
Det kræver ikke det store -hunden skal kunne stå, gå/løbe med ved siden af og lade sig berøre og hele kroppen af en dommer samt lade denne tjekke tænder.
DET er da ikke meget at forlange, og så har man trods alt fået et par friske øjne til at vurdere om hunden nu osse er så racetypisk som man måske selv går og synes:o)
Der er dog racer uden udstillingskrav -det er så primært brugsracer...
feb 2009
Følger: 17 Følgere: 6 Hunde: 6 Emner: 29 Svar: 610
Prøv at ringe til opdrætter og hør om hun ikke vil hjælpe med at vise dem.
Og så tag dem med til ringtræning en gang eller to, så du kan se hvordan det foregår, du kan finde ringtræning for dit område på dkks hjemmeside.
Eller prøv evt. at høre herinde om der er nogen der vil hjælpe.
jul 2006
Følger: 31 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 111 Svar: 1.209
jan 2007
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.122
aug 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 33
Jeg ved ikke om de skal ha´hvalpe, min tæve er ikke gammel nok endnu.
Jeg er ikke sikker på at, min han bliver godkendt ,da hans næse mangler pigment ( den er ikke kul sort )
Det skulle være fordi det er hyggeligt og begge mine hunde har et helt fantastisk sind
Men det var bare en forespørgsel.
Og hvis det skal være vil jeg prøve at få dem godkendt, de kan ihvert fald alle de ting i siger de skal kunne .
jan 2007
Self må de ikke have diskvalificerende fejl, men mindre fejl kan godt acepteres, hvis hunden ellers har andre kvaliteter der opvejer det:o)
Så der er ingen grund til ikke i hvert fald at gøre forsøget.
Og "det er hyggeligt" er et lidt tamt argument for at avle i en tid hvor markedet er oversvømmet med hvalpe.
Så hundene bør have noget lidt udover det sædvanlige før man giver sig i kast med at avle.
Og så bør du osse undersøge om hvalpene vil være til at komme af med inden du begynder at lave dem:o)
Og som en anden siger -det KAN jo være at din han slet ikke er det bedste match til din tæve... Selvom de sikkert hver især er super skønne, så bør man ikke bare vælge den han der er nærmest, men derimod vælge den der er det bedste match. Han og tæve skulle gerne kunne opveje hinandens fejl og mangler, så der hvor tæven er svag, skal handen være stærk og omvendt self.
Hvis alt går vel, skulle det jo gerne være sådan at de hvalpe man laver er lige en tand bedre end deres forældre (og her tænker jeg self ikke kun hvad udseende angår). Så har man gjort sit arbejde godt:o)
avlsgodkendt?