{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.634 visninger | Oprettet:

Er der ikke nogle der kan hjælpe {{forumTopicSubject}}

Min coton tæve har haft kalkchok. Efter 3 dage hvor vi havde været ved dyrlæge hverdag. 2 dag fik hun 2 indsprøjtninger. 3. dag reagerede hun ikke på når jeg kaldte og hun lagde sig alle steder. Midt på det kolde græs ex. hvor hun normalt aldrig ville ligge.
3. dag om natten ville dyrlægen have hvalpene ud for at rede min hund. Det var lidt fortideligt. Der kom 5 hvalp der levede.
Da vi kom hjem skulle jeg lave mælk til hvalpende. Et øjebliks manglende fokus på dem, gjorde at min tæve bed 2 af hvalpende. Dyrlægen aflivede den ene, da hun havde bidt blæren over på den. De kom i en kasse med varme i og jeg gav mælk. Efter et døgn virkede hun frisk nok til at kunne tage dem. Der var den anden hun havde bidt også død. Efter 2 hårde døgn er der kun en levende tilbage.
Hun har haft et kuld hvalpe før unden problemer, men nu er jeg bange for at få hvalpe igen.
Er der nogle der kender til racen der har nogle gode råd til næste gang ? hvis vi tør igen smiley
Det var ret grimt at opleve, hver gang man kikkede ned til dem så lå der en blå hvalp ved siden af.

Kan jeg sikre mig at hun ikke får det igen. Min dyrlæge siger nej og han siger også at jeg ikke kan give tilskud eller lig.
Han ved ikke hvorfor kalkindsprøjtningerne ikke virkede.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er der ikke nogle der kan hjælpe
  • #1   22. okt 2010 Hvor lang tid siden er det at dette skete?

  • #2   22. okt 2010 Vores Rosa gik også i kalkchok men først da hvalpene var ca. 4 uger gamle. På meget kort tid gik hun fra at have det godt til at ligge i krampe med høj feber. Selvom havde fået kalk før og efter fødslen og ved hver chok fik en indsprøjtning, så var det ikke nok. Dyrlægerne kunne ikke forklare hvorfor hun reagerede så voldsomt, og var også i tvivl om det overhovedet var kalkchok. Til sidst fik hun noget til at stoppe mælkeproduktionen og hvalpene fik ikke liv til at komme til. Det hjalp og vi slap for flere anfald, men det havde givet mange søvnløse nætter og konstant overvågning af hende inden hvalpene var klar til at flytte hjemmefra.

  • #3   22. okt 2010 Har I fået hvalpe med hende igen ? eller ?


  • #4   22. okt 2010 Hvilken vitaminer mener du ? Nogle der skal købes ved siden af ?

    Vi fodre med Royal Canin hvalpefoder.

    Hvalpen spiser godt hos hende og hun passer den rigtigt godt smiley
    De virker begge til at have det godt. Hun ligger sammen med hvalpen og har næsten ikke tid til at komme ud og tisse.
    Vi ville ønske at vi havde fået bedre rådgivning. Det er en tårn høj pris på alle måder for dette.



  • #5   22. okt 2010 hvor er det synd for jer allesammen.. sikke en træls omgang smiley

    Jeg har kun haft hanhunde, så ikke meget indsigt i avl her, men jeg tænker om det er en god idé at få hvalpe på hende igen.. alt taget i betragtning?


  • #6   22. okt 2010 Miss X -tæven havde fået kalk-chok. Kunne man forestille sig at hun ganske enkelt ikke magtede hvalpene oveni at have det skidt?

    Og så vidt jeg forstår har tæven haft hvalpe før uden nogen problemer -så det er næppe fordi tæven "bare er en dårlig mor"


  • #7   22. okt 2010 Hov -og til TS. Hvor er det trist. Håber det bedste for tæven og den ene lille hvalp der klarede skærene

  • #8   22. okt 2010 Nej hun er en dýgtig mor. Hun var lige vågnet efter bedøvelse. Tror at hun ville gå med dem men ikke kunne bedømme hvor hårdt at hun holdte dem. Men det er kun en teori.

    Hun passer og plejer den der er tilbage. Det gjorde hun også med de andre efter et ½ døgn. Men er bange for at de var for unge til at kunne overleve og at vi kun er heldige med den ene.

    Jeg vil rigtig gerne hvis der er nogle der har nogen fif til hvordan jeg undgår, at hun får det sådan. Det er nogle fantastiske søde hvalpe hun laver og sidste gang gik det jo fint.


  • #9   22. okt 2010 Nej hun skal ikke have flere kuld. Det var hendes 3. kuld og det er også det sidste. Det var alt for hårdt ved hende og også os, vi frygtede jo hver gang at hun ikke overlevede.

    Du har ikke oprette hende, og af hensyn til racen er jeg jo lidt nysgerrig, hvor har du hende fra og hvor gammel er hun?


  • #10   22. okt 2010 Altså en tæve i kalkchok kan være total utilregnelig - Dette kunne måske hænge sammen med hendes opførsel.



  • #13   22. okt 2010 Sikke en trist omgang:-( føler virkelig med dig....

    Nu ved jeg ikke hvad hun har været fodret med? For det er meget vigtigt at den får et ordentligt hvalpefoder. nogle giver tilskud op til fødslen med en slags kalkpasta.

    Mig og de 2 brune: det behøver altså ikke at opstå igen, men ja, det skal man da tage med i sine overvejelser...


  • #14   22. okt 2010 Ved godt at du siger at det er gået godt før, men hvorfor udsætte hende for det ?

    Jeg spørg for at få råd om dette. Jeg kunne ikke drømme om at gøre det hvis man ved at det går galt igen. Jeg er vildt ked af det vi er i gennem lige nu.
    Jeg vil gerne tilføje at jeg er datter af en kennel. Men min mor har ingen erfaringer med dette da det altid er gået godt. Derfor spørg jeg.
    Vi fodre med Royal Canin.
    Men jeg har ikke givet hvalpemælk eller lig.
    Har googlet lidt og kan læse at nogle giver tilskud og andre fra råder det.
    Tænker også lidt, at hvis hun havde fået en indsprøjtning på 1. dag om hun så havde fået det bedre igen.


  • #16   23. okt 2010 Personligt har jeg aldrig givet tilskud til tæven, jeg fodrer med kvalitets hvalpefoder. Er det RC starter du bruger?

  • #17   23. okt 2010 Fordi hvis det er noget jeg kunne forbygge, skulle der jo ikke være noget galt i det.
    Det giver meget til familien med hvalpe og det er min store hobby herhjemme.
    Hvorfor jeg får hvalpe er vel det samme som så mange andre, der vælger at får hvalpe. Overordnet er vi I princippet vel alle sammen nogle egoistiske. Vi har jo alle sammen uanset race, valgt at tage et vildt dyr ind i vores hjem.
    Men det er en meget lang diskution.
    Jeg bare gerne have et råd fra nogle der kender til denne race. Da hun er en god mor og at det ville være dejligt, hvis vi kunne afslutte med en god ende smiley og ikke som nu.


  • #18   23. okt 2010 Personligt har jeg aldrig givet tilskud til tæven, jeg fodrer med kvalitets hvalpefoder. Er det RC starter du bruger?

    Vi bruger MINI Starter til mor og hvalpe



  • #19   23. okt 2010 jeg ville tage kontakt til Katrine hos Hadsten dyreklinik - hun har speciale indenfor reproduktion og ved også en del om dette. Sammen med hende, ville jeg lægge en plan for at du kan forsvare at prøve igen.

  • #20   23. okt 2010 Tak

  • #21   23. okt 2010 Ok, det burde jo være fint nok mht foder....

  • #22   23. okt 2010 jeg har været til et foredrag med Katrine og der fortale hun bla at hvis man gav A-38 eller kalk som tilskud under drægtigheden, så kunne det have den modsatte effekt og gøre kroppen doven, så den ikke kunne udnytte egne depoter.

  • #23   23. okt 2010 Ja det har jeg også læst. Men mange anbefaler det. Kan ikke finde ud af den her jungle. Derfor ville det være rart hvis der findes en dyrlæge eller lig. der kender til coton de tulear.

    For der er sikket noget jeg kan gøre for at det ikke sker igen. Men vil ikke bare gøre noget uden at der er nogle eksperter indover. For der er masser af råd men der er også en masse der taler i mod smiley



  • #24   23. okt 2010 Tror bestemt godt du kan regne med det Katrine siger - hun arbejder sammen med Birgitte, der har skrevet bogen "hvalpe på vej" og hun gør meget i at vare up to date på området.

    Det var i gamle dage, hvor fodret var mangeltfuldt, at det var nødvendigt med tilskud - med det foder du giver, så er det ikke nødvendigt og kan enda være til skade.

    Må jeg spørge om du har givet hende noget, under drægtigheden ??


  • #25   23. okt 2010 Ja det må du gerne. Det har jeg ikke men hun har ikke være på hvalpe kost andet end et par dage for hun havde min. 2 uger endnu og havde fået at vide at hun skulle vente til der.

    Hun har været på ferie hvor hun også har fået menneske mad men det var helt i starten.


  • #26   23. okt 2010 ok .. normalt anbefales det at man starter med hvalpefoder på 42. dagen - ved ikke om det passer med tidspunktet du starter. Det er ikke for at "tjekke" dig jeg spørger - det er kun for evt at hjælpe med at finde et sted du måske kan "hænge hatten" - håber du forstår.
    jeg tror bestemt ikke at menneskemad i starte kan være årsagen.


  • #27   23. okt 2010 Lene Z:
    Sikke en forfærdelig trist oplevelse for jer alle sammen :o(

    Forstår jeg det rigtigt ? at din tæve gik i kalkchok før hun fødte hvalpene ? hvis jeg forstår det rigtigt, kan jeg kun sige, at det har jeg aldrig hørt om før ( måske det bare er mig ) normalt kommer kalkchok i forbindelse/ ret kort tid efter fødsel.............eller når hvalpene er ca 3 uger gamle, hvor de virkelig begynder at tage fra.
    Den måde du har fodret din tæve på, lyder fint. Mine hunde bliver fodret med et foder til højaktiv hunde ( det gør de altid også til hverdag ) så jeg skifter ikke over til hvalpefoder de sidste uger af drægtigheden.
    Jeg hører igen og igen om tæver, der bider deres hvalpe ihjel efter et kejsersnit. Jeg har selv pt 3 plejehvalpe, hvor tæven nåede at bide den ene ihjel.
    Det der er VIGTIGT, er at man skal være sikker på, at tæven er 100% ude af bedøvelsen, at tæven 100 % ved, hvad der foregår og ved, at hun har født. Der skal være døgnvagt på 24 timer i døgnet - alt kan gå galt i et splitsekund. Ikke engang hos dyrlægen, forlader jeg tæven og hvalpene ude af syne.
    I mine mange år ( 20 ) som opdrætter, har jeg haft 3 tæver som af en eller anden grund har måtte føde ved kejsersnit.
    Den ene nåede ikke engang helt ud af bedøvelsen............førend hun gloede på mig og kunne hun have snakket, havde hun sagt " hvis ikke du sørger for, at de hvalpe kommer ned til mig, så henter jeg dem selv.
    Den anden tæve var lidt mere usikker på hvalpene, men ved at vi var der hele tiden, så gik det uden problemer ( det er hende, der er " mor " til vores 3 plejehvalpe og hendes egen bette pige).
    Den 3 tæve, ville ikke kendes ved hvalpene - hun knurrede af dem i 2 døgn og jeg er sikker på, at havde vi ikke været der i døgndrift, så havde hun bidt hvalpene ihjel. Efter 2 døgn var/blev hun den bedste mor for hendes hvalpe.


  • #28   23. okt 2010 Anette L :Jeg har sendt en besked til dig

  • #29   23. okt 2010 Jeg har set den Lene og jeg har skrevet tilbage.

  • #30   23. okt 2010 Jeg fik 8 store hvalpe sidst - og trods RC ( og ingen tilskud ) gik hun i kalkchok.

    Jeg købte vandopløslige kalktabletter ( af mærket Sandoz ) og så skulle hun have 4 hvert døgn.

    Det hjalp- meget hurtigt. Fremover vil jeg give tilskud op til. Uanset hvad der siges eller ej - så vil de de sidste 14 dage få tilskud.


  • #31   23. okt 2010 Min hund har været ved dyrlæge i eftermiddags da vi ikke kunne komme i kontakt med hende igen. Hun blev lagt i drop og indlagt til observation.
    Hun er kommet hjem igen og virker i bedring. Hun var helt stiv og smed sig bare uden at tænke over hvor hun landede.
    Jeg håber at det er nok.

    Hvis hun kommer sig, skal vi have analyseret en blodprøve.



  • #32   25. okt 2010 Min tæve er aflivet inden endelig kvælning. Hun havde stivkrampe.



  • #33   25. okt 2010 Det er jeg rigtig ked af at høre - det er en rigtig grim diagnose.

    Ved ikke om jeg har overset noget, men hvad med den sidste hvalp ?



  • #34   25. okt 2010 Hvor er jeg ked af det på jeres vegne.

  • #35   25. okt 2010 STORT trøstekram her fra!

    ved hun bliver taget vel imod der hvor hun er nu - der er så mange dejlige hunde hun kan lege med. hils Frie, Lady, Lady, Rafih og Tiko fra mig :'-/


  • #36   25. okt 2010 Åh gud - det gør mig ondt smiley

  • #37   25. okt 2010 Sikke en trist slutning smiley Er det en følge af fødslen eller hvorfor har hun fået stivkrampe?

    Hvad gør du med den sidste hvalp?


  • #38   25. okt 2010 Vi har ikke kunne komme det nærmere. Har talt med dyrlægen i dag og der er ikke nogen forklaring end at hun var stiv og ikke kunne trække vejret selv til sidst.

    Han var ked af udfaldet. Men kunne også oplyse at vi vil få en meget stor regning, de vil dog se lidt på den.

    Hvalpen har jeg fundet en amme tæve til så hun bliver socialiceret med andre hvalpe og får en god hundemor smiley
    Trænger efterhånden også til at sove, så det bliver dejligt med aflastning.



  • #39   25. okt 2010 Puha, er det ikke hårdt ikke at vide hvad der har udløst det?

    Jeg tror jeg ville rigtigt svært ved ikke hvad, så jeg evt. kunne undgå det i fremtiden.

    Føler med dig.

    Godt at du allerede har fundet en ny familie til den lille. Har du planer om at beholde den selv nu?


  • #40   25. okt 2010 Jeg har talt med dyrlægen i formiddag og han har ikke nogen forklaring.

    Jeg har ikke sovet i nat og er bare ulykkelig over at vores familie medlem ikke er her mere.

    Jeg ved ikke om vi beholder hende, det giver mig jo ikke min højt elsket hund tilbage igen.
    Vi har heldigvis 7 uger til at tænke over det.


  • #41   25. okt 2010 Øv det var da en rigtig trist slutning:o(

    Trøstekrammer herfra


  • #42   25. okt 2010 Føler med jer...

  • #43   25. okt 2010 Føler virkelig med jer, det må være trist...

Kommentér på:
Er der ikke nogle der kan hjælpe

Annonce