Er der ikke nogle der kan hjælpe {{forumTopicSubject}}
Min coton tæve har haft kalkchok. Efter 3 dage hvor vi havde været ved dyrlæge hverdag. 2 dag fik hun 2 indsprøjtninger. 3. dag reagerede hun ikke på når jeg kaldte og hun lagde sig alle steder. Midt på det kolde græs ex. hvor hun normalt aldrig ville ligge.
3. dag om natten ville dyrlægen have hvalpene ud for at rede min hund. Det var lidt fortideligt. Der kom 5 hvalp der levede.
Da vi kom hjem skulle jeg lave mælk til hvalpende. Et øjebliks manglende fokus på dem, gjorde at min tæve bed 2 af hvalpende. Dyrlægen aflivede den ene, da hun havde bidt blæren over på den. De kom i en kasse med varme i og jeg gav mælk. Efter et døgn virkede hun frisk nok til at kunne tage dem. Der var den anden hun havde bidt også død. Efter 2 hårde døgn er der kun en levende tilbage.
Hun har haft et kuld hvalpe før unden problemer, men nu er jeg bange for at få hvalpe igen.
Er der nogle der kender til racen der har nogle gode råd til næste gang ? hvis vi tør igen
Det var ret grimt at opleve, hver gang man kikkede ned til dem så lå der en blå hvalp ved siden af.
Kan jeg sikre mig at hun ikke får det igen. Min dyrlæge siger nej og han siger også at jeg ikke kan give tilskud eller lig.
Han ved ikke hvorfor kalkindsprøjtningerne ikke virkede.
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.610
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.649
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 21
okt 2010
Vi fodre med Royal Canin hvalpefoder.
Hvalpen spiser godt hos hende og hun passer den rigtigt godt
De virker begge til at have det godt. Hun ligger sammen med hvalpen og har næsten ikke tid til at komme ud og tisse.
Vi ville ønske at vi havde fået bedre rådgivning. Det er en tårn høj pris på alle måder for dette.
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 52 Svar: 1.323
Jeg har kun haft hanhunde, så ikke meget indsigt i avl her, men jeg tænker om det er en god idé at få hvalpe på hende igen.. alt taget i betragtning?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.070
Og så vidt jeg forstår har tæven haft hvalpe før uden nogen problemer -så det er næppe fordi tæven "bare er en dårlig mor"
jan 2007
okt 2010
Hun passer og plejer den der er tilbage. Det gjorde hun også med de andre efter et ½ døgn. Men er bange for at de var for unge til at kunne overleve og at vi kun er heldige med den ene.
Jeg vil rigtig gerne hvis der er nogle der har nogen fif til hvordan jeg undgår, at hun får det sådan. Det er nogle fantastiske søde hvalpe hun laver og sidste gang gik det jo fint.
jul 2005
Du har ikke oprette hende, og af hensyn til racen er jeg jo lidt nysgerrig, hvor har du hende fra og hvor gammel er hun?
jun 2005
Følger: 80 Følgere: 81 Emner: 145 Svar: 1.100
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
Nu ved jeg ikke hvad hun har været fodret med? For det er meget vigtigt at den får et ordentligt hvalpefoder. nogle giver tilskud op til fødslen med en slags kalkpasta.
Mig og de 2 brune: det behøver altså ikke at opstå igen, men ja, det skal man da tage med i sine overvejelser...
okt 2010
Jeg spørg for at få råd om dette. Jeg kunne ikke drømme om at gøre det hvis man ved at det går galt igen. Jeg er vildt ked af det vi er i gennem lige nu.
Jeg vil gerne tilføje at jeg er datter af en kennel. Men min mor har ingen erfaringer med dette da det altid er gået godt. Derfor spørg jeg.
Vi fodre med Royal Canin.
Men jeg har ikke givet hvalpemælk eller lig.
Har googlet lidt og kan læse at nogle giver tilskud og andre fra råder det.
Tænker også lidt, at hvis hun havde fået en indsprøjtning på 1. dag om hun så havde fået det bedre igen.
nov 2006
okt 2010
Det giver meget til familien med hvalpe og det er min store hobby herhjemme.
Hvorfor jeg får hvalpe er vel det samme som så mange andre, der vælger at får hvalpe. Overordnet er vi I princippet vel alle sammen nogle egoistiske. Vi har jo alle sammen uanset race, valgt at tage et vildt dyr ind i vores hjem.
Men det er en meget lang diskution.
Jeg bare gerne have et råd fra nogle der kender til denne race. Da hun er en god mor og at det ville være dejligt, hvis vi kunne afslutte med en god ende og ikke som nu.
okt 2010
Vi bruger MINI Starter til mor og hvalpe
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
okt 2010
nov 2006
feb 2006
okt 2010
For der er sikket noget jeg kan gøre for at det ikke sker igen. Men vil ikke bare gøre noget uden at der er nogle eksperter indover. For der er masser af råd men der er også en masse der taler i mod
feb 2006
Det var i gamle dage, hvor fodret var mangeltfuldt, at det var nødvendigt med tilskud - med det foder du giver, så er det ikke nødvendigt og kan enda være til skade.
Må jeg spørge om du har givet hende noget, under drægtigheden ??
okt 2010
Hun har været på ferie hvor hun også har fået menneske mad men det var helt i starten.
feb 2006
jeg tror bestemt ikke at menneskemad i starte kan være årsagen.
jan 2006
Følger: 20 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 81 Svar: 1.465
Sikke en forfærdelig trist oplevelse for jer alle sammen :o(
Forstår jeg det rigtigt ? at din tæve gik i kalkchok før hun fødte hvalpene ? hvis jeg forstår det rigtigt, kan jeg kun sige, at det har jeg aldrig hørt om før ( måske det bare er mig ) normalt kommer kalkchok i forbindelse/ ret kort tid efter fødsel.............eller når hvalpene er ca 3 uger gamle, hvor de virkelig begynder at tage fra.
Den måde du har fodret din tæve på, lyder fint. Mine hunde bliver fodret med et foder til højaktiv hunde ( det gør de altid også til hverdag ) så jeg skifter ikke over til hvalpefoder de sidste uger af drægtigheden.
Jeg hører igen og igen om tæver, der bider deres hvalpe ihjel efter et kejsersnit. Jeg har selv pt 3 plejehvalpe, hvor tæven nåede at bide den ene ihjel.
Det der er VIGTIGT, er at man skal være sikker på, at tæven er 100% ude af bedøvelsen, at tæven 100 % ved, hvad der foregår og ved, at hun har født. Der skal være døgnvagt på 24 timer i døgnet - alt kan gå galt i et splitsekund. Ikke engang hos dyrlægen, forlader jeg tæven og hvalpene ude af syne.
I mine mange år ( 20 ) som opdrætter, har jeg haft 3 tæver som af en eller anden grund har måtte føde ved kejsersnit.
Den ene nåede ikke engang helt ud af bedøvelsen............førend hun gloede på mig og kunne hun have snakket, havde hun sagt " hvis ikke du sørger for, at de hvalpe kommer ned til mig, så henter jeg dem selv.
Den anden tæve var lidt mere usikker på hvalpene, men ved at vi var der hele tiden, så gik det uden problemer ( det er hende, der er " mor " til vores 3 plejehvalpe og hendes egen bette pige).
Den 3 tæve, ville ikke kendes ved hvalpene - hun knurrede af dem i 2 døgn og jeg er sikker på, at havde vi ikke været der i døgndrift, så havde hun bidt hvalpene ihjel. Efter 2 døgn var/blev hun den bedste mor for hendes hvalpe.
okt 2010
jan 2006
Følger: 20 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 81 Svar: 1.465
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.366
Jeg købte vandopløslige kalktabletter ( af mærket Sandoz ) og så skulle hun have 4 hvert døgn.
Det hjalp- meget hurtigt. Fremover vil jeg give tilskud op til. Uanset hvad der siges eller ej - så vil de de sidste 14 dage få tilskud.
okt 2010
Hun er kommet hjem igen og virker i bedring. Hun var helt stiv og smed sig bare uden at tænke over hvor hun landede.
Jeg håber at det er nok.
Hvis hun kommer sig, skal vi have analyseret en blodprøve.
okt 2010
feb 2006
Ved ikke om jeg har overset noget, men hvad med den sidste hvalp ?
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.788
sep 2005
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 7 Emner: 344 Svar: 2.087
ved hun bliver taget vel imod der hvor hun er nu - der er så mange dejlige hunde hun kan lege med. hils Frie, Lady, Lady, Rafih og Tiko fra mig :'-/
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.366
jul 2005
Hvad gør du med den sidste hvalp?
okt 2010
Han var ked af udfaldet. Men kunne også oplyse at vi vil få en meget stor regning, de vil dog se lidt på den.
Hvalpen har jeg fundet en amme tæve til så hun bliver socialiceret med andre hvalpe og får en god hundemor
Trænger efterhånden også til at sove, så det bliver dejligt med aflastning.
jul 2005
Jeg tror jeg ville rigtigt svært ved ikke hvad, så jeg evt. kunne undgå det i fremtiden.
Føler med dig.
Godt at du allerede har fundet en ny familie til den lille. Har du planer om at beholde den selv nu?
okt 2010
Jeg har ikke sovet i nat og er bare ulykkelig over at vores familie medlem ikke er her mere.
Jeg ved ikke om vi beholder hende, det giver mig jo ikke min højt elsket hund tilbage igen.
Vi har heldigvis 7 uger til at tænke over det.
jan 2007
Trøstekrammer herfra
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.944
nov 2006
Er der ikke nogle der kan hjælpe