parring der strider imod min mening!? {{forumTopicSubject}}
Hvad siger i ??
Hvis man har en han + tæve og man i fællesskab indgår en aftale om en parring..
Hvorfor er det så ejeren af tæven der har udgifterne + skal betale for 1 hvalps pris.. Er det ikke lidt urimeligt ??
Syntes da det er dyrt i forvejen med at skulle betale 1 hvalps pris..`?! når alle de ekstra udgifter på hvalpene kommer oveni.. chip, vacc, kost, halsbånd, m.m. ved godt man muligvis tjener pengene hjem på hvalpene - men hvad nu hvis man ikke vil tjene penge på det.. og ærligt talt bare ønsker sine hvalpe et godt hjem.. Så taber man reelt penge på det - er det ikke lidt modstridende??
ja og så vil jeg høre hvordan man skal forholde sig hvis 2 blandings hunde nu skal parrer sig. Det er fordi der er ikke tale om muskelhunde - men skal man ikke dokumentere det ved salg af hvalpene ?? og hvordan foregår det ?? DNA af hvalpene ??
Og er det overhovedet muligt at sælge blandingshunde nu efter den nye lovgivning ??
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.037
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 16 Svar: 248
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.035
mar 2008
dec 2005
Følger: 317 Følgere: 307 Hunde: 4 Emner: 558 Svar: 9.122
Hvis man har billeder af at hundene parrer og begge parter skriver under på at parringen er foregået så burde det være nok for loven, men hvis hunden ligner muskelhundeblanding og man nægter at gå med mundkurv eller har anskaffet sig den efter 17 marts 2010 så må man selv ofre en dna test. Dog vil labrador blanding parret med lbrador blanding aldrig kunne komme til at ligne en amstaff.
dec 2005
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 8
Nå men god debat tilsynladen.. ville self. bare høre hvad i havde at sige.. men kender godt til de "uskrevne regler"...
maj 2006
mar 2008
okt 2008
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 1 Svar: 206
dec 2009
Jeg havde tænkt mig at undersøge det først - også derfor dette indlæg..
Jeg kan sige at Gucci er en blanding af en glat håret fox terrier og en cocker spaniel,.. Men ligener mest af alt en mini Lab.
Jeg tror jeg venter og ser tiden an til foråret.. ;O) ser lidt på markedet der og hvorvidt om jeg kan finde mulige købere inden vi får hvalpe.. :O)
Endnu engang mange tak for jeres besyv..
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
(og så er jeg ked af at sige det men der er ingen hund der går med en drøm om at blive mor)
dec 2005
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
dec 2005
dec 2005
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
Man skal ikke få hvalpe for hyggens eller tævens skyld!! Og man skal være forberedt på det værste.
mar 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 3.103
dec 2009
Det er selvfølgelig ikke udelukket for Gucci skyld at få hvalpe på hende.. men self. for at få en af hendes hvalpe..
Ja jeg ved godt hvad der følger af at avle på en blandingshund.. Jeg er absolut ikke uvidende.. Men spørgsmålet/erfaringer var omkring det at hanhunden evt. burde deles om udgifterne ved et kuld hvalpe.
Jeg tvivler ikke på at det koster og ved det er dyrt også selv i weekenderne - Men som sagt det er ikke det der betyder noget for mig.. Koste hvad det vil - jeg betaler self. gerne for at min hund og mulige hvalpe har det optimalt efter omstændighederne..
Jeg kan godt følge at man tjener en smule på hvalpene og derfor det er tævens ejer der bør betale udgifterne - For mig er pengene hellere ikke noget problem - jeg har det økonomiske godt.. Så det er ikke derfor jeg spørger.. Men mest for at høre om der var andre som mig der funderet over om hvorfor man har lavet en uskrevent regel om at det udelukket er tævens ejere der skal betale alle udgifter.. det var blot et debat emne og dejligt at se i deltager..
dec 2009
Men det er ikke halt afgjort endnu.. Vi er begge lidt i tvivl om det nu er klogt.. Men vil have en snak med nogen træner i den klub vi har været i..
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Forstå mig ret -jeg brokker mig ikke. Tæven var super sød og nem, og det var nogen skønne hvalpe der kom ud af det. Og derudover synes jeg det var super sjovt at opleve. Men det var altså mere end bare et par timers arbejde.
-for andre er det self anderledes, hvis tæven bare kommer på besøg x antal gange e.l.
Og nej jeg finder det ikke det mindste uretfærdigt -om en hvalps pris er fair, afhænger vel af hannen/racen osv.
Men hanhunden (og dens ejer) yder en service og det skal de da betales for.
mar 2008
jeg siger ikke at en hund der ikke har de samme resultater bag sig ikke kan lave gode hvalpe. men de resultater min hund har - gør at de hvalpe han vil være far til er væsentligt mere interessante for hvalpekøberne -
nu har jeg heldigvis ikke mine hunde med henblik på avl - men hvis en tæveejer tror det bare er ren pengemaskine at have en god hanhund så tror de fejl.. akoya vil skulle lave mange kuld før han nogen sinde kommer til at hive pengene ind igen. og så meget vil han slet ikke blive brugt..
så at sige at timelønnen er 1000 kr i timen er vist at negliserer det arbejde der er i at have en handhund...
men selvfølgelig -- hvis man blot ønsker en sæddoner - der kan være med til at spøtte hvalpe ud - så er det da bare at finde en pæn hund der kan hoppe på. - men hvis ikke der ligger mere omtanke i opdrættet - så springer jeg vist fra som hvalpekøber.
maj 2006
dec 2009
Jeg syntes du overreager voldsomt på et debat emne. Jeg kan derfor ikke tage dig seriøs. Især fordi du ikke læser min fortolkning af spørsgmålet.. Når jeg skriver at det ikke betyder noget for mig rent økonomisk - men kunne jo være andre syntes det var træls at det var dem, som havde tæver der skulle betale gildet der syntes det var unfair... Jeg ved godt og kender også til den uskrevne regel. Det var egentligt bare noget jeg funderet over..
Mvh Karina
dec 2009
Jeg har en blandingshund og hun har jo derfor ikke stamtavle m.m. vi går ikke på udstillinger og bruger flere tusinde kr. på det. Men har trænet med hende Rally Lydighed og Agility.. Men pga. at vi har fået en dreng som har været meget syg - så var jeg desværre nødsaget til at stoppe træningen. Hun virker klar til at få hvalpe hun bygger rede m.m. putter med et pivedyr. Jeg er selv af den tro at det er da self. godt med stamtavle m.m. Men i mine øjne er jeg overbevidst om at blandingshunde er fysiske stærkere og kan være mindst ligeså nuttet.. For elsker min lille hund hun er og vil altid være min lille øjesten.. Jeg skrev bare for høre andre herinde med blandingshunde.. Men self. er jeg åben overfor jer andres svar.. Jeg skriver ikke herinde for at blive trampet ned - man kan godt skrive tingene på en ordentligt måde og vise respekt. Hvilket de fleste har gjort. Uanset hvad elsker jeg min hund og kunne ALDRIG finde på at træffe nogen beslutninger omkring det med at få hvalpe uden at have nogen trænere med ind i det + dyrlægen... Men derfor kan man jo godt undrer sig nu hvor det er blandingshund at tæve ejeren skal betale gildet.. fx. Hvis vi fik uventet besøg og ikke kunne identificere hanhunden - eller få lov til at komme hen til den.. så er tæve ejeren da på røven.. for uden info om hunden så hænger man på regninngen.. men self. har man jo selv valgt at få en tæve - vi valgte en tæve dengang fordi jeg ikke gad at have hund der kunne finde på at stikke af (ligesom mange hanhunde gør). Jeg er ikke ude på at sætte nogen i bås eller noget - men blot en tanke herfra...
sep 2007
Jeg vil fraråde det. Og ikke kun fordi jeg er imod blandingsavl, men når du har så lille et barn der kræver så meget syned jeg det er en dårlig idé.
Din hund bygger ikke rede fordi den vil være mor men formentlig fordi den er falsk drægtig, i så fald vil den nok være bedre tjent med at blive steriliseret.
Blandingshunde er IKKE fysisk stærkere end racehunde, det er en udbredt misforståelse
Hvis man får uventet besøg af en hanhund, tager man forhåbentlig ansvar for det og giver sin tæve en abortsprøjte.
Jeg ved ikke rigtig hvad du mener med at sætte folk i bås, min hanhund løber bestemt ingen steder
sep 2007
Er det en risiko du vil løbe ?
dec 2009
Jeg siger bare hvad jeg har fået af vide ved min dyrlæge ang. det med fysisken ved en blandingshund og en racehund.. Jeg siger ikke det er korrekt.. Men tror nu stadig størstedelen af blandingshunde er fysiske stærkere..
Ja jeg håber da at dem med tæver ligesom mig, vælger en abortsprøjte. Det er jo slmen sund fornuft - hvis uheldet er ude.. Vil hellere ikke løbe nogen risko.. så dum er jeg sgu ikke...
stupid lamb + Charlotte :
Jo det er er meget muligt at hun er falsk drægtigt.. har også selv overvejet at få hende steriliseret eftersom vi er meget i tvivl omkring det at få hvalpe på hende da vi har en lille dreng m.m. Men er også bange for at tage den afgørende beslutning før jeg har skaffet lidt råd og vejldning både herinde, samt hos trænere og dyrlægen.
sep 2007
Hvis du blander en racehund med div skavanker og arvelige sygdomme med en anden racehunde med dito
Så blander du ikke væk fra de skavanker i værste fald fordobler du bare
Plus det faktum at der er nogle avlskrav til de fleste racer (tjek for arvelige sygdomme)
Langt de fleste (bemærk ikke alle) tjekker jo ikke deres blandinger for noget inden avl
dec 2009
sep 2007
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Som med alt handel, så er det de handlende der sammen bestemmer prisen på varen (her parring).
Så man vil aldrig ryge ud i at skulle betale noget man ikke ønsker. (Hvis man altså sikre sig en god skriftelig aftale inden parring).
Ang. hvis en ukendt hanhund parre ens tæve - så vælger man vel at give tæven en abortsprøjte. Man ved jo ikke en dyt om den pågældende hanhund..
Og de 1200-1500 kr. må man jo så bare tage med. Det er jo trods alt billigere end at få hvalpene..
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
jan 2007
Jeg har svært ved at finde logikken i at hanhundeejer skulle betale. Medmindre da man deler hele vejen igennem, og dvs osse når hvalpene sælges.
Netop da det er en blanding du har, har du jo ikke mange af de udgifter man ville have hvis det var en tavlehund.
Ang hvem der er sundest (blanding kontra tavle-hund), så findes der ikke dokumentation for hverken det ene eller det andet.
Forsikringerne har offentliggjort deres statestik, og den falder ud til fordel for tavle-hundene, men det er ikke en signifikant forskel. Der bliver udbetalt en lille smule mere til arvelige lidelser hos blandingshundene.
Stort set alle racer har et eller andet de døjer med -og det forsvinder altså ikke af at man blander. Blander man f.eks. boxer og labrador, jamen så skal man ikke bare teste for AA/HD og PRA som er de skavanker labben kan døje med. Nej så risikerer man osse at få boxerens skavanker, og altså bør man teste for spondylose og hjerteproblemer osse.
-man øger sådan set bare mængden af arvelige lidelser hvalpen KAN få.
Husk osse på at ved tavlehunde tester man systematisk alle hunde der skal indgå i avl. Dvs at hunde der ellers aldrig var blevet testet fordi de ikke viser symptomer på noget, bliver testet. En blandingshund testes ofte kun hvis den viser symptomer.
-altså er der self osse en meget større sandsynlighed for at finde noget hos tavlehundene. Ikke fordi de oftere er syge, men fordi man oftere opdager sygdommen.
mar 2008
jeg tror faktisk at det er meget udbredt at prisen er fast for de små racer hvor der ikke er så meget at vælge imellem og der ikke kommer mere end to tre hvalpe - her er hvalpeprisen så også noget højere.
jeg skriver ikke nogen steder at tæven ikke har udgifter i forbindelse med udstilling osv. men at sige han ejeren har en timeløn på 1000 kr i timen er vist at undervurdere det arbejde der er.
men det fantastiske i det her er jo at det er fuldstændig op til folk selv hvad de vil give og hvad de vil tage. hvis man kun vil benytte en bestemt hanhund så må man jo hoste op med det ejeren vil have - vil man ikke det må man jo finde en anden hund.
hvis jeg omvendt ønsker at min hanhund skal bruges til en bestemt tæve - så må jeg jo rette henvendelse til tæve ejeren og æde de krav denne måtte have for parringen hvis de i det hele taget vil samarbejde. - som tæve ejer har i trods alt muligheden for at få hvalpe --- hanhundeejerne kan kun håbe på de vil blive brugt hvis man vil det.
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 347
Der udover vil jeg sige som de andre, få hunden steriliseret og køb en blandingshvalp fra internat. Så skåner du din hund fra at skulle have hvalpe og hjælper en hund der mangler et hjem, fordi nogen har laven en ugennemtænkt parring. Det er det eneste rigtige at gøre.
Husk at dette råd ikke bliver givet for at chikanere dig men af kærlighed til hunde.
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 347
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
Men når det er sagt, kan man da godt sige at det er en høj pris at betale en hvalps pris for parringen, i min race, betaler man x antal kr ved parring og x antal kr/ levende hvalp.
jan 2007
Tag f.eks. labberne. Der er kuld på ca 8 stk ikke usædavnligt. Prisen ligger så vidt jeg ved, på omkring 6-9000kr (afhængig af linier, resultater osv). Her synes jeg ikke at en hvalps pris er voldsomt.
Tager man så f.eks. en chi, som ofte kun får måske 2-3 hvalpe, så er en hvalps pris pludselig en del.
Men ja, den model du beskriver, er osse den der tiltaler mig mest. Men som hanhundeejer kan jeg self være ligeglad, jeg skal jo ikke have min tæve parret alligevel;o)
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
nov 2009
Følger: 9 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 152
Men jeg synes bare der er så mange der har problemer med at sælge deres racehunde, så hvorfor så lave blandingshvalpe som der nok ikke ligefrem er flere købere til ??
nov 2009
Følger: 9 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 152
- Til nogle af jer andre, i får det til at lyde til at en parring/fødsel osv. er noget af det værste.
Ja, parringer, fødsler kan gå galt men der er altså overtal af parringer der går godt, hvilket man også kan se ud af hvor mange hunde der er tilsalg lige nu.
Men hvis man ikke får hvaloe for fornøjelsens skyld, så er det jo for pengenes skyld, og jeg vil da hellere have dem for min fornøjelse ment på den måde at jeg vil heller have et hold som jeg næsten er ked af at skille mig af med, end et hold som jeg ikke har gidet, men har været en god indtægts kilde..
jan 2007
At man ikke avler bare "for sjov" betyder jo ikke at man hader at have hvalpe. I så fald avlede man vel forhåbentligt ikke.
-jeg ser i øvrigt ikke noget galt i hvis man kan tjene en smule på et kuld -hvordan det reelt skal lade sig gøre, hvis man ikke har kæmpe kennel med mange mange hunde, og man i øvrigt giver den gas med udstillinger/prøver eller hvad der nu måtte være relevant for racen ved jeg ikke. Men skulle man kunne tjene på det, så ser jeg nu ikke problemer i det, så længe det ikke er på bekostning af hundenes ve og vel.
parring der strider imod min mening!?