{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.127 visninger | Oprettet:

mor + mormor vil amme... {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Min ene tæve har fået hvalpe for 2½ uge siden. Jeg opdager så igår aftes at tævens mor, altså hvalpenes mormor er ved at lægge mælk ned. Mor har været meget beskyttende overfor hvalpene og ikke ladet hverken mormor, katten eller vores rottweiler komme tæt på. Men de sidste par dage har mormor fået lov til at hjælpe lidt til med pasningen.

MEN, er det iorden at mormor også pludselig begynder at give hvalpene mælk?

Jeg har flyttet momor når hun har lagt sig op i kurven, for jeg vil ikke risikere at der opstår komflikter tæverne imellem, og det er moderens første kuld, så hun skal selvfølgelig have lov til at have dem for sig selv. Men hvad med senere, når hvalpene bliver ældre og selv kan gå hen til mormor?

Mor malker rigtig godt, og de tager alle sammen godt på. Så egentlig er der slet ikke brug for mere mælk.

Mormor har selv haft 2 kuld, hvor mor til hvalpene er fra mormors første kuld fra 2008.

Håber nogle kan give nogle gode råd.

Jeg har ingen idé vedr. næringsværdien i mormors mælk, for det duer jo slet ikke hvis hvalpene senere hen drikker sig mætte hos mormor, uden at få de nødvendige vitaminer og mineraler derfra. De begynder jo selvfølgelig om en lille uge at blive præsenteret for fast føde, men de vil jo stadig være afhængig af mælken i de kommende uger.

På forhånd tak for råd og vejledning, og evt. lignende erfaringer.

Mvh
Anette


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mor + mormor vil amme...
  • #1   19. aug 2010 jeg synes at hvis tæven siger det er i orden - så kan jeg overhovedet ikke se noget proplem - det kan da kun hjælpe med at aflaste tæven smiley

  • #3   19. aug 2010 Hej i to.

    Tak for jeres input.

    Men hvad med mormors mælk, er der nok næring i? Hun har jo ikke været gravid, og det er over et år siden hun sidst havde hvalpe.

    Mvh
    Anette


  • #4   19. aug 2010 Jeg ved ikke om der er rigtigt, men jeg har engang fået at vide at, hos ulve er det kun alfa tæven der føder hvalpe og så hjælper hele flokken med at passe hvalpene. Men hvis det passer, så virker det da meget logisk med at mormor også producerer mælk…
    Som de andre skriver så tror jeg også det er rigtigt godt for morderen at blive aflastet. Det er jo rigtig hårdt for en tæve at få hvalpe. Plus at hvalpene så også får antistoffer fra mormor og det kan de vel kun have ekstra godt af.
    Jeg tror ikke du skal være bekymret. Hvis det er i orden med morderen, så lad mormoderen være der og hjælpe så meget hun kan.
    Mht. kvaliteten af mælken så tror jeg ikke der skulle være noget galt. Jeg ved da at tæver der er flask drægtige også kan være med til at opfostre forældreløse hvalpe. Mælk er vel mælk smiley


  • #6   19. aug 2010 Mange tak for jeres svar.

    Jamen så vil jeg lade være med at blande mig så længe mor synes det er okay at mormor blander sig.

    Mht. foder så får mormor alt hvad hun kan spise, hun er god til selv at justere og er i perfekt huld, så der vil ikke bliver porblemer der :-). Men hun skal selvfølgelig have ekstra ben (de er råfodrede), når nu hun begynder at bruge en masse kalk til at producere mælk.

    Igen, tak for jeres svar smiley

    Mvh
    Anette


Kommentér på:
mor + mormor vil amme...

Annonce