nogen med forstand på siberian husky nogen med forstand på siberian husky
hejsa
jeg skriver fordi min søster og hendes mand har en ven som ejer en af disse skønne skabninger - jeg har ikke personligt selv kendskabs som sådan til racen andet end jeg ved den kræver sin mand og selv om den er utrolig smuk så vil jeg aldrig kunne tilbyde sådan en race hva den fortjerner - desværre
nå men til mit spørgsmål - det har naget mig en tid og jeg har stukket lidt til vedkommen som ejer hunden trods jeg ikke kender personen personligt men kun har mødt vekommen gennem min søster - den her dejlig lidt reserveret tæve er fra år 2000 og med tavle og er, nu kommer det: SIIIIIINDSYGT TYND!! jeg forstår simpelthen ikke at den skal være så tynd - og nej det skal den self heller ikke jeg har søgt på racen her inde og kan se uanset hvilken type alder osv så er ingen her inde så mager som hun er det brister mit hjerte at se den og ejerens lamme undskyldning ligger i at jamen hun vil ikke spise sit tør kost og det fordi hun ikke laver noget, og hun har været ved dyrlægen hun fejler intet.. bla bla bla... men hvorfor er det så når hunden er hos min søster at den nærmest kunne slå ihjel for at få de kødrester som blir serveret nu ved jeg nok en hund altid vil være mere ivrig efter frisk (stegt) kød men alligevel jeg har selv to hunde og de får mad to gange dagligt og er self også glad for en snack i ny og næ men lige frem ligge og savle ved grilllen og små pive det gør de altså ikke.... jeg har ingen billede af hende men hvis jeg nu siger min dansk svensk gårdhund er breder på sit bredest punkt end denne hund er når man tager om den med en hånd over ryggen/krydste så siger det vel en del - kort sagt hun er lige godt ikke andet end skind og ben........ hun fælder også stadig i store totter og er generalt mat og tris i pelsen
håber nogen med forstand på denne race kan fortælle noget som bare kunne be eller afkræfte denne hunds skæben så ville jeg ha det meget bedre også med hvad jeg skal stille op - mit næste bud er så må jeg melde ejeren - kan jo gøre det anonymt...
håber ikke i overfalder mig jeg gør netop dettte for hundens skyld og vil ikke skyde med skarpt før jeg har sat mig ordenlig ind i alle facts omkring denne race
mvh anita
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 418 Svar: 31.400
Og så er der jo nogen hunde som har en periode som unghunde hvor de mildest talt ligner noget der er løgn.
Jeg tvivler på at manden undlader at give hunden mad, hvis ellers han er bare nogenlunde normal i hovedet.
Har din søster hund? I så fald kan det nemlig sagtens være årsagen til at hunden spiser fint hos hende. Lidt "konkurrence" fra andre hunde, kan ofte få en selv meget småtspisende hund, til at kaste sig over foderet.
Og hvis den så tilmed får menneskermad (går udfra det er rester fra maden når du skriver stegt kød), så er det vel ikke så sært at den kaster sig over det.
-det er bare ikke holdbart i længden, at lade hunden leve af madrester. I så fald må ejer selv igang med at lave hjemmelavet hundemad. For madrester fra mennesker dækker ikke hundens behov.
Ja jeg ved det self ikke -det er meget svært uden at have set eller kende hunden.
Men en tynd hund er altså ikek altid = en dårlig ejer. Gaia har osse været noget for tynd mens jeg har haft hende.
Og det er bestemt ikke mangel på mad der har været skyld i det -hun får meget og spiser gerne.
Tidl ejer har ikke haft problemer med at holde hende pæn, men hos mig er hun meget aktiv (træning, lange gåture, cykelture mm), og det er ganske enkelt først her i foråret jeg har fundet den rette kombination af foder der kan holde hende pæn, selv når hun er meget aktiv.
apr 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 95 Svar: 583
jan 2007
Det er ikek forbudt at have en tynd hund -det er forbudt at lade være at fodre hunden
Denne hund bliver fodret, selvom ejer måske burde gøre mere for at få den til at spise, hvis den er så tynd som trådstarter skriver.
apr 2006
apr 2006
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.950
En husky er ikke en stor, tung hund..
Jana vejer efter sterilisering 16½ kg. 53 cm over skulderen. Hun er lige som hun skal være. Jeg kan nå om hendes talje og hals med mine små hænder, og man skal kunne ane ribben og hofter.
Og pelsen bliver uglet og støvet at se på når de fælder (hvilket de gør i store totter). Tilgengæld skal den kun fælde en måneds tid to gange årligt. I de perioder ser hunden pinligt tynd og sørgelig ud!
Så længe hunden får tilbudt mad, så skal den nok spise hvad den har brug for. Og selvfølgelig vil den gøre sit for at få en godbid fra bordet.
Hvis hunden er frisk og sund, og de tilmed har haft en dyrlæge til at se den - hvad tror du så du får ud af at melde dem???
okt 2006
jun 2005
Følger: 20 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 13 Svar: 66
i kunne måske også prøve at læse HELE min tekst og så rent faktisk opdage at halv delen af det i beskylder mig for rent faktisk ikke er noget jeg har tænkt at gøre men at jeg netop søger råd og facts som kunne bekræfte denne ejers historie...
men glem da alt om jeg spurgte.... troede jeg kunne finde voksen og fornuftig mennesker her inde men åbenbart ikke - mere eller mindre opføre alle sig som små børn og det gælder samtlige galleri siderne... dybt dybt skuffen
GINNE: hvis den hund du henviser til på din profil er janne og du kalder den slank og kan du godt som min. pille halvdelen fra den her tæve jeg kender da din hund så i forhold til hende er fed..... (og nej siger ik personligt din er fed - super flot hund du har - såen jeg forventer den burde se ud)......
okt 2006
Men folk som ikke kender racen, tror ofte de skal være og er større end de er - så det var såmen blot til info.
Billederne på min profil kan du ikke se hundens statur på! De er alle (undtagen et ansigtsbillede) i fuldpels. Netop fordi jeg ikke vil "udstille" min hund i dens grimme perioder...
Men jeg ligger lige et billede ind af hende fra nu her
Er hunden du kender mindre end det, så vil jeg foreslå du foreslår ejeren et høj energifoder, med mere energi pr. enhed. Prøv også at spørg til dens vægt?
Igen undskylder hvis mit skrevne kunne forståes som angreb eller som om jeg disser dig...
jun 2005
jaa ved ikke engang hvorfor jeg blir ved med at svare nogle af jeres spørgsmål det er jo nærmest endt med det er mig der er den bad guy her .....måske skulle jeg bare slette indlægget og vende det døve øre til
okt 2006
jun 2005
okt 2006
Men jeg har jo ikke set pågældende hund, så du ved jo mere end jeg om den er for tynd eller ej...
okt 2006
jan 2007
Det er et forsøg på at forklare hvorfor mon hunden kunne se sådan ud.
Det er da absolut bedre at være FOR opmærksom end ikke opmærksom nok:o)
Jeg skriver blot at det jo er muligt at hunden faktisk ER småtspisende og at din søsters ven faktisk ikke gør noget galt. Og jeg ville da vende sådanne ting med vennen, inden jeg gik så vidt som til at anmelde.
Og for at der kan gøres noget ved en anmeldelse, skal der være brug på dyreværnsloven. Det er der ikke, hvis hunden får tilbudt mad og har adgang til vand.
jun 2005
men tilbage til den her hund - jeg starte også med at sige jeg netop IKKE kender racen og derfor gerne vil høre jer som kender den har den selv eller andet som måske kan forklare at det måske er normalt i denne hund tilfælde... grunden til jeg ikke helt tror på manden er han bare såen generalt er et mystisk menneske og som bare lukker en masse ort ud for at virke smart, jeg har ikke kunne lide ham fra starten og det var endda før jeg så hans hund... såhar bare så svært ved at tro manden og jeg er ikke den eneste som syntes den ser forfærdelig ud.....
den er virkelig tynd - men er det ikke også længe dn er om at smide vinter pelsen vidste forøvrigt godt de fæller i totter
har faktisk forslået manden barf da jeg persnligt selv ville mene at det var det rigtig foder til såen en type hund da hvad jeg har hørt en er en type hund som er sat sammen helt anderldes end en traditionelt hunde race... men han mener bare hunde bare kan æde hvis hun blir sulten - men er det ikke rigtig at disse racer kan være utroligt stædige... hvorfor kan en hund ikke være kræsen som vi mennesker... ved ikke lige hva mrk han foder hende med.... men den blir IKKE fordre med menneske mad - det er bare noget den får som "snack ind i mellem hvad jeg har set og hørt
udover det så er den langt fra aktiv den ligger bare og sover med mindre den kan lugte mad ved godt den er oppe i årene men har da set hunde der er ældre og mere "dovne" racer som fræser mere rundt ....
okt 2006
Og jeg kan godt forstå hvis fremmede tror min hund er syg, hvis de først ser den i fuldpels og så 2 måneder senere i nulpels... Hun taber immervæk 1 kg bare i hår!!!
Men da ingen af vi andre har set hunden, kan vi jo ikke side og sige hverken at den er for tynd - eller tilpas...
jun 2005
ginne: jeg kan ikke se det billede nogen steder
jan 2007
En husky er trods alt osse "bare" en hund -så dens fordøjelsessystem er identisk med andre hundes.
Og at barf'e er ikke nødvendigvis løsningen. Medmindre manden er villig til virkelig at sætte sig grundigt ind i hundes ernæringsmæssige behov (og det lyder det ikke til at han er) så kan det at barf'e gøre mere skade end gavn, eftersom han så risikerer at hunden får diverse mangler, fordi den ikek bliver fodret korrekt.
Så er et tørfoder trods alt at foretrække.
Om han skulle gøre noget mere for at få hunden til at spise mere, kan jo altid diskuteres (jeg har ikek set hunden, så jeg ved det jo ikke), men så længe den får mad, har jeg svært ved at tro at den vil sulte ihjel.
Desværre er det jo sådan at det skal stå ret skidt til, førend der er en overtrædelse af dyreværnsloven. Så der er ikke meget andet at gøre, end at snakke med manden, for en anmeldelse vil der ikke ske noget ved, så længe dyreværnsloven ikke er overtrådt
okt 2006
Men ja Barf vil den uden tvivl elske! Men det er ikke sikekrt det ville ændre på dens statur.. De har generelt højt stofskifte de huskier.
Oprindeligt skulle de jo leve af et minimum af foder, og arbejde hårdt og holde varmen i ekstrem kulde samtidig med.. Kun de hunde der får mest muligt ud af sit foder, klare den slags og får lov at avle videre..
Også derfor - fremfor at fodre med mere mad som hunden ikke gider spise - så kan man med fordel give et foder med større energiindhold pr. enhed. Det bruger mange med huskier.
Ved du hvor hunden var fra? altså hvilken kennel? For der er også stor forskel på om hunden er af sprinter-løbs linier eller om den er af de noget mere tunge udstillingslinier
okt 2006
okt 2006
Dette er også stamtavleførte hunde - men af brugslinier. De ligner ikke de hunde man ser i bøgerne, med mindre man finder noget racespecifikt literatur
http://www.123hjemmeside.dk/siberian/7486562
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 172 Svar: 1.919
Som nogle skriver er der jo også forskel på hundes stofskifte ligesom mennesker.
Snak evt. med manden om nogle alternativer til tørkost evt. barf og måske gi den rent fedt eller olie i maden.
jun 2005
mange tak for hjælpen du har være ttil rigtig stor hjælp og har givet
mig netop den forståelse og viden jeg håbe at få og har også taget en yderlig snak med ejer og han kunne godt forstå min bekymring og hvis han ik selv havde haft såen en race og var udefra stående ville han havde reageret på samme måden - han syntes det var fint jeg havde været kritisk og jeg forsat skulle være sådan for måske redder jeg en dag en hund som virkelig har brug for det - er glad for ejerens venlige ord og taknemlg for han ikke bed hovede af mig og syntes jeg drage for haste konklutioner, som NOGEN jo mener.....
Ginne*
den husky jeg kender er af brugs linen og forklare self derfro hendes lidt fisten udsene som jeg ville kalde det
så det var så en sol stråle slutning - heldigvis
nogen med forstand på siberian husky