Et drama omkring fødsel {{forumTopicSubject}}
Vores Berner sennen Tæve skulle have sit 3 kuld hvalpe og vi havde afsat dagen i fredags til fødsel.
Det gik også fint i starten. 4 hvalpe blev født i løbet af 2 timer.
Så skete der bare ikke mere.
Vi kontaktede dyrlægen som gav den noget til at fremprovokerer veer.
Dyrlægen kunne mærke at der lå 3 tilbage.
Vi aftalte så at hvis der ikke skete noget i løbet af natten matte vi lave et kejsersnit på den.
Vi havde ikke meget håb om at de sidste kunne overleve den mere en 12 timer lange fødsel. Så vi forventede at de allerede var døde.
Så kejsersnittet kunne fint vente til lørdag formiddag.
Men så kl 2 om natten skete der noget.
Der kom først en død hvalp. Det havde vi jo forventet, vi håbede så bare at de 2 sidste også kom så vi kunne undgå et kejsersnit.
Der kom så en hvalp mere som også var livløs, men pludselig begynte den at bevæge tungen. Så fik vi travlt og arbejdede lidt med den og der kom da mere liv i den men den var stadig slap. Vi holdt øje med den og troede flere gange at den var holde op med at trække vejeret. Men den klarede sig og har det fint nu.
Der kom så en 3. hvalp, 15 timer efter den første, som også var fin og frisk.
Vi åndede lettet op. Nu havde vi et fint kuld på seks hvalpe og vi slap for at udsætte tæven for et kejsersnit.
Når man står i sådan en situation tænker man: hvorfor udsætter jeg min hund for dette og er det det værd at lave et kuld hvalpe.? Det er i hvert fald sidste gang denne tæve skal have hvalpe.
Når man planlægger hvalpe skal man også regne med at man kan komme ud i den slags dilemmaer.
Men lige nu føler vi os heldige både på hundens og egne vegne.
jun 2009
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 3 Emner: 155 Svar: 478
Jeg har en venninde hvis tæve de to gange hun har haft hvalpe, har fødselen strukket sig over 36timer.. og alle hvalpe har det fint... Fra start til slut!
Men stort tillykke med jeres fine kuld ;0)
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.197
godt det gik godt - trods alt....kender godt følelsen af "hvorfor udsætter jeg min tæve for dette"
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.623
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 135 Svar: 2.311
Et drama omkring fødsel