1.547 visninger
|
Oprettet:
Før avl på han/hun {{forumTopicSubject}}
hvorfor er det så forfærdeligt at få at vide at ens hund måske ikke er egnet til avl?
det er jo ikke alle hunde, der lever lige godt op til racestandarden...
kan simpelthen ikke forstå at folk flipper råddent skrot fordi lige netop deres lille Fido ikke er Perfekt i avls øjemed.
kan det ikke være ligegyldigt?
er hunden ikke lige god af den grund..?
og hvorfor skal man avle på alt der kan kravle?
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Den ene er steriliseret og den anden bør ikke avles på.
Så enten skal jeg sælge dem, råavle på den ene som ikke egner sig, eller beholde dem og elske dem som de er.
Jeg KAN ikke finde ud af, hvad jeg skal vælge?????
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.074
personligt har vi fravalgt overhovedet at forsøge at få Athos avlsgodkendt da han er alt for stor i forhold til standarden... hen er smuk, har et dejligt temperament og supergode drifter.... men han er for stor..... derfor er han valgt fra...
T
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 38 Hunde: 8 Emner: 169 Svar: 3.803
Jeg har selv fravalgt at få hvalpe på Cilla f.ex... Hun er avlsgodkendt men hun er en lille anelse for stor, og der er så mange lækre whippets derude der er meget bedre end hende, så der er ingen grund til hun skal have hvalpe...
maj 2007
Se, DET kan jeg svare på:
Lotus: Alle tiders skønne hund. Pragtfuldt temperament. MEN hendes mor og mormor havde meget svært ved at føde og JEG vil ikke risikere min hunds liv og jeg mener ikke at det er en "egenskab" som er værd at få ind i avlen.
Kaido: Gennemsund hund. A-hofter, 0 på albuer, øjenlysning uden anmærkninger. Hun BURDE være en egnet avlskandidat. MEN hun er en hund, som stresser let og hun er ikke en 100% tryg hund. Og det mener jeg ikke er "værd" at avle på. Ingen grund til at give de problemer, som VI har haft, videre i avlen.
Så INGEN af mine tæver får nogensinde hvalpe. Uanset hvor meget de plager!!!
maj 2007
apr 2007
Athos har for øvrigt også de fineste papirer....
ja jeg syns også det som oftest er de små hunde der står for skud... det må være fordi at der er flest penge i dem?
T
jul 2005
Følger: 54 Følgere: 54 Hunde: 3 Emner: 586 Svar: 5.805
Jeg har så valgt at kasterere ham så der ikke kan ske nogle UPSér eller noget. for hvis det viser sig at det er aveligt det med halen ville det skisme være synd for hans hvalpe.
Bella skal stereliseres her inden længe. Ja det vælger jeg af den simple grund hun har ingen tavle og jeg vil ikke bidrage med tavleløs avl. ikke inden for mine race eller noget. Ja kald mig bare tavlemafio eller noget. Men jeg fatter ikke al den hovedløse avl inden for min race.
jul 2005
apr 2007
og når folk så ber om råd, og får det, plus et par velmenende råd fra fagfolk, flipper de fuldstændig rådden skrot, fordi der ikke er medvind... at de ikke får at vide at deres lille fido bare er det smukkeste... og der ikke lige er nogen der siger ; "avl du da bare løs lille ven"
T
jul 2005
Jeg mener at hvis man skal avle så er det med fine papirer og gode vundne pladser fra udstillinger som man har været på.
Samt den er testet for avlige sygdomme o.s.v
Jeg personligt synes det er forfærdeligt med alle dem der vil avle på deres hunde fordi de er fine eller vil være en god mor eller hvad der nu er af undskyldninger.
Ingen af dem der kommer med de ord når de tænker avl har hoved med i deres overvejelser.
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 2.504
Jeg kan simpelthen ikke forstå at man nærmest kun må avle medmindre man har en super duper præmie hund med egenskaber som aldrig set før i verden ifølge HG... hvis det nu var så slemt og uintelligent og forfærdeligt, burde f.eks DKK så ikke sætte kravne op inde for de forskellige racer?
Jeg har ingen forstand på avl overhovedet og intet ønske om at prøve det nogensinde... men jeg synes der danner sig en stor fed sky af "pådutteri" herinde om hvad der er rigtig og forkert, og jeg kan faktisk ikke forstå det?
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
Han har sin 2 pr. Good. Men han fik kun 2 pr pga underbid.
Men kan da godt se han kunne have tilført hvalpene tænder der er smidt i munden, og så er han Blue Merle så der er ikke så mange af hans farve.
Fin afstamning. Mor kbh vinde , dansk ch. nordisk ch
far:Hollandsk ch
Men jeg valgte ikke og avle da jeg syntes ikke hans gebis er en god ting og give videre til hvalpene.
Kia. Ved jeg endnu ikke om hun skal være mor. Men hun klare sig godt udstillingsmæssigt, og kunne måske bruges.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Hvis hunden kan godkendes til avl, og den går fint igennem alle de relevante sundhedstjek og der ingen anmærkninger er på temperamentet, så synes jeg, det bør være ok at avle.
Det er klart, at der er hvalpe, der er lettere at komme af med end andre, men jeg kan ikke se noget galt i at avle, når den slags er sikret.
dec 2006
"Bare fordi DKK ikke har særlige store avlskrav til nogen racer, er det tilladt at selv sætter større krav til ens hunde."
Præcis.. ens egne hunde men fordi man selv har en vis holdning til avl, så behøver det vel ikke altid være det rigtige for alle mennesker og racer tænker jeg?
Jeg har tit set tråde hvor folk er lykkelige over de venter hvalpe.. eller planlæggelse af hvalpe og de første spørgsmål er altid.. nå har den tavle? nå hvilke sygdomme er tjekkede..? nå hvilke egenskaber bliver der tilført.? det er som om der skal bores efter fejl og mangler.. og hvis alt er tjekket.. ja så kan der komme et tillykke med på vejen.. jeg kan godt forstå man har stor passion for sin "egen" races fremtid... men synes efterhånden det er for meget herinde...
dec 2006
aug 2006
Årsager er private, og det har jeg det også fint med.
Om man avler fordi man elsker sin hund og vil have afkom fra den, fordi man synes den er søøød, eller fordi den er uundværlig i avlen fremover, har nogle fantastiske brugsegenskaber eller bare fordi, man har lyst til at prøve det, det er jeg ligeglad med, hvis bare de førnævnte forudsætninger er opfyldt.
OG naturligvis, at man selv vil tage ansvaret for avlen OG konsekvensen, hvis der bliver en sådan.
aug 2006
Jeg er heller ikke just tilhænger af avl med uregistrerede hunde ;o)
dec 2006
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.683
maj 2007
Mine hunde kunne, uden problemer, avlsgodkendes.
For deres "skavanker" kan ikke ses med det blotte øje. Hverken af dommere, dyrlæger, hundeweb eller andre.
JEG kender deres "skavanker" og er ikke bange for at se dem. Modsat mange andre, som KUN ser det positive i deres hund. Den er så søøøød. Det er mine hunde sq også, men derfor behøver de altså ikek at få hvalpe.
HVIS jeg var lige glad med hvad der kom i avlen og hvordan hvalpene blev, kunne jeg da snildt avle på Kaido.
Men det ER jeg ikke, så det GØR jeg ikke.
MIN race er i den grad skamavlet. Både med hensyn til temperament og sundhed. Og mit hjerte bløder for racen.
Så derfor reagerer jeg ind imellem som jeg gør i diverse avlstråde.
apr 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 233
Self skal man, osse ved små racer, kun avle på hunde der er sunde, racetypiske osv. Men hos en lille race, kan man måske godt forsvare at avle på en hund der kun har kunnet få 2.præmier i hus (hvis ellers den er sund og rask, og man vælger en partner der matcher hvad fejl angår)
Ved labben mener jeg man burde indføre som krav at hunden endten skulle være udstillingspræmieret eller være præmieret på markprøve (eller bedre endnu, begge dele -men det er nok usandsynligt at markprøvefolk og udstillingsfolk kan blive enige om en type der fungerer i begge lejre).
Der er SÅ mange af dem, så der burde ikek være grund til at avle på hunde der kun opfylder kravet om at være labrador, være øjenlyst ot HD-fotograferet
apr 2009
At i vil bruge hunden på egen tæve er jo helt fint, men tænk lige over at det sjældent er en god idé at gentage den samme kombination flere gange...
maj 2007
*Mette, jeg mener selvfølgelig også man skal være selvkritisk, men hele tiden at spørge efter, hvad en hund har at tilbyde racen er enerverende, for de har alle noget at tilbyde, hvis de vel at mærke er sunde og rakse fysisk og mentalt.
På DKK opdrætteruddannelsen fik vi netop at vide, at man skal passe på med ikek kun at ville bruge champions til sin tæve, det giver flaskehalse.....og hunde med en VG eller EX kan tilføre akkurat ligeså meget til racen, idet variationen i genpuljen er meget vigtig.*
Vi er HELT enige!! Men du ved også, ligeså godt som jeg, at folk ofte ikke kigger kritisk på deres egen hund.
JEG har også haft en hanhund i avlen, som bestemt ikke var champion. Men han gav SUPER resultater sundheds mæssigt og gav rigtig pæne hvalpe.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
Jeg vil mene at en 1. pr bør være minimun, og så selv sundhedstjek.
apr 2009
Selv ved en lille race, ville jeg da være ked af at bruge en hund med underbid/overbid, selvom den har opnået 2.præmie.
Men andre fejl, der fører til 2.præmie, er måske knapt så slemme at bruge i avl.
Og så er der jo racer hvor udseende ikke vejer ret tungt (f.eks. brugslinie-labber, eller BC'er). Her er det så bare rigtig ærgerligt hvis hunden hverken er udstillet eller brugsprøvet med ordentligt resultat. De skulle jo da gerne have gjort det godt i endten den ene eller den anden retning, inden den får lov at avle...
apr 2007
jeg kan ikke se det ulogiske i, at du bliver frarådet at bruge din hund i avl, nu hvor han er så stor.... er sikker på at din hund er vældig sød osv, men kan godt se det fra en seriøs opdrætters side når de fraråder dig at bruge ham....
en ting er at vælge at overhøre dem, men derfra og så til at overfuse dem og blive grov, som det skete i den anden tråd, syns jeg dælme godtnok at der er langt...
T
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
Pt er vores hund uden tavle, og kunne ikke drømme om at avle på hende.
Jeg elsker racen for højt til, at ville sætte flere tavleløse eksemplarer ud i verden.
Når jeg køber næste, som definitivt bliver med tavle, så bliver avl KUN hvis hunden virkelig er tip top, både hvad udseende og temperament gælder, for endnu engang, så elsker jeg racen for højt til at have lyst til at skyde ''ikke optimale'' gener ind i racen.
maj 2007
Jeg ville, som jeg har skrevet SÅ mange gange før, ønske at folk ville kigge kritisk på deres hund INDEN de sætter den i avlen!!!
Jeg mener ikke at man behøver at avle for at "gøre racen bedre", men man skal sq heller ikke, bevidst eller ubevidst, forringe den!
Som jeg skrev, så ville mine tæver kunne avlsgodkendes "nemt". Dermed ville Kaido være klar til avl (Lotus er steriliseret, men i princippet kunne hun også). Det ville være DYBT godnat at sætte de to i avlen. Ja, de ville måske kunne tilføre noget godt og brugbart, men risikoen for at de samtidig "smider" nogle af deres "skavanker" efter hvalpene, er stor.
Så i bund og grund mener jeg IKKE at man skal avle på alt, bare fordi det er avlsgodkendt!
aug 2006
Jeg selv ville aldrig købe en schæfer af ikke-avlskårede forældre.
Jeg har ikke noget imod at købe en af schæfere, der er kåret i klasse 2.
aug 2006
1.) et godkendt udstillingsresultat
2.) en udholdenhedsprøve (en cykeltur på 20 km)
3.) en færdselsprøve (en prøve i lydighed og i almindelig omgængelig adfærd i trafikken)
4.) En brugshundeprøve - det kan være flere forskellige brugsprøver, bla. andet BHP1, IPO1 eller en kåring i politihundeforeningen.
5.) en travmønstring og en standmønstring på kåringsdagen, hvor hunden får en kåringsbeskrivelse og en bedømmelse af hvilken klasse, den bliver kåret i
6.) for at hunden kan bruge sin kåring skal den DNA-testes.
7.) HD-test med max C som resultat.
8.) AD-test.
Plusser og minusser...
Et stort plus er, at de hunde der går igennem bliver bedømt ud fra hele standarden og ikke kun den eksteriørmæssige.
Minusser - Hvis bedømmelsen af hundens egenskaber er efter bogen, ser jeg ingen minusser.
apr 2007
og jeg tror desuden at den forholdsvis.... "besværlige" proces, får sorteret en del useriøse fra.... det er ikke "bare lige" at få godkendt en schæfer, som det er med andre racer.....
T
apr 2009
Fordelen er jo så at man meget nemt kan fravælge hvalpe fra ikke avlskårede forældre. Og hvis tilstrækkelig mange gjorde dette, ville folk der valgte "den nemme løsning" jo endten skulle stoppe med at avle, eller begynde at komme ind i kampen
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
aug 2006
Vi har faktisk også en avlsmønstring, som er en mellemting mellem godkendelse og kåring.
Der er lige nu debat omkring avlskåringer af vores race fordi der er lagt stor vægt på eksteriør i bedømmelsen af, om hunden skal kåres i kl. 1 eller kl. 2. og mindre på brugsegenskaber.
Det er sådan, at selvom en hund har fantastiske brugsegenskaber, så er det sjældent at en af sportshundelinjer bliver kåret i klasse 1, hvorimod det er meget hyppigt, at en hund med tip top eksteriør men mindre prangende brugsegenskaber bliver det.
En af de ting, som er en udfordring i vores kåringssystem.
Og jo, Charlotte - det ville uden tvivl kunne bruges i rigtig mange andre racer - og specielt brugsracer af forskellig art.
Det, vi mangler er en mentaltest. Vi har noget, der hedder væsentest som indgår både i vores brugsprøver og ved standmønstringen, men det er LIGE knap nok, synes jeg.
aug 2006
Hvorfor ikke bare starte, hvor du slap...
feb 2006
Men fortæl fortæl, da endelig, hvad det er vi ikke har forstået ??
aug 2006
Jeg mindes ikke at have skrevet noget der kunne genere dig/Jer.
feb 2006
maj 2007
Nu er det jo ikke din egen tråd, du sidder og skriver i lige nu.
DU kunne jo have holdt dig væk fra denne tråd?
ELLER du kunne være kommet med nogle konstruktive forslag?
Lige nu sidder folk og taler om avlsgodkendelse og hvad man har lyst til at bruge eller ej. Det har jo INTET med dig at gøre.
Men du evner at sætte dig selv i fokus på en ret uheldig måde hele tiden.
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
Min tæve er indkøbt for at starte et lille opdræt. Jeg vil gerne lave superflotte og supersunde cavaliere, da jeg brænder for racen og mener, at jeg kan være med til at gøre den bedre. Hvis min tæve ikke var blevet avlsgodkendt, ville jeg nok have omplaceret hende.
Som sagt vil jeg meget gerne lave nogle virkelig gode cavaliere - det er det jeg brænder for - og så kan jeg ikke fylde mit hus og min tid med hunde, som jeg ikke kan "bruge" til noget. Hundene, der ikke er egnede til avl, kan lige så godt blive midtpunkt i en anden familie i stedet for at gp hos mig. Det ser jeg ikke noget som helst forkert i.
Mine hunde skal alle være tætte på mig og jeg træner med dem hver især. Derfor kan jeg ikke have et meget stort antal hunde.
Hvis jeg en dag skal omplacere en voksen hund, bliver det med mindst lige så stor omhu, som når jeg skal finde hjem til hvalpene. Den nye familie får en trænet og velafbalanceret hund - jeg kan ikke se problemet...
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
Og man bliver jo glad for sådan en hund, når man har haft den gående i 1½ år, så det ville have været rigtig hårdt at skulle af med hende.
maj 2007
apr 2009
Kunne du ikke starte din egen tråd så os der følger med i det interessante kunne slippe for din opmærksomheds krævende adfærd....
aug 2006
Men det var vist den gode debat..
Flot flot...
Aner man lidt trolling?
maj 2007
Og jeg er næppe din søde skat. Undlad venligst at tale ned til mig. Jeg er gammel nok til at være din mor!
maj 2007
Ja, en enkelt har nu fået drejet hele historien til at handle om sig selv......... As usual....
Måske i et forsøg på at få slettet tråden??
feb 2006
aug 2006
Sorry, DER gik du sgu over grænsen...
DET skal du bare IKKE have lov til.
maj 2007
Jeg er ikke HELT på det niveau med graven endnu.
Men jeg er gammel nok til at hvis DU var min datter, så havde du IKKE siddet og skrevet sådan til folk!!!!
apr 2009
Denne tråd springer ud af din og 100 andre tråde om samme emne - dette er et debat forum og der bliver debateret ganske sagligt, indtil din indblanding ...
aug 2006
maj 2007
*Kan man egentlig det i graven??*
*Tjaaaa, man finder jo ikke ud af det før man har prøvet og min mor, som iøvrigt er spillevende, har altid sagt at jeg skal ikke lade noget være uprøvet*
maj 2007
Aj, har du modtaget en trussel?????
aug 2006
Mette, du må ud i det - en gang SKAL jo være den første :oD
Karin - man må så sige, at når det er med den på, er der vist ingen tvivl om, at udstemmer er på sin plads.
apr 2009
aug 2006
Vi snakker så heller ikke frysninger, men sletning af konto, hvis det bliver ved og ved og ved...
feb 2006
feb 2006
aug 2006
Det kan godt være, at DU synes det er sjovt at pisse alle af, men Marlene bruger HG til mere.
Det er ikke det mest hensynsfulde i hele verden - og så ovenikøbet over for din egen kæreste.
feb 2008
Følger: 14 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 563 Svar: 3.189
feb 2008
Følger: 14 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 563 Svar: 3.189
aug 2006
Kedeligt..
Men måske tråden kan findes igen... Det kræver bare, at alle stopper nu ;o)
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.375
Nu er et gult bånd ikke en "2. præmie"
Det er hvad der svarede til en 3. præmie efter gammel målestok - sufficient som det hedder.
Og et gult bånd menes der at hunden er utilstrækkelig.
Så du skal ikke bilde mig ind at den har fået en rigtig god kritik
aug 2006
En godkendelse kræver kun en udstilling, godkendt HD-resultat og AD-test.
Kåringen er specialklubbens område, og der bliver naturligvis i højere grad kælet for detaljerne.
Således tror jeg også, at hvis der skal et kåringsprogram for andre racer end dem der har det, så er det specialklubberne, der skal have gang i arbejdet... Og der har medlemmerne jo trods alt lidt at skulle have sagt ;o)
Langhårede schæfer har i mange år ikke kunnet avlsgodkendes fordi den lange pels var en diskvalificerende fejl.
Oprindeligt har det ganske givet handlet om, at individer uden underuld var for skrøbelige, men de fleste er nu med underuld.
Derfor ligger der faktisk også en ansøgning fra den tyske specialklub hos FCI, hvor man forsøger at få godkendt den langhårede med sin egen standard.
En god ting for racen ;o)
De langhårede kan få korthårede og omvendt. Dog er det nok mest typisk at korthårede får langhårede, vil jeg tro.
I fremtiden vil det være sådan - hvis FCI godkender - at en langhåret der er født af korthårede forældre bare bliver registreret som langhåret.
Lidt ligesom man gør med belgierne.
aug 2006
aug 2006
For at lette avlsarbejdet, men klart, det kræver en omkostning ekstra.
Men man kan jo sige, at når man som os har to sideløbende programmer at følge, hvor en næsten ikke kræver noget, og en anden kræver meget, så kan opdrætterne gøre som de har lyst til - og lade deres købere om at bestemme, hvilken vare de helst vil have...
maj 2007
Joooooo, hvad skulle der ellers være??........*GG*
aug 2006
Det er ca. det omfang, jeg har forstand på eksteriørbedømmelser :o)))))
Det er måske let nok når man har en brugshund ovenikøbet af brugslinjer, som ALDRIG ville kunne få nogen pæn bedømmelse på udstilling, at sige at skønhed ikke er nødvendigvis er det eneste, der kan tilføres en race ;o)
aug 2006
Og hvalpe efter kårede hunde er i langt højere kurs end dem fra de godkendte. Dog er der folk, der har så meget styr på linjerne, at det betyder mindre for dem, de kender egenskaberne alligevel.
Avlsmaterialet forbliver det samme ved godkendelse af den langhårede - de må kun parres med hinanden, så det giver sig selv ;o)
Men stadig en fornuftig ordning, der dog vil kræve lidt tid til at oparbejde et fornuftigt antal avlsdyr, som kan sikre populationen og kvaliteten af den.
jun 2004
Det er da noget pjat at skrive?
Inden for brugshundene/jagthundene duer det da ikke hvis hunden kun har excellent på udstilling og så ellers er dum som et bræt.
En Good kan sagtens have rigtig gode aner der slår igennem i avlen - hvor en "tilfældig" excellent intet har at tilføre
aug 2006
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
Nedenstående er sakset fra Avlrådets nyhedsbrev september 2009:
"Ny variant af racen Den tyske Schæferhund
SV vil indstille til FCI, at der godkendes en variant af den stockhårede schæferhund (som vi
kender den i dag). Racevarianten er den langstockhårede schæferhund. Dermed er der to
racevarianter – og det eneste hårlag, der ikke er accepteret er hunde uden underuld. Hvis
FCI godkender indstillingen, betyder det at samtlige kennelklubber under FCI (bl. a. DKK) kan
stambogsføre denne nye racevariant – og afholde udstillinger og prøver med deltagelse af
langstockhårede hunde. Hvad enten man synes det er en god eller dårlig ide, er dette hvad vi
kan vente – og det er spørgsmålet om vi ikke i Schæferhundeklubben skal vælge at se på de
positive sider af forslaget og tilbyde aktiviteter for langstockhårede schæferhunde (det vil
sige skue- og kåringsarrangementer). Så kan vi bevare aktiviteter omkring schæferhunden
indenfor klubbens rammer, i stedet for at risikere, at en ny forening for langstockhårede
schæferhunde (der kan godkendes af DKK!) ser dagens lys. Det skal bemærkes at der ved en
eventuel accept fra FCI følger at der bliver tale om to stambøger, der ikke kan blandes. De
nærmere regler for hvordan stambøgerne forvaltes på kort og lang sigt er ikke fastlagt. Det
forventes at ændringen træder i kraft med virkning fra 2010."
Charlotte: Der er i hvert fald udgiften til DNA-testen, som kommer som ekstra udgift.
jun 2004
aug 2006
Mangelfuld
Tilstrækkelig
god
særdeles god
fortrinlig
Og at opnå god for en brugslinjehund til en udstilling er ganske ok, og RIGELIGT til at blive avlskåret.
Hvis man sorterede dem fra og kun tog Særdeles God og Fortrinlig, så ville populationen ikke kunne opretholdes.
aug 2006
Det er ikke sikkert, at hunden er efter brugslinjer fordi den har bestået BHP-prøver ;o)
Det skulle udstillingslinjerne også meget gerne kunne gøre.
Forskellen er, hvor mange point, de sædvanligvis opnår og deres konkurrenceegnethed ;o)
aug 2006
Så det kan man ikke se alene ved at kigge på, hvad den har lavet af ting og sager.
For at kunne se, om det er brugslinjer skal man kende til linjerne og vide, hvilke hunde der er af hvilken population.
apr 2009
Hvis hvalpeprisen skal være afgørende for om man indfører krav om PL så skal de da endelig bare sætte prisen op... Om de får hvalpene solgt for en dyrere pris (det er vle ikk alle der sætter prisen op?) vil tiden jo så vise...
Jeg skulle nu nok mene, at medmindre der skal kejsersnit til e.l. s skulle en pris på omkring 12.000 da vel nok kunne betale for at få testet PL. Særligt hvis der kommer mere end 1 hvalp.
Jeg ved godt man ikke tjener kassen på avl, men mon ikke det liiige kan løbe rundt, uden at PL-testen vælte budgettet. Den koster vel heller ikke alverden?
jun 2004
Aaahh - sorry - jeg var for hurtig ;o)
Er enig
apr 2007
syns det er en meget interessant diskussion i har haft gang i.....
men lige et spørgsmål til CH..... kan man få avlsgodkendt en hund (udstilling + HD/AA) og så senere få den kåret?
ikke fordi jeg har planer om at gøre det, det er af ren nysgerrighed....
jeg syns også at det er en skam, der ikke er lidt højere krav ved andre racer.... en bedømmelse af hundens eksteriør siger jo ikke meget om hundens væsen/sind/temperament....og i schæferens tilfælde brugsegenskaber...
T
apr 2007
som skrevet før, så udsprang tråden måske af din... og hvad så? det er ikke en hetz mod jeres hund...
og fido er ikke et nedsættende udtryk,...... det er en fællesbetegnelse for mange hunde..... og eftersom her foregår en fornuftig interessant debat, ser jeg ingen grund til at du/i reagerer som i gør.
T
apr 2007
T
aug 2006
Før avl på han/hun