{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.700 visninger | Oprettet:

Kan man undgå Patella luxation? {{forumTopicSubject}}

Jeg har et spørgsmål omkring patella luxation som der bliver skrevet en del om,og som jeg har læst mig til er arveligt, og kan være smertefuldt, og et stort problem for den stakkels hund. Mit spørgsmål er,man kan vel ikke være sikker på at ens hund undgår dette problem,selvom ens hunds forældre har været fri for det,eller kan man?
Har læst mig til at det er hyppigst for små hunde,og hyppigere for tæver. Og stammer dette problem fra indavl,eller hvorfor er dette et så stort et problem,hvis det da er det? Ved så lidt om det,men har da bemærket at der bliver skrevet om det ved salg af hvalpe osv.Man vil selvfølgelig helst undgå dette når men køber en hund. Og ja,spørgsmålet er så,kan man det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan man undgå Patella luxation?
  • #1   22. jan 2010 Jeg vil sige nej det kan man desværre ikke, men jo flere der tjekker begge forældredyr for det og kun medtager dem der er fri for patella, så når man et langt stykke. Men patella kan springe generationer over, så det er nok først et langt stykke ude i fremtiden, at vi måske kan være så heldige, at blive fri for denne skavank.
    Det har efter min opfattelse intet med indavl at gøre.

• #2   22. jan 2010 Tak for svaret Anne,men ved du så hvor tidligt man kan se dette patella på en hund? og hvorfor problemet er størst hos små hunde?

• #3   22. jan 2010 Man kan minimere risikoen ved at avle på hunde der ikke lider af sygdommen. Jo mere man anvernder hunde der lider af patella luxation i avlen jo mere udbredt vil det være...

Hvis man er grundig så tjekker man flere led tilbage for at se om forfædrene lider af sygdommen, jo grundigere man gør sit arbejde, jo mere sikret er man....

• #5   22. jan 2010 Jeg vil mene, at det er et spørgsmål om hundens konstruktion , små racer er bygget på en anden måde? De større racer har jo også deres at slås med mht. hofter og albuer, hvorimod dette ikke ses ofte hos de små..
    Tror en svær patella kan opdages meget tidligt, men jeg har også hørt om hunde, hvor den først er opdaget og opstået i 2 - 3 års alderen.

• #6   22. jan 2010 Igen tak for jeres svar,og stakkels gizmo,hvis det er gizmo du omtaler. Hvad gør man så ved problemet? kræver det en operation?

• #8   22. jan 2010 Hvordan ved man om de har det ?? Lui halter nogen gange på den ene ben.. ikke så tit, men det sker.

• #9   22. jan 2010 Stakkels lille pus,det er jeg ked af at høre,håber at det går godt nu. Er glad for at lære mere om dette problem,og om alvoren bag dette problem. Når man har Patella,er det så begge bagben den rammer?

• #10   22. jan 2010 Malene du skal bede din dyrlæge om, at mærke efter.. Det er knæskallen der kan flytte sig og nogle tilfælde sætter den sig fast. Det kan være meget smertefuldt for hunden..

• #11   22. jan 2010 Okay.. Glemte helt at spørge idag nu hvor vi var afsted alligevel.. smiley

• #12   22. jan 2010 Ja desværre er det ikke alle dyrlæge, der tjekker knæene i forbindelse med det årlige sundhedstjek smiley

• #14   22. jan 2010 Nå det var godt. Men kan det være tilbagevendende siden han er blevet opereret 2 gange? eller var det et ben af gangen? Kan han så hoppe op på noget,eller/og gå op af trapper,eller skal du skån ham for det?

• #15   22. jan 2010 PL der er avleligt viser sig ofte inden hunden er et år!! Hvor imod PL der skyldes miljø viser sig ofte senere!! Derfor PL tester vi i DKK også først efter 12 mdr!!

• #16   22. jan 2010 SOm NB skriver, så kan man mindske risikoen ved at avle på forældredyre med 0 i PL men man vil aldrig kunne vide sig 100% sikker... Genmassen vil også være mindre (måske) hvilken kan have andre ulemper, hvorfor andre lande køre med max 2 på de 2 hunde tilsammen dvs. hvis tæven har 1,1 så skal hannen have 0,0 osv

• #18   22. jan 2010 Hold da op en voldsom omgang den lille Gizmo har været igennem,og dig med,det lyder ikke rart. Så hun gjorde det simpelthen ikke godt nok.
    Nu forstår jeg bedre hvorfor man gerne vil prøve at undgå Patella.Har bare ikke rigtigt forstået alvoren i det.
    Fik du at vide at hans forældre var patella frie? Vidste du heller ikke som jeg, så meget om det?
    Skal du prøve at skåne hans bagben idag med hop,trapper og lign?

• #20   22. jan 2010 Ja det lyder forfærdeligt. Og ja super dejligt at man kan kan få svar på så mange spørgsmål herinde,og lære og høre om andres erfaringer. Desværre nogle gange for sent:o(
    Han ser nu ellers sød og dejlig ud den lille Gizmo. På nogle af dine billeder ser han ud som om han smiler;o)

• #22   22. jan 2010 Tak.Hun bringer os i hverttilfælde meget glæde den lille Milla,og er højt elsket af os,og af alle der kommer i vores hjem;o),men har nogle gange tænkt på om jeg skulle skåne hendes små ben eller ej,med vores trapper osv. efter jeg er begyndt at læse om Patella og små hunde,hun kan hoppe virkelig højt,og gør det også hvis hun ikke bliver stoppet.

• #24   22. jan 2010 Skal man skåne de små hundes bagben,også selvom der umiddelbart ikke er tegn på Patella,er der noget der ved noget om det? eller har en mening, eller et råd om det?

• #25   22. jan 2010 Ja det vil jeg gøre,og endnu mere nu efter jeg har fået din historie.
    Er ved at forelske mig lidt i Chihuahua´er tror jeg, jo mere jeg læser og ser billeder af de små dejlige hunde. Nu vil jeg tage til drømmeland,er total træt,godnat;o)

Kommentér på:
Kan man undgå Patella luxation?

Annonce