{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.613 visninger | Oprettet:

DRU - Parring - avl {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg ved at hvis ens hund er stambogført i DKK må man IKKE bruge sin han på tæver UDEN stambog, men syntes tit at jeg ser at han ved DRU bliver stillet til rådighed for tæver uden stambog.

Hvad sker der lige for det? Altså er det DRU der ikke er helt seriøse eller er det bare ejer af disse hunde der ikke overholder reglerne.

Håber at der er nogen der kan svare mig på dette.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DRU - Parring - avl
  • #1   11. sep 2009 Ifølge DRU's hjemmeside må man ikke lave hvalpe både med og uden bog. Så jeg går da stærkt udfra at dette osse gælder hanhundene.

Men folk overholder jo ikke altid reglerne -det ses osse med DKK-hunde. Så har man jo den mulighed at melde det til klubben. Men er ejer ikke medlem af DRU/DKK er det begrænset hvad de kan gøre. Der kan dog nedlægges avlsforbud på hannen, men jeg vil tro det kræver mere end et enkelt brud på reglerne

• #2   11. sep 2009 Hvis man ikk er medlem af DKK, så kan manbruge sin hanhund lige så tosset man vil.Man kan jo ikke blive smidt ud af klub man ikke er medlem af

• #3   11. sep 2009 avlsforbudet vil så self kun gælde i DKK-regi (eller DRU hvis de benytter sig af den mulighed)

• #4   11. sep 2009 der er en forskel det at eje en hund med stambog eller være opdrætter og eje den, hvis man ejer en hanhund med stamtavle (dkk, dru osv) så er det ejeren frit for at gøre hvad han vil med sin hund, han har købt og betalt den....

hvis man er medlem ag samtidig opdrætter i f.eks. DRU må man ikke AVLE uden stambog... stor forskel

• #5   11. sep 2009 Ifølge en tidl. tråd herinde må man godt bruge sin hanhund til avl på både med og uden tavle i DRU.

• #6   11. sep 2009 BRUG HJERNEN
    Det er ikke sandt..... Hvis man er opdrætter må man ihvertfald ikke, måske man må i de andre foreninger....

• #7   11. sep 2009 Citronmåne -om du er opdrætter eller ej, er sådan set ligegyldigt. Det er klart at er du ikke medlem af DKK, så kan du avle alt det du vil udenfor DKK (eller anden klub), uden at de kan gøre noget ved det, for hunden er jo din.

Men vil du samtidig avle MED tavle (eller lade din hanhund lave tavle-hvalpe), så KAN der gøres noget. Så kan der nemlig laves avlsforbud på hanhunden, så den ikke længere kan lave stambogsførte hvalpe.

• #8   11. sep 2009 Michelle
    Jamen det har du selvfølgelig ret i , jeg ved bare at man ikke må i DRU, jeg har kennelmærke der og har skrevet undet på jeg ikke avler uden tavle smiley

• #9   11. sep 2009 Citronmåne -det må man heller ikek i DKK. Men som du selv siger, er du ikke medlem, kan du jo avle alt det uden for klubben som du vil.

Men som jeg forstår dig, mener du at er man ikke medlem/har man ikke kennelmærke, så kan man gøre som man vil, og det er det jeg ikke mener er rigtigt (i hvert fald i DKK), da DKK kan nedlægge avlsforbud på hunden, og så kan man naturligvis stadig avle uden tavle, men med tavle er ikke længere en mulighed

• #10   11. sep 2009 Michelle

Jeg ved ikke om de ligger avlsforbud på hannen hvis han har en DRU tavle, eller man udelukker personen der ejer ham i en årrække....

Det er ikke noget jeg er stødt så meget på nemlig, men jeg kender til f.eks. en DKK hanhund der har stået til rådighed for tæver med DHL stambog, hunden var på fler ehjemmesider og har ikke avlsforbud (har stadig den orginale stambog i dkk) så jeg ved ikke helt om de måske kun laver forbud hvis det er et medlem eller?

• #11   11. sep 2009 Betyder det at jeg som ejer af en hund med Dkk tavle,og som medlem af Dkk, ikke må anvende min hund til avl på tæver uden tavle?
    Ikke fordi det nogensinde bliver aktuelt;) Men bliver lidt nysgerrig nu.
    Eller gælder reglerne kun for en hund som er avlsgodkendt?

• #12   11. sep 2009 Citronmåne -nu melder din historie jo ikke noget om hvorvidt ejer var medlem af DKK? Eller om hunden samtidig blev brugt i DKK?

Hvis ikke hunden har været brugt i DKK og ejer ikke var medlem der, så g'r DKK heller ikke noget ved det. Det er jo ikke ulovligt at bruge sin DKK-hund i andre foreninger. ET brud på reglerne sker først i det øjeblik man vil være med BÅDE i DKK og andre klubber/uden tavle

• #13   11. sep 2009 Camilla -godkendt eller ej. Hvis du vil bruge din hund i DKK-regi, må du ikke samtidig lave hvalpe uden tavle/med andre tavler end FCI.

Problemet er når man ikke er medlem eller har kennelmærke i DKK. SÅ er det svært for DKK at gøre noget ved, men i yderste konsekvens KAN der gives avlsforbud på hannen.

• #14   11. sep 2009 Michelle- Okay på den måde;) Så det er kun hvis folk samtidig vil avle med tavle....Tak.
    Igen ikke fordi det nogensinde bliver aktuelt, men man lærer jo intet hvis ikke man spørger:)

• #15   11. sep 2009 Og i min race er der en stor opdrætter i Tyskland der udstille meget i DKK og hendes hanner parrer med DKK og DRU tæver i et væk.

• #16   12. sep 2009 Britta -DKK kan jo ikke gøre ret meget ved en tysk opdrætter;o) Det må så være VDH der skal gøre noget ved det, og jeg ved ikke hvordan de ser på den slags

• #17   12. sep 2009 Michelle - det ved jeg heller ikke, men jeg kan ikke lade være med at bemærke at hendes hanner går igen i både DKK og DRU stamtavler.

• #18   12. sep 2009 Britta -forstår ikke helt hvor du vil hen med det? Hvis hendes hunde har FCI-tavler så er de jo tilladte at bruge i DKK. At hun så osse brger dem på DRU-hunde, skal jeg jo ikke kunne sige grunden til.
    Men DKK kan ikke gøre noget -opdrætter er jo ikke dansk, og dermed er han/hun udenfor DKK's rækkevidde

• #19   12. sep 2009 Linnea -ved uheld indberetter man blot uheldet til DKK, og hvalpene skal så sælges til kostpris (hvis man er tæveejer). Det er self ikke noget man skal forvente bliver taget for gode varer 10 gange i streg.

Som hanhundeejer vil der næppe ske noget ved det -uheld KAN jo ske, og så firkantede er DKK heller ikke.

• #20   12. sep 2009 Linnea -self kan man give en sbortsprøjte. Men nogen vælger altså at få hvalpene (eller opdager det for sent), og i så fald ryger man heller ikke ud for et uheld. Så længe DKK oplyses om uheldet, og hvalpene sælges til kostpris:o)

• #27   15. sep 2009 Birgitte -det var nu ikke lige dig der poppede op i mit hoved. men når nu du har meldt dig på banen, så vil jeg da opfordre til at læse DRU's hjemmeside.
    Der står bl.a. at man som DRU-medlem skal stambogsføre ALLE hvalpe (dvs ikke avle både med og uden bog -og det må man da formode gælder både hanner og tæver, alt andet ville da være hjernedødt).
    Jeg er helt klar over at nogen gør det -men det gør det jo ikke "lovligt" (i forhold til klubbens regler)

• #28   15. sep 2009 Birgitte -så fordi DRU ikke har nogen restriktioner på racen, så er det ligemeget, man kan bare avle løs? (ret mig hvis jeg misforstod)

Og når du selv har valgt at købe hund med stamtavle, s går jeg udfra du som opdrætter osse er interesseret i at tilføre racen noget godt (som opdrætter brænder du vel for racen... eller?). Avler du uden tavle er "dine" hvalpe tabt for al fremtidig arbejde på racen, og dermed skader du osse racen på sigt. Bare lidt at tænke over...

• #32   15. sep 2009 Birgitte -med stambogsføre mener jeg lave stamtavle på hvalpene. Man må IKKE lave hvalpe både med og uden bog. Dvs at dette, medmindre DRU magler enhver form for logisk sans, osse gælder for hanhundene.

På DRU's hjemmeside står at alle hvalpe SKAL stambogsføres (altså have lavet tavler). Det betyder osse at man som hanhundeejer IKKE må lade sin hanhund lave hvalpe både med og uden tavle (= må ikke parre tæver uden tavle)

• #35   15. sep 2009 Birgitte -som du selv siger: ingen af de to i sit eksempel er 100% egnet. Altså ville jeg slet ikke lægge hanhund til nogen af de to parringer.

Hvis ikke jeg mener tæven lever op til de samme krav som jeg har til min hanhund (for min race = ordentligt HD-resultat, øjenlysning ok og meget gerne osse mentaltestet), så ville jeg ganske enkelt takke nej til parringen.

Racen gavnes på ingen måde af at en enkelt han laver rigtig mange hvalpe, og derfor vil jeg hellere at min hund laver færre kuld, som tilgengæld er i orden, fremfor at lave mange kuld, hvor halvdelen er på tæver der kun nogenlunde lever op til kravene.

• #38   15. sep 2009 Birgitte -nej jeg skrev ikke at det bare var vigtigt at den havde stambog. Jeg skrev at man skal have stambog -det betyder ikek at alt andet er ligemeget.

• #40   15. sep 2009 Og så kan jeg da i øvrigt undre mig over at du ønsker at være medlem af en klub du ikke synes er mere værd end det du skriver her...

Men som sagt -stamtavlen i sig selv betyde rmåske ikke den store forskel. Men den gør det muligt at undersøge mange generationer tilbage, og den gør det muligt at tjekke familie-tilhørsforhold (er det overhovedet et ord? *G*) osv.

Og jeg ville under ingen omstændigheder gå på kompromis. Den perfekte hund findes ikek, så self forlanger jeg ikke at tæven er perfekt -men den skal opfylde de samme krav som jeg stiller til min egen hund.

-og så skal klubbens regler i øvrigt være overholdt, ellers synes jeg egentlig det er mere fair at melde sig helt ud af klubben, og være ærlig at sige at man avler uden papirer eller slet ikke avler

• #42   15. sep 2009 I øvrigt skal jeg ikek kunne sige hvad det gode ved DRU-stambogen er. Jeg hører til i DKK, og grundende til dette ville jeg sagtens kunne liste op for dig. Grundende til at vælge DRU burde du da kunne nævne, for du har jo da selv valgt at høre til der....

Og jeg siger i øvrigt heller ikke at DRU er det rette valg -men har du valgt at avle under den klub, så skal deres regler altså osse respekteres. Og det er bl.a. at der ikke må avles både med og uden bog

• #43   15. sep 2009 Og at spørge nogen der HAR brudt reglerne gør sjældent nogen klogere;o)

• #45   15. sep 2009 Birgitte -hvorfor ska JEG ringe, jeg er ikke meldme af DRU eller har ønske om at blive det;o)

Tilgengæld påtænker du at bryde reglerne, og derfor burde DU jo ringe og forhøre dig om evt konsekvenser.

Det er altså ikek så svært. Det står med fede bogstaver på DRU's hjemmeside at der ikke må laves hvalpe både med og uden bog.

• #49   15. sep 2009 Birgitte -miste stambogen? Du kan aldrig miste stambogen uanset hvor grove overtrædelser du så laver. Stambogen er hunden født med, og den skal følge hunden, om så du smides ud af klubben eller hvad der måtte ske. MEN hunden kan få avlsforbud, du kan få advarsler, du kan smides ud af klubben osv. afhængig af hvilken overtrædelse du har lavet.

Og rigtig mange ved IKKE ret meget om reglerne i deres klub -netop derfor anbefaler jeg dig at læse DRU's hjemmeside så du kan lære reglerne for avl i din egen klub, som du altså har VALGT at tilhøre (for ja det har du VALGT i det øjeblik du valgte at købe en hund med en tavle derfra, uanset hvad din grund til at købe hunden så har været)

Og at du ikke havde planer om avl da du købte ham er jo ligemeget -du tilbyder ham til avl NU, og dermed burde du osse have sat dig ind i reglerne.

• #51   15. sep 2009 taget fra DRU's hjemmeside (under menupunktet "stambøger"):

"Som medlem af DRU er du forpligtiget, iflg. vores vedtægter, til at stambogføre alle hvalpe."

• #53   15. sep 2009 Birgitte -igen, jeg udtaler mig ikke om hvor meget eller lidt stambogen er værd. DU har valgt at avle under DRU, og dermed skal deres regler osse overholdes.

Er du ikke tilfreds med DRU, så bliv medlem af en anden klub, eller træk dig helt ud af klubberne. Er du medlem af en klub, skal dennes regler osse overholdes, uanset hvor tåbelige de måtte være. Ønsker man ændringer, er det jo kun positivt hvis man arbejder for at få dem gennemført

• #55   15. sep 2009 Birgitte -jeg går da ikke amok. Jeg synes da faktisk jeg skriver i et pænt og ordentligt sprog. Jeg oplyser dig bare om hvad jeg kan læse på DRU's hjemmeside, selvom du så vælger at ignorere det, trods at det står der sort på hvidt

• #60   15. sep 2009 der er nu avlskrav -læs deres hjemmeside...

og godnat

• #62   15. sep 2009 birgitte -nej ikke på cavalier. Men avlskrav har de (eller jo -på cavalier er der så bare kun krav om kryptorchidattest hvis ikke den har været udstillet).

Og som sagt er pointen ikke hvorvidt man mener at stamtavlen er noget værd, men at man, når man har valgt at tilhøre en klub, osse skal overholde dens regler

• #64   15. sep 2009 Birgitte -så DRU's regel gælder kun tæver? det lyder i mine ører MEGET usandsynligt

• #68   15. sep 2009 Birgitte -jamen jeg har jo lagt noget ind fra DRU, hvor der skrives at alle hvalpe SKAL stambogsføres. Dvs at har man en tæve der får hvalpe, så SKAL disse stambogsføres (hvis altså man er medlem/opdrætter under DRU)

Men hvis hanhunden må lave både med og uden tavle, gælder reglen jo åbenbart kun tæver... og det mener jeg som sagt er ganske usandsynligt

Kommentér på:
DRU - Parring - avl

Annonce