Stamtavleavl med hovedet under armen {{forumTopicSubject}}
Puha, jeg må da vist med skam erkende at hovedløs avl forekommer uanset stamtavle eller ej og uanset hvilken stamtavle.
Jeg kom lige til at kigge på et labradorkuld på DBA. Pris 7000 kr, så umiddelbart er vi jo i et prisleje hvor man burde kunne forvente en hvis form for kvalitet.
Men i dette tilfælde er det så et kuld hvalpe efter en tæve med C-hofter (tæven har 2 søskende som er røntgenfotograferet og den ene har B-hofter og den anden har D-hofter og 3 på albuerne). Ydermere har begge forældre til kuldet fået konstateret øjensygdommen cataract
Man må godt nok håbe at kommende hvalpekøbere bruger stambogen som det den er, nemlig en indholdsfortegnelse, sådan at man har mulighed for at opdage sådanne ting inden køb, for hovedløs avl findes desværre også indenfor avl på stambogsførte hunde.
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.017
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.936
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.947
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.208
Men ja, det lyder til at være hovedløs avl.....stakkels kommende hvalpekøbere...
feb 2008
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 382
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
GODT der findes værktøjer, så folk der gider kan vælge sådan noget skidt-avl fra.
nov 2006
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.197
de fleste bliver jo først medlem efter, hvis man ikke har hund i forvejen
nov 2006
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
mar 2006
Følger: 18 Følgere: 19 Hunde: 6 Emner: 36 Svar: 1.172
jan 2007
mar 2006
jan 2007
jan 2007
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 188
Problem er der derimod hvis/når man avler på en hund(i dette tilfælde endda begge forældre !) med grå stær..det er skruppelløst og ufatteligt at et sådant kuld kan DKK godkendes.
Tavler,uanset forbund, er ikke garant for ordenlige mennesker bag avlen.
mar 2006
jan 2007
Og hvilken status der giver hvad -den skal vidst skæres ud i pap for mig, for det forstår jeg ikke.
Hvis du mener hvad udfaldet af parringen vil være, så kan det ikek forudsiges.
Men ved osse at bruge indeks kan man få en bedre sikkerhed end ved at kigge på status alene.
aug 2008
Eksempelvis giver 2x A hofter ikke(oftest) det bedste resultat..lidt sært men sådan hænger det nu engang genetisk sammen.
Skal jeg forstå det sådan..at de 2 forældre hunde først fik konstateret grå stær EFTER tæven havde født??
jan 2007
Der er altid plads til forbedringer, osse hos DKK.
Jesper -du kan jo ikke forudsige noget som helst baseret på forældrenes status alene. Self er A bedre end E, men du er ødt til at se på hele linien og ikke kun på forældrenes egenstatus hvis du vil bruge det til noget.
Så sådan et skema mener jeg ikke er ret anvendeligt. (men du må meget gerne linke til det hvis du kan finde det. Er blevet ganske nysgerrig nu *S*)
Og som JEG forstod det der er skrevet her (kan jo ikke sige at jeg har ret), så har mor og far fået konstateret cataract EFTER at mor har født.
En af morens hvalpe har så senere fået hvalpe (så det s er et hold bedsteforældre der begge har cataract)
jan 2007
nov 2006
Mht cataract, hvis det er konstateret efter at hundene er parret(hvilket jeg egentlig finder lidt underligt, for hvis man vil tjekke for noget, i sær ved tæven, gør man det vel FØR en parring?), så har man da i hvert fald oplysnings pligt over for køber.
jan 2007
jan 2007
aug 2008
Jeg mener det hedder HD- index..det der %- vis giver en indikator/tal på sandsynligheden for evt HD status, men jeg er for træt til at kigge efter det nu:)
PS jeg har haft en C-staus tæve der INGEN problemer havde i sit liv--og en A-status han, der havde/fik gigt ..HD-status er ingen sikkerhed den slags.
jan 2007
Det fortæller om familien ligger over eller under gennemsnittet for racen hvad HD angår (sådan groft sagt) ;o)
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
Troede egentlig at der var restriktion på cataract (det er der jo på PRA), men det er der så nok ikke alligevel. Det var måske værd at tage op i specialklubben?
Ja, lorteavl findes alle steder, men her er jo et glimrende eksempel på hvor nemt og hurtigt man kan finde frem til fejlene når der er DKK tavle på. Hvis disse hunde var "100% racerene men uden tavle" ville cataract og søskendestatus slet ikke figurere.
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
Desværre er det sådan indenfor labrador at der kun er avlsrestriktion på PRA og ikke på andre øjensygdomme.
Jeg synes generelt heller ikke man bør avle på C-hofter, men jeg kunne dog acceptere det, hvis det ellers var en fejlfri tæve af sundhedsmæssig stærk afstamning.
Men med de søskenderesultater som foreligger og at hun samtidig har cataract, så har jeg ingen forståelse for at en sådan tæve skal avles på.
Men det kan jo selvfølgelig være fordi kombinationen gav brune hvalpe og dem er der jo salg i
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 4
Bess døde her for små 2 måneder siden nu, og havde stambog, men som uknown-hundemenneske, har jeg da (som har en 7 år 1præmie hund) da ingen ide om hvad betyder hvad, hunden havde fødselsdag på min, så det kunne da kun være verdens bedste tegn.
jan 2007
Hvordan de kan konstatere det, hvis hunden praktisk talt er blevet flået fra hiananden ved jeg ikke, da det osse kan ske efter skade (da reiki blev HD-fotograferet var der en tæve der havde haft brækket bækkenet, hun havde deraf fået en rigtig dårlig hofte -den anden var helt fin. Den dårlige var dårlig fordi bækkenet var skævt)
Gigt derimod kan komme af forkert slid grundet f.eks. HD, men beskriver sådan set en betændelsestilstand i leddet.
S skriver du "var efter et par mdr lige begyndt at gå op og ned af trapperne selv" -HD er altså osse miljøbetinget, og 4 mdr gammel (hvis hun fik den som 8 ugers) er ALT for tidligt at gå op og ned fra 4. sal selv.
Og ret til pengene retur eller en ny hvalp har man heller ikke automatisk fordi hunden har HD.
Der er forskellige grader af HD og det påvirker ikke alle hunde ens. Så har hunden HD, men ikke værre end at den kan leve et fint liv med det, så kan man forvente noget der ligner 1/3 af købssummen tilbage -ikke det fulde beløb.
Er det så grelt at hunden må aflives, kan man i de fleste tilfælde få hele købsprisen tilbage. Om opdrætter tilbyder en ny hvalp istedet er op til ham/hende. Du har heller ikke pligt til at acceptere hvalpen, men kan istedet forlange at det skal være pengene.
To hunde med gode hofter, kan i øvrigt osse sagtes få en hvalp med dårlige hofter.
Nu er det ikek for at forsvare opdrætteren, for jeg aner jo ikke noget om denne (eller dennes hunde), men blot for at forklare at det altså ikke kan lægges ud som du skriver det her.
Og ang Bess -det er da DIT ansvar at bruge stambogen til det den er til (et værktøj til at vælge til og fra, baseret på de oplysninger du kan finde i tavlen om sundhed, prøver osv). AT du så ikke gør det, kan aldrig være opdrætters eller andres skyld
nov 2006
Dog vil jeg sige, at hvis jeg efterfølgende fandt ud af, at hvalpen har gået så meget på trapper ville jeg ikke betale fuldt beløb tilbage(heller ikke hvis hunden skulle aflives), da som Michelle nævner er 1/3 miljø, 1/3 er fodring og den sidste 1/3 er så arv. Og i dette tilfælde er der så stor sandsynlighed for at hvalpen er blevet ødelagt på trapperne.
men nej, selvom forældre og aner ikke har HD, så kan afkom sagtens få det, da som nævnt er det kun 1/3 der er arv. og det gælder både med og uden tavle, dog skal det siges at det gælder både med og uden tavle, man kan dog tjekke på tavle hunde, om der ligger HD bagved.
Juelsgaard: det er da skrækkeligt, at de så avler alligevel, når der er blevet konstateret Cataract, hundene risikerer jo at blive blinde. Fatter simpelthen ikke at dette kuld kan stambogs føres, men det kan det næste kuld vel heller ikke så? For det er da det samme som hvis man konstaterer efter at have lavet et kuld, at hunden har en hjertefejl, den mener jeg heller ikke at man efterfølgende kan avle på så? Så er det i hvert fald grotesk. Man har i hvert fald oplyserpligt over for sådanne fejl.
mar 2008
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 140
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
Det er dejligt at høre når folk uden tavle både får røntgenfotograferet hofter og øjenlyst. Det er ikke det man ser mest af på de online markeder
jul 2009
Som sagt var det også min fars kærestes hund, og det var verdens største lorte ide at hun skulle have en hund. Hun rykkede op fra først at ville have en cocker spaniel, til en labrador- der måtte hun have taget i betragtning at hun skulle løfte den op og ned.
Grunden til hun overhoved skulle have en, var at hun havde set sin 10 årige datter som har mild autisme, damp, asbergers, det lyder værre end det er, Have det sjovt med min hund(westie) og hun "kunne bruge den stabilitet der ligger i en hund"........ Imens hun så bar hunden op og ned, satte hun sin lejlighed til salg fordi hun lige pludselig fandt ud af at hun med hendes 3 børn da de var små, havde gået med dem og hvilt dem på hendes hofter, og så var de blevet dårlige. Så fik Bess lov til at gå selv, som hun alligevel ville have fået lov til på et snarest tidspunkt. Da jeg til at starte med var nødt til at argumentere For at hun skulle bære hunden op og ned af trapperne imod hende, afviste hun mig blankt når jeg sagde at den ville få gigt. Hun fortalte mig så igen, "at det ville være godt for 10 årig datter at have den stabilitet som en hund giver, og så må vi tage gigten senere".
Nu hvor den er død og hvor det faktisk var hårdt og dyrt at have en hund, er det lige pludselig ikke så vigtigt mere at den stabilitet er der i hverdagen. Jeg kan godt lide hende, men det er også bare en stor lettelse at hunden blev taget ud af hendes hænder.. og brændt ;< Når hun så ser en hund til hverdag nu igen og siger Ej Vi skal have hund igen, det var så hyggeligt, er jeg ved at ørle ud over det hele.
Efter vi fik røntgen fotograferet, sagde dyrlægen at det var gigt, og så et eller andet fint men rigtig slemt ord også, som Ikke var kommet af kamphunde-hofte-riv over bidet, og at det var Helt sikkert det lå i familien.
Lykke J, hun snakkede også med en dansk cocker spaniel kennel som var vild efter at sælge hende et hundepjok, de virkede stort set alle lidt ligeglade med hvor lidt tid hun ville bære den op og ned, bare de fik lidt mammon ud af det.
Jeg har herinde fundet ud af hvad man faktisk bruger en stamtavle til.. Og som hundemennesker kan man altid sidde og være bagklog, dog meget begrundet, men som normal person der bare skal have et kæledyr, har man ikke rigtig nogen ide om hvad der beskytter en og hvad man skal se efter
nov 2006
jul 2009
God ferie allesammen :=)
Stamtavleavl med hovedet under armen