{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.665 visninger | Oprettet:

Tlbagelevering af hvalp. {{forumTopicSubject}}

Jeg har lovet at en veninde at spørge jer kloge hoveder til råds herinde.
Landet ligger sådan at min veninde solgte et kuld cavlier king charles hvalpe for nogle måneder tilbage.
Hvalpnen har stambog hos dru.
Den ene hvalp holdte min veninde lidt tilbage på gund af at den gik skævt med hovedet og kløede sit ene øre meget. Hun var selvfølig hos dyrlæge med den flere gang.Dyrelægen behandlede den for mellemøresbetændelse.
Da hun solgte hvalpen blev de gjort opmærksomme på det og de fik hvalpen billiger end den var sat til.
For 14 dage siden ringede køber så at hans dyrlæge troede at hvalpen var døv. Det var hvalpene så igennem nogle undersøgelser for og den er fuldstændig døv på det ene øre. Det andet øre funger som den skal.
Nu vil køber så have at handlen skal gå tilbage. Det vil min veninde gerne gå med til selvom hun ikke er forpligtet til det ( dru udtalelse)
Manden vil have den fulde pris tilbage for hvalpen hvilket min veninde måske ikke finder helt rimligt.
Vi snakkede så lidt om at vi syntes det var rimligt at hun giver manden det halve af hvad han gav for den.
Han vil alligevel ikke kunne sælge hvalpen til anden side og få 6000 kr for den når den er døv.
Men lidt hjælp kunne godt bruges i denne situation. Hvad mener i andre om denne situation.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tlbagelevering af hvalp.
  • #1   10. mar 2009 Her er det jo købeloven der gælder smiley

  • #2   10. mar 2009 jeg kan sige at var det mig der havde købt en hvalp, der så viste sig at være døv. ville jeg have penge tilbage, det halve og så beholde hunden eller også måtte handlen gå tilbage og jeg ville kræve det fulde beløb tilbage......

  • #3   10. mar 2009 Fuldkommen enig med Gundogs, handelen må gå retur med fuld refundering

  • #4   10. mar 2009 Det er vel kun rimeligt han får hvalpens pris tilbage, eller er min mening

  • #5   10. mar 2009 jeg forstår ikke at DRU udtaler at hun ikke er forpligtet til at tage hvalpen tilbage og returnere pengene - hvalpen er jo solgt med en nedsat funktion /skjult fejl og køberen er naturligvis beskyttet af købeloven i forhold til "defekt vare" - fatter dog ikke DRU mener noget andet........

    en anden ting er så at hvalpen naturligvis kan få et fremragende liv med døvt ører.....................................


  • #6   10. mar 2009 Enig med alle de andre - de fik jo ikke hvad de egentlig købte.

  • #7   10. mar 2009 Jeg vil mene at da hunden har flere fjel end der var aftalt ved køb så skal hele beløbet betales tilbage

  • #8   10. mar 2009 Ja helt klart hvalpen retur og køber får sine penge tilbage. Eller hvis køber selv vælger at beholde hvalpen, så halvdelen af hvalpeprisen tilbage.

  • #9   10. mar 2009 Købeloven gælder uanset om det er dkk, dru eller papirløst.


  • #10   10. mar 2009 Hvalpene er fra juli måned. De tre dyrlæger som har været inde over mener alle tre at det her er noget der er opstået af en sprungen trommehinde som ikke er en fejl. Og derfor ikke kan siges hvornår det er sket. Det glemte jeg at skrive. Også deraf dru udtalelse.

  • #11   10. mar 2009 Sig mig, er DRU hævet over købeloven siden de kan komme med sådan en udtalelse?

    Forpligtet eller ej, så er det kun fair at give fuld valuta tilbage - havde det været et køleskab hvor fryseren slet ikke virkede ville det samme gælde, selvom den var solgt til nedsat pris grundet en manglende skuffe.


  • #12   10. mar 2009 Anja

    Nå.. På den måde. Siger dyrlægerne noget om det kan være forbundet til det hvalpens øre fejlede ved salg?
    Jeg vil nok sige at selvom det er sket efterfølgende virker det mistænkeligt at det øre der var "fejl" på nu slet ikke virker.


  • #13   10. mar 2009 Da min venide var ved dyrlæge med hvalpen spurgte hun ind til om den kunne være døv, men det mente dyrlægen ikke da den reagerede fint nok.


  • #14   10. mar 2009
    Her gælder købeloven jo, selv om at køber har fåget afslag i prisen,
    afslaget i prisen var jo ikke fordi, hvalpen har en Blå stjerne i panden, det ville man jo som køber kunne se,

    men at den er døv på det ene øre, viste sælger jo ikke,
    så enten må handlen gå tilbage til den fulde købspris,
    eller også må der yderlige afslag i prisen.


  • #15   10. mar 2009 Køber vil overhovedet ikke beholde hvalpen. Og han ville fakyisk komme med den hurtigst muligt.

  • #16   10. mar 2009 Anja

    Det udelukker bare ikke at døvheden kan være opstået pga den ørebetændelse den fik ved din veninde.


  • #17   10. mar 2009 Synes også køber skal have sine penge tilbage, der skal nok være en der kan bruge den lille hvalp, selvom den er døv på det ene øre.

    Lisbeth


  • #18   10. mar 2009 Tak for alle jeres svar. Jeg vil fortælle min veninde at hun skal give ham den fulde pris tilbage for hvalpen.
    Min veninde vil selv beholde hvalpen. Så hun er sikker på at den får et godtt liv trods dens handicap.


  • #19   10. mar 2009 ville også betale det fulde beløb -- om ikke andet - så bare for at få ro -- er man opdrætter skal man altid være klar til at tilbagebetale for en hvalp - også selvom det måske ikke er helt rimeligt..

    men skaden i forhold til dårlig omtale og alle bekymringerne osv er sjældent de 2 - 3 tusinde kr værd


  • #20   10. mar 2009 Jeg vil købe hunden tilbage, da der er konstateret en fejl på hunden, og så er køber også dækket ind af købeloven, selv om prisen er nedsat.

    Og især nu hvor der er dyrlægeattest på at hunden er døv.



  • #21   10. mar 2009 nogen der evt ku give mig et link til købeloven?

    jeg tænker lidt om man hvis man forlanger penge tilbage for en "defekt" hund, kan man så få pengene tilbage men beholde hunden??


  • #22   10. mar 2009 Tror naeppe du kan faa pengene tilbage og beholde hunden. hvis vaskemaskinen gaar i stykker faar du da heller ikke alt tilbage og beholder maskinen, hvis man vil have pengene tilbage leveres "varen" tilbage.

  • #23   10. mar 2009 heller ik hvis det ikke er det fulde beløb man vil have tilbage?

  • #24   10. mar 2009 Ida og freja.

    Jo hvis hunden har en stoerre fejl faar man halvdelen tilbage (DKK) og kan beholde hunden. men hvis man vil have det hele tilbage skal hunden tilbage smiley


  • #25   10. mar 2009 enig i at handlen skal gå tilbage...fuld returret og pengene tilbage... Og så synes jeg at sælger skal være glad for at køber ikke beholder hvalpen... TÆNK at bare levere den tilbage efter et halvt år...man kan kun spørge sig selv om køber slet ikke føler noget for den lille hund....



  • #26   10. mar 2009 jeg har købt en beagle med stamtavle til 7000kr og nu har dyrlægerne fundet ud af den har Allergi og har nu os fået beagle pain syndrom, en livstruende sygdom som så heldigvis blev behandlet i tide.. og hun har det got nu men får medicin og kan få tilbagefald... jeg har alt i alt kostet nok omkring 20000kr i de snart 2år jeg har haft hende. men jeg købte jo en hund som jeg troede var rask og opdrætter vidste jo ikke den var syg.. men jeg har nu en hund der er ikke kan bruges til avl og skal steriliseres, den er ik købt til avl, men når hun nu havde en fin stamtavle var der jo ik noget i vejen for at overveje det..

  • #27   11. mar 2009 Kunne det tænkes, at køber ikke synes han/hun kan tage sig ordentligt af en hvalp, der er døv på det ene øre? Man behøver ikke nødvendigvis være en dårlig hundeejer bare fordi man ikke vil beholde sin hund uanset hvad.

    Jeg har f.eks. købt min lille tæve som udstillings- og avlshund og "duer" hun ikke, bliver hun omplaceret og jeg prøver med en ny. Jeg vil gerne forbedre min race og jeg vil gerne have et nært forhold til mine hunde og føler derfor ikke, at jeg kan have mange hunde gående. Jeg holder meget af den lille nye, men det vil en ny familie med garanti også gøre. Hvis jeg skulle beholde hende og først få hendes afløser om 10-12 år, ville jeg ærge mig over alle de år jeg ikke bruger på at lave gode cavaliere.


  • #28   11. mar 2009 Til spørgsmålet: Jeg ville som opdrætter ikke tøve med at give fuld refusion for hvalpen.

  • #29   11. mar 2009 Problemet er at den sygdom hun har fået ved man så lidt om den at man endnu ik kan sige om den er arvelig, men jeg har overvejet at snakke med jurist/advokat, jeg har fortalt opdrætter om situationen ... men ikk eat jeg vil have penge tilbage, jeg sys bare efterhånden det er mange penge jeg har brugt på hende, jeg elsker hede og vil gøre alt så længe dyrlægen siger god for det, men der er os en grænse...

  • #30   11. mar 2009 Som opdrætter høre der også noget Etik og moral til.
    om man er i DKK DRU el ingen stambog.
    Der er 2års mod skjulte fejl og mangler. En hund der bliver døv trods sygdom el ej. Om den er til nedsat pris. Er en alvorlig sag.
    Man bør have så meget moral man giver hvalpekøberen pengene tilbage.

    til Iben, du skriver du fik en hvalp til halv pris og skal så give en hvalp tilbage oveni hatten til opdrætter. så betaler du faktisk en hvalp for at få din egen hund erstattet. Det lyder helt urimligt.

    Ida og freja. forhør dig hos din opdrætter og tal med dem om sagen ang penge. Det kunne jo være at der i virkelighden lå en løsning der. Altid godt at løse problemet med opdrætteren inden an går offentligt. da man jo ikke kender svaret hvis ikke der er stillet spørsmål... !!!

    hilnser Stina




  • #31   11. mar 2009 Puha, den synes jeg er svær. For det første betyder det at hunden er døv på det ENE ører jo ikke at den ikke kan få et godt liv, altså dermed ment at den skal aflives. Er den solgt som familiehund, så er der jo ingen ko på isen mht videre brug af hunden, den kan jo sagtens ligge i sofaen, selvom den er søv på det ene øre, den kan sagtens gå tur med børnene osv, altså kan den sagtens leve et godt liv alligevel. Kunne bedre forstå, hvis den var helt døv, så var det en anden side af sagen.
    Vi kan sagtens blive enige om, at hunden har en mangel, men om det er grund nok til at ophæve handlen, tvivler jeg på, da hunden temmelig sikkert er købt som familiehund, dermed har manglen ingen betydning, og så betaler man ved en så "alvorlig" fejl 1/2 af købsprisen retur, men så er handlen ikke blevet ophævet.
    Hvis opdrætter skal tage hvalpen retur, så skal opdrætter betale det fulde beløb tilbage.
    Det vil så være min fortolkning af købeloven, men hvad der er bedst for opdrætters ry og omdømme er så noget andet:-) de kan jo evt tage sagen gennem forbruger klagenævnet, det kan bedømme helt korrekt hvor meget køber skal have tilbage, og om handlen skal gå tilbage.
    Vil lige gøre opmærksom på, det er jo ikke hvad hvalpekøberen VIL have tilbage, der gælder, det er købeloven, der afgører hvad køber har krav på at få tilbage i erstatning, når hunden ikke er livstruende syg.....


  • #32   12. mar 2009 http://www.dansk-kennel-klub.dk/783
    købeloven..
    kun ved alvorlige fejl skal fuld garanti benyttes.. i min verden er døvhed på et ører, der kan tilbageføres til en mellemørebetändelse ikke en alvorlig fejl hos en familiehund. hvis opdrätter sälger hunden, mens den er i behandling for mellemørebetändelse og køber er vidende om dette, så er man vist bevist om at hunden har en fejl.. jeg ville i dette tilfälde kun häfte for 1/3-max 1/2 af salgsprisen.


  • #33   15. mar 2009 Til alle der nævner købeloven skal siges at den kun dækker hvis sælgers avl er erhvervsmæssig, ellers er det bare en privat handel og der gælder ikke helt de samme regler. Men her er de for en handel hvor kennelen anses for at være erhverv

    Reklamationsret:
    Ifølge købeloven har du 24 måneders reklamationsret,
    i de første 6 måneder er du godt stillet, da det her er forhandleren der
    skal bevise, at en eventuel fejl ikke var tilstede på købstidspunktet.
    I de næste 18 måneder er det dig, der skal bevise dette,

    § 57. Hæves købet, er sælgeren ikke berettiget til at få genstanden tilbage, medmindre han tilbagegiver, hvad han har modtaget i betaling, og køberen ikke berettiget til at få købesummen tilbage, medmindre han tilbageleverer det modtagne i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var ved leveringen.

    Stk. 2. Køberen har, når han hæver købet eller kræver omlevering, ret til at holde genstanden tilbage, indtil sælgeren svarer skyldig erstatning eller stiller betryggende sikkerhed for denne.



Kommentér på:
Tlbagelevering af hvalp.

Annonce