{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.563 visninger | Oprettet:

Mangler en hanhund til dedækning {{forumTopicSubject}}

Så poster jeg mit 1 indlæg, håber det er det rigtige sted.

Sagen er den at jeg har en papillonhund (Tæve) som vi rigtig gerne vil have hvalpe i, og igår opdagede jeg blod pletter far hende så det er vel ved at være tid.

Derfor søger jeg desperat efter en handhund til hende, aller helst i racen papillon, men ellers bare en hvilken som helst lille hund der kan gøre vores Bimsetøg gravid.

Jeg aner ikke hvor jeg skal lede efter han-hunde så håber i kan hjælpe.

KH Laila

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mangler en hanhund til dedækning
  • #1   24. feb 2009 har du slet ikke overvejet det før nu*? synes det er rigtig vigtigt hvad for en hund man bruger. synes dine krav virker som om du tager hvad som helst.

hvilken som helst lille hund? efter min mening burde man kun få hvalpe, hvis man ikke tilfører noget godt til avlen, synes jeg ikke det lyder som om du gør. lidt useriøst at finde han i sidste øjeblik for at kunne lave blandingshvalpe.

• #3   24. feb 2009 hvor gammel er hun ?

• #4   24. feb 2009 forresten velkommen til hundegalleri... grin

• #5   24. feb 2009 Laila, det kan godt være, du får dig en skrap velkomst her på HG :o)

Her er en masse passionerede hundemennesker, der virkelig går op i, at når man avler, så gør man det med omtanke.

Så har man fundet den HELT rette avlspartner - og den er fundet ved at undersøge anerne og dens sundhed.
    Desuden, har man også undersøgt sin egen hund for alle de arvelige sygdomme, der ligger til racen.

Det, man også har overvejet er, hvorfor hunden skal have hvalpe. Kan man bidrage med noget ekstraordinært?
    Er der købere?
    Er hunden gammel nok/ikke for gammel.

Du vil sandsynligvis opleve, at de passionerede hundemennesker vil afkræve dig svar på disse spørgsmål - og nok i det hele taget stille spørgsmålstegn ved dit valg og ved dine forberedelser.

• #7   24. feb 2009 Som andre skriver så er markedet mættet og jo, du er alt for sent ude. Hvis man gør sig forarbejde ordenlig kan det tage rigtig lang tid at finde den helt rigtige han til ens tæve. Desuden skal begge hunde være tjekket for arvelige sygdomme som fx. patella luxor (staveplade). Desuden kan mange sygdomme springe en eller flere generationer over, så to helt raske hunde kan godt lave dødsyge hvalpe, derfor er det rigtig godt hvis man kender ens hunds aner.

• #8   24. feb 2009 Hvornår bliver din hund så oprettet herinde??

Jeg kan kun give CH - Marianne og Karina ret - og tilføje et suk lige som Christel, for at slutte af med at håbe det er en joke som Canon og Marlene er inde på

• #9   24. feb 2009 hmmm, opret heller en annonce, hvis du ikke vil have en debat i gang...bare et godt råd:-)

• #10   24. feb 2009 Laila - du skal som det første få oprettet din hund, så folk har adgang til de mest basale oplysninger om den - mange er interesseret i de almindelige oplysninger der kan skrives der.

Har du gjort dig tanker om, hvar stort et arbejde det er at have hvalpe ? Har du tænkt på, at det måske ikke går som det skal, og din tæve derfor får brug for et akut kejsersnit ?
    Har du tænkt på, at du måske ikke kan komme af med alle hvalpe ?

• #11   24. feb 2009 øv altså

• #12   24. feb 2009 Ihhhh du milde..!!!!!!

Hvor er i nærtagne....

Og der er bare ingen der skal komme med beskyldninger for noget som helst. Syntes godt nok i er meget grove i det. Prøv lige at give folk en chance.

Hvorfor er det først nu vi vil ha hvalpe i den, jooww fordi vi har en datter der ønsker sig en hund og vi har nogle vennepar der gerne vil have en hvalp af vores hund.
    Desuden har vi haft rigtig svært ved at rigistrere hvornår vores hund har været i løbe tid, da den sjællent har blødt så vi har lagt mærke til det og den har sjællent slikket sig. Og nu da vi så endelig har bemærket det, så er det sku da klart at jeg er oppe på dupperne.
    Og så må i kalde mig hvad i vil, fordi jeg ikke går og glor den op i røven dagen lang.

Grunden til at jeg nærmest søger alle racer er fordi jeg ikke kender til mulighederne, og troede da virkelig ikke der skulle være noget problem i det. og i skal sku ikke kalde mig drlig hunde ejer fordi jeg ikke har noget imod blandings hunde.
    Måske er markedet mættet med annoncer, men hvis jeg kender flere der er interesseret i en hvalp fra vores hund så kan i vel være fuldstændig ligeglad.

Ja hvorfor er min hund ikke oprette herinde, come on, giv mig for fanden da lige en chance, jeg her LIGE oprettet mig - men med den tone der er, bare i dette forum, ja så kan det vel nærmest være lige meget.

Jeg er normalt ikke den der bruge hårde ord, men jeg føler mig støt og gjort til grin og nærmest stemplet som en dårlig hunde-ejer, derfor skriver jeg som jeg gør.

Ja jeg skulle måske ha formuleret mig bedre og skrive alt det i gerne vil høre, men det har jeg jo åbenbaret ikke hjerne til, jeg er åbenbart ikke så klog som alle i andre.. Og nu føler jeg bare at det er lidt håbløst at skrive indlægget om, for så er der vel andet i brokker jer over.

Troede dette site kunne blive et godt og hyggelig sted at være, men ind til videre har jeg godt nok taget fejl.

• #13   24. feb 2009 Det er en hyggelig sted af være , men der er bare så meget useriøst alv , forstå mig ret , så derfor skriver folk som de gør

• #14   24. feb 2009 Udover det der allerede er skrevet, har jeg også lige lidt.

Når der er nogen der er interesseret i hvalpe fra din tæve, så må det jo være udfra nogle egenskaber hun har. Så hjælper det ikke meget at parre hende med den første og bedste han der dukker op. Det er jo ikke sikkert han har de samme egenskaber, og hvad er det så man får?

Er din tæve med tavle? og hvis hun er, kender opdrætter så til dine planer?

Er du indstillet på at det, udover at koste en frygtelig masse penge - kan koste din tæve livet?

Du har valgt at søge et sted hvor det vrimler med hundeelskere, og hvor mange ser det som useriøst at man brændende ønsker sig hvalpe, men ikke har holdt øje med sin tæve og i forvejen fundet en egnet han der stod klar når det er tid til parring.

• #15   24. feb 2009 Laila - hold da helt op for et sprog du har !!!! Med det når du uhvertfald ikke langt.

For det første ser jeg ingen her i tråden der kalder dig dårlig hundeejer eller noget som helst andet.

For det andet giver jeg dig faktisk et enkelt råd + jeg stiller nogle spørgsmål, som du ikke svarer på. Flere andre har stillet relevante spørgsmål, som er væsentlige for at give dig et svar på det du indledningsvis spørger om.

• #16   24. feb 2009 Det at du skulle glo hunden bagi synes jeg ikke at jeg ser nogen steder, men det er almindeligt at man researcher og finder hanhunden INDEN tæven kommer i løb så man ikke er ude i at finde ham "her og nu" når det begynder at blive for sent - der risikerer du at sige ja til nogle egenskaber du i virkeligheden ikke ønsker hvis du ikke tager dig tid til at sætte dig ind i hvad du ønsker. Hvis denne tråd var oprettet for at finde en hanhund til næste løbetid ville folk ikke reagere så kraftigt som de gør (ud over det at der er sindssygt mange hunde/hvalpe der pt mangler hjem).

Din papillon skal også gerne være undersøgt for racerelevante skavanker (som også kan optræde selvom du vælger en hanhund af en anden race). Hendes størrelse taget i betragtning er patella luxation en god idé at få undersøgt - og det samme ville være smart ved hanhunden.

• #17   24. feb 2009 Laila Danefeld P
    <<Hvorfor er det først nu vi vil ha hvalpe i den, jooww fordi vi har en datter der ønsker sig en hund og vi har nogle vennepar der gerne vil have en hvalp af vores hund.>>

Jeg har fået flere opdordringer om at lave et kuld hvalpe på min tæve, og jeg kan sagens afsætte alle hvalpene.

Men hvorfor skal jeg lave et kuld hvalpe på opfordring af andre.. ?
    Jo min tævehund er jo en dejlig hund, den kan man snakke med osv.

Men NEJ - Jeg skal ikke ha nogen hvalpe på min tæve. da jeg ved hvor stor et stykke arbejde det er,

Det kræver forarbejde at forbedrede sig hvis man vil ha hvalpe, det er bare ikke noget man gør,

• #18   24. feb 2009 Virker rigtig og grundigt gennemtænkt. Skal nok blive nogle supersunde små blandinger. LOL
    Hvad med bare at slippe hende fri et par timer, nu hvor hun er i løbetid, så skal hun nok komme hjem (en dag) godt og grundig "knocked up". Så slipper du for at oprette kontaktannoncer, når du alligevel ikke har nogle krav overhovedet udover størrelsen. Og det ved vi jo alle, er det ALLER vigtigste. Suk.

• #19   24. feb 2009 Åh nej ikke nu igen. En tæve der burde være oldemor og ikke nybagt mor.

• #20   24. feb 2009 Nærtagende! Din hund er 9 år! Der er en kæmpe risiko ved at få hvalpe på en hund i den alder den kan få syge/dødfødte hvalpe og det vil tage enormt meget på din hund og især når hun ikke har haft hvalpe før! Har du overhovedet læst noget om hunde? Du risikere din hunds liv!

• #21   24. feb 2009 Det står på deres hjemmeside at Bimse er fra 16-02-2000

• #22   24. feb 2009 Kors! 9 år? Og bild mig nu ikke den ind med "dyrlægen sagde det var iorden"!!

• #23   24. feb 2009 OMG - :O(

• #24   24. feb 2009 Jeg ved godt jeg har et grimt sprog, og det kommer også helt bag på mig at jeg skriver som jeg gør, reagere bare helt vild på den måde der bliver skrevet til mig.
    Sikke en velkomst at få.

(men nu har jeg lagt mærke til at tonen også har været streng andre steder herinde så sådan er det åbenbart)

Alt ære og respekt til de der driver en hunde kennel, og som går op i det.
    Men giv dog lige lidt plads til os andre.

Måske skriver i ikke direkte at jeg er dårlig hundeejer, men det kan man da tydeligt læse imellem linjerne.

Jeg gider slet ikke svare på nogle af jeres spørgsmål, for i giver åbenbart ikke plads til at man kan få lov til at forsvare sig selv, næ i skriver bare negativt med det samme og så er jeg sku ligeglad med om i er passioneret hunde ejer eller avler. Men giv lige en ny person en chance en anden gang.

Jo jeg har læst at man sku oprette sin hund m.m, men jeg kunne ikke nå det hele på en gang da jeg også har en HUND og 2 børn at tage mig af.
    Men det har i måske ikke overvejet, at man kan have et liv uden for denne side, og at ALT ikke kan læses og udfyldes på én gang..

Er bare ret ked af at tråden skulle tage denne drejning, for det var ikke mit ønske, jeg søgte jo bare en han-hund.

farvel og tak.

.

• #25   24. feb 2009 Laila - din tæve er for gammel til at få hvalpe nu - så det håber jeg ikke du vil udsætte hende for

• #26   24. feb 2009 9 år??????????????????+

Jeg håber SERIØST I lige overvejer det en gang til!!!

Uanset hvor frisk hunden er, så skal INGEN hund på 9 år have et kuld hvalpe og SLET ikke som førstegangsfødende!!!!

• #27   24. feb 2009 Velkommen til HG...

Men vil godt nok give de andre ret! Man får ikke hvalpe i en hund der er 9 år gammel, du risikerer sgu da at tage livet af din hund!

• #28   24. feb 2009 Hvis du ikke har tid til at oprette din hund med hund og to børn, så har du bestemt heller ikke tid til at have hvalpe, for er der noget der tager tid og kræver meget arbejde, så er det at have hvalpe.

Men hvis du gad læse og rent faktisk læse, hvad der bliver skrevet, så ville du vide det.

• #30   24. feb 2009 Forstår så ikke hvorfor vores dyrlæge sagde til mig sidste år, da jeg spurgte om det med at få hvalpe i den, at den var i sin bedste alder til det også selvom det ikke blev lige nu.

Jeg ved godt hvad det vil sige at være ekstra mor til hunde hvalpe, har prøvet det før, bare ikke lige med den hund vi har nu.

Der er altså forskel på at bruge tid på evt. små hundehvalpe, voksen hund og 2 børn, også bruge ekstra meget tid på at læse herinde.

• #31   24. feb 2009 Og kan jeg gøre for at at jeg har haft problemer med netforbindelsen, så jeg har brugt hele eftermiddagen på at få gennemført det.

Ja det kan jeg jo åbenbart.

• #33   24. feb 2009 Næ, det forstår jeg ærlig talt heller ikke at ddin dyrlæge sagde..

Måske fordi der er en større sandsynlighed for komplikationer ved fødslen jo ældre hunden er, og derfor flere penge i lommen på ham...

Hvis du virkelig er så glad for din hund, så vær glad for den, og lad være med at udsætte den for den udmagrende oplevelse det vil være for så gammel en hund at skulle passe et kuld hvalpe..

• #34   24. feb 2009 Det forstår jeg heller ikke, det lyder jo som rent volapyk.

Men hvis du trods denne tråd vælger at gennemføre projektet, så ønsker jeg din tæve helt og lykke, og må ærlig talt indrømme at jeg håber du er så sent ude at en evt. parring ikke giver noget resultat.

• #35   24. feb 2009 Ja og du har 12 - 13.000,- klar til kejsersnit.

• #36   24. feb 2009 Min dyrlæge sagde til mig, som tommefinger regel kunne man sige, at en tæve ikke skal føde efter den har levet det halve af normal levetid for racen.

• #37   24. feb 2009 Beanmor - et specielt efternavn, og Google som er din ven.... Vupti, så har du de info du søger ;o)))))

Laila <i>Jeg gider slet ikke svare på nogle af jeres spørgsmål...</i> men du forventede åbenbart at vi bare svare på dine ??? For det første så udelader du (bevidst?) en del vigtige faktorer om din hund, som ville gøre du fik nogle kvalitative svar.

Jeg fatter ikke en bønne af, at din dyrlæge har sagt, at en (dengang) 8 år gammel hund skulle være i sin bedste alder til at få hvalpe, uden samtidig at fortælle dig, at det er sindsygt hårdt for tæven at have hvalpe PLUS din hund er nu 9 år, og har ikke fået hvalpe før, hvilket betyder at der er væsentlig risiko for, at du kan miste din tæve under fødsel.
    Hvis det sker, har du så overskud til at flaske hvalpene op ? Jeg mener, du skriver du har rigeligt med at passe hund, børn, mand og hus.... Nyfødte hvalpe skal have flaske hver anden time - døgnet rundt !!!

Også kan jeg altså ikke lade være med at få mig en lille griner over, at du påstår at folk kalder dig alt muligt og konkluderer en masse om dig - den enste der gør det, er da dig selv ;o))))))

• #38   24. feb 2009 Smydi: det glæder mig da at jeg kan få dig til at grine.

Også er min hun altså 8 år - ikke at det gør nogen forskel, ville bare nævne det.

Og om jeg fatter i bliver ved med at køre i det.

Hundehoveder - det er hvad i er. I opfører jeg som om i ejer hele hunde verden, som om i er konger og dronninger.

Og NEJ. For at glæde jeres højrøvede sjæle, så får jeg ikke hvalpe i min vovse - som jeg forøvrigt kan fortælle, betyder ALVERDEN for mig.

• #39   24. feb 2009 hold da op - sikken en bøvs du kom af med der - folk her vil kun din hunds bedste

• #40   24. feb 2009 Og det glæder da mit hjerte at du er nået frem til den beslutning at du ikk vil lave hvalpe på din gamle tæve - nyd hende i stedet for fuldt ud og glæd dig over hver eneste dag i har sammen

• #41   24. feb 2009 Ja det var en halv stor bøvs, døjer bare så meget med luft i maven og det kan ordnes med en bøvs

• #42   24. feb 2009 På din hunds vegne er jeg glad for at du har droppet hvalpeplanerne.

Desuden er det vel en kompliment at være et hundehoved på en hundeside smiley

• #43   24. feb 2009 Frue - ja det må man jo nok sige at det er

• #44   24. feb 2009 Hvis din hund er født d. 16. feb. 2000, som der står på din hjemmeside, så er den 9 år og ikke 8 år.. At din dyrlæge har sagt sådan, tvivlier jeg på, medmindre du har bildt ham ind at hun har haft kuld før.. En førstegangsfødende tæve på 9 år, er næsten en sikker kejsersnit.. Bækkenet er jo slet ikke smidigt mere..

• #46   24. feb 2009 Hej Laila
    Jeg håber virkeligt at din tæve har haft hvalpe tidligere, for ellers må din dyrlæge vist erkende at han/hun har glemt at oplyse dig om at faren for kejsersnit er steget voldsomt (har læst et sted at hvis hunden er førstegangsfødende over 6 leveår så stiger det med 100% pr år derover) DVS din tæves fødedygtighed er meget nedsat og muligheden for kejsersnit er i en alder af 9 år steget med 400%.
    Du skal også se på om din tæve egentlig har kondition til at bære en graviditet, et er hvad dyrlægen kan se men er den undersøgt, her tænker jeg på ældre hunde i bl.a. din race kan have ukendte hjerteproblemer pga af alderen hun har og er hun undersøgt for andre kendte arvelige sygdomme i hendes race.
    En gammel hund som din reelt er, har også sværre ved at klare narkose.

Hvis hun skulle få hvalpe er hendes restituitionsperiode forlænget efter en fødsel og dette kan reelt skade hende på længere sigt, rent faktisk kan du forkorte din tæves levetid væsenligt ved at tage hvalpe på hende i så sen en alder!
    Hvad vil du gøre hvis hun ikke er i stand til at tage vare på hvalpene, hvis hun er blevet svækket af graviditet og fødsel netop pga af hendes alder.
    Foprskellen på en opdrætter og en der vil have et hyggekuld som du er, ERFARING og jeg tror at du bør tænke dig om endnu engang før du parrer din gamle pige og det jeg mener du bør overveje som det væsenligste er om du tør tage risikoen og se din hund dø pga at du vil have hvalpe? for det er faktisk en mulighed!

• #47   24. feb 2009 Laila

Jeg ved ikke om du er klar over det. Men langt de fleste skriver ud fra DKK´s etiske regler. Måske du ikke er bekendt med dem?
    Så jeg tillader mig at sætte dem ind her i tråden - måske det kan give dig svar på folks reaktioner herinde.

Det påhviler enhver, der udvælger en hund til opdræt, at vurdere, om avlsdyret fysisk og mentalt er egnet til avl.
    Det skal tilstræbes, at der i avlen kun anvendes hunde, der kan parre sig naturligt samt føde og opfostre hvalpe på naturlig vis.
    En tæve bør ikke indgå i avlen, før den er fuldt udviklet.
    En tæve bør maksimalt have 4-5 kuld i sin levetid - og sidste kuld inden tæven fylder 8 år. Efter 2 kuld bør tæven have en pause, så mindst én løbetid ikke udnyttes til parring.
    Hunde med arvelige defekter bør ikke anvendes i avl. Parringer, der har givet hvalpe med alvorlige defekter, bør naturligvis ikke gentages.
    Parring mellem hunde nærmere beslægtet end fætter-kusine bør undgås.
    Avl, hvor enkelte hunde antalsmæssigt dominerer avlen inden for en race, bør undgås.
    Så længe hvalpen er i opdrætterens varetægt, skal denne sikre hvalpene en fysisk og mentalt god opvækst, herunder en god prægning.
    Opdrætteren bør give hvalpekøberne fyldestgørende oplysninger om forældredyrene og om racens egenskaber og behov.
    Både opdrætter og hanhundeejer bør følge afkommets udvikling til voksne hunde og derudfra løbende vurdere deres avlsdyr

• #48   25. feb 2009 Så det sku en dårlig dyrlæge du har. Det ikke den bedste alder og slet ikke når hun ikke har haft hvalpe før så det endnu mere risikabelt

Kommentér på:
Mangler en hanhund til dedækning

Annonce