{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
982 visninger | Oprettet:

Labradorhan til avlstjeneste {{forumTopicSubject}}

Hermed igen en lille reklame for min hanhund Juelsgaard's Chalmer.

Så overvejer du/I at lave en kuld hvalpe på jeres labradortæve (DKK) og lægger I stor vægt på at hanhunden er af sundhedsmæssigt meget, meget stærk afstamning, så er I velkomne til at kigge nærmere på Chalmer.

Om Chalmer:

Født: 7. juni 2004
HD-status: A
Albuestatus: 0
HD-indeks: 135,18 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!, sikkerhed 0,669 (pr. 11/1-96)
Ud af en rent HD-frit kuld (7 A-hofter, 1 B-hofte)
Alle i kuldet fri for AA (Alle 8 har 0 albuerne)

Far: S(u)Ch Grumbling Dauntless, han er desuden fuldcertet herhjemme (mangler kun en markprøvepræmiering for at blive DKCh), han er en meget brugt avlshan hvis afkom har en super HD-statestik (37 stk afkom er røntgenfotograferet og 36 er fri og kun 1 har let HD), han er af god finsk afstamning.

Mor: Witraz VW Caravelle, min egen tæve som jo indtil nu kun har lavet 1 kuld hvalpe, hvor alle 8 hvalpe jo som sagt er røntgenfotograferede og fri på både hofter og albuer (absolut sjældent med så gode og sikre resultater).

Morfar: FJCH INTCH CHCH BCH LCH FCH
Carromer's Charlie Chalk, nu afdød fransk superhund, en af europas førende avlshanner, har lavet 2 kuld i DK, 16 afkom er HD-fotograferet og 100% er fri, 9 afkom er AA-fotograferet og 8 er fri (1 let AA).

Chalmer selv har bestået brugsprøve da han var 8 mdr. gammel.
Har 1. pr. 2. vinder med SL på officiel udstilling og 1. 1. vinder i unghundeklassen på uofficiel udstilling.

Derudover er han selvfølgelig en velfungerende familiehund med et lækkert temperament.


Chalmer står til rådighed for egnede tæver, hvilket jo vil sig DKK-stambogsførte tæver med fornuftig sundhedsstatus (HD-fri og med indeks over 100).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Labradorhan til avlstjeneste
  • #1   12. jan 2006 Uha, det lyder imponerende.
    en ting jeg ikke helt kan gennemskue( har ellers fået det forklaret en gang før), hvad er hd- indeks helt præcist??


  • #2   12. jan 2006 HD-indekset er et udtryk for hvor godt hunden forventes at avle (selvfølgelig mht. HD) på baggrund af hundens familie.

    Det er jo sådan at der er meget stor forskel på 2 hunde med A-hofter, alt efter om den søskende har gode eller dårlige hofter. Det er altså ikke nok at se på den enkelte hund, man skal også se på familien for at kunne vurdere kvaliteten af et avlsdyr.

    Ved indekset er det sådan at racens gennemsnit er 100 og hunde med indeks over 100 må forventes at avle bedre (altså mindre HD) end gennemsnittet og hunde med indeks under 100 må forventes at avle dårligere end gennemsnittet.

    En hund kan ikke få et indeks som er ret meget over 140 (hvilket ogse er helt ekstremt sjældent) og et indeks på 135 er for de bedste 3-5% (cirka).

    Man skal dog også huske at se på sikkerhedstallet, for indekset siger kun noget sikkert om hunden hvis der er en del oplysninger om familien (hvis ikke der er nogen andre i hundens familie som er undersøgt virker indekset ikke, og kan i nogle tilfælde være direkte misvisende). Jeg mener at indekset som minimum skal have 0,6 i sikkerhed for at have en værdi.


  • #3   12. jan 2006 Man bør jo derfor efter min mening kun avle på hunde med indeks over hunde, for hunde med indeks under 100 forringer jo racen (selvfølgelig kun med hensyn til HD).

  • #4   12. jan 2006 Med indeks over 100, skulle der selvfølgelig stå.

  • #5   12. jan 2006 Camilla, tak skal du have. Nu kan jeg også huske det igen *ss*.
    Og jeg er også enig i, at man kun skal avle på hunde med indeks over 100. Det gælder jo om at få de sundeste hunde på alle områder. Så et hd- indeks må da bestemt være vigtigt for avlere.
    Tusind tak for hjælpen. Jeg prøver at sætte mig lidt ind i det, da jeg jo går med en drøm om, at få Luna avlkåret og lave et kuld på hende. Men tingene skal dælme være i orden!

    Og held og lykke. Ærgerligt, man ikke selv har en lab- tæve med tingene i orden, han laver sikkert kanon hvalpe! Han ser ihvertfald rigtig lækker ud *ss*


  • #6   12. jan 2006 avlkåret = avlskåret.

  • #7   12. jan 2006 Ihh hvor er han dog bare en fin og dejlig sund lab han - med en dejlig ansvarlig ejer/opdrætter i ryggen -

    suk hvor skal man dog lede langt efter det!


  • #8   12. jan 2006 Hvor er det fedt at se en der har den helt rigtige indstiling til avl & opdræt.
    SÅ flot at du kun vil lade ham parre tæver med et index på over 100. Mange vil gå efter pengene, og være ligeglad med sundheden.

    Min schæferhund, der nåede at blive far til 7 kuld, fik heller ikke lov til at parre tæver med index under 100 - og det var der da flere der sagde var tåbeligt af mig. Men jeg synes det er vigtigt at "holde sin sti ren" ... og glad for at se at du har det på samme måde.

    Thumbs up - håber han får en masse parringer, han er en lækker hund :o)


Kommentér på:
Labradorhan til avlstjeneste

Annonce