{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.326 visninger | Oprettet:

"Værdi" af hund {{forumTopicSubject}}

Nu er jeg nysgerrig, for jeg har mange gange set det skrevet at en hund ikke skal betragtes som "mindre værd" og at "jeg elsker X ikke mindre fordi den er tavleløs" bruges som argument for at avle.

Er ejerens kærlighed virkelig lig med avlsret? Elsker man måske sin hund mindre fordi man vælger at skåne fremtidige generationer for lige netop den hunds gener?

Hvordan definerer man egentlig "værdi" når vi snakker hunde? Jeg får virkelig det indtryk at der er mange der måler det på om hunden indgår i avl eller ej (checket eller ej), men jeg kan slet ikke på nogen måde få det til at give mening.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Værdi" af hund
  • #1   1. dec 2008 jeg elsker min overalt på jorden, men ville aldrig sætte ham til avl, da han ikke har stamtavle og en lille fejl. men tror folk uden stamtave nogen gange føler sig truet og måske derfor de feks skriver sådan en kommentar..

• #2   1. dec 2008 Hmmm så må jeg elske Sigurt meget lidt.....

Ej, jeg synes ikke at at kærlighed er lig med avlsret, snarrev tvært imod.

• #3   1. dec 2008 Jeg elsker mine to lige højt. Selv om der er stamtavle på den ene og ikke begge. Jeg elsker dem for det de er og ikke for hvad de har med af papirer. Vovserne ved jo ikke om de har stamtavle eller ej.

• #4   1. dec 2008 Nu er værdi jo en mærkelig ting.... og næsten umulig at diskutere.
    Mine dyr er værdifulde - for mig! Men de er da ikke mindre værdifulde selv om de aldrig kan bruges til avl? Monty ved jeg aldrig får sin drøm om at blive far opfyldt...... Han er kastreret (onde mig!!) Men han er da stadig en del af mit liv og en ganske uerstattelig del....
    Alle mine hunde har været uerstattelige for mig.... De har alle, for mig, haft stor værdi - ikke i kroner øre (jo, altså nogen af dem har!) men i glæder, sorger, minder osv.
    Men prissætte dem.... nej det kan jeg ikke. Og for mig hænger deres værdi ikke sammen med om de kan bruges til avl....((o:

• #5   1. dec 2008 har ikke tavle på min, men er glad for de tips jeg får af dem med tavle og som har godt styr på hundene.. men ja som sagt er der også nogen der føler sig "bedre" pågrund af en fin tavle.

• #6   1. dec 2008 Ingen af mine fantastiske hunde er med tavle og jeg elsker dem ikke mere af, at de ikke er med tavle ..

Ingen af dem skal indgå i avl. Den ældste er kastreret og den mindste skal ..

Kærlighed ikke er lig med avlsret ..

Jeg vil vove at påstå, at en hund med tavle og en blanding/ren uden tavle vil blive elsket lige højt ..

• #7   1. dec 2008 Nå, men jeg er glad for at se at jeg ikke er ene om at tavle/ikke intet har med hvor meget jeg elsker hunden at gøre.

Tib. Mastiff
    Det er nemlig det. Hvad er "værdi" og hvorfor skal det nævnes altid... Det er der vist ingen der ved

• #8   1. dec 2008 Jeg kan godt sidde og være bagklog nu, og sige at jeg skulle havde købt med tavle på mine hunde - men ikke fordi jeg ville elske dem mindre/højere, men af praktiske årsager ..

• #9   1. dec 2008 maria

Det er skam hellere ikke det der er meningen med min tråd. Hvad folk køber er sådan set op til dem.
    Min undren går på denne "værdi" der altid nævnes når vi snakker avl på de to kategorier. Det er hellere ikke alle hunde m tavle der egner sig til avl, så på det punkt er man lige vidt.

• #10   1. dec 2008 Selv om jeg er opdrætter, er det ikke alle mine hunde, der kommer i avl. Det kan være skuffende ind i mellem, men det er ikke afgørende for deres "værdi" eller hvor meget de er elsket.

Jeg oplever faktisk ikke at folk med tavlehunde herinde er speicelt nedladende, snarere at nogle ejere af blandingshunde er ekstremt nærtagende og hurtige til at føle sig fornærmede.

Det er rigtigt, at nogle af os ikke ser nogen grund til at alle hunde skal i avl, og at der ikke er grund til at fylde verden med endnu flere blandningshunde, det måske er svært at finde gode hjem til, og svært at spå om forventet temperament på, men det er jo ikke ensbetydende med, at vi ikke synes at blandingshunde kan være søde og har lige så stor værdi for ejeren.

• #11   1. dec 2008 Har både en med og en uden..

Ingen af dem skal i avl..

De har samme værdi for mig..

De fungerer i mit hjem og i mit liv..

Begge er hunde,der manglede et nyt hjem,blot af forskellig årsag..

Jeg har glæde af dem og mit barn forguder dem og omvendt.

Selvom jeg helst ser hunde med tavle her,er det ikke altid det går sådan.. smiley

• #12   1. dec 2008 Hundens værdi stiger da helt klart når den får hvalpe -så er det jo både mor + x kr pr hvalp *G*

Men nej jeg kan heller ikke få det til at give mening. Jeg elsker da ikke min hund mere pga stamtavlen -den giver mig nogen sikkerheder på forskellige områder, men den del har jo intet med kærlighed til hunden at gøre.

• #13   2. dec 2008 Der er mange meninger omkring dette.. Men der er flere punkter der går igen..

Nervetilstand......................... Nervefast
    Selvsikkerhed.........................Hunden kan arbejde allene
    Opmærksomhed.....................vagtsom
    Forsvardrift............................kan forsvare sin fører
    Skarphed...............................Kan sætte folk i respekt
    Kampdrift...............................Kan gå gennem ild og vand for hf.
    Mod........................................Udviser mod og er ikke bange
    Hårdhed................................hunden kan beslastes
    Førervillighed........................følger sin fører
    Temperment.........................kan bevare roen.
    Intelligens..............................opfindsom

• #14   2. dec 2008 Hulgaards Babett:
    Forstår ikke pointen i dit indlæg.... hvad mener du de punkter har med "værdien" af din hund at gøre??

• #15   2. dec 2008 *Tibetansk Mastiff-
    Det er netop de punkter der indgår når man vil til at avle... så man kang godt tale om de værdier en hund skal ha..

Man kan sætte en tæve men mindre værdier sammen med en hund der har stærke værdier.. så hvalpene får netop de værdier man vil ha..

• #16   2. dec 2008 Ah, Mogens. Se, det var en lidt anderledes måde at stille det op.
    At tage udgangspunkt i hundens styrker og svagheder er slet ikke så tosset, men jeg frygter lidt at det ikke altid er det der menes når man får det indigneret "min hund er ikke mindre værd" i hovedet her på forum.

• #17   2. dec 2008 ¤ Søster McFluff ¤

Nu er det jo heller ikke alle der gør det på samme måde som jeg, men som gl. opdrætter, bliver man også nød til at tænke fremad, og det er få en standart, som man både kan lægge ansvar og navn til..

Man sætter jo ikke bare to hunde sammen, på grund at hundens udseende eller farve..

Det kræver andre ting.. og derfor skal hunden også gennemgå forskellige prøver - udstillinger mm.

Så man kan være stolt af sit opdræt... og at opdrætter er gjort med omtanke....

• #18   2. dec 2008 Haha..... Ok så forstår jeg....
    Men de punkter kan jo bestemt ikke bruges på alle hunderacer eller blandinger.....
    Og ærligt? Så tror jeg at under 1% af hunedejere tænker sådan....
    Når vi snakker værdi har det for langt størtedelen af alle hundeejere en helt anden betydning.... En betydning hvor ordet "værdi" er noget følelsesmæssigt der ikke kan opgøres i "kroner".....
    Men alligevel sjovt at disse så værdifulde skabninger, som for mange (ikke alle) er uerstattelige - De kan godt udnyttes til at avle og tjene lidt lommepenge..../0:

• #19   2. dec 2008 Jeg elsker min hund for den hun er,, Der er ingen stamtavle på.. men jeg er lidt ligeglad.. For jeg elsker hende... alle hun er den vel den samme, med eller uden tavle? .. Nogle mennesker går vel op i det, når de får en tavle med.. Men hunden er jo den sammen ...

Kommentér på:
"Værdi" af hund

Annonce