hjælp til valg af kennel {{forumTopicSubject}}
Hej,
nu har jeg læst næsten samtlige indlæg der har været om chihuahuakenneler, og hvilken en man skal vælge.
Men jeg synes det generelt er lidt mixet info der bliver skrevet, og jeg forsøger derfor at spørge.
Jeg har i meget lang tid ønsket at købe en chihuahua (formegentlig korthåret). Det bliver dog først aktuelt når jeg snart får min lejlighed hvor jeg må have hund, men jeg har de sidste 2 års-tid ledt efter en rigtig god chihuahuakennel, som jeg kan stole på.
Generelt er de fleste råd at man skal købe en med DKK, og det har jeg også tænkt mig at gøre, MEN folk siger også at DKK ikke er nogen garanti for at det er en sund og rask hvalp, så jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre?
Når jeg kigger under chihuahua-avlere på DKK, finder jeg noget galt med næsten alle af dem:
1.
Blå chihuahuaer - der er noget med at de får hår/hud sygedomme, og den blå farve derfor ikke er god. Derfor har jeg ikke lyst til at købe en chihuahua fra en kennel, hvor de tidligere har fået blå hvalpe
2.
Jeg kan se på en af de avlere der bliver rost herinde, at denne kennel har en hund fra 2004, og den har indtil nu haft kuld i 2005, 2006, 2007 og 2008 - for mig at se virker det her som hundefabrik, for det første tænker jeg at det er tidligt at avle på en 1 årig hund, og herefter avle på den hvert år efterfølgende
de to områder er de mest kritiske for mig.
er jeg for kritisk? Jeg ved ikke helt hvad der er godt at gå efter, og bliver lidt urolig når DKK ikke er en garanti for ordentlig behandling og avling (hvis der er noget der hedder det gg)
Håber i kan hjælpe mig, evt. rigtig gerne fra folk der selv har købt chi'er og har godt at sige om kennel.
Undskyld den lange smøre
mvh
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
2. Den opdrætter ville jeg hellere ikke købe fra, men kontakter du racerep'en for chihuahua via www.canis-minor.dk burde du kunne finde flere opdrættere.
mar 2006
Korrekt. Der er ikke noget der hedder "kan ikke blive syg", men DKK er dog en garanti ud fra et købsperpektiv på lige fod med at købe andre kvalitetsstemplede "varer". Du har mulighed for at gøre noget ved det hvis der er problemer med kvaliteten af dit køb (naturligvis ønsker vi allesammen en hund der aldrig bliver syg, men det er umuligt at love når vi taler om levende væsner). Avlere udenfor DKK har ikke de samme krav at leve op til og har ikke en forening at blive kylet ud af hvis de snyder dig.
DKKs garanti består af gratis juridisk rådgivning, gratis adfærdsrådgivning og et disciplinærsagsnævn. Derudover er der naturligvis mulighed for udstilling, træning, foredrag, konkurrencer osv.
maj 2008
Følger: 46 Følgere: 41 Hunde: 1 Emner: 336 Svar: 2.124
Men jeg ved, generelt, at det er en rigtig god idé at melde sig til træning, og i klubberne har de også ganske bestemte medlemsblade der bl.a. vedrører godkendte/professionelle pensioner/kenneler m.m.
maj 2008
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 16
Men tusind tak for de svar der indtil videre er
maj 2008
Følger: 46 Følgere: 41 Hunde: 1 Emner: 336 Svar: 2.124
På den måde kan man undgå fusk, der prøver at skulle evt. sygdomme, eller indblanding af "uren" race-avl---
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 1.342
Synes også det er super du ikke vil have en dru hund, jeg synes på ingen måde de ligner chihuahuaer de hunde, nærmere blandinger. Mit råd er at tage på udstilling og få en snak med opdrætterne, søg nogen ud og se om du kan aftale tid til atkomme og besøge dem. Og du kan sagtens sige at det er vigtigt for dig at føle en god kemi med dem og se hvordan de har deres hvalpe...og voksne hunde for den sags skyld...
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Altså selvom der er blå i linierne gives pelsproblemet ikke videre til ikke-blå hunde (HVIS de blå hund da havde de problemer for det er ikke alle blå hunde der har det, og umiddelbart tror jeg da ikke man ville avle på en der har -men det ved jeg self ikke).
En opdrætter der sælger de blå som værende noget særligt (og måske endda dyrere) osv ville jeg da nok gå udenom. Men en opdrætter der bare har en blå hvalp engang imellem ville jeg ikke vælge fra på den baggrund.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.375
Når du har stambogsnummeret på en tæve/han du kunne være interesseret i at få en hvalpe efter, kan du gå ind på DKK´s sider og søge på hundeweb og se tilbage i linierne om der har været det du ønsker/ikke ønsker
Held og lykke
aug 2005
Følger: 23 Følgere: 47 Hunde: 5 Emner: 146 Svar: 4.186
maj 2008
Ejer af... > hvilke kenneler har du købt dine chi'er fra?
maj 2008
maj 2008
jeg har lige et tillægsspørgsmål, hvor meget koster en chihuahua ca med DKK? Jeg vil gerne vide det fordi jeg skal finde ud af hvor meget jeg skal spare op. Det er ligegyldig hvad de koster, så længe det er den rigtige hvalp, men det er rart at vide hvor mange penge man skal ligge til side.
er det omkring 15.000 eller noget i den dur?
sep 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.239
aug 2005
mar 2006
Det har nu ikke så meget at gøre med hvor de har tavler. En DKK hund kan også sagtens falde udenfor standard og det er vel en ærlig sag hvis hun synes at de chihuahuaer ikke lever op til standard? Hun skriver jo ikke at det er dsg'ere men at de ligner (lur mig om ikke de også var en overdrivelse idet de nok hellere ikke ville leve op til dsg standarden).
Jeg vil ikke gøre mig klog på hvad de ligner for jeg aner ikke en fis om chihuahuaer, men jeg synes at du hidser dig op over meget lidt.
aug 2005
aug 2005
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 17 Svar: 2.063
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 17 Svar: 2.063
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.375
Ja jeg vil anbefale dig at gå på nogle DKK udstillinger og kikke der. Måske du falder over din drømmehunds forældre - og måske også den opdrætter du kan sætte din lid til?
Jeg syntes ikke denne tråd skal bruges til hvis hund der har hvad og hvorfor - men derimod hjælpe Katrine med gode ufarvet råd
maj 2008
Følger: 36 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 100 Svar: 1.265
maj 2008
Jeg tror at jeg vil følge rådet om at tage på DKK udstillinger.
Tak for jeres mange svar, der handler om spørgsmålet
MVH
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.545
Jeg synes du skal blive ved med at være lige så kritisk i din holdning til kennelerne.
Dem du så synes lyder okay kan du skrive/ringe til. Husk at sige det ikke haster med at få hvalp. Tag også meget gerne ud og besøge dem. Om de har hvalpe nu eller ej er faktisk ligemeget. Det er deres voksne hunde og ikke mindst opdrætteren selv du skal møde.
Jeg ville nyde at sælge hund til dig netoop fordi du har sat dig ind i tingene og stiller krav. Jeg har så bare forkert race
hjælp til valg af kennel