{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.657 visninger | Oprettet:

katrine l
katrine l
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 16

hjælp til valg af kennel {{forumTopicSubject}}

Hej,

nu har jeg læst næsten samtlige indlæg der har været om chihuahuakenneler, og hvilken en man skal vælge.
Men jeg synes det generelt er lidt mixet info der bliver skrevet, og jeg forsøger derfor at spørge.

Jeg har i meget lang tid ønsket at købe en chihuahua (formegentlig korthåret). Det bliver dog først aktuelt når jeg snart får min lejlighed hvor jeg må have hund, men jeg har de sidste 2 års-tid ledt efter en rigtig god chihuahuakennel, som jeg kan stole på.

Generelt er de fleste råd at man skal købe en med DKK, og det har jeg også tænkt mig at gøre, MEN folk siger også at DKK ikke er nogen garanti for at det er en sund og rask hvalp, så jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre?

Når jeg kigger under chihuahua-avlere på DKK, finder jeg noget galt med næsten alle af dem:
1.
Blå chihuahuaer - der er noget med at de får hår/hud sygedomme, og den blå farve derfor ikke er god. Derfor har jeg ikke lyst til at købe en chihuahua fra en kennel, hvor de tidligere har fået blå hvalpe

2.
Jeg kan se på en af de avlere der bliver rost herinde, at denne kennel har en hund fra 2004, og den har indtil nu haft kuld i 2005, 2006, 2007 og 2008 - for mig at se virker det her som hundefabrik, for det første tænker jeg at det er tidligt at avle på en 1 årig hund, og herefter avle på den hvert år efterfølgende

de to områder er de mest kritiske for mig.

er jeg for kritisk? Jeg ved ikke helt hvad der er godt at gå efter, og bliver lidt urolig når DKK ikke er en garanti for ordentlig behandling og avling (hvis der er noget der hedder det gg)

Håber i kan hjælpe mig, evt. rigtig gerne fra folk der selv har købt chi'er og har godt at sige om kennel.

Undskyld den lange smøre smiley

mvh

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp til valg af kennel
  • #1   22. nov 2008 1. Du kan vel købe efter en kombi hvor forældrene ikke er blå? Så vidt jeg har forstået med hudproblemer er at det drejer sig om afkom efter 2xblå forældre, og altså ikke en kombi hvor kun den ene er blå. MEN der er selfølgelig intet i vejen med at du fravælger blå hvis du foretrækker andre farver.

2. Den opdrætter ville jeg hellere ikke købe fra, men kontakter du racerep'en for chihuahua via www.canis-minor.dk burde du kunne finde flere opdrættere.

• #2   22. nov 2008 "DKK ikke er nogen garanti for at det er en sund og rask hvalp, så jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre?"

Korrekt. Der er ikke noget der hedder "kan ikke blive syg", men DKK er dog en garanti ud fra et købsperpektiv på lige fod med at købe andre kvalitetsstemplede "varer". Du har mulighed for at gøre noget ved det hvis der er problemer med kvaliteten af dit køb (naturligvis ønsker vi allesammen en hund der aldrig bliver syg, men det er umuligt at love når vi taler om levende væsner). Avlere udenfor DKK har ikke de samme krav at leve op til og har ikke en forening at blive kylet ud af hvis de snyder dig.
    DKKs garanti består af gratis juridisk rådgivning, gratis adfærdsrådgivning og et disciplinærsagsnævn. Derudover er der naturligvis mulighed for udstilling, træning, foredrag, konkurrencer osv.

• #3   22. nov 2008 Nu kan jeg så nok ikke svare så godt på chihua's side.
    Men jeg ved, generelt, at det er en rigtig god idé at melde sig til træning, og i klubberne har de også ganske bestemte medlemsblade der bl.a. vedrører godkendte/professionelle pensioner/kenneler m.m.

• katrine l
    katrine l Tilmeldt:
    maj 2008

#4   22. nov 2008 Jeg føler mig mest tryg ved at købe en hund fra Danmark, og jeg ønsker en med DKK, så DRU og udland er desværre ude af billedet smiley
    Men tusind tak for de svar der indtil videre er smiley

• #5   22. nov 2008 Man bør altid købe en med stamtavle, uanset race, men husk, at selvom du køber den i DK er det ikke nødvendigvis de rette papirer du får med. Lav derfor altid research. Her mener jeg check forældrenes registreringer i forhold til stamtavlen, det kan man bl.a. få opldninger om hos dyrlægen, eller dansk hunderegister.

På den måde kan man undgå fusk, der prøver at skulle evt. sygdomme, eller indblanding af "uren" race-avl---

• #6   22. nov 2008 Christina. hvis kennelen ikke er en FCI kennel, så kan du ikke overføre til DKK og samtidig beholde hundens aner. Heller ikke selv om forældrene oprindelig er FCI hunde. Hvad er også formålet med at bruge FCI hunde til en anden klub? Hvis du i dk overføre en DRU hund til DKK , så slettes anerene også - også selv om de skulle være DKK/FCI hunde

• #7   22. nov 2008 Hvor er det skønt at du forholder dig kritisk til dit valgaf kennel, synes det er super at man tager stilling og undersøger hvordan det hele forholder sig.
    Synes også det er super du ikke vil have en dru hund, jeg synes på ingen måde de ligner chihuahuaer de hunde, nærmere blandinger. Mit råd er at tage på udstilling og få en snak med opdrætterne, søg nogen ud og se om du kan aftale tid til atkomme og besøge dem. Og du kan sagtens sige at det er vigtigt for dig at føle en god kemi med dem og se hvordan de har deres hvalpe...og voksne hunde for den sags skyld...

• #8   22. nov 2008 Problemet med de blå er kun ved de blå hunde (og lilla, men det er jo samme farve bare endnu mere fortyndet, så vidt jeg har forstået)

Altså selvom der er blå i linierne gives pelsproblemet ikke videre til ikke-blå hunde (HVIS de blå hund da havde de problemer for det er ikke alle blå hunde der har det, og umiddelbart tror jeg da ikke man ville avle på en der har -men det ved jeg self ikke).
    En opdrætter der sælger de blå som værende noget særligt (og måske endda dyrere) osv ville jeg da nok gå udenom. Men en opdrætter der bare har en blå hvalp engang imellem ville jeg ikke vælge fra på den baggrund.

• #10   22. nov 2008 Pia -det er ikke alle opdrættere der står der, men kun de der har tilmeldt sig;o)

• #12   22. nov 2008 katrine L

Når du har stambogsnummeret på en tæve/han du kunne være interesseret i at få en hvalpe efter, kan du gå ind på DKK´s sider og søge på hundeweb og se tilbage i linierne om der har været det du ønsker/ikke ønsker

Held og lykke

• #13   22. nov 2008 Kathrine - synes det er fornuftigt , at sætte sig ind i tingene, inden køb, jeg er også meget kritisk , og anbrfaler derfor kun de kenneler, jeg selv har købt hunde hos :o) og de er alle fra seriøse opdrættere i DKK. jeg vil også fra råde dig at købe hund, hvor stamtavlen efter følgenden skal omregisteres til DKK. da alle chihuahuaèr skal igennem et avlsgodkendelses arangemang , og der er dommeren meget krittisk , så ligner hunden ikke race standarten , bliver den simpelthen kasseret , og det ville jo være træls, at ha en hund der aldrig kan lave hvalpe, hvis det er det man vil .

• katrine l
    katrine l Tilmeldt:
    maj 2008

#14   22. nov 2008 I er sgu alle sammen så gode til at give råd herinde jeg kan bruge til noget smiley Det skal i alle sammen virkelig have tak for.
    Ejer af... > hvilke kenneler har du købt dine chi'er fra?

• katrine l
    katrine l Tilmeldt:
    maj 2008

#15   22. nov 2008 Jeg har kigget lidt på lookofchihuahua og Prema-Panda's er der nogen der kender til dem, på godt og dårligt. For mig betyder det ikke noget om der er hvalpe nu, men at det er den rigtige kennel OG om jeg har kemi med hunden, så jeg kan sagtens vente et år hvis det skulle være, så længe det er den helt rigtige hvalp

• katrine l
    katrine l Tilmeldt:
    maj 2008

#16   22. nov 2008 Det er rigtig rart at høre at jeg er på rette spor med hensyn til min skepsis.

jeg har lige et tillægsspørgsmål, hvor meget koster en chihuahua ca med DKK? Jeg vil gerne vide det fordi jeg skal finde ud af hvor meget jeg skal spare op. Det er ligegyldig hvad de koster, så længe det er den rigtige hvalp, men det er rart at vide hvor mange penge man skal ligge til side.

er det omkring 15.000 eller noget i den dur?

• #17   22. nov 2008 Et kuld om året er der da ikke noget galt i.. Hvalpefabrik, det er dem der får hver løbetid.. Jeg kender en kennel der har lavet tre i træk..

• #18   22. nov 2008 Kathrine - mine er købt hos Kennel Pequeno , kennel Bequitas , kennel Bygstubben og kennel Aros innovation , og da du skriver din skal være korthåret , er det umildbart størst chance hos kennel Aros Innovation :o)

• #19   23. nov 2008 Christine

Det har nu ikke så meget at gøre med hvor de har tavler. En DKK hund kan også sagtens falde udenfor standard og det er vel en ærlig sag hvis hun synes at de chihuahuaer ikke lever op til standard? Hun skriver jo ikke at det er dsg'ere men at de ligner (lur mig om ikke de også var en overdrivelse idet de nok hellere ikke ville leve op til dsg standarden).

Jeg vil ikke gøre mig klog på hvad de ligner for jeg aner ikke en fis om chihuahuaer, men jeg synes at du hidser dig op over meget lidt.

• #20   23. nov 2008 charlotte - gir dig så evigt ret :o)

• #21   23. nov 2008 Christine - mig bekendt , har du da selv købt en hund, hvor opdrætteren har sagt, at den ikke er egnet til udstilling og avl ??

• #22   23. nov 2008 charlotte (Chardame) Jeg sidder med nøjagtig samme følelse!!! Hvis man helhjertet har/vil flytte sin hund over i DKK , hvorfor filan anbefaler "man" så stadig opdrættere fra andre klubber?? Måske fordi man er lidt nervøs for det forestående avlsgodkendelsesarrangement?

• #23   23. nov 2008 Kan også se Christine har udstillet sin hund i DRU regi i oktober måned. Det finder jeg usmageligt men ikke mindst useriøst!!

• #24   23. nov 2008 katrine L

Ja jeg vil anbefale dig at gå på nogle DKK udstillinger og kikke der. Måske du falder over din drømmehunds forældre - og måske også den opdrætter du kan sætte din lid til?

Jeg syntes ikke denne tråd skal bruges til hvis hund der har hvad og hvorfor - men derimod hjælpe Katrine med gode ufarvet råd

• #25   23. nov 2008 Ckristine: lige netop også derfor jeg er ved at få flyttet 3 af mine hunde fra dkk.. og hold da op hvor er det hyggeligt i andre klubber at gå til udstilling.. dkk folk kender alles hunde, tror de, mere end deres ejer.. så helt rigtigt valg du gør christine..

• katrine l
    katrine l Tilmeldt:
    maj 2008

#26   23. nov 2008 tak KARIN H, jeg tænkte også lige "hov, hvad skete der for denne tråd her?" smiley

Jeg tror at jeg vil følge rådet om at tage på DKK udstillinger.

Tak for jeres mange svar, der handler om spørgsmålet smiley

MVH

• #27   2. dec 2008 Katrine
    Jeg synes du skal blive ved med at være lige så kritisk i din holdning til kennelerne.
    Dem du så synes lyder okay kan du skrive/ringe til. Husk at sige det ikke haster med at få hvalp. Tag også meget gerne ud og besøge dem. Om de har hvalpe nu eller ej er faktisk ligemeget. Det er deres voksne hunde og ikke mindst opdrætteren selv du skal møde.
    Jeg ville nyde at sælge hund til dig netoop fordi du har sat dig ind i tingene og stiller krav. Jeg har så bare forkert race

Kommentér på:
hjælp til valg af kennel

Annonce