2.165 visninger
|
Oprettet:
Parring, avl mm. {{forumTopicSubject}}
Jeg har en fransk bulldog (tæve) som er fra 14 februar 2007.
Hun har lige været i løbetid for 2. gang, mit spørgsmål er så hvornår hun er klar til at blive parret? - skal jeg gøre det næste gang hun er i løbetid, eller skal jeg vente til hun er 2 år?
Hvornår mener i at de er klar? - og hvornår begyndte du at parre din tæve?
jul 2008
Følger: 78 Følgere: 70 Hunde: 3 Emner: 99 Svar: 1.287
aug 2005
Følger: 23 Følgere: 47 Hunde: 5 Emner: 146 Svar: 4.186
feb 2006
Følger: 19 Følgere: 29 Emner: 123 Svar: 5.525
Det blir efter hun har fået røntgen af hofter og albuer.
Det bliver absolut ikke før hun har rundet de to år, hun vil nok nærmere være tre år.
Skulle hun udvikle 'Cherry Eyes' som jeg kan se din er opereret for, ville avl ikke komme på tale under nogle omstændigheder.
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
Jeg ville dog heller ikke vælge at bruge en hund, der har haft Cherry eyes i avlen:-)
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Ikke blot i avlen........Tæven har selv haft det og som JEG ser billederne har hun haft på begge øjne. JEG synes at det er dybt uforsvarligt at avle på en tæve arvelige sygdomme af enhver slags!!
nov 2006
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 63 Svar: 754
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.977
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.246
Desværre havde taæven allerede været mor til et kuld og det viste sig osse at to af hvalpene osse lige måtte forbi dyrlægen pga cherry eye. så jo jeg tror fuldt og fast på at det er arveligt
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 4 Emner: 65 Svar: 785
Hvornår er hun gammel nok?? Ja hvad mener du selv? Min Åse er 2,5 år og har haft 4 gange løbetid og hun er ikke gammel nok inde i hovedet, til at have hvalpe.
Når du skal finde en hanhund er det vigtigt at han aldrig ahar haft noget med øjnene.
Men hvorfor er det eneligt hun SKAL have hvalpe, hvad kan hun tilføje til racen? eller er det bare for din egen skyld? Eller har DIn hund lige det der skal til race typisk godt sind og sundheds tjek der bare er super?
Hvad der er er meget vigtigt inden hun indføres i avl er at få fotograferet luftveje.
Og sidst men ikke mindst er du klar til at sidde 24-7 hvis der er behov for det i 8 uger. da fransk såvel som engelsk ikke altid retter sig efter bogen hvad angår at give mælk passe og pleje. Det betyder at man skal kunne værrer hjemme 8 uger hvis noget går galt.
Jeg vil ikke skremme dig men man skal tænke både på det posetive og det negative.
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 6
Jeg er da ked af at jeg har spurgt omkring nogen spørgsmål herinde, som i ikke var tilfreds med. Jeg SPURGTE jo bare. Det er nogen spørgsmål som jeg har gået at tænkt over.
Og straks bliver i nærmeste 'sure'
I'm so sorry!
nov 2006
nov 2006
Og hvis du læser mit svar igen, så skriver jeg, JEG mener ikke, at JEG rakker nogen ned, men fortæller bare hvad jeg ville gøre i det tilfælde. ikke hvad alle ANDRE skriver.
Og som jeg skriver, jeg fortæller bare, hvad JEG ville gøre eller ikke gøre mht cherry eyes, hvis man læser rundt om på nettet anbefaler man at der ikke avles på disse hunde. Det kan sammenlignes med korsbåndsskader på f.eks rottweilere, man siger at det ikke er arveligt, men "sjovt" nok er der linier hvor disse korsbåndsskader forekommer mere end andre steder. Og antallet er desværre stigende, da der avles i stor stil på korsbåndsopererede hunde. Jeg har selv haft en hund, der var korsbåndsopereret på begge ben, han blev solgt som familiehund, idet jeg hellere vil lade tvivlen komme hvalpekøberne til gode, fordi står køber med en korsbåndsskade, der koster omkring 7500 kr at operere, og tit bliver dobbeltsidet altså 2x 7500 kr, så kan de ikke få erstatning, fordi man siger jo, at dét ikke er arveligt. Og jeg har det på samme måde med cherry eyes, selvom man ikke siger at man ikke mener at det er arveligt, vil jeg hellere lade tvivlen komme hvalpekøberne til gode, for er det ikke påviseligt arveligt, har køber heller ret til erstatning......Men det er jo så bare MIN form for avl.......og det har JEG det godt med.
maj 2008
Følger: 36 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 100 Svar: 1.265
mar 2007
Følger: 69 Følgere: 288 Hunde: 5 Emner: 135 Svar: 4.368
Og til jer med store hunde, så skal I huske at store hunde er længere tid om at blive modne og færdige med at vokse end de mindre racer. Og ydermere vil jeg sige, at jeg ikke forstår hvorfor I angriber hende sådan. Hun har nogle spørgsmål og I kan da godt komme med jeres besyv på en god måde i stedet for det der....Sys det er ganske upassende og jeg syntes at I opføre jer som en flok 12årige der ikke lige har andet at tage jeres vrede udover! - Og kan man så sige noget til at hun ikke gider deltage i jeres mudderkastning!?
Men men men når alt det så er sagt, skal du KLART tage en snak med jeres dyrlæge angående arvelige sygdomme og jeg ved så ikke om cherry eye er arveligt, da ingen af vores har haft det....men det skal du klart også undersøge og er det arveligt ville jeg aldrig avle på hende, da du så ikke bidrager med noget godt til racen men egentlig bare vedligeholder de problemer racen nu engang har. Sundhed skal ALTID komme først.
Hvad kommer det jer ved, hvad hendes grunde er til at ville avle på hendes tæve? Det er vel op til hende selv, om I er enige eller ej. Og hvorfor er det dog, at I angriber hende for at overhovedet ville have et kuld hvalpe på sin tæve? Det er der da INTET forkert I at ville?
- Denne tråd, er vist bare desværre endnu et udtryk for, hvor negativt nogle mennesker vælger at se på alt herinde....Gi hende dog lige en chance.
jan 2009
Følger: 35 Følgere: 34 Hunde: 4 Emner: 43 Svar: 105
(link fjernet)
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.609
jan 2009
Følger: 35 Følgere: 34 Hunde: 4 Emner: 43 Svar: 105
Parring, avl mm.