8.727 visninger
|
Oprettet:
Kalk tilskud...til drægtig {{forumTopicSubject}}
Waldemar`s mor.... ( som er hanen der har parret min Lulu ) siger at hun en del gange har oplevet at gravhunde tæver kommer i kalkunderskud når de er drægtige - at hun har forebygget ved at give tæven kalktistlskud i fodderet -
Jeg tænker at det vel så er i stedet for den kalkindsprøjtning jeg har læst om flere gange - hvis fødslen går i stå ??????? hun snakker om...
Men ska jeg ha det ved dyrlægen eller på apoteket eller er der nogen der har styr på det ??
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 168 Svar: 2.429
Jeg bruger flydende kalk fra canivit, det syntes jeg er det nemmeste istedet for evt. pulver
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 168 Svar: 2.429
(link fjernet)
hund/plejeprodukter og flydende calcium
dec 2007
Følger: 24 Følgere: 26 Hunde: 4 Emner: 109 Svar: 394
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.640
jan 2006
Følger: 20 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 81 Svar: 1.465
Jeg tror ikke man kan sige, hvad der er bedst. Normalt giver man tæven hvalpefoder de sidste uger i drægtigheden. Jeg giver aldrig ekstra kalk i drægtigheden.
I følge min dyrlæge er ekstra kalk ikke noget man bare skal give for sjov. Så vidt jeg husker kan man " rav " i den naturlige balance ved at give ekstra kalk. Så spørg din dyrlæge.
Jeg har altid kalk ( til sprøjter ) hjemme, hvis jeg skulle få brug for det. Men det er ikke noget man som nybegynder skal begive sig ud i.
Nogle små racer har tendens til at gå i kalkchock kort tid efter fødsel, derfor er det vigtigt, at få dyrlægen ud når fødslen er godt overstået. Der får tæven en kalksprøjte.
Tegn på, at tæven mangler kalk efter fødsel ( når alt er godt overstået ) kan være:
At den stadig halser meget
At den ikke kan finde ro, til at slappe af med hvalpene.
Selv om tæven har fået kalksprøjte efter fødsel, skal man være opmærksom. Har den overstående tegn, er det bedre at kontakte dyrlægen en gang for meget end for lidt.
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 135 Svar: 2.317
maj 2005
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 49 Svar: 1.514
Et godt foder under drægtighed vil altid være det bedste.
jan 2006
Følger: 20 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 81 Svar: 1.465
Under fødsel ( hvis der gives kalk )l er det som regel, hvis tæven er gået i stå og ellers efter veloverstået fødsel. Kalk virker sammentrækkende på livmoderen.
Der kan dog være tæver, der har behov for mere end den ene kalk sprøjte i dagene efter fødsel. Derfor skal man holde godt øje med tæven.
Mine får deres normale foder indtil 3 uger før forventet fødsel, derefter får de hvalpefoder.
okt 2005
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
hvis opblokningen trækker for længe ud, har jeg haft god erfaring med at få en kalkindsprøjtning, det sætter gang i fødslen.
istedet for at tæven bliver så træt, at hun ikke orker at føde.
efter fødslen får hun en kalkindsprøjtning mere + noget andet livmodersammentrækkene, det er for at være sikke på at alt er kommet ud.
jun 2008
Følger: 36 Følgere: 37 Emner: 88 Svar: 1.781
okt 2005
dec 2007
Følger: 24 Følgere: 26 Hunde: 4 Emner: 109 Svar: 394
Jeg har været på arbejde hele dagen ...så derfor min tavshed end til nu.
Men hvor er der bare forskellige meninger om dette emne...
Tak til jer alle...alligevel
men jeg tror faktisk , jeg tar på besøg ved min dyrlæge i næste uge... det er vist det bedste....
Kalk tilskud...til drægtig