{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.303 visninger | Oprettet:

Hunde hjælp! {{forumTopicSubject}}

Heijsa:) Jeg har sagt ja til at hjælpe min store søster med at finde en hund.. Tænkte om nogle kunne hjælpe. De vil have en lille hund, den skal være sød, kælen, rolig, kunne lide små børn, og den skal bo i lejelighed..
De har snakkede lidt om en chiauer (staves?) og jeg har kikket loidt på en italiensk mynde.. Andre forslag eller enighed i de valgt, eller enighed:)
Håber der er nogle der kan hjælpe:D

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunde hjælp!
  • #1   19. aug 2008 Hvis de ikke har noget i mod pelspleje, kan jeg anbefale en lhasa apso...

de er bare møgstædige..

• #2   19. aug 2008 Jeg synes ikke Chihuahua er et oplagt valg.

En cavalier måske?

• #3   19. aug 2008 Jeg ville ringe til eksperterne i Dansk Kennel Klub. :O)

• #5   19. aug 2008 en gravhund måske...

• #6   19. aug 2008 Fransk bulldog eller måske mops.. Jeg vil IKKE anbefale en Chihuahua til en småbørns familie.. de er sarte i børnehænder.

• #7   19. aug 2008 Hvor små er børnene?

Hvis vi taler meget små børn ville jeg ikke vælge nogen af de HELT små racer som chi, prazky osv.
    Små børn kan, selvom man er over dem, godt komme til at være lidt hårdere ved hunden end det er meningen og de færreste helt små hunde tåler det.
    Jeg har i hvert fald selv oplevet at de nemmere bliver nervøse og utrygge ved børnene.

• #8   19. aug 2008 Camilla... Jeg vil bestemt ikke anbefale en gravhund hvis den skal være rolig....!

En gravhund skal aktiveres meget, med at lære ting osv..

• #9   19. aug 2008 ja den skal aktiveres meget men vores er da meget rolig når den er inde, bortset fra når jeg leger med hend.. men den skal selvfølgelig ud og aktiveres..

• #10   19. aug 2008 Fransk eller engelsk bulle......

• #11   19. aug 2008 Camilla... Terkel skal helst køres træt med at lære ting... Han har da sine rolig øjeblikke, men vil ikke anbefale en gravhund til nogle der vil have en konstant rolig hund..

• #12   19. aug 2008 De har ikke børn endnu, men de har snakkede om de snart skal have..

• #13   19. aug 2008 Mea -så ville jeg holde mig fra "mini-hunde". Istedet ville jeg gå efter noget i str med cavalier kin charles (som osse er en rimelig nem hund at træne), dansk spids eller noget hen i den retning

• #15   19. aug 2008 Vil gerne lige tale for cavalieren, når den nu ikke selv kan :o)

Ja, en dejlig race, men det er min opfattelse, at mange tror, at de i denne race får en hund, som ikke skal gå tur, ligger roligt der hjemme og kan alt, når de får den hjem som 8 ugers.
    Det er en nem hund og den vil gerne lære, men det kommer ikke af sig selv.
    Det er en rolig hund, der ikke sætter sig på tværs og gennetygger inventaret, når den ikke aktiveres nok. MEN - det behøver ikke betyde, at den trives! En cavalier elsker at lave noget og er en virkelig god hund til lydighed og agility.
    Nej, den skal ikke ud og løbe lange ture for at blive fysisk træt, men den kan heller ikke nøjes med 10 min. tissetur 3 gange dagligt :o)

Jeg ved godt, at de fleste er klar over disse ting, men mange gange lyder det som om cavalieren er skridtet op fra tøjhund og jeg er bange for, at mange førstegangskøbere kan misforstå rådene fra velmenende folk om at købe en nem cavalier :o)
    Den er nem og klart nemmere, end mange andre racer, men ikke en tøjhund :o)

• #16   19. aug 2008 Maj-Britt -helt det samme dilemma som labradoren har;o)

Men hvis man som ny køber VIL misforstå så kan man da osse.

Normalt skriver fol "nem at træne" (hvilket jo betyder at den rent faktisk SKAL trænes, men at det er nemmere end med mange andre race)

Rimelig tilpasningsdygtig -her gør jeg i hvert fald selv meget ud af at skrive at det betyder den godt kan tåle 1-2 dage uden så meget aktivitet hvis den de øvrige dage får hvad den skal
    -ikke at den kan/skal tilpasse sig til ingen aktivitet.

Så folk må da osse lige selv læse tingene ordentligt, før de bare konkluderer at cavalier = intet arbejde:o)

• #17   19. aug 2008 Michelle: Ja, præcis labbens skæbne! Mange af dem kan dog godt finde ud af at "sige", at de ikke trives.

Og ja... man kan misforstå alt, hvis man vil...

• #18   20. aug 2008 hej

Chihuahua er ikke det rigtig valg og heller ikke fransk bulldog eller mops som første gang hund.

fransk bulldog og mops selvom det nogen dejlige hunde, så kræver de træning for at socialser og træning på den rigtig måde da de skal trænes på en andre hunde.

Chihuahua og børn er heller ikke så godt, da børn vil virke som en stor mundfuld for sådan en lile hund.

gravhund er ikke en første hund da den kræver meget.

jeg vil anbefalde en cavalieren også det er utrolig sød og rar hund og god med børn, den skal selvfølgelig som andre hunde trænes og gå ture med. smil

held og lykke

du kan skrive hvis der en race du måske ellers tænker på, så kan jeg hjælpe med at besvare. eller ring til DKK

mvh Sandie

• #19   20. aug 2008 vil lige indskyde, at Italiensk mynde er lige så skrøbelig som Chihuahua i børnehænder...........

Jeg vil også som andre har skrevet, anbefale at snakke med DKK's eksperter.

Læs lidt selv om de forskellige racer, de har interesse for, og opsøg derefter ejere af de racer. Evt kenneler, der kan fortælle om det, man ikke finder på skrift.

• #20   20. aug 2008 Vil dog lige indskyde at en gravhund også godt kan være en første hund... Terkel er vores første hund...

• #21   20. aug 2008 Jeg tror for at være ærlig, at alle racer KAN være den første hund....
    Det kommer an på ejerens egagement i hunden.

• #22   20. aug 2008 Lise... Nemlig smiley

• #24   20. aug 2008 "den skal være sød, kælen, rolig, kunne lide små børn, og den skal bo i lejelighed.. "

Om den bliver sød, kælen og kan lide små børn er helt op til opdrætter og dem selv.

Hunde kommer ikke i færdigpakker.

De kræver (alle racer uden undtagelse) god opdragelse, træning, aktivering osv osv

Alle racer kan bo i lejlighed, men som ejer skal man huske på at de ikke har godt af at gå på trapper det første års tid, altså skal man kunne bære hunden, det sætter også krav til ejer vedr. luftning. I starten skal hvalpen ud rigtig mange gange om dagen (og måske også om natten)

Jeg vil anbefale at de gør sig nogle flere tanker om hvilke krav de har til en hund, hvilke forudsætninger de selv har for at have hund, hvad de kan tilbyde af evt træning, aktivering osv. er de til meget, lidt eller slet ikke til pelspleje, vil de betale for at få hunden trimmet hvis det er det racen kræver, om de vil have en trænigsmakker, en hygge-sofa-hund eller noget midt i mellem. Hvad med hunde gø'en, ingen, medium eller meget.
    Der er mange spørgsmål der skal afklares inden et køb.

For mig lyder det som om det er en selskabshunderace de er ude efter... så prøv at lade dem kigge her

http://www.canis-minor.dk/
    http://www.dansk-kennel-klub.dk/392

En anden måde er at låne/købe en bog om alverdens racer, se den igennem, mærk dem der er interessante, og læs så mere op på selve racen, sorter fra indtil der kun er 2-3 raacer og tag så ud og snak med forskellige opdrættere af racen (eller alm ejere) og på et tidspunkt vil det stå klart hvilken race der passer dem bedst smiley

Racevalg er ret vigtigt da hund og familie jo helst skal harmonere sammen.
    Dernest er opdrættervalg vigtigt da alt for mange (af især de små racer) bliver skamavlet på, importeret fra knap så gode forhold osv osv.

De skal stille store krav til forældredyrenes sundhed og mentalitet da disse ting nedarves.

Køb ikke hvalp hvis stedet ikke lever op til dine forventninger, med andre ord... hvis du ikke ville sende din hund retur dertil så køb den slet ikke.

Hvis man falder for en race, må man ikke gå på kompromis, men undersøg markedet, tal med så mange opdrætterere som muligt, forvent at skulle vente i op til et år på den rette hvalp, forvent at opdrætter også stiller krav til dig.

Hvis man er mere ligeglad med selve racen, og 'bare' er interesseret i en trofast følgesvend, kan tolerere at hunden har baggage, at man ikke ved hvordan den vil udvikle sig, fysisk eller mentalt, så findes der mange hunde, unge som gamle rundt om på de danske internater der virkelig trænger til et godt og kærligt hjem.

Man kan også vælge at slå op i den blå avis o.l.... men der skal man have is i maven og virkelig forstå at vælge fra, for mange suspekte mennesker sælger der igennem (selvfølgelig ikke dem alle) så dér skal man virkelig se sig godt for.

Men sørg nu for at se kuldet sammen med moderen og hver for sig. Se moderens sundhedspapirer (er hun vaccineret, givet ormekur, et ordenligt foder under drægtigheden osv) og få så meget info om faderen som muligt.
    Vokser de op i hjemlige omgivelser (huset) eller i en stald.
    Bliver de givet de ormekure de skal
    Bliver de vaccineret og chippet.
    Lærer de at have halsbånd og evt snor på?
    Vil de møde mennesker i alle aldre inden fraflyning, køre i bil, se strand og skov, bymiljø osv.

Jo bedre hvalpen har haft det inden du får den med hjem, jo lettere vil du have ved at få en god, stabil hund ud af den i sidste ende.

Så uanset hvilken hund de vælger, er disse ovenstående ting meget vigtige.

Held og lykke til din søster smiley

Kommentér på:
Hunde hjælp!

Annonce