{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.325 visninger | Oprettet:

udgifter i.f.m. Avl/opdræt. {{forumTopicSubject}}

Hvilke udgifter i forbindelse med avl/opdræt synes i opdrætteren kan/bør vurderer sin hvalpepris ud fra?

Kan man tage penge for at forældre hundene har været sundhedstjekkede? Har gennemført brugsprøver. Er præmieret på udstilling, evt. også i udlandet. Og bør man så lade hvalpekøberene betale for mere end avlsgodkendelsen? Hvad vis man som opdrætter udstiller/dyrker hundesport hver anden weekend? Kan man forvente at få disse udgifter ind igen?
Hvad med klipning/trimning før evt. udstilling, ringtræning?
Hvad med udgiften til hannen? Hvad hvis denne er fra udlandet - kan man så forvente som opdrætter at få dækket sine rejseomkostninger, indlogering m.m. gennem salget af hvalpene?
Hvad med evt. pasning af egen hanhund der har måtte være væk hjemmefra, de første uger efter fødslen for at give ro til hvalpene og moren?
Kennelmærke? Opdrætteruddannelse? Andre hunde-kurser?
Hvad med udgifter til hvalpekasse? Vetbets, hvalpefoderskåle, hvalpetest m.m.?
Ferie fra jobbet, tiden brug omkring hvalpene, tiden brug på at finde den bedste hanosv?
Bør hvalpene være dyrer jo mere kompliceret det har været for opdrætter at få dem klar til at komme ud i verdnen?

Med andre ord, hvad synes i er fair at medtage som udgifter i forbindelse med avl/opdræt?
Og bør disse udgifter i det hele taget afspejles i hvalpeprisen?
Og er der nogle udgifter som man som opdrætter (og ikke mindst hundeejer) må afregne for eget ønske og interesse?

Hvad siger i?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  udgifter i.f.m. Avl/opdræt.
  • #1   23. jul 2008 Jeg tror aldrig man kan forvente at få dækket bare en brøkdel af sine udgifter - og jeg tror faktisk heller ikke, det er udgifterne, der påvirker prisen på hvalpene - men kun efterspørgslen.

Bare kig på moderacerne, der rask væk sælges til 10-15.000 selvom forældrene ikke er sundhedschecket, og aldrig har sat deres ben på en udstilling....

• #2   23. jul 2008 Karina> Hvorvidt man får "sine penge ind igen", kommer vel an på netop, hvad man betragter som udgifter i forbindelse med sit opdræt smiley
    Ja, hvis alt det jeg har listet er udgifter, så tror jeg heller ikke der er en jordisk chance derfor!
    Men spørgsmålet er netop, hvad folk synes er en udgift, i.f.m. hvalpene smiley

• #3   23. jul 2008 For mig ville det kun være udgifter, de ting, som jeg ikke ville gøre, hvis jeg ikke skulle have hvalpe.. Jeg ville jo stadig træne og udstille - og sikkert også HD-fotografere. For min skyld, og min hunds skyld. Uanset om der skulle være avl efterfølgende.

Så for mig ville det kun være de direkte omkostninger, jeg ville tage med, når jeg skulle beregne, hvor meget jeg havde tabt af penge, på at lave et kuld smiley

• #4   23. jul 2008 Har aldrig set at nogen gør regnskabet sådan op...En pris er en pris.. Er der stambog og er forældrene højt præmieret så er hvalpeprisen lidt højere men ellers ikke..

• #5   23. jul 2008 for mig vil det nok bare være udgifterne på hvalpende altså mad og vacc og tavlen for under alle omstendigheder skal mine hunde tjækkes i hovede og r*v for så er jeg sikker på mine hunde er sunde

• #6   23. jul 2008 Hvad så med f.eks. udgiften til hanhunden? Burde hvalpe med udlandske fædre så være dyrer end hvalpe med danske?
    (taget i betragtning der har været evt. ekstra rejseudgifter)...

• #7   23. jul 2008 Jeg er af den mening at selvfølgelig skal en hvalp efter meget præmierede forældre og med mange gode prøver koste mere end en der kun lige har bestået godkendelses kravet.

Men hvis folk tror at man bliver rig af seriøs hundeavl.......... for det gør man ikke.

Jeg håber at få dækket parringsgebyr, registrering til DKK, udgifter til dyrlæge og foder på hvalpene. Det er ikke noget jeg forventer.

• #8   23. jul 2008 I min race bliver hvalpene ikke dyre fordi man har rejst til Frankrig for at parre tæven... Det er vel en udgift som er forbundet med at være en seriøs avler, der vil sin race det bedste...

• #9   23. jul 2008 Jeg mener heller ikke at hvalpekøber skal betale for at opdrætter har bestemte ønsker for en given kombination..

Ofte laves en given kombination som en del af et fremtidigt avlsarbejde for opdrætter og et visionært avlsarbejde kan ikke gøres op i penge..

• #10   23. jul 2008 Madam blå.....enig... en passion ikke en spekulation !

• #11   23. jul 2008 Jeg spørg netop om dette fordi jeg ind i mellem ser folk argumenterer for højere/stigende priser på stambogsførte hunde, netop ud fra de ekstra omkostninger ved denne avl.
    Og jeg har set eksempler på folk der har medtaget de ting jeg har listet i første indlæg, som desideret udgifter til hvalpekuldet. Og netop på det grundlag sagt/skrevet at de aldrig får pengene ind igen.

Så er det jeg tænker - nej det tror da fanden, hvis du betragter udgifter til f.eks. klipning af din hund inden en alm. søndags udstilling som udgift til hvalpekuldet om 1½ år?

• #12   23. jul 2008 Ginne.... Tror du ikke bare argumentet bruges for at argumenter den højere pris på en stambogs hvalp

• #13   23. jul 2008 Jeg synes det er nogle gode ting i skriver nu. Jeg er nemlig selv af den holdning, at det seriøse arbejde omkring avlen BURDE være ren passion? Og ikke burde være noget en opdrætter tager sig mere betalt for. smiley

• #14   23. jul 2008 Jo det er netop hvad jeg tror Marianne!
    Og det var derfor jeg ville høre hvilke udgifter andre her inde synes var fair at sende videre til hvalpekøberen smiley

• #15   23. jul 2008 Inden for Eurasieren er det samme pris for hvalpene uanset hvordan de er sundhedstjekket og præmieret...
    Vores tæve er undersøgt for hofter knæer albuer , hun er øjenlyst og fået taget blodpøver for TLI og T4 værdi, hun er Dansk champion og årets vinder i spidshundeklubben....jeg tager samme pris for vores hvalpe, som dem der har en tæve med 1 stk anden præmier og HD fotografering som er det eneste krav for Eurasieren.....
    Jeg har aldrig regnet på hvad vi har brugt til udstillinger og sundheds tjek. Det er kun dejligt at få konstateret man har en sund og rask, race typisk hund inden hun bliver brugt i avl.....

• #16   23. jul 2008 Så har jeg et tillægs-spørgsmål omkring hvalpepriser.

Min race f.eks.
    Jeg ville kunne få en hvalp herhjemme for ca. 7.000 kr. Men vores hvalp som vi har fået hjem fra England ville have kostet 12.000-14.000 kr hvis vi ikke havde lavet et medejerskab med opdrætter.

Hvad skal man lægge prislejet efter ?

Hvis jeg opdrættede nu og med de kontakter jeg har ude omkring i verdenen, og derved med stor sandsynlighed ville kunne sælge mine hvalpe til udlandet, hvor skulle mit prisleje så evt. ligge ?
    Skulle der være forskel på danske købere og udenlandske købere ?

Mit eksempel er for nuværende ganske fiktivt !

• #17   23. jul 2008 OK, men hvor skulle jeg evt. lægge prislejet, nå nu der tilsyneladende er så rimelig stor forskel på de danske priser og dem fra udlandet ?

• #18   23. jul 2008 Newferne er billigere i udlandet også parringerne i udlandet...... Når jeg sætter en pris på parringer med mine drenge, er der da også forskellige udgifter incl. og den ene han er dyre end den anden, men det er da ikke noget jeg bruger som argument til tæveejere

• #19   23. jul 2008 Som én skriver - avl er passion ikke spekulation. Selvom man har en race hvor hvalpene er relativt dyre, så er det jo ingen hemmelighed, at man sjældent har overskud på et kuld hvalpe.

Inden for min race koster det mellem 1-2 hvalpes pris, at have et kuld hvalpe, vel at mærke hvis alt går som det skal, og man bruger en dansk hanhund - rejser man til udlandet kan udgifterne meget nemt stige med 1-2 hvalpes pris mere.....

• #20   23. jul 2008 Madam blå på dåse
    Hvor meget tager du ekstra for en udstillings/avlshund? Bare nysgerrig.. smiley

• #21   23. jul 2008 OK - tak.

• #22   23. jul 2008 Prisen for en del racer hænger også sammen med population, udbud og efterspørgsel. Inden for min race er det faktisk sjældent man har brug for at annoncere hvalpene til salg, fordi der ikke laves så forfærdelig mange kuld om året. Plus det er min fornemmelse at opdrætterne er flinke til at henvise til hinanden....

• #23   23. jul 2008 Madam blå på dåse
    det kan jeg godt forstå ;-), det var også et frækt spørgsmål ;-). Men ved du om det er normalt at man gør det- med højere pris på avls/udstillingshunde? Spørger fordi jeg overvejer at få en præmiehund smiley

• #24   24. jul 2008 Der er extra omkostninger forbundet med at købe hvalp fra os hvis man bor meget langt væk, feks australien, usa eller japan feks, da vi ønsker at følge hvalpen hjem når det er så langt vælk og se den kommer til at bo et fornuftigt sted. Den rejse betaler køber. Jeg nægter at sende en hvalp med flyveren helt selv men ellers er selve prisen den samme.
    Bruger feks sæd fra usa til kommende kuld og det har samme pris som næste som er med en han fra europa.

• #25   24. jul 2008 Hvis hvalpekøber skal betale for alt, som man har ofret i tid og træning, for at uddanne en hund til et avlsdyr. så vil en hvalp komme op i en meget høj pris.

Uddanelsen af en hund, tager ca. 3 år, incl. træning og kåring, udstilling og fremvisning til avlskåring. HD foto og meget andet.. Alt dette er baseret på hobby..

Jeg forstår bare ikke, de folk, især køkkenopdræt, engangsopdræt at de skal sætte prisen så højt på deres afkom.

Man glemmer helt, at man anskaffedes sig en hund på hobbybasis, og så finder man ud af at nu skal der avles på hunden.

Jeg har måske en anden tankegang omkring avl, en så mange andre har,

Det første klud hvalpe blev solg for 1200 kr. det var i 1972 - her tænket jeg ikke på nogen fortjeneste, hvad jeg kunne tjene på en hvalp - og har aldrig haft den indstilling. I dag koster en schæferhund ca. 8-9000 kr. og det er med stamtavle.. og garanti på at hunden har sine drifter mv.

Jeg merer bare at man skruer prisen i vejeret på ting som ikke kommer hvalpen ved..

• #26   24. jul 2008 Jeg tager norm prisen for racen uanset hvilke udgifter, jeg har haft. Men når jeg udregner udgifter og indtægter på kuldet, medregner jeg alle de udgifter, jeg ikke ville have haft, hvis jeg ikke havde lavet kuldet. Og det er klart, har jeg været i udlandet at parre, er udgifterne større. Har jeg f.eks. været i udlandet at parre og der ikke blev hvalpe, ja, så ryger de udgifter med på næste kuld på samme tæve. Men hvalpekøberne mærker det ikke, det er stadig normal prisen, der bliver opkrævet, mit underskud bliver bare større.
    Hd, Ad fotografering m.m. går med som udgift på tævens første kuld. Anskaffelse af tæven har jeg dog aldrig talt med, heller ikke andre udgifter på at have hende: foder, dyrlæge, udstillng m.m. som ikke har direkte indflydelse på et kuld. Hvis man var virkelig hardcore burde det måske, fordi som opdrætter har man ofte flere hunde, end man ellers ville have. Men hvis det skulle med, var der jo ikke nogen som helst chance for at få overskud på et kuld. Det ville være for nedslående, det foretrækker jeg ikke at regne ud.
    Overordnet er det sådan hos mig, at mit opdræt/hundehold som helhed giver et kæmpe underskud, men enkelte kuld kan da godt give overskud, det forsvinder bare i helheden. Ud fra den måde at beregne på har jeg haft 4 kuld med underskud, 1 der balancerede og 5 med overskud - de 3 ca. en hvalp i overskud, de 2 sidste pænt overskud.

Kommentér på:
udgifter i.f.m. Avl/opdræt.

Annonce