udgifter i.f.m. Avl/opdræt. {{forumTopicSubject}}
Hvilke udgifter i forbindelse med avl/opdræt synes i opdrætteren kan/bør vurderer sin hvalpepris ud fra?
Kan man tage penge for at forældre hundene har været sundhedstjekkede? Har gennemført brugsprøver. Er præmieret på udstilling, evt. også i udlandet. Og bør man så lade hvalpekøberene betale for mere end avlsgodkendelsen? Hvad vis man som opdrætter udstiller/dyrker hundesport hver anden weekend? Kan man forvente at få disse udgifter ind igen?
Hvad med klipning/trimning før evt. udstilling, ringtræning?
Hvad med udgiften til hannen? Hvad hvis denne er fra udlandet - kan man så forvente som opdrætter at få dækket sine rejseomkostninger, indlogering m.m. gennem salget af hvalpene?
Hvad med evt. pasning af egen hanhund der har måtte være væk hjemmefra, de første uger efter fødslen for at give ro til hvalpene og moren?
Kennelmærke? Opdrætteruddannelse? Andre hunde-kurser?
Hvad med udgifter til hvalpekasse? Vetbets, hvalpefoderskåle, hvalpetest m.m.?
Ferie fra jobbet, tiden brug omkring hvalpene, tiden brug på at finde den bedste hanosv?
Bør hvalpene være dyrer jo mere kompliceret det har været for opdrætter at få dem klar til at komme ud i verdnen?
Med andre ord, hvad synes i er fair at medtage som udgifter i forbindelse med avl/opdræt?
Og bør disse udgifter i det hele taget afspejles i hvalpeprisen?
Og er der nogle udgifter som man som opdrætter (og ikke mindst hundeejer) må afregne for eget ønske og interesse?
Hvad siger i?
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.411
Bare kig på moderacerne, der rask væk sælges til 10-15.000 selvom forældrene ikke er sundhedschecket, og aldrig har sat deres ben på en udstilling....
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Ja, hvis alt det jeg har listet er udgifter, så tror jeg heller ikke der er en jordisk chance derfor!
Men spørgsmålet er netop, hvad folk synes er en udgift, i.f.m. hvalpene
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.411
Så for mig ville det kun være de direkte omkostninger, jeg ville tage med, når jeg skulle beregne, hvor meget jeg havde tabt af penge, på at lave et kuld
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.683
jan 2008
Følger: 49 Følgere: 44 Hunde: 1 Emner: 293 Svar: 3.478
okt 2006
(taget i betragtning der har været evt. ekstra rejseudgifter)...
aug 2006
Følger: 45 Følgere: 47 Hunde: 12 Emner: 194 Svar: 1.234
Men hvis folk tror at man bliver rig af seriøs hundeavl.......... for det gør man ikke.
Jeg håber at få dækket parringsgebyr, registrering til DKK, udgifter til dyrlæge og foder på hvalpene. Det er ikke noget jeg forventer.
mar 2007
feb 2006
Følger: 19 Følgere: 29 Emner: 123 Svar: 5.525
Ofte laves en given kombination som en del af et fremtidigt avlsarbejde for opdrætter og et visionært avlsarbejde kan ikke gøres op i penge..
mar 2007
okt 2006
Og jeg har set eksempler på folk der har medtaget de ting jeg har listet i første indlæg, som desideret udgifter til hvalpekuldet. Og netop på det grundlag sagt/skrevet at de aldrig får pengene ind igen.
Så er det jeg tænker - nej det tror da fanden, hvis du betragter udgifter til f.eks. klipning af din hund inden en alm. søndags udstilling som udgift til hvalpekuldet om 1½ år?
mar 2007
okt 2006
okt 2006
Og det var derfor jeg ville høre hvilke udgifter andre her inde synes var fair at sende videre til hvalpekøberen
feb 2006
Følger: 72 Følgere: 70 Hunde: 7 Emner: 59 Svar: 2.695
Vores tæve er undersøgt for hofter knæer albuer , hun er øjenlyst og fået taget blodpøver for TLI og T4 værdi, hun er Dansk champion og årets vinder i spidshundeklubben....jeg tager samme pris for vores hvalpe, som dem der har en tæve med 1 stk anden præmier og HD fotografering som er det eneste krav for Eurasieren.....
Jeg har aldrig regnet på hvad vi har brugt til udstillinger og sundheds tjek. Det er kun dejligt at få konstateret man har en sund og rask, race typisk hund inden hun bliver brugt i avl.....
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
Min race f.eks.
Jeg ville kunne få en hvalp herhjemme for ca. 7.000 kr. Men vores hvalp som vi har fået hjem fra England ville have kostet 12.000-14.000 kr hvis vi ikke havde lavet et medejerskab med opdrætter.
Hvad skal man lægge prislejet efter ?
Hvis jeg opdrættede nu og med de kontakter jeg har ude omkring i verdenen, og derved med stor sandsynlighed ville kunne sælge mine hvalpe til udlandet, hvor skulle mit prisleje så evt. ligge ?
Skulle der være forskel på danske købere og udenlandske købere ?
Mit eksempel er for nuværende ganske fiktivt !
feb 2007
mar 2007
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 94 Svar: 3.107
Inden for min race koster det mellem 1-2 hvalpes pris, at have et kuld hvalpe, vel at mærke hvis alt går som det skal, og man bruger en dansk hanhund - rejser man til udlandet kan udgifterne meget nemt stige med 1-2 hvalpes pris mere.....
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.377
Hvor meget tager du ekstra for en udstillings/avlshund? Bare nysgerrig..
feb 2007
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 94 Svar: 3.107
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.377
det kan jeg godt forstå ;-), det var også et frækt spørgsmål ;-). Men ved du om det er normalt at man gør det- med højere pris på avls/udstillingshunde? Spørger fordi jeg overvejer at få en præmiehund
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 433
Bruger feks sæd fra usa til kommende kuld og det har samme pris som næste som er med en han fra europa.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
Uddanelsen af en hund, tager ca. 3 år, incl. træning og kåring, udstilling og fremvisning til avlskåring. HD foto og meget andet.. Alt dette er baseret på hobby..
Jeg forstår bare ikke, de folk, især køkkenopdræt, engangsopdræt at de skal sætte prisen så højt på deres afkom.
Man glemmer helt, at man anskaffedes sig en hund på hobbybasis, og så finder man ud af at nu skal der avles på hunden.
Jeg har måske en anden tankegang omkring avl, en så mange andre har,
Det første klud hvalpe blev solg for 1200 kr. det var i 1972 - her tænket jeg ikke på nogen fortjeneste, hvad jeg kunne tjene på en hvalp - og har aldrig haft den indstilling. I dag koster en schæferhund ca. 8-9000 kr. og det er med stamtavle.. og garanti på at hunden har sine drifter mv.
Jeg merer bare at man skruer prisen i vejeret på ting som ikke kommer hvalpen ved..
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Hd, Ad fotografering m.m. går med som udgift på tævens første kuld. Anskaffelse af tæven har jeg dog aldrig talt med, heller ikke andre udgifter på at have hende: foder, dyrlæge, udstillng m.m. som ikke har direkte indflydelse på et kuld. Hvis man var virkelig hardcore burde det måske, fordi som opdrætter har man ofte flere hunde, end man ellers ville have. Men hvis det skulle med, var der jo ikke nogen som helst chance for at få overskud på et kuld. Det ville være for nedslående, det foretrækker jeg ikke at regne ud.
Overordnet er det sådan hos mig, at mit opdræt/hundehold som helhed giver et kæmpe underskud, men enkelte kuld kan da godt give overskud, det forsvinder bare i helheden. Ud fra den måde at beregne på har jeg haft 4 kuld med underskud, 1 der balancerede og 5 med overskud - de 3 ca. en hvalp i overskud, de 2 sidste pænt overskud.
udgifter i.f.m. Avl/opdræt.