540 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Hvor tidligt? Hvor tidligt?

Munthe er næsten færdig med sin første løbetid.

Jeg var til dyrlæge med hende af andre grunde men tænkte at når jeg var deroppe ville jeg lige høre hvornår han synes at hun er klar til at få sit første kuld..

Han sagde at hun virkede ret moden og for ham at se kunne hun godt få sit første kuld til januar.. altså i hendes 2. løbetid.

Jeg vil rigtig gerne have hvalpe og det er ingen hemmelighed at det absolut ville passe bedst til januar og i år, men ikke på bekostning af hende.. slet ikke..

Så.. Hvad syns i?

Hvor gammel var jeres hund og hvordan håndterede hun det.???

Søger måske helst fra folk men små hunde da jeg har hørt at der er ret stor forskel på små og store hunde...

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af spisebordslampe i betonloft i 800 kr.
  • Installation af lamper 1.000 kr.
  • Setter op 4 loft lamper 650 kr.
  • Samling af havestol 300 kr.
  • Fjernelse af ukrudt og oprydning af blade 500 kr.
  • Skærer bar stole Ben i sort metal 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor tidligt?
  • #1   21. jul 2008 jeg synes du skal vente til hun er 2 år, for så er du sikker på at hun er færdig udviklet både fysisk og psykisk

• #2   21. jul 2008 Hvor gammel er hun til Januar?
    Synes at hunden skal være MIN. 2 år inden den skal ha hvalpe..
    Hvis min dyrlæge sagde at Mischa var klar nu, ville jeg stadig vente..

• #3   21. jul 2008 jeg vil kraftig råde dig fra at få hvalpe på hende så tidligt.
    aller aller tidligst i hendes 3. løbetid og jeg ville vente med at få hende parret til hun var over 2 år.

hun skal være moden både psykisk og fysisk og hvis din dyrlæge har sagt det, vil jeg råde dig til at skifte dyrlæge, for det er groft uansvarligt.

• #4   21. jul 2008 Hunden er dårlig nok udvokset - så vent et par år endnu - ellers er det det jeg vil kalde rovdrift... så tænker man ikke på hundens ve og vel.

• #5   21. jul 2008 Mette R. Til Januar vil hun være 15 måneder ca.. ved jo ikke helt præcis hvornår hendes løbetid, men hvis jeg regner med hvert halve år så er hun 15 måneder..

• #6   21. jul 2008 Min dyrlæge sagde at fysisk er hun stort set udvokset.. husk på det er en lille dværg gravhund..

• #7   21. jul 2008 Hvad med psykisk klar? Det er hun altså IKKE i en alder af 15mdr - får du hvalpe på hende i hendes 2. løb med fuld overlæg, ja så vil jeg kalde dig dyreplager... For det er simpelthen for tidligt!

• #8   21. jul 2008 indenfor de små racer er der nogen der parre deres hunde ved 3. løbetid, men absolut ikke før.

og jeg syntes, hunden skal være over 2 år inden man parre. også selv om det er en lillle race.

• #9   21. jul 2008 Majken.. Nu har jeg jo ikke sagt at hun ikke var det.. her netop spurgt min dyrlæge OG jer og har absolut ikke taget nogen beslutning..

Det er sjovt som nogen er så frygtelig nærtagende at man ikke kan spørge pænt før man er dyrplager..

Men så vil jeg gerne høre hvilken lille hund du har haft på 15 måneder??

• #10   21. jul 2008 Nu har du kun oplevet en løbetid, så du ved reelt ikke om hun er reglmæssig i hvornår hun kommer i næste løb. Du kan ikke regne med den næste lige rammer 6 måneder senere. Der kan både gå længere og kortere tid især her i hendes første løbetider.
    Din hund er måske moden af sin alder, men hun er ikke psysisk færdig endnu. Og inden hun er det, aner du ikke hvad du avler på!

Så vent hellere til hun er min. i 3 løbetid, og/eller til efter de 22-24 måneder.
    Og så ville jeg da også overveje hvordan dyrlægen kan sige den slags om en unghund i sin førsteløbetid... Hundens psysiske kønsmodningsfase ligger først omkring 17-22 måneder!

• #11   21. jul 2008 Camilla: Jeg skriver at hvis du får hende parret med fuld overlæg som 15mdr gammel, ja så vil jeg kalde dig dyreplager... Det er da ikke at være nærtagende, er det? Jeg har ikke selv haft en hunhund på 15mdr. For det første fordi jeg kun vil have hanner, for det andet fordi jeg ikke har haft en hund så længe (da min første hund Basse desværre måtte aflives!) Men ALLE hunde jeg har mødt på 15mdr. har stadig været hvalpe/ungehunde i sindet... Så tvivler på din skulle være anderledes i sind?

• #12   21. jul 2008 Camilla> husk dyrlægen kigger kun på om hunden muligvis vil tage fysisk skade af en drægtighed. De kan jo af gode grunde ikke vurderer om hunden er egnet til avl - de kender ikke hunden smiley
    Så når han/hun har sagt at næste løbetid er ok, så betyder det uden tvivl at hun kan gå gennem en drægtighed uden de store komplikationer. Der med ikke sagt det ikke ville være både bedre for tæven og hvalpene at vente til tæven er psysisk moden og klar til sådan en opgave smiley

• #13   21. jul 2008 jeg har en race der er mindre og mine tæver er ikke voksne som 1½ årig. det er på det tidspunkt de kommer i deres psykiske kønsmodning.
    da Bianca som 2 årige kom i hendes 4 løbetid, sprang vi parringen over fordi vi endnu ikke synes hun var moden nok til det.
    det her sidste ½ år har være fantastisk, hvor hun er gået fra at være en lille pjanket hund til at være en voksen tæve.

• #14   21. jul 2008 Kan nu godt tåle svar, ellers ville jeg nok ikke spørge! men forventede måske bare ikke lige at blive kaldt dyreplager..

Jeg hoppede ikke ud fordi jeg ikke kunne klare svaret, men fordi jeg også laver andre ting end HG.

Tak for det pæne svar Ginne og Connie J..
    Og ginne.. du har sikkert ret ang. dyrlægen.. smiler..

• #15   21. jul 2008 Du skal vel også kunne nå at udstille hende og få avlsgodkeldelse på hende, og det kan da godt være lidt snært med et halvt år, hvis man ikke har udstillet før og skal til at fræne sin hund op...
    For jeg tvivler da på at nogle med gode hanner ville sige ja til en parring uden at ha set udstillingsresultater...

• #16   21. jul 2008 desværre behøver gravhundene ikke præmiering på en udstilling for at avlsgodkendes .. og jeg mener desværre. Men nogen super han blir det nok ikke nej. - hvis det blir med stambog vel og mærke.

Jeg vil absolut også fraråde hvalpe på en 15 mdrs tæve. måske er hun fysisk næsten færdig men mentalt er der noget noget tilbage at ønske - reelt er hun teenager og måske ikke i stand til at tage vare på sine hvalpe på en hensigtsmæssig måde.
    Lad være. Vent til min. to år gerne lidt længere..

• #17   21. jul 2008 Camilla> Det er heller ikke let når man får den slags informationer fra en pålidelig kilde som dyrlægen smiley
    Men tag f.eks. min race som endda er lidt mindre end din, det er ikke for sjov alle opdrættere har en klausul i deres kontrakter der siger hunden skal være min. 22 måneder før avl smiley De ved hundene ikke er klar før!
    Nej, se hellere tiden som din force. Du har god tid til at få tjekket din tæve igennem sundhedsmæssigt, og generelt finde hendes forcer og knap så flaterende sider smiley Og har derfor også mulighed for at bruge god tid på at finde en han der komplimenterer hende super godt!
    Tiden er klart til din fordel, nyd den, brug den og glæd dig smiley

• #18   21. jul 2008 jeg mener så ikke man kan få lavet en tavle på en hund, der ikke har tavle i forvejen på når nogle meget få racer.

nu hopper jeg af tråden skal til træf

• #19   21. jul 2008 grunden til at hun ikke har samtavle endnu er at de ikke fik lavet på hende da deres tæve fik hvalpe.. Jeg har kontaktet DRU og har fået dispensation.. Der er nogle ekstra krav ang. hendes far som skal godkendes og det er vi i gang med, men hvis alt går glat burde hun få tavlen i løbet af de næste par måneder..

• #20   21. jul 2008 Jeg har selv chihuahua, og kunne ikke drømme om at avle på mine tæver før de er fyldt 2 år, da jeg mener de ikke er psykisk klar før, de skal jo også ha' lov at være hvalpe/unghunde inden de skal ha' hvalpe selv, bare min mening..

• #21   21. jul 2008 Alderen for tæver inden parring er.

For tæver under 45 cm. tidligst ved 15 måneders alderen (herunder hører Munthe)

For tæver over 45 cm. tidligst ved 18 måneders alderen.

Som medlem af DRU er du forpligtiget, iflg. vores vedtægter, til at stambogføre alle hvalpe.

Indavl er ikke tilladt i DRU.

Vedr. bestemmelser om HD og AA henvises til vores bestemmelser som findes under Regler HD.

(DRU har følgende bestemmelser vedr. HD inden en hund må bruges i avl.
    Alle hunde over 45 cm født efter den 1-1-1998, skal inden de må bruges i avl være HD fotograferet.
    Der tillades kun avl på hunde med max B i bedømmelse, alle øvrige vil få avlsforbud.
    For alle hunde over 45 cm, født efter den 1-6-05 gælder tillige at de skal være AA fotograferet)

1 Tævens originale stambog

2 Hanhundens originale stambog ( har hanhunden været brugt i avl hos DRU, er kopi nok)

3 Korrekt udfyldt og underskrevet parring / fødselsattest

4 Ejerforholdet skal fremgå af stambogen hvis det er en DRU bog, ellers løs ejerattest.

5 Dokumentation for HD og AA

6 Kryptorchidattest på hanhunden ( kun hvis hanhunden ikke har været udstillet)

7 Forudbetaling, ved bestillingen, vedr. priser og kontonr. henvises til gebyr på vores hjemmeside.

• #22   21. jul 2008 Hvor gammel skal en gravhund være for at blive rygundersøgt?

• #23   21. jul 2008 hvis hendes løb er reglmæssig er hun faktisk præcis 15 måneder.. altså plus minus dage og sådan..

Kennel Landseergården - Det kan de hele tiden.. man siger at det er mest optimalt ved 2-3 år..

• #24   21. jul 2008 Camilla: Jamen så har du jo svaret der: Mellem 2 og 3 år så

Kommentér på:
Hvor tidligt?

Annonce