{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
745 visninger | Oprettet:

hvalpe {{forumTopicSubject}}

hej. jeg kunne smadder godt tænke mig at få hvalpe på min ene tæve til næste år.

men der er ilge nogle ting jeg skal vide inden jeg hopper ud i det, har læst en del og spurgt folk som jeg kender.

1, skal man have en fødekasse
2, hvor gammel skal hvalpende være før de begynder at spise rigtigt mad...?
3, skal jeg have dem i et andet rum hvor der ikke er andre hunde...?
4, hvor meget skal jeg blande mig under fødslen...?

jeg ser gerne at folk som for ondt bag i ikke skriver, for der er en grund til at jeg spøger. så jeg ikke roder mig ud i noget som jeg intet ved om, det er der for jeg spøger.
så hvsi din kommentar er ond så lad hver at svare.
tak

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvalpe
  • #1   22. jun 2008 For det første skal din tæve være mindst 2 år før den bliver med hvalpe første gang.

Fødekasse - ja, den skal have en fødekasse. Det opholder hvalpene sig mest i den første tid - trygt og godt.

Hvis du har flere hunde, er det måske en god idé at fødekassen står i et seperat rum når hun skal føde.

Sidste spørgsmål, må andre svare på. Men tror ikke man skal blande sig for meget, men være klar hvis der er brug for hjælp. Du skal i hvert fald være i nærheden under hele fødslen - min mening.

• #2   22. jun 2008 Jeg blandede mig ikke, da min tæve fødte. Men jeg var der hele tiden. Og hun ville rigtig gerne have at jeg var der, tror det gjorde hende tryg.
    Men hun klarede fødslen selv, uden min hjælp

• #3   22. jun 2008 okay min hund er nemligto til næste år, der for jeg venter

• #4   22. jun 2008 Dorte _

det er vis jeg skal have afvide at jeg er uansvren eller ikke brude have hunde, har spurgt om noget her inde før, det fik jeg nermest at vide at jeg bare skulle sælge mine hunde. nogle er lidt onde her inde efter min menning

• #6   22. jun 2008 Hvis jeg var dig, så ville jeg tage et smut forbi dyrlægen og stille de samme spørgsmål, så får man jo også en masse ekstra at vide; Hvornår hvalpene skal have ormekure, hvor store udgifterne kan blive, og om der er andet der skal undersøges før hun bliver parret - som eks patella osv....

-Min egen dyrlæge er altid hjælpsom, hvis jeg bare kommer derop og spørger om et eller andet - også selvom jeg ikke har en tid, og bare kommer for at købe et tyggeben og få hunden vejet eller lign... smiley

• #7   22. jun 2008 Mig og Louie ;O) K

var på noget udstilling en gnag og der var en som sagde at hun ville være den perfekste hund at få hvalpe på. hun tegnede og forklarede og ville meget gerne ligge han på hende,

og nu da jeg har tænkt over den i nogle måneder syntes jeg det kunne være hyggeligt at prøve bare en enkelt gang.
    ved godt at det er et dyr vi har med at gøre, og nogle bliver sure over at man bruger ordet " hyggeligt"
    så nu vil jeg bare undersøde muligheden og vide meget om det inden jeg gjorde noegt ud af det.

• #8   22. jun 2008 Og jeg bakker sammen med Dorte:-))

• #9   22. jun 2008 Steen A. J

okay jeg har læst at, man skal tage deres tempretur og når den falder til under 37 lang under 37 er den 24 pluds minuds til hun skal føde.
    og at der skal være gået hul på den pose de kommer ud i inden 1 min. ellers skal man hjælpe.

• #10   22. jun 2008 dorte, er det ikke det hun er ved at søge.. forstår ikke din kommentar. der er jo for dælen ingen der ved alt før de har fået info. alle opdrættere har jo haft deres første gang med hvalpe smiley

• #11   22. jun 2008 Dorte _
    Mette H

jha det er også viden jeg søger inden jeg går i gang med noget som jeg ikke har forstand på.

og det er ikke sikkert nu vil jeg høre og vil det er noget som jeg slet ikke magter jha så bliver det ikke til noget,
    og som sagt det er ført til næste sommer så syntes at jeg er startet i god til til at lære en masse.
    vil jo gerne have erfaring og vide alt iden jeg begynder.

hvorofr tror du lige at jeg spøger til at det her....?

• #12   22. jun 2008 (¨˜”°º•Vang•º°”˜¨) .

tak en der ved hvro jeg vil hen.. det altid dejligt

• #13   22. jun 2008 Dorte
    Man er jo nød til at staret et sted. Man er jo ikke født med erfaring, den kan man jo først få ved at undersøge hvordan og hvorledes og så udfra den viden man får samlet sammen, forsøge sig frem med et kuld hvalpe.

Opdrætteren som har opdrættet i f.eks. 25 år, har jo også været begynder engang og started fra scratch.

Så ville det jo være rart om man f.eks. via et forum som dette, kunne indhente viden omkring det, inden man kaster sig ud i det.
    Nogle af de erfarne opdrætter kunne måske henvise til gode link eller bøger man kan læse, kurser etc.

• #15   22. jun 2008 Mig og Louie ;O) K

man kan godt få sune og raske hvalp uden tavle. o´g syntes da de skal tjekkes hos en dyrlæge og have et go der fra iden det bliver til mere.

og hvis du ville have hvalpe kan du jo bare undersøge og blive det kloger

• #17   22. jun 2008 Inden jeg bakker sammen med de andre tøser - så vil jeg sige til dig, at jeg synes det er dejligt, du har et år til at overveje, til at få undersøgt din hund for alskens arvelige sygdomme, til at få vurderet, om hun mentalt er noget, der er værd at avle på, på at få tilegnet dig viden om avl og på at overveje igen og overveje igen...

Jeg vil anbefale dig at finde en opdrætter og spørge, om du eventuelt må lære lidt ... Måske du kan være heldig at lære en så godt at kende, at du kan se en fødslen i praksis inden du beslutter dig for noget.

• #18   22. jun 2008 jo det er jeg. jeg ved hvor min hund er fra og hvis den som ejer handen ikke kan huske det eller ikke ved det fordi de har købr den af en som ikke kunne have den mere. så bliver det slet ikke til noget.

jeg skal være sikker på alt inden jeg sætter noget igang.

• #19   22. jun 2008 Du skal prøve at få fat i bogen der hedder "Hvalpe på vej" skrevet af Birgitte Schjøth. Deri står alt du behøver at vide ang parring, fødsel osv.
    Du skal være der under fødslen så du kan hjælpe din hund, hvis der bliver brug for det. En af hvalpene har måske svært ved at komme igang med at trække vejret og så skal du massere den. Man kan også hjælpe hunden på andre måder. Den kan have brug for energi drik under fødslen, kort luftetur tørre blod op osv.
    Prøv om der er nogle der har været med til en hundefødsel kan komme og hjælpe dig, det er meget trygt.
    Har selv lige været det igennem. Stor dejlig oplevelse.
    Se evt min hjemmeside.
    Mange hilsner Hanne og Samba.

• #20   22. jun 2008 CH, kvinde, 33 år .

jeg har snakket meget med en der avler selv. min lære hun er også medlem af dkk. og har spurgt hende om en masse og ved en del efter håden.
    en syntes bare det er rart også at høre fra andre hvad de syntes.
    og hun har faktisk lovet at næste gang hun skal have et kuld på jeg komme med. så vidt det kan lade sig gøre.

• #21   22. jun 2008 BAK Dorte - BAK smiley

• #22   22. jun 2008 CH, kvinde, 33 år .

det var så ikke for at tale ned til nogle. men godnat

• #23   22. jun 2008 Det lyder godt Nadia - jo mere, du ser, jo bedre.

• #24   22. jun 2008 Hanne G

det vil jeg prøve at få fat i...
    takker har du et link til din hjemme side,,,.-?

• #25   22. jun 2008 CH, kvinde, 33 år .

hehe jha det håber jeg da hehe.

• #26   23. jun 2008 Min hjemmeside er www.123hjemmeside.dk/akaciasbaily

• #27   23. jun 2008 Hanne. En dejlig og oplysende hjemmeside du der har. Jeg mangler kun at finde ud af hvordan man skal kontakte jer hvis man vil skrives op eller købe en hvalp hos jer.

Kommentér på:
hvalpe

Annonce