1.795 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Update - www.hundeweb.dk Update - www.hundeweb.dk

Hej
Jeg har ikke set at det findes en menu som hedder "Update" ind på www.hundeweb.dk hvor man kan gå ind og søge på racer om indkomne resultater på feks HF og AD.
Jeg søgte så på bla Tervueren og søgte på 01.01.07 - 31.12.07 og blev helt underlig til mods.
Søgte så videre på andre racer, og fandt detsamme...en masse hunde som har 1 tal i status i Albuesdysplasi som så alligevel blevet brugt i avl ....med resultat at de givet hunde som nu også har albuesdysplasi.
Hvorfor?
Tager man ikke albuesdysplasi lige så alvorlig som hoftledsdysplasi eller hvad?
Jeg forstår det simplethen ikke, og særlig ikke når det er mange af de hunderacer som bliver brugt til agility

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Toilet løber 1.000 kr.
  • Montering af emhætte 1.000 kr.
  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Jeg har brug for at få opsat 2 Ikea gardin stænger i samme rum 499 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Update - www.hundeweb.dk
  • #1   18. jun 2008 Sådan vil det jo nok være så længe racerne ikke har et krav om AA-status.

Så ja -man skal se sig godt for som hvalpekøber...

• #2   18. jun 2008 At have A1 er kan sidestilles med at have B-hofter...

Skal jeg være ærlig, synes jeg det er ok at avle på - men ikke A2..

Jeg ved, at min specialklub faktisk arbejder på at lave avlsrestriktioner i forhold til AA...
    Til at begynde med bliver det lovligt at avle på max A2, siden på A1. Begrundelsen for ikke at sætte den direkte på A1 skulle være, at der i så fald ville være for mange tæver, der røg ud af avlen, der allerede ER kåret.. Men for mig at se vil det være det samme når den næste tand kommer på..

Måske det mere handler om at beskytte nogle opdrættere, som ikke er så strikse med den slags, indtil de har fået "korrigeret" lidt på deres materiale.

Hvorom alting er - jeg hilser restriktionerne velkomne..

• #3   18. jun 2008 Gik lige ind og kiggede under avlsrestriktioner på labradoren og der står intet nævnt om en max status på Albuedysplasi.. hoftedysplasi.. Hmmm

• #4   18. jun 2008 Jeanette er der ikke noget med at lige på labben er der kun restriktioner ang. eksteriør?

• #5   18. jun 2008 På labben er de vidst så godt som ingen restriktioner... desværre

• #6   18. jun 2008 Jo HD og øjenlysning er der da på...

• #7   18. jun 2008 Dette er hvad der står:

Racen har følgende avlsrestriktioner:
    HD-krav: Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel HD-status registreret i DKK.
    Hunde med status D eller E må ikke anvendes i avl.
    BEMÆRK, denne restriktion omfatter hele racen.

Øjen-krav: Hvalpe kan ikke registreres i DKK, medmindre begge forældre er undersøgt af et medlem af Den Danske Dyrlægeforenings øjenpanel eller anden af DKK godkendt øjendyrlæge - og fundet fri for tegn på PRA., dog tidligst når hunden er 12 måneder gammel. En øjenattest må ikke være mere end 12 måneder gammel på parringstidspunktet. Påvises PRA hos en Labrador Retriever, udelukkes denne fra videre avl.
    Forældre til og afkom efter en PRA-påvist hund registreres automatisk som bærere af PRA.
    Alternativt kan en fri/bærer-attest på PRA foretaget ved en DNA-test erstatte den ovennævnte øjenundersøgelse. En DNA-test gælder for livstid.
    Hvis begge forældredyr er kendt PRA-fri ved en DNA-test, bortfalder testkravet for PRA på afkommet.
    En anlægsbærer (forældre til eller afkom efter en PRA-påvist hund, eller bærere påvist ved DNA-test) må kun parres med en PRA-fri (ved DNA-test) avlspartner.

• #8   18. jun 2008 Det var da altid noget ;o)

Hvad med specialklubben - har I nogen kåringsregler der, mon?

• #9   18. jun 2008 Nøøh ikke sårn.. der er denne smøre her:

Kvalifikationsprøve og frivillig avlsgodkendelse

Hunden kan avlsgodkendes dels ved at deltage og præmieres på DRK’s markprøver og DKK anerkendte udstillinger (i den sammenhæng er 0 som præmiering ikke tællende) og dels ved at deltage og bestå en af raceledelsen afholdt kvalifikationsprøve.
    Samme prøve kan danne grundlag for labradors kvalificering til markprøvesystem og brugshundeklasse på udstilling og sidestilles med brugsprøve. Indtil 1. juli 2007 kan labrador stilles i Brugshundeklasse på udstilling med en bestået brugsprøve eller kvalifikationsprøve - efter 1.juli 2007 er det KUN kvalifikationsprøven der er adgangsgivende til Brugshundeklassen.

Labrador Retriever’s kvalifikationsprøve
    Labrador Retrieveren skal være stambogsført i Dansk Hundestambog (Dansk Kennel Klub) eller hos en af F.C.I. godkendt stambogsførende organisation.
    Labrador Retrieveren kan fremstilles til kvalifikationsprøven, når den er over 9 måneder gammel.
    Kvalifikationsprøvens dele skal bestås/godkendes som et samlet hele.

Eksteriør:
    Labrador Retrieveren fremstilles for en DKK autoriseret eksteriørdommer, som detaljeret beskriver hunden, og vurderer om hunden er racetypisk, herunder temperamentet.
    Typebetegnelserne: fortrinlig, meget god eller god anvendes.
    Dommerinstruksens terminologi er grundlaget for beskrivelsen af hunden.
    Der udarbejdes en skriftlig kritik, der udleveres en kopi af denne til hundens ejer.

Praktisk prøve
    Prøven dømmes af en DKK autoriseret markprøvedommer for retrieverracerne, eller en specielt uddannet dommer.
    DRK's markprøvereglements terminologi anvendes ved beskrivelsen af prøvens forløb.
    Der udarbejdes en skriftlig kritik, der udleveres en kopi af denne til hundens ejer.

Labrador Retrieveren prøves som følger:
    1. Lineføring ca. 50 m med et knæk til venstre og et knæk til højre.
    2. Fri ved fod ca.50 m med et knæk til venstre og et knæk til højre.
    3. Apportering af fuglevildt,
    a. - på land: En enkeltmarkering med afgivelse af skud, samt et søg med tre fugle.
    b. - fra vand: En enkeltmarkering med afgivelse af skud, på svømme dybt vand.

Følgende er umiddelbart diskvalificerende:
    Raceutypiskhed (eksteriør).
    Raceutypiskhed (mentalitet).
    Kryptorchidisme .
    Skudrædhed.
    Hårdmundethed.
    Knaldapportering.
    Nægter at apportere.
    Nægter at gå i vand.
    Generende piben og gøen.

Prøven er officiel og stambogsføres.

Frivillig avlsgodkendelse
    Ved beståelse af kvalifikationsprøven og opfyldelse af racens til enhver tid gældende sundhedskrav ifb. med stambogsføring vil hunden kunne avlsgodkendes og modtage et diplom herpå.
    Ved præmiering på officiel udstilling og markprøve og opfyldelse af racens sundhedskrav vil hunden ligeledes kunne omfattes af den frivilige avlsgodkendelse. Mod et gebyr på kr. 100,- vil raceledelsen kunne udstede et diplom.

Raceledelsen for Labrador Retriever.
    februar 2005
    - godkendt i DKK - juli 2005

• #10   18. jun 2008 Ok så er et 1-tal måske ikke så dramatisk, hvis det nu sammenlignes med B.... men hvor finder man at læse om hvad 1 betyder. Du kan læse om HD status, at C er let HD osv....men jeg kan ikke finde det noget sted om albuerne...jo denne tekst (saxet fra DKK's hundeweb)
    "AD
    AD-billederne bedømmes efter en "4 trins skala" med betegnelserne 0, 1, 2 og 3, med 0 som det bedste, hvor albueleddet er fri for knoglenydannelser, og 3 er det dårligste. Her er nydannelserne i leddet mere end 5 mm høje"
    I HD så har du en 5 trins skale fra A-E, men i albuerne en 4 trin skale fra 0-3 ...så i mit hoved blev 1 talet til en let albuesdysplasi modsvarende et C.....mere end et B

Det havde været lettere om de havde samme trinskale for albuerne

• #11   18. jun 2008 Helt enig Åsa.. det kan være forvirrende.. Men 0 er at sammenligne med A, 1 med B, 2 med C og 3 med D

• #12   18. jun 2008 Anne-Lotte, hvor har du definitionerne fra?

• #13   18. jun 2008 Ok, tak for det :o)

• #14   18. jun 2008 Hej Anne-Lotte
    1000 tak for det...jeg har prøvet at finde uden at lykkes med det.

Hilsen fra Åsa som nu er begyndt med fradrivning på Theo, og har nu sidekommandos som virker ok smiley

• #15   18. jun 2008 Hihi jeg er bare lykkelig som er kommet med på det fårelaug, og jeg kør gladelig der og træner flere gange om ugen, så det er da klart det går fremad.

Ja py ha Ølstykke...jeg er meldt til både lørdag og søndag, og ligger på 3.bedste på listen til Årets lydighedhund. Miriam kan jeg sgu ingen banke, men jeg skal gøre mit bedste for at komme forbi Mads smiley
    Sidst blev Jamie trukket fordi han lyfted en pote lige når apporten blev lagt ud ...så det er lidt dræbende eliteklassen, når man bliver trukket i points for alt og ingenting ...næsten så man bliver trukket i poitns hvis hunden blinker med øjet en ekstra gang ...smiler

Kommentér på:
Update - www.hundeweb.dk

Annonce