{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.153 visninger | Oprettet:

hjælp til avls hund {{forumTopicSubject}}

jeg har lige fået en dobermann på 5 måneder med en rigtig fin stamtavle, jeg kunne godt tænke mig at lade ham indgå i avlen når han bliver aldræ. men da jeg aldrig har haft en avls hund før er jeg helt på bar bund for hvad der kræves af en han hund før den kan bruges til avl, ved han skal avlsgodkendes, men hvordan bliver han det?? hvor gammel skal han være for han kan bedække? vil gerne vide alt hvad der er at vide om dette emne he he

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp til avls hund
  • #1   11. maj 2008 Du kan hente hjælp i specialklubben for Dobermann...
    Og læse her:
    http://dansk-kennel-klub.dk/0/458

• #2   11. maj 2008 Glemte lige dette link...*SS*
    http://www.dansk-kennel-klub.dk/0/778

• #3   11. maj 2008 tak det var en go side.. har også brug for hjælp sådan mere så gør du sådan og så gør du sådan he he "hunde avl for dummies"

• #4   11. maj 2008 Altså, om han skal bruges i avl afhænger jo ikke udelukkende af om han har en fin stamtavle. Han skal også være værd at bruge, dvs. have de kvalifikationer som gør ham eftertragtet som avlshan. Og det er alt alt for tidligt at sige noget om når han kun er 5 mdr.

Når det er sagt, så er der en række krav der skal være opfyldt for at han kan indgå i avl. Eksteriørmæssigt skal han have fået en præmiering på en udstilling, samt han skal HD og AA-testes. Jeg er ikke sikker på om der også kræves mentaltest af doberen, men det er ihvertfald ikke en dårlig idé at gennemføre den, om den er obligatorisk eller ej.

Derudover så er doberen jo en brugshund, og selvom det ikke ingår i avlskravene, så ville din hanhund være langt mere attraktiv at bruge i avl, hvis han har nogle resultater/brugsegenskaber at kunne fremvise, idet det jo er hvad racen er skabt til.

Al den ønskede information kan du desuden finde både på DKs hjemmeside samt doberklubbens hjemmeside.

Så det handler ikke særligt meget om hvor gammel (eller ung) han måttte være, men hvad han kan tilbyde af egenskaber, som vil sige noget om hvor egnet han vil være til avl.

• #5   11. maj 2008 Start udstilling med ham så snart det er muligt....Gå til ringtræning, alm. træning....
    Så får du hurtigt nogen gode dober-venner der kan svare på alle dine spørgsmål....*SS*

• #6   11. maj 2008 Hov, jeg glemte at sige, at jeg synes at det er et skråplan, når man allerede når hunden er hvalp har en ambition om at den skal indgå i avl, for så handler det jo ikke det mindste om hvad hunden har at tilbyde, men mere ud i at kunne reproducere hunden så hurtigt som muligt.

Lev livet med din hund. Træn ham op og se hvad han udvikler sig til. Når han så er minimum to år og du måske synes at han er blevet en fremragende hanhund, der har noget at tilbyde sin race, så kan du begynde at overveje om han skal bruges til avl.

Det andet er useriøst, efter min mening..

• #7   11. maj 2008 Jeg synes da godt, man kan anskaffe sig en hund med det mål, at den skal avle.
    Det gør jo bare træningen målrettet - viser det sig, at hunden ikke har det, der skal til, jamen så tager man den jo derfra.

Så det handler om, nu at gå i gang med både ringtræning og andet træning, der kvalificerer den i fremtiden.
    Doberen er en brugshund, og jeg ville helt klart vælge at lave brugshundetræning med den for dermed at gøre den attraktiv via gode resultater.

Find en kreds under dober-klubben og forhør dig... Eller find flere ;o)

• #8   11. maj 2008 Det skal lige siges at selvom du beslutter dig for at bruge ham som avlshund og får ham avlsgodkendt er der jo ingen garanti for at folk har lyst til at bruge ham til deres tæver:-)))

• #9   11. maj 2008 som ch, kvinde,33 år skriver så er det ikke fordi je allerede nu ved at han skal avle men bare et ønske i fremtiden.. og så er det jpo godt at gøre det der skal til nu sådan at hvis han viser sig at være egnet så har han det der skal til:) ( udstillinger mm.) så syntes altså ikke det er så useriøst mie

• #10   11. maj 2008 Sjovt, som du overså alt det andet jeg skrev om det at få en hund avlsgodkendt, Nynne...

• #11   11. maj 2008 Jeg synes det giver mest mening, at starte forberedelserne nu, hvis man ved, at man måske får lyst til at lave hvalpe.
    Vil man gøre det ordenligt, så er det jo ikke noget, der kan gøres over en nat.

Minimum avlsgodkendelse, og mon ikke specialklubben har nogle regler for avlskåring - hvis de har, så er det IMO dem, du skal gå efter.

• #12   11. maj 2008 mie så godt det du skrev og det var rigtig fint:) men er nok begyndt at reagere rimeligt kraftigt på at blive kritiseret lige meget hvad man skriver her inde. og syntes generelt at der var en nedladende tone i dit indlæg, men det kan jo være mig der misforstod det

• #13   11. maj 2008 Jeg kan nu ikke se at der er noget i vejen med at have en ambition om at få en brugbar avlshund ud af sin hund..... En ambition er jo et ønske, noget man arbejder hen i mod... Og det er vel allerede i hvalpetiden at forberedelserne gøres?
    Kan hunden så ikke bruges eller lever den ikke op til de forventninger, man stiller til sin avlshund.... Ja så har det store forarbejde forhåbentligt gjort hunden til en god træningspartne og familiehund....*SS*

• #14   11. maj 2008 Jeg har da bestemt heller ikke noget problem med at man i en tidlig alder har en ambition om at hunden skal indgå i avlen, hvis det bare er med øjnene vidt åbne, så man på et senere tidspunkt kigger seriøst på om det er en god ide.

Alle tæver der bliver købt ind her eller beholdt fra egen avl, kommer da ind i huset med henblik på senere avl. At alle så ikke kommer det, det er en helt anden sag

Så sug en masse informationer, og få din hund tjekket i hoved og r... numse for arvelige lidelser, så kan kun fremtiden vise om han egner sig som avlshund.

God fornøjelse ;o)

• #15   11. maj 2008 Mie: jeg køber eller beholder da også en hvalp, fordi at ejg vil bruge den i avl - men det er et udgangspunkt og skulle hunden ikke holde hlee vejen, ja så bliver den ikke brugt. Kan virkelig ikke se at det skulle være et skråplan.

• #16   11. maj 2008 jeg spørger da også mine hvalpekøber om de har planer i den retning og så prøver jeg at finde en hvalp der kan opfylde det - men jeg lover dem intet

• #17   12. maj 2008 Man kan jo altid anskaffe sin en hund med det formål at den skal indgå i avlen.

Men det kræver at man (brugshunderace) stiller til nogle udstillinger, og at man også uddanner hunden, så den får sine brugshundeprøver, f.eks. IPO-prøven. og at hunden bliver HD / AD fotograferet, og at man så stiller til en avlskåring, og får hunden avlskåret helst i klasse 1.

Når den har alle prøver og udstillineger i hus, kan man stille hunden på avlslisten til egnede tæver / hanner.

Og her vil jeg da råde at man tager kontakt til en avlsvejlder evt. i den kliub eller dkk, som kan være dig behkælplig med mange ting, også når det gælder med at finde egnet hunden til parring. på denne måde kan man ikke gå helt galt i byen, og man slipper for evt. indavl.

• #18   12. maj 2008 Var lige forbi og se din profil og hundens, du skriver- han er meget forsigtig og bliver hurtigt bange for ting!! Det er da bestemt også noget du lige skal tænke over, avle på en hund, hvor hovedet ikke er iorden.... dur bare IKKE.

Kan også se du har fået ham som 5 mdr. gammel fra kennel.... fik du en go´ grund til hans høje alder? Kunne han ikke sælges, eller kunne de ikke selv bruge han.

Jeg spøger ikke for at være efter dig... overhovedet ikke smiley Bare for at sætte dine tanker igang. Det var lige sådanne ting jeg selv ville bruge meget tid på at overveje, inden jeg tænker på at bruge en hund til avl. Håber du overvejer disse ting, inden dine håb vokser for meget.... Men ellers held og lykke smiley

• #19   14. maj 2008 Vores hund er udelukkende købt med udstillings og avl for øje. samt selvfølig ingå i vores famile. Det ser jeg ingen problemer i.

Kast dig ud i det og se hvordan det går hen af vejen. han er lige kommet fra kennelen 5 månder gammel, så skal han bruge længere tid end en hvalpe til at tilpasse sig. Med socialicering og give ham en masse positve oplevelser i bagagen kan han hurtig forandre væsen. bare ud og fat mod på det hele.

held og lykke håber vi høre meget mere til ham.
    kontakt evt Christine fra Porud Danish har set hun har skrevet til dig under hans billede profil. Hun ved en masse om Dobberman.

kram herfra Stina

Kommentér på:
hjælp til avls hund

Annonce