1.153 visninger
|
Oprettet:
hjælp til avls hund {{forumTopicSubject}}
jeg har lige fået en dobermann på 5 måneder med en rigtig fin stamtavle, jeg kunne godt tænke mig at lade ham indgå i avlen når han bliver aldræ. men da jeg aldrig har haft en avls hund før er jeg helt på bar bund for hvad der kræves af en han hund før den kan bruges til avl, ved han skal avlsgodkendes, men hvordan bliver han det?? hvor gammel skal han være for han kan bedække? vil gerne vide alt hvad der er at vide om dette emne he he
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.609
Og læse her:
http://dansk-kennel-klub.dk/0/458
nov 2006
http://www.dansk-kennel-klub.dk/0/778
apr 2008
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 126 Svar: 732
feb 2006
Følger: 19 Følgere: 29 Emner: 123 Svar: 5.525
Når det er sagt, så er der en række krav der skal være opfyldt for at han kan indgå i avl. Eksteriørmæssigt skal han have fået en præmiering på en udstilling, samt han skal HD og AA-testes. Jeg er ikke sikker på om der også kræves mentaltest af doberen, men det er ihvertfald ikke en dårlig idé at gennemføre den, om den er obligatorisk eller ej.
Derudover så er doberen jo en brugshund, og selvom det ikke ingår i avlskravene, så ville din hanhund være langt mere attraktiv at bruge i avl, hvis han har nogle resultater/brugsegenskaber at kunne fremvise, idet det jo er hvad racen er skabt til.
Al den ønskede information kan du desuden finde både på DKs hjemmeside samt doberklubbens hjemmeside.
Så det handler ikke særligt meget om hvor gammel (eller ung) han måttte være, men hvad han kan tilbyde af egenskaber, som vil sige noget om hvor egnet han vil være til avl.
nov 2006
Så får du hurtigt nogen gode dober-venner der kan svare på alle dine spørgsmål....*SS*
feb 2006
Lev livet med din hund. Træn ham op og se hvad han udvikler sig til. Når han så er minimum to år og du måske synes at han er blevet en fremragende hanhund, der har noget at tilbyde sin race, så kan du begynde at overveje om han skal bruges til avl.
Det andet er useriøst, efter min mening..
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det gør jo bare træningen målrettet - viser det sig, at hunden ikke har det, der skal til, jamen så tager man den jo derfra.
Så det handler om, nu at gå i gang med både ringtræning og andet træning, der kvalificerer den i fremtiden.
Doberen er en brugshund, og jeg ville helt klart vælge at lave brugshundetræning med den for dermed at gøre den attraktiv via gode resultater.
Find en kreds under dober-klubben og forhør dig... Eller find flere ;o)
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
apr 2008
feb 2006
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Vil man gøre det ordenligt, så er det jo ikke noget, der kan gøres over en nat.
Minimum avlsgodkendelse, og mon ikke specialklubben har nogle regler for avlskåring - hvis de har, så er det IMO dem, du skal gå efter.
apr 2008
nov 2006
Kan hunden så ikke bruges eller lever den ikke op til de forventninger, man stiller til sin avlshund.... Ja så har det store forarbejde forhåbentligt gjort hunden til en god træningspartne og familiehund....*SS*
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 168 Svar: 2.429
Alle tæver der bliver købt ind her eller beholdt fra egen avl, kommer da ind i huset med henblik på senere avl. At alle så ikke kommer det, det er en helt anden sag
Så sug en masse informationer, og få din hund tjekket i hoved og r... numse for arvelige lidelser, så kan kun fremtiden vise om han egner sig som avlshund.
God fornøjelse ;o)
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
Men det kræver at man (brugshunderace) stiller til nogle udstillinger, og at man også uddanner hunden, så den får sine brugshundeprøver, f.eks. IPO-prøven. og at hunden bliver HD / AD fotograferet, og at man så stiller til en avlskåring, og får hunden avlskåret helst i klasse 1.
Når den har alle prøver og udstillineger i hus, kan man stille hunden på avlslisten til egnede tæver / hanner.
Og her vil jeg da råde at man tager kontakt til en avlsvejlder evt. i den kliub eller dkk, som kan være dig behkælplig med mange ting, også når det gælder med at finde egnet hunden til parring. på denne måde kan man ikke gå helt galt i byen, og man slipper for evt. indavl.
apr 2007
Følger: 38 Følgere: 32 Hunde: 1 Svar: 120
Kan også se du har fået ham som 5 mdr. gammel fra kennel.... fik du en go´ grund til hans høje alder? Kunne han ikke sælges, eller kunne de ikke selv bruge han.
Jeg spøger ikke for at være efter dig... overhovedet ikke Bare for at sætte dine tanker igang. Det var lige sådanne ting jeg selv ville bruge meget tid på at overveje, inden jeg tænker på at bruge en hund til avl. Håber du overvejer disse ting, inden dine håb vokser for meget.... Men ellers held og lykke
maj 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 49
Kast dig ud i det og se hvordan det går hen af vejen. han er lige kommet fra kennelen 5 månder gammel, så skal han bruge længere tid end en hvalpe til at tilpasse sig. Med socialicering og give ham en masse positve oplevelser i bagagen kan han hurtig forandre væsen. bare ud og fat mod på det hele.
held og lykke håber vi høre meget mere til ham.
kontakt evt Christine fra Porud Danish har set hun har skrevet til dig under hans billede profil. Hun ved en masse om Dobberman.
kram herfra Stina
hjælp til avls hund