3.189 visninger
|
Oprettet:
Heidi - Shelly lelly <3 .
17. nov 2005 Følger: 62 Følgere: 80 Hunde: 2 Emner: 534 Svar: 3.710
17. nov 2005 Følger: 62 Følgere: 80 Hunde: 2 Emner: 534 Svar: 3.710
når man laver salgskontrakt selv {{forumTopicSubject}}
syntes i der er grænser for hvad man kan tillade sig at skrive i sin salgs kontrakt?
eller syntes i man må "kræve" hvad man vil?
Lige nu har jeg den holdning at man må skrive hvad man vil fordi hvis sælger ikke vil skrive under på det så lader de jo bare være med at købe den.
men måske andre agumenter kan gøre jeg ser anderledes på det hehe, men ja kom med jeres mening
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 80 Hunde: 2 Emner: 534 Svar: 3.710
nov 2005
nov 2005
jan 2007
Ingen af dem har været forkerte som at tanken var dum, men blot forkerte i den hensigt at opdrætter jo altså ikke længere ejer hunden, og altså må man osse give slip (eller fremover udstationere sine hvalpe)
Det har bl.a. været at "hunden SKAL fodres med foder af mærket X, indtil minimun 1 år (eller deromkring, kan ikke huske det præcist)"
Den slags krav synes jeg er forkerte. Jeg ved godt de er lavet med en god tanke bag, men jeg synes at vi her bevæger os ud i noget jeg aldrig i livet ville underskrive, med tanke på at det jo altså er mn hund når den er købt og betalt
jan 2007
Jeg synes absolut kravene er op til opdrætter at stille. Køber kan jo bare lade være at underskrive. Men derfor er der alligevel krav jeg synes er en tand for meget
nov 2005
vanessa: ja ik sådan har jeg det også. det er fordi jeg er i gang med at sammenbrygge en kontrakt til shellys kommende hvalpe, hvis hun skal have hvalpe, vil gerne have lavet en ordenlig en hvor man ikke har overladt noget til tilfældigehder eller hvad man kan sige.
F.eks har jeg tænkt på et punkt der handler om at hvis man vælger hvalpen ikke skal udstille at man så ikke avler på den.
jeg syntes godt jeg kan tillade mig det, hvis jeg kunne ville jeg også neutralisere hvalpen, men det kan man ikke og det er også et voldsomt indgreb på de små chihuahuaer
men derfor ville jeg skrive sådan i kontrakten, at der ikke må avles på den..
er det for meget
jan 2007
(eller dine købere dumme *GG*)
Jeg skriver gerne under på rimelige krav, osse hvis der er mange af dem. Ting som krav om HD-foto når hvalpen er gammel nok, at sælger har forkøbsret (eller nyt hjem skal vælges i samråd med denne), at den ikke må anvendes i avl uden tavle/i andre klubber e.l. ja en masse af den slags ting skriver jeg gerne under på.
Men der er grænser for HVOR meget jeg synes opdrætter har lov at blande sig i mit fortsatte liv med hunden når først den er min
jan 2007
Om den holder i retten ved jeg ikke, men kravet i sig selv synes jeg er ok
nov 2005
for så ender det med jeg henter den igen, og det kan nemt blive noget rod, så vil gerne prøve at sikre sådan nogen ting INDEN hvalpene bliver solgt
nov 2005
nov 2005
jeg prøver ikke at være uretfærdig overfor køber men jeg prøver at være retfærdig for mine hvalpe og sige de ting de ikke selv kan
jan 2007
nov 2005
syntes det er gode krav
nov 2005
Jeg har forkøbs ret.
jeg skal underrettes ved alvorlige sygdom el. død.
de må ikke aflive hunden uden at underette mig.
At hvis de siger de ikke vil udstille, så må der ikke avles på hunden.
(medmindre de kontakter mig og så kan vi lave en aftale om den må hvis den bliver avlsgodkendt)
det er hvad jeg har på indtil videre
det med besøg en gang om året er kanon ide
nov 2005
men jeg kan selvfølgelig sige de ikke må gå lavere ned i klub valg (hvis man ellers kan det)
jan 2007
Ang besøg en gang om året -jeg forstår idéen, men det er en af de ting jeg ikke nødvendigvis ville skrive under på. Jeg synes ikke det er et rimeligt krav, da hunden er min og ikke fælles med opdrætter. Hvem der skal besøge min hund bestemmer jeg,
Jeg har intet at skjule (Reiki er udstationeringshund, og her er det naturligvis noget andet. Opdrætter kan besøge så ofte de vil), og sandsynligvis ville jeg osse skynde mig at svare ja, hvis du en dag var på disse kanter og skrev om du måtte kigge forbi (hvis jeg havde hund fra dig), men det er så MIT valg
nov 2005
jan 2007
Tilgengæld ville jeg ikke sige nej hvis opdrætter bare ringede og spurgte en dag om de måtte komme forbi og hilse på. Jeg synes bare ikke det er et krav man kan stille som opdrætter (igen står det jo køber frit for at finde hvalp et andet sted, så jeg blander mig ikke i at nogen skriver det, jeg synes bare personligt ikke det er et helt ok krav)
nov 2005
i må meget gerne komme med eksempler på hvad i skriver på jeres, eller hvad i ville skrive på hvis det var
jan 2007
Jamen du er selv inde på mange af de ting jeg ville skrive i hvis det var mig (nu er jeg ikke opdrætter, så har sikkert ikke tænkt på alt.)
Men husk i forbindelse med evt forkøbsret at aftale en pris, eller skrive for samme pris som den er købt.
Husk osse at ved privat salg gælder købeoven ikke (med tanke på de to års reklamationsret), så måske der skal tilføjes noget i den forbindelse -hvis du da ikke har kennelmærke, for så er den oplysning jo ligegyldig.
jan 2007
Havde Reiki nu ikke været udstationeringshund (med deraf følgende kontakt til opdrætter samt at de self kommer til at se ham), så ville jeg jo stadig synes det ville være sjovt at vise opdrætter hvad hunden er blevet til. Jeg har det bare svært med det som et krav.
Ang. neutralisering. Det krav har jeg det ok med. Dog ville jeg for en tæves vedkommende af flere årsager foretrække at få den neutralliseret (såfremt den self ikke skal bruges i avl/skal udstilles). Men kravet som sådan har jeg det fint med.
Så længe det er en opdrætter man kan snakke med, såfremt der skulle være grund til at neutrallisere, ja så ser jeg ingen ko på isen der
nov 2005
køber hos mig har fortrydelses ret i noget tid, hvis de skifter mening for de noget af beløbet tilbage.
hvis de efter 1 år eller andet vil sælge den af personlige orsager har jeg første ret til at købe den og det er til det halve af hvad de gav for den hos mig.
hvis ikke jeg har mulighed for at tage hunden til mig, og jeg ikke kender nogen der kan overtage den, så vil jeg gerne være med til at vælge den nye køber.
har overvejet at skrive på at hvis de vil udstille og avle, at så vil jeg gerne have lov til at henvise til dem på min hjemmeside, altså sådan så man kan se hvad hvalpe f.eks shelly har fået og de hvalpe den har fået kan man så se her, men ved ikke om det bliver for indviklet.
vil hvertfal gerne modtage info om de hvalpe den har født hvis det er en tæve jo hehe
jan 2007
Og ja så SKAL der en advokat ind over hvis du vil være sikker på kontrakten er gyldig
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 646
Ingen aflivning/vidresalg mm uden aftale med mig
Aflivningen den ville jeg personligt have det svært med at skrive under på, for i bund og grund, kan hunden komme så slemt til skade der ikke er tid til at få fat i opdrætteren, og hunden derfor bør aflives humant hurtigst mulig.
Men hvis det er ok med en nødaflivning så vil jeg da også uden problemer skrive under på det såfremt det skrifteligt stå i kontarkten.
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 646
Stadigvæk vil jeg gerne have det står direkte i kontrakten.
For jeg kan blive dømt til at betale boden ved en nødaflivning.
(siger ikke at du eller andre gør det men muligheden er der)
Derud over findes der købere der retter sig 100% efter hvad der står i kontrakten og VIL have kontakt til opdrætten inden hunden får lov at sove ind, heldigvis skal dyrlægerne i sådanne tilfælde beskytte hunden mod smerter og kan derfor aflive den uden ejers tilladelse
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
nov 2005
nov 2005
men syntes i man kan tillade sig det?
Hvis nu hannen bare udvikler sig til at være kanon, og det er lige sådan en man er på udkig efter til sin anden tæve..
nov 2006
Selvfølgelig kan du skrive i kontrakten at du har lov til at bruge den til parring, når du også vil betale for det, aftal evt allerede prisen i kontrakten.
Du kan evt skrive i kontrakten at du har ret til 1 -2 gratis parring/er og så lave reduktion i prisen.
nov 2005
men hvis jeg kan se hunden bare er perfekt hehe, men de ikke udstiller med den kan jeg så godt sige jeg selv eller at de skal tage ham på en udstilling?
bare så man kan få dommerens kritik og så se hvad han vinder jo.
for måske dommeren ser noget jeg ikke kan se hehe og så var det måske godt jeg ikke brugte den eller hvad ved jeg.
jeg har lavet et punkt der hedder at der som udgangspunkt er avlsforbud på det hunde jeg sælger, hvis man vil avle skal der når hunden er 1.5år laves en avlskontrakt (hvis jeg syntes den må avle altså)
skal jeg omformulere det punkt så der står medmindre der er tale om avl mellem køber og sælgers hund f.eks eler hvad ma kan kalde det.
nov 2005
jan 2007
De vil i så fald ikke kunne kastrere såfremt det skulle blive nødvendigt. De "risikerer" at hannen ændrer sig hvis den bruges i avl, og det skal de jo så osse være indforstået med osv
Hvem skal så betale de tjek der skal til? (patella osv), det skal jo osse på skrift.
-jeg synes det lader mere til at være en udstationeringsaftale end en købskontrakt, men det er self helt op til dig selv (og køber) hvad i aftaler
nov 2005
hmm det med kastrationen kan jeg godt se bliver indviklet at få ved i kontrakten...
hmm ellers skal jeg sige at hvis han må parre mine må han også parre andre. er det mere retfærdigt
jan 2007
self med tilføjelse om at der ikke må laves tavleløse hvalpe eller hvalpe i en anden klub.
I øvrigt er det osse sådan at såfremt du er i DKK, så må køber af hvalpen ikke foretage sig noget som helst i f.eks. DRU-regi. Ikke at man regner med de gør det, men hvis nu de vælger at deltage i et DRU-arrangement af en art med deres hund, så risikerer du at der nedlægges avlsforbud, og så var det de penge ud af vinduet for dig.
En sådan hund ville jeg nk istedet håbe på at en opdrætter eller engageret udstiller interesserer sig for -for så er linien ligesom lagt og det får ikke en masse ulemper for køber at du drømmer om at få en perring ved den (men mener nu stadig en udstationering var mere rigtig)
nov 2005
men ja det kan nemt blive for meget at for lange i en kontrakt
nov 2005
vil heller ikke ha at køber skal føle sig udnyttet. eller jeg kan lave en af hver og hvis de så siger ej det er lige i over kanten kan jg tage eden anden kontrakt der er identisk udover den ikke har det punkt med..
jeg kan da skrive de ting der står på indtil nu så kan i se?????
den er ik færdig men jeg har jo heller ingen hvalpe nu så den haster ikke.
jan 2007
Blot er man osse nødt til at se på om det er et salg eller en udstationering man vil, og så lave kontrakten derefter.
Tænk på at Reiki som jeg har er udstationeringshund. Jeg har ikke betalt en krone for ham, og såfremt han avlsgodkendes er han min efter 2 parringer.
-kan du så ikke se at det måske er liiige rigeligt at forlange både parringer, udstillinger og div andet, for en hvalp som de jo altså skal betale for:o)
Men kan sagtens følge dine tanker, og det meste af din kontrakt synes jeg lyder helt fnt:o)
nov 2005
som sagt kan jeg lave to kontrakter, en med og en uden det punkt, og så efter en laaang snak med køber så kan vi sammen beslutte hvilken en kontrakt vi skriver under.
ja når man er i en klub hvor regler ikke er det der bliver mest værdsat er man nødt til at lave dem selv jo
og som jeg har nævnt før vil jeg bare ikke se min han her inde på hunde galleri i en annonce hvor der står : tilbydes til avl 2000 kr tavle og race ligegyldigt.
eller at min tæve hvalp som 1årig har fået hvalpe med naboens pegengeser blanding fordi den så så sød ud med det underbid or what ever hehe
jeg er ikke imod man avler må mine hunde, men det skal bare ik vær epå hvad som helst og derfor er der som udgangspunkt avlsforbud medmindre jeg og løber laver en avlskontrakt når hunden er 1.5år
og i den vil jeg så nævne hvad der må parres med og hvordan og hvo ledes hehe.
så har de også haft en go portion tid til at tænke igennem om det er noget de virkelig vil for når der skal til at laves ekstra kontrakter osv så er det jo ikke noget man bare lige gør
så de strenge regler er både for at sikre hvalpens fremtid mod "udnyttelse" og så også fordi jeg gider ike ha min tavle hund bliver nævnt i forbindelse med dens blanding hvalpe osv
jeg prøver at fremstå som en seriøs opdrætter jo
jan 2007
nov 2005
nov 2005
Hvis sælger vælger ikke at tilbage købe hunden, må sælger være med til at finde et nyt og blivende hjem til hunden.
Salgsprisen må aldrig overstige det køber selv gav for hunden.
Der er som udgangspunkt avls forbud på hunden.
Hvis køber virkelig ønsker at avle på hunden skal der indgås en avls kontrakt mellem køber og sælger.
Avls kontrakten kan tidligst laves når hunden er fyldt 1,5 år.
Sælger skal underrettes ved alvorlig sygdom eller død.
Sælger skal underrettes inden en evt. aflivning.
Hvis det handler om hundens bedste ve og vel og dyrlægen mener det er bedst at den bliver aflivet akut, skal køber kunne vise dokumentation for det bagefter.
Køber har 2 måneders returret, dog får køber ikke det fulde beløb tilbage, det kan højst blive halv pris af hvad køber selv gav for hunden.
Købesummen er aftalt til ____________dkkr. Og bliver betalt ved afhentning.
Der kan ikke betales på afbetaling. Hvis køber ikke har rede penge ved afhentning, beholder sælger hunden indtil køber har pengene på plads.
Der kan max gå en uge fra den dag pengene skulle være betalt, hvis køber stadig ikke har været med pengene har sælger lov til sælge hunden til anden side.
Hvis køber har betalt depositum, men ikke har betalt for selve katten inden den aftalte periode, får køber ikke sit depositum retur.
Sælger erklære, at hunden sælger bekendt er sund og rask. Sundhedsbog medfølger.
Hvis sælger bryder et eller flere punkter i denne kontrakt, skal sælger betale en bod på 50.000 Dkr.
Og køber har ret til at få leveret hunden tilbage øjeblikkeligt.
det er hvad der er på indtil nu..
*** obs** det med at sælger skal se papir på det virkelig var dyrlægens mening at den skal aflives akut så de ikke kan nå at informere mig (er jo ik dyer plager) der skal jeg lige ha tjekket med dyrlægen om der bliver skrevet sådan noget i papirene ellers kan jeg ikke tillade mig at skrive den på.
jan 2007
Såfremt du laver avlsforbud, så vil en køber med seriøse hensigter om avl jo netop fravælge dig som sælger, da du som udgangspunkt jo ikke vil have de avler.
nov 2005
der er nemlig ingen ting der hedder godkendt i dru, så jeg skal selv skrive hvad hunden mindst skal ha opnået af pr osv osv
nov 2006
Det kunne jo være, at køber selv er interesseret i at udstille hunden, så du ikke nødvendigvis behøver at "kidnappe" den hver gang....
dertil ville jeg aldrig bestemme om folk måtte parre deres hanhund med andres tæver(altså ikke mine), så længe at det ikke er uden stamtavle. Og for at sikre dig, at du lige pludselig ikke har muligheden for at bruge hunden i avlen, fordi de har kastereret den, så kan du jo skrive at kasteration ikke må foretages uden kontakt til opdrætter.
Og hvis du skriver at ved returretten kan køber højest få ½ af prisen retur, så skal du nok regne med, at det er det, der vil forlange.
Du vil altid have ret til at forlange en aflivningsattest, og så kan du sige, at det skal være påført, at det var akut, og til hunden bedste.......
Jeg ville nok undlade den klausul med at køber ikke kan købe på afbetaling, og skulle det blive aktuelt, så lave en særskilt aftale, så man holder det uden for den oprindelige købsaftale.
nov 2005
er lidt panikken ang hvordan jeg sikre det bedst at der ikke bliver avlet løs, fordi selvom den så parre en hund med dru tavle behøver den anden ikke være udstillet derfor er jeg meget kritisk med hvem der må hehe, ved jeg er ondt..
nov 2006
nov 2005
jeg blander mig slet ik i hvad andre gør, de skal bare ikke bruge mine hvalpe til det hehe.
og den med at hvis de ikke har rede penge osv, skal det være på en anden kontrakt??
tænkte også jamen man sidder jo ik og udfylder kontrakten sammen hvis de ikke har pengene hehe
nov 2006
nov 2005
ved shelly betalte jeg så via western union.
men ja når man sidder og læser kontrakten sammen så har man jo tjekket at de har pengene vel.
nov 2005
nov 2006
De kan evt betale et depositum(første afdrag) som du selvfølgelig skriver ikke refunderes, herefter betales enten resterende evt over flere gange, så længe du bare laver depositum i en størrelses orden så du har foderomkostningerne osv dækket, mens du holder hunden tilbage til dem. Og har de så alligevel ikke pengene, så er første afdrag(depositum tabt. Har de evt betalt flere rater, så ville jeg tilbagebetale de andre rater ud over depositummet.
nov 2005
nov 2005
i katteverdnen, der sælger men kun fertile (ikke neutraliserede) katte til registrerede opdrætter. Eller til en man kan stå indefor som man mener vil være en god opdrætter.
alle andre køber får en neutraliseret kat.
nu kan man jo ikke gå og neutralisere alle hvalpe hehe.
men tænkte på om man kan skrive i kontrakten, eller lave to forskellige kontrakter, sådan så hvis det er en opdrætter der vil købe står der ikke noget med avlsforbud men hvornår de må avle og med hvad.
og hvis det så ikke er en opdrætter ja så bruger man den kontrakt med avlsforbud.
hmm ville det være en go ide??
så kan jeg jo vurdere ud fra om det er en førstegangs hunde ejer eller en der har kendskab til racen, hvilken kontrakt der skal i brug.
for der er ingen grund til at lade en første gangs hunde ejer avle fordi de skal jo bruge det meste af tide på at finde ud af, er det ovrhovedet dem at have mere end en hund, nu skal de jo se hvordan det er med en i hvertfal 1.5år vil ma kunne klare det dobble up..
der er ingen grund til at lade dem avle, der er så mange hundeejer der bliver opdrættere (incl mig selv heh ja ved det)
i katteverdnen der er det ikke bare sådan lige, for hvis du har en kat med tavle, så sælger du den ikke fertil til hvem som helst, og det kan jeg faktisk godt li.
når man laver salgskontrakt selv