{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
617 visninger | Oprettet:

Stamtavler vs blandinger.. {{forumTopicSubject}}

Når jeg sidder og læser tråde herinde om avl på hunde uden tavler, lyder det som om, at det er helt hul i hovedet at avle uden tavle.. men hvad så med alle vores dejlige blandingshunde ??? Jeg ville ikk bytte min for alverdens tavler.. Synes blandingshunde er aldeles charmerende.. Bare min mening,, Hvad mener i ???

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stamtavler vs blandinger..
  • #1   17. mar 2008 synes det kommer an på racen nogen racer synes jeg ikke man skal købe uden stamtavle som schæfer og andre med mulighed for HD

• #2   17. mar 2008 synes da også at blandingshunde er dejlige, men ville ikke selv lave en blandingshund.. Min mening er at man skal holde sig til racerne og ikke krydse dem på tværs af hinanden.. Selvfølgelig kand er ske uheld uden man ved det men min mening er at man ikke skal avle på blandingshunde eller avle på kryds og tværs af rene racer...

• #3   17. mar 2008 Jeg synes ikke man kan sætte mærkaten 'charmerende' på betegnelsen blandingshunde blot med den fællesnævner.. Blandingshunde er et vidt begreb og nogle falder bestemt heldigere ud end andre og det er egentlig også årsagen til at jeg mener at man ikke skal avle på blandinger; man ved ikke hvad man får i en given blanding..

• #4   17. mar 2008 Uhhh farligt emne, men yderst interessant ;o)

Har selv en "raceren" Border Collie og hvorfor jeg skriver i anførelsestegn, er selvfølgelig fordi jeg ikke med 100 procent, kan vide om hun er 100 % ren i kraft af, at der ikke er tavle på hende *S*

Vi står faktisk på vippen til nummer to hund og diskutere emnet meget her hjemme for og imod tavler...... Og er begge enige om, at vi godt kan finde på, at købe uden tavle igen, HVIS forældrer dyrerne er tjekket for de sygdomme, som ligger til racen...

Glæder mig til, at læse svarene :o)

• #5   17. mar 2008 Det er kun hul i hovedet at avle på syge dyr, det hvad enten det er med eller uden tavle_______________
    Så kan man diskutere her fra til det bliver jul igen, om man kan tillade sig at hævde at ens blandingshund er uden sygdomme, for så kan der straks siges, jaaa men forældredyr status den kender man ikke sååå.
    Hunden er blevt et statussymbol for en masse mennesker, så der for skal der tavle på og helst en udstilling eller 2 som hobby.
    For 10 år siden så købte de fleste mennesker en hund fordi de synes det kunne være rart , og så så de stort på om det var med eller uden tavle.
    Og så kostede den 100.- kroner. Nede hos maren i kæret..

• #6   17. mar 2008 Janne C.
    Har tanken aldrig strejfet dig om HD hods schæferen er kommet via avl med tavle??????????

• #7   17. mar 2008 snow K:
    hved der har været meget ind avl med alm schæfer men i forhold til de hvide er der stramme regler og de fleste har A eller B hofter og hvis de ikke har det kan man ikke avle på dem.....

• #8   17. mar 2008 Jeg må indrømme, at jeg også er stødt på "snobberiet" herinde - forstået på den måde at personerne glemmer at vi alle her har en fælles passion - HUNDE.

Og en hund er en hund, om den så har den fineste tavle, er raceren uden tavle eller er en blandingshund af to eller flere racer.....

I de tilfælde, hvor jeg personligt er stødt på det, har det været ejere af tavle hunde, som retter "anklager/bebrejdelser" i mod ejere af racerene uden tavle eller blandinger - aldrig den anden vej....og dog der er jo den klassiske "blandings er mere sunde...."..?

Foreksempel blev jeg personligt mødt med kommentar, om at jeg ikke "måtte" have min racerene Golden under race -kategoerien Golden retriever - da jeg ikke kan fremvise et direkte stykke papir på ham. Og undskyld mig men det er f....... en gang fis i en hornlygte.....Jeg vil og kan da ikke oprette ham under kategorien blandingshund, hvad skulle jeg så skrive han var en blanding af golden x golden...???

Jeg er hverken for tavle hunde eller imod tavle hunde - har selv haft tavle hunde.

Jeg er hverken for eller imode racerene hunde, uden tavle - jeg har selv haft og har en nu.

Jeg er hverken for eller imod blandingshunde - har dog aldrig selv haft en.

MEN jeg er for at alle hundejere er deres rolle værdig, i forhold til eventuel avl, opdragelse og i det hele taget det at have hund.

Jeg tager dybt afstand fra bare at sætte hvalpe i verden, - hovedløsavl. !!!
    Hvis man vil have hvalpe, så er det da ens pligt, at have tingene i orden, at få tjekket begge hunde igennem - med eller uden tavle!

For lige, at runde hele min kommentar af - så stammer alle vores fine, dejlige, og helt fantastiske hunde fra blandinger *S*

Og sidst men ikke mindst alle hunde kan blive syge både genetisk og "slid" - om der er tavle eller ej. Måtte selv tage alt for tidlig afsked til en meget fin og elsket tavle hund.

Så reskepter nu hinanden, og hver jeres valg af hund - og så stå sammen imod hovedløs avl, hundehandlere og misrøgt!

• #9   17. mar 2008 * Bare mig *

Sådan, anderledes kan det vidst ikke siges ! :o)

• #10   17. mar 2008 mener også køberen har et ansvar i at tjække forældrenes hd status men som sælger skal man selvføldig også oplyse det men det er dvs bare ikke alle det gør det ...... trist men sandt

• #11   17. mar 2008 jeg er lykkelig for min blandingshund og ville ikk bytte ham væk for noget. Personligt syntes jeg at den holdning med at man ikk burde avle på blandingshunde, er snobbet.

• #12   17. mar 2008 *Bare mig*- ku ikk ha sagt det bedre selv smiley

• #13   17. mar 2008 Takker *S*

• #14   17. mar 2008 Hm...

Den er svær...

Hvad vil man med sin hund ?
    - Dette kan være betinget af om den har tavle eller ej...
    - Hvad vil man med sin hund, når den er x år gl. ? Dette kan oxo betinget af om man har tavle eller ej...

Stamtavle = Snobberi ?
    Det mener jeg ikke... men det er en betingelse til mange ting... udstilling og/eller træning, konkurrencer, og ja endda avl… Jeg har ”tit” hørt svaret ”jmn den skal ikke bruges i avl, så derfor ingen stamtavle…
    Jeg mener ” I min verden findes der mere og mindst ligeså vigtige ting…”

Jeg mener man skal gøre op med sig selv, hvilken hund man gerne vil eje... og tage hvis'er med i betragtning... en hund bliver 10-20 år gl. hvis alt går smertefrit....

MÅSKE er det mere aktuelt at diskutere, hvilke betingelser en hund får ved sin ejer ?

Det er (i mine øjne ligeså) vigtigt, hvordan hunden kommer til at leve (betingelser, krav, træning, frihed eller mangel på samme...)

Snobberi ? Intet er rosenrødt fordi man har købt en hund med tavle... MEN måske ligger der et arbejde bag ved at man undersøger div. hunde bag evt. hvalp. Dette er i sig selv ikke en garanti for noget som helst.... men fordelen kan være at man kan kikke i anerne på en stambogsførthund.

Internettet er den dag i dag til hjælp og bedrag...
    Man kan finde mange gode oplysninger, men nok også lige så mange "løgne" !

Kort sagt tænk dig om, inden du køber hund, og når du har købt hunden, så husk lige hvilke betingelser du selv krævede ved købet... !!!

/Bufas

• #15   17. mar 2008 Uhh ... Jeg er ret ambivalent ang. dette emne.
    Jeg er imod indavl, højavl, linieavl på udseende (eksteriør) på bekostning af hundenes velbefindende (vejrtrækning, for lange/korte kroppe) etc. og så skider jeg deres "flotte" stamtavler et langt stykke for mere usunde hunde skal man lede laaaangt efter.

Jeg er på den anden side for, at man kender sin hunds aner, med henblik på at forsøge at undgå fysisk og psykisk arvelige sygdomme, og ikke avler på hunde hvor man ikke kender disse. Men dette behøver hunden ikke at have en stamtavle for ... En stambog kan også gøre det ...

Så jeg er både for og imod stamtavler. Jeg er bare lige meget imod stamtavlefanatikernes hovedløse avl som jeg er imod hovedløs avl på blandinger.

Men de 5-6 personer herinde der mener at min hund ikke er en schæfer fordi den ikke har et dumt stykke papir jah de er for mig at se snobber.
    Min hund har IKKE tavle fordi at pelsens længde på faderen ikke er ønskelig i forhold til standarden og han derfor ikke er avlsgodkendt .. Eksteriøravl igen ... Men både min hunds mor og far har tavle. Derfor synes jeg ikke at hun hører til under blandinger .. Jeg har så fået at vide at jeg burde have valgt en eller anden for mig ukendt avlsgodkendt far til min hund så hun kunne have fået en tavle, for så havde hun været så meget mere "værd". Dette er for mig at se snobberi. Jeg valgte en hund af lige præcis den, ikkeavlsgodkendte far, fordi det var hans aner jeg ønskede videreført i min hund ...

Jeg har INTET imod de gennemtænkte blandinger men synes ikke at der skal avles på blandinger hvor man ikke kender deres fysiske og psykiske aner ...

Jeg har selv ejet den skønneste blandingshund i 15 år og har altså intet mod blandinger ...
    Det er kun i forbindelse med avl at problematikken dukker op. Der bør ikke avles på hunde medmindre man som minimum har en stambog på vovsen ..

Opsummeret må det blive til at jeg er imod hovedløs avl på hunde hvadenten hundene er UDEN eller MED stamtavle ...

• #16   19. mar 2008 Man skal måske tænke over hvad man gerne vil lave med sin hund inden man anskaffer sig en blandingshund. Hvis man måske engang vil udstille er det jo utopi med en hund uden stamtavle. Visse træningssteder er det også kun for hunde med godkendt stamtavle ( DKK ) hvorimod andre ting er for alle hunde - uanset race og "ikkerace".

Selv kunne jeg aldrig drømme om andet end en hund med stamtavle og jeg ville personligt blive ked af det hvis min race begyndte at blive parret med en anden race for hyggens skyld. vi er så få i vores race at man skal værne om racen,kvaliteten og generelt bare prøve at forbedre den hele tiden.

Kommentér på:
Stamtavler vs blandinger..

Annonce