{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.569 visninger | Oprettet:

garanti på hvalpe....hvor meget? {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Jeg har et spørgsmål som der garanteret er mange meninger om....men nu prøver jeg alligevel.

Vi har et par hunde (Dansk/svensk gårdhunde uden stamtavle) som vi skiftevis får et kuld hvalpe på. Hvalpene får ormekur, bliver chippet, vaccineret og bliver tjekket i alle ender og kanter før de skal til deres nye hjem. Vi skriver derudover købekontrakt og hvalpekøberene er med til at bestemme hvad der skal stå i kontrakten. Nogle er meget obs på f,eks HD andre er nærmest ligeglade. Vi har aldrig haft klager over vores hvalpe....men der er jo en første gang for alting og vi vil gerne give en rimelig garanti.

Så derfor er mit spørgsmål nu: Hvor meget garanti kan en hvalpekøber med rimelighed forvente og for hvad?? Arvelige sygdomme....ja, selvfølgelig! men ud over det??

MVH
Anna




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  garanti på hvalpe....hvor meget?
  • #1   9. mar 2008 skiftevis får hvalpe på? hvor mange gange avler i da?

  • #2   9. mar 2008 Lidt afhængig af løbetider .....vi får aldrig hvalpe om vinteren....så en til to gange om året.

  • #3   9. mar 2008 ja altså, selvfølgelig aldrig flere gange om året på samme hund......

  • #5   9. mar 2008 Har du ikke gårdhundene her på HG? Svært at komme med kommentar når jeg ikke kan se dem.

  • #7   9. mar 2008 Nej, det er jeg klar over.......så derfor skal vi selvfølgelig heller ikke avle på gårdhundene når vores mopser er klar til at få hvalpe. Medmindre vi vælger at få gårdhundene godkendt og optaget i DKK og også avle dem med stamtavle:-)) Det er nemmelig ikke blandninger vi avler, det er ægte gårdhunde, bare uden stamtavle.

    Men altså.......spørgsmålet handlede om garanti..........er der nogen bud på det derude???


  • #8   9. mar 2008 Nej, jeg har ikke fået gårdhundene lagt ind endnu....men det kommer.......billederne er på vej...

  • #9   9. mar 2008 Anna T:
    Du kan, så vidt jeg er informeret, ikke få lavet stamtavle i Dkk på hunde, der ikke er født med stamtavle....


  • #10   9. mar 2008 Købeloven.....Det er netop det jeg er usikker på. Man kan vel ikke sammenligne en hvalp med en computer...eller??

  • #11   9. mar 2008 Lige for gårdhunde gælder det at de kan blive fremstillet og bedømt, og få tavle hvis de overholder racebeskrivelsen. De kan blive indmønstret fordi det er en forholdsvis ny race.

    Glæder mig til at se dem, Anna.


  • Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Svar: 35
    #12   9. mar 2008 Jo, I den forstand betragtes hunden som en genstand.

  • #13   9. mar 2008 Jo, man godt få stamtavle på en hund der er født uden stamtavle.....den skal bare igennem nogle godkendelsesprocedure i DKK og efterfølgende skal man selvfølgelig parre med stamtavlehanner.

  • #14   9. mar 2008 Gitte M.
    Ok, så lærte jeg noget ny.... Ved nu heller ikke meget omgårdhundene...*SS*


  • #15   9. mar 2008 Jeg får gårdhundene lagt ind hurtigst muligt.....

  • #16   9. mar 2008 jo det er netop hvad dansk lovgivning gør. en hvalp er lige som en pc eller en stol.

    så købeloven gælder


  • #17   9. mar 2008 Der er ikke 2 års GARANTI på varer, men derimod 2 års REKLAMATIONSRET. Garanti er noget ekstra, opdrætter giver hvalpekøberen.
    Du kan jo bare skrive i kontrakten, at hvalpen er dækket i 2 år via købeloven mod arvelige "defekter".


  • #18   9. mar 2008 Tak Lykke, så gik der vist en prås op for mig....vores hvalpekøbere har altid reklamationsret..og ret til at returnere hvalpen hvis de alligevel ikke kan have den.

    Det var det med garantien jeg ikke rigtig kunne greje. Så det vil sige at når vi snakker købelov, så har køberne en reklamationsret....og hvis der bliver noget med hvalpen snakker vi os til rette med de nye hvalpefamilier. Garanti mod arvelige defekter er en selvfølge her hos os. (alle pengene tilbage eller en ny hvalp) Det var hvilken garanti man kunne forvente foruden det, jeg var lidt i tvivl om. Så min konklution må være, at vi skriver det med arvelige defekter på købekontrakten og hvis køberne ønsker yderligere garanti må vi snakke os tilrette om det.

    Tusind tak for hjælpen


  • #19   9. mar 2008 Jeg har forøvrigt lige fået vores to gårdhunde lagt ind - bare en lille serviceinformation:-))

  • #20   10. mar 2008 Det er ikke kun arvelige lidelser der er reklamationsret på, men osse enhver sygdom der kan føres tilbage til opdrætter.
    Sugdomme der opdages indenfor et hvis tidsrum (mener det er 6 mdr men er ikke sikker) skal opdrætter bevise ikke var eksisterende ved købet mens sygdom opstået EFTER de (6?) mdr er købers opgave at besvise satmmer fra opdrætter

    Derudover forstår jeg da ikke man kan sidde med seriøse planer om at blive DKK-opdrætter og så samtidig stadig lave blandingshvalpe (for jo, for DKK er alt uden tavle blandinger).

    Og hmm -altså ca et kuld hvalpe om året pr tæve -håber da i stopper på den enkelte tæve efter 3-4 kuld?


  • #21   10. mar 2008 Og husk så at du uanset hvordan du formulerer dig, ALDRIG kan lave en ringere garanti end den købeloven giver.
    S¨å at i f.eks. aftaler at garantien gælder 1 år (bare et eksempel) ville ikke være gældende hvis det kom til stykket -da det jo er dårligere end de 2 år købeloven giver og den kan man ikke skrive sig ud af


  • #22   10. mar 2008 Michelle: når du skriver garanti, så kan hun sagtens skrive, at hvis hun f,eks giver garanti på tandfejl, selvom hunden bare er købt som familiehund, så gælder garantien KUN i f.eks 1 år, for som sagt er garanti noget ekstra, du giver hvalpekøberen, og er egentlig ikke noget med købelovens reklamationsret at gøre, så her sætter du dine egne grænser.

    Men mht reklamationsret, så kan man ikke skrive, at man kun har 1 års reklamationsret, netop fordi man aldrig kan stille køber ringere en købeloven. Og giver man en garanti ud over det, vil køber jo altid stadig være bedre stillet end "bare" med den almindelige rekamationsret, også selvom det kun gælder i 1 år.

    I øvrigt, hvilken sygdom vil du kunne føre tilbage til opdrætter efter ½ år, hvis det ikke er noget arveligt? Jeg kender ingen sygdomme, der har en inkubationstid på ½ år. Selvfølgelig skal opdrætter dække, hvis køber henter en hvalp, og 2 dage efter dør den af parvo, så vil man formode at hvalpen var smittet, da den blev solgt, ellers kan man ikke klandre opdrætter for noget. så jeg vil faktisk sige at efter 1 uge vil det være svært at give opdrætter skylden, hvis det bare er almindelig sygdom.


    Glemte at sige, at mht garanti, skal man huske at skrive en tidsperiode på, gøre man ikke det, så har man givet livsgaranti på hunden.


  • #23   10. mar 2008 hvis hunden fx udvikler HD inden den bliver ½ år så vil man sige at det sandsynligvis er medfødt, med mindre opdrætter kan bevise at den er blevet fejlernæret eller belastet forkert.

    der er da ikke noget i vejen for at få hvalpe en gang om året.
    det er hver anden løbetid og det er hvad DKK anbefaler.


  • #24   10. mar 2008 Lykke -det har du ret i. Der skal self stå reklamationsret og ikke garanti:o)

    Ang sygdomme der kan føres tilbage til opdrætter -det kunne være patella lux, HD e.l.

    Connie -nej du har ret i et kuld om året ikke er for meget -mere fordi jeg læste det som at det var en længere årrække det forholdt sig sådan (kan sagtens tage fejl), og så vil det jo blive til en hel del kuld pr tæve.


  • #25   10. mar 2008 overholder man at det skal ske imellem tævens 2. og 7 år bliver det ca 5 kuld. Det er ok

    vi har dog valgt at vores to tæver kun skal have de 3 kuld de har haf nu. men der ligger mange forskellige vurderinger til grund for det og har ikke noget med tråden at gøre


  • #26   10. mar 2008 Øhhhh hvad nu hvis, man glemte, at skrive 2 år på parpiret med reklamationsretten, som hundekøberne får med ????

  • #27   10. mar 2008 Gitte -jamen de to år gælder uanset hvad du skriver i kontraktien. Det siger købeloven og det kan ikke ændres (andet end med bedre vilkår).

  • #28   10. mar 2008 hmmm ja men, hvis man nu glemte, at skrive de to år på.....ups

  • #29   10. mar 2008 Gitte -jamen det betyder intet -for de gælder alligevel.

    Sælger du hunden uden nogensom helst kontrakt, så gælder det stadig at køber har to års reklamationsret, fordi det står i købeloven.


  • #30   10. mar 2008 så gælder købeloven jo stadig

  • #31   10. mar 2008 Altså hvis man skriver en eller anden form for GARANTI på, og glemmer at skrive tidsfrist på, så er det livstidsdækning.
    Men med reklamationsretten, så vil det altid være de 2 år, der gælder, uanset om det står der eller ej.

    Og mht HD osv med at kunne føre det tilbage til opdrætter, så gælder det i de 2 år, reklamationsretten gælder, så inden for de 2 år, kan køber til enhver tid komme og klage.


  • #32   10. mar 2008 Lykke J, angående HD så er det rigtigt at køber kan komme og klage. Det første halve år påhviler bevisførelsen for om hunden har arvelig betinget HD sælgeren. Herefter er det køber der har bevisførelsen for at det er arveligt. Hvorfor så det? Fordi HD både kan være arvelig og/eller miljø betinget.

  • #33   10. mar 2008 Gitte M, ja det har du ret i, mellem 20 og 40 % er den arvelige del...men men men, jeg er bare ret sikker på, at selvom du siger til hvalpekøber, at de skal bevise at det kommer fra opdrætter, så er jeg ret sikker på, at hvis de henvender sig i en klagesag til DKK, så vil de få medhold af DKK, unset hvordan købeloven er skruet sammen. Men derimod hvis det er gennem forbrugerklage nævnet, så vil de sige det samme som dig. Og kan køber ikke bevise at de ikke selv har påført hunden HD; ja så er der ingen erstatning.

    Sad but true.


Kommentér på:
garanti på hvalpe....hvor meget?

Annonce