{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.766 visninger | Oprettet:

Kære alle jer, som har hvalpe.... {{forumTopicSubject}}

.. I skal til at sælge, når de nu er blevet 8 uger, Er i ikke søde og få hvalpene vacc. inden de rejser fra moren???
Jeg har siddet og kigget på div salgssider, og ser at rigtig mange hvalpe rejser fra deres mor uden disse vacc. og lader det være op til køberen at sørge for det.
Jeg har lige haft en veninde i røret, hun arbejder ved en dyrlæge. Hun sad grædende og fortalte, at de igår måtte aflive to hvalpe, da de netop ikke havde fået disse vacc fra start af, derfor havde de parevovirus. Jeg er i den tro, at man allerede vacc. sine hvalpe i en alder omkring de 4-6 ugeres alder, så kunne dette undgåes.
Her var lige en lille opfordring fra mig af

Hilsen Gitte


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kære alle jer, som har hvalpe....
  • #1   1. mar 2008 Hørt. Men det hjælper ikke, hvis ikke ejerne sørger for 12 ugers vaccinen. Der er nemlig stor risiko for at den første vaccine ikke slår an da hvalpene har antistoffer via modermælken.

  • #2   1. mar 2008 Benedikte: af hvad jeg kunne forstå af min veninde, så var disse hvalpe ikke nået 12 ugers alderen....

  • #3   1. mar 2008 Mener at moderens vacc. holder længere end til hvalpe er 4 - 6uger.

  • #4   1. mar 2008 Kunne ikke finde på at sælge en hvalp, uden den var vaccineret.
    Vi har engang måtte aflive en hvalp, da den var til 8-ugers hvalpetjek, der fandt dyrlægen desværre ud af at stumpen havde en hjerteklap-fejl. Hun kunne godt have levet ½-1 år, men det ville vi ikke byde vores hvalpekøbere (de var 1. gangs hundeejere)

    Du har helt ret i at det er vigtigt at forebygge, for du kan ikke helbrede.


  • #5   1. mar 2008 Doggymom: af hvad jeg kan se i min hunds sundhedsbog. så blev Vanni vacc. første gang deromkring (min hovedregning er ikke den bedste:-)) Men faktum er at min opdrætter valgte at vacc inden de flyttede hjemmefra, og at det burde alle hvalpesælger gøre, for så ender vi ikke med at skulle stå med hvalpe som dør p.g.a sygdomme som man vacc imod

  • #6   1. mar 2008 vortes hvalpe er altid blevet vaccineret inden de forlader os, det har vores dyrlæge sagt fra starten af, at man skulle..
    vores hvalpe bliver også sundhedstjekket 2 gange inden de sælges til nye hjem.


  • #7   1. mar 2008 Jeg skriver dette indlæg, fordi jeg kan sætte mig ind i, hvordan hvalpekøberne har det, de har lige fået deres hvalp, og må så aflive dem efter kort tid, fordi de er så ramt af virus´en.

  • #8   1. mar 2008 den 8 ugers vaccine vores hvalpe får, er den de mange gange får når de er 12 uger, så de skal kun have en vaccine mere end den vi giver og det er som 12 ugers

  • #9   1. mar 2008 8 ugers er sat til 8 ugers fordi man mener at hvalpe er beskyttede dertil. Og hundene kan få alle sygdomme, selvom de er vaccinerede. Så selvom man vaccinerer kan man ikke beskytte 100 %.

    Villy Rap min gamle hund fik kennelhoste 3 gange, og det på trods af, at han self. blev vaccineret.


  • #10   1. mar 2008 Borthe med blæsten: det er jeg også sikker på, men har man råd til at lave hvalpe, så har man også råd til den vacc som hvalpen bør få inden den flytter hjemmefra.... Desuden har man råd til at hvalpekøbere kommer efter en, fordi hvalpene er døde af disse vira som man netop vacc. imod????

  • #11   1. mar 2008 Korrekt Borthe, det siger vores dyrlæge også at dem der ikke gør det er kun ude på at tjene penge.

  • #12   1. mar 2008 Vores bliver tjekket samme dag, eller dagen efter de bliver født (ganespaltning eller andre deformiteter) og inden afrejse, her bliver de også vaccineret. De får ormekur 2 gange inden afrejse. Grunden til at dette er vigtigt, er at hvalpene jo kommer ud i nye omgivelser, og (måske) møder nye hunde, disse kan sagtens være raske smittebærere.
    Her må folk gerne komme og kigge hvalpe, men har de hund, må den blive hjemme.


  • #14   1. mar 2008 Susanne M: jeg synes at det er den holdning, vi skal have frem hos alle, så man ikke længere kan købe en hund unden vacc. ormekur og sundhedstjek....

  • #15   1. mar 2008 Borthe....: jeg tror vi er ret enige på dette punkt:-)

    jeg er desværre nød til at smutte et par timer, da jeg har en eksamensopgave, jeg skal lave med en veninde, og den laver desværre ikke sig selv:-( (i wish)

    Kommer tilbage til tråden om et par timer, håber der evt kommer en god snak om dette. Men husk nu at holde en god tone, da jeg synes det er et vigtigt emne, som folk bør kigge på og derfor ikke ønsker den slettet


  • #16   1. mar 2008 Jeg høre til blandt dem der vaccinerer mine hvalpe inden de flytter. Men det er mindst lige så vigtigt at moderen er up to date med sine vaccinationer. Hun giver nemlig antistoffer videre til hvalpene gennem modermælken.

    Hvalpene skulle så være dækket ind til de er 10 - 12 uger. Men jeg vælger at vaccinere især mod Parvo, da det er en frygtelig sygdom for især hvalpe og gamle hunde


  • #17   1. mar 2008 Det er meget individuelt hvad dyrlægerne mener, nogle mener 8 uger andre 12 uger. Min dyrlæge vaccinere almindeligvis hvalpe første gang når de er 8 uger, nogen helt ned til 4 ugers alderen hvis der er tale om et større opdræt hvor smittefaren er større.

    Men mine hvalpe vil hun først vaccinere når de er 10-12 uger. Da hun mener at de små racer godt kan reagere voldsommere på en vaccine. For mit vedkommende er det ikke et problem, da jeg har valgt at beholde hvalpene til de er 10-12 uger, så de er naturligvis vaccineret når de forlader mig... Men havde jeg valgt at sælge dem når de var 8 uger, ja så ville de ikke være vaccineret.


  • #20   1. mar 2008 det er der vist delte meninger omkring, altså omkring hvornår vacc. og ikke gør

  • #21   1. mar 2008 Jeg vaccinere ikke, da der ikke er nogen grund til det. så det vil være spild af penge.

  • #22   1. mar 2008 Nyere forskning viser, at man ved vaccination ved otteugersalderen faktisk nedsætter hundens modstandsdygtighed...

    Så det er da at gøre hundene en gigant bjørnetjeneste...



  • #23   1. mar 2008 Hvornår skal man så vaccinere?

  • #24   1. mar 2008 Anita ved 12 og 16 uger... Og så igen omkring 12 måneder og så kan man kalde hunden for fuldvaccineret.

  • #25   1. mar 2008 Okay

  • #26   1. mar 2008 Det er meget forskelligt hvad dyrlægerne mener.
    Jeg vil helst selv vacc. min hvalp lige når jeg har fået den hjem, for der får den alligevel et tjek hos min egen dyrlæge.
    Hvis tæven er vacc. så er hvalpen også dækket til den er 8 uger.
    Hvorfor skal vi pumpe unødigt vacc. i helt små hvalpe. Ja det fatter jeg ikke en meter af.


  • #27   1. mar 2008 Enig Snow - og er det rigtigt, hvad noget tyder på, at hvalpens antistoffer, som den har fået fra moderen og en eventuel vaccination udraderer hinanden, så skal man lige overveje hvad man gør ;o)

  • #28   1. mar 2008 CH. Det er lige det som min dyrlæge siger. Hende stoler jeg meget på. for for hende handler det ikke bare om at tjene penge, det handler om det som er det bedste for dyrene.

  • #29   1. mar 2008 Jeg synes bare det er underligt, at netop disse hvalpe ikke var vacc inden de rejste hjemmefra, og i løbet af kort tid hos ejeren, så må de aflives pga en af netop de sygdomme, som man præsis vacc. imod...

  • #30   1. mar 2008 Iflg. samtale med vores dyrlæge og vores gode hollandsk ven, som er genforsker. Bliver vores hvalpe vacc. som 7 - 7½ uge gamle og bør så revacc. hos deres nye ejere når de er 16 uger gamel.

  • #31   1. mar 2008 Susanne: det er det samme jeg fik af vide af min opdrætter:-)
    Men jeg undre mig meget over, at folk tør købe hunde, hvor de selv skal have hvalpen til sundhedstjek og sørge for vacc. samt ormekur o.s.v jeg ville ikke turde købe sådan et sted


  • #32   1. mar 2008 Jeg ville også give ved 8 uger - men flere incl min dyrlæge siger at det er unødvendig hvis morhund er nyvaccineret.

  • #33   1. mar 2008 Parvovirus er ikke til at regne med - det hænder desværre ofte, at kuld, der er dækket ind under en fuldvaccinteret tæve smittes, og også at vaccinerede hvalpe får det..

    Sådan er det bare, der er ingen garanti.

    Tinna - som tingene ser ud lige nu, så er det ikke blot unødvendigt at vaccinere ved otteugersalderen, men direkte uhensigtsmæssigt.
    Jeg glæder mig til, at det er kommet lidt mere på banen angående dette, men det er efterhånden en udbredt holdning blandt dyrlæger....

    Heldigvis bliver man klogere... Godt for de små pus :o)


  • #34   1. mar 2008 Min er alle vacc. ved 12 og 16 uger , det er sjælden man vacc en chihuahua før den er 12 mdr . min den ene var vacc da han var 8 uger, men den vacc. så min dyrlæge bort fra , og vacc igen da han var 12 og 16 uger

  • #35   1. mar 2008 der skal selvfølgelig stå 12 uger og ikke 12 mdr ...

  • #36   1. mar 2008 Mine hvalpe blev vacc som 8 ugers. Og jeg ville heller aldrig selv købe en hvalp der ikke er vacc som 8 ugers.

  • #37   1. mar 2008 Den sidste hvalp vi havde fik en hvalpevacc. som 8 ugers, også den "alm." vacc. som 12 og 16 ugers.

  • #38   1. mar 2008 CH: jeg forstår ikke helt det du skriver. du skriver at en vacc. ikke er nødvendig, da hvalpene er dækket ind under moren indtil de er 12 uger. Men du siger så også, at hvalpene sagtens kan få parvovirus, selvom de er dækket af deres mor???
    Er det ikke det samme som at sige, at det er bedre at vacc i inden hvalpen flytter hjemmefra, for så er man bedre sikret???


  • #39   1. mar 2008 Gitte, nej, det er ikke det samme ;o)

    Jeg siger, at en hvalp godt kan få parvovirus selvom den er vaccineret mod det - og den kan også få det selvom den har antistoffer fra moderen.
    Så der er ingen garantier, selvom man gør alt hvad man kan.

    Det andet handler om, at mange dyrlæger i dag har taget ny viden til sig, der handler om, at vaccinationen og moderens antistoffer ophæver hinanden således, at vaccinerer man for tidligt, er hunden slet ikke dækket ind. Derfor anbefaler de at lade moderens antistoffer beskytte hunden indtil 12. uge.


  • #40   1. mar 2008 jamen i denne situation, som jeg beskriver ovenover så har havlpene tilsyneladende ikke fået nok antistoffer, hvalpene var kun lige flyttet hjemmefra. Derfor stiller jeg spørgsmålstegn ved, om det er nok med antistferne fra moren

  • #41   1. mar 2008 Mine hvalpe vaccineres ikke før de rejser hjemmefra, og det har ikke noget med penge at gøre, for så meget koster det ikke ekstra når vi alligevel er afsted til tjek. Så den med at det udelukkende er pga pengene kan I godt pakke sammen igen.

    Min tæve vaccineres inden hvalpene fødes, og de er derved dækket indtil de er 12 uger gamle. Jeg ser ikke nogne grund til at sprøjte mere skidt ind i de små end højest nødvendigt. Hvis men ellers er lidt fornuftig og ikke laden sin hvalp stikke snuden i andres lort, og sørger for at de hunde den evt. leger med er vaccinerede, så ser jeg ikke nogen større fare ved at vente med vaccinen til de er 12 uger.


  • #42   1. mar 2008 Gitte - de kunne også være blevet syge selvom de var blevet vaccineret..

    Det man kan gøre er, at sørge for, at holde hunden afskærmet fra smittekilder.


Kommentér på:
Kære alle jer, som har hvalpe....

Annonce