Mine frustrationer {{forumTopicSubject}}
Jeg er er nødt til at komme af med lidt frustrationer, og så synes jeg egentligt at dette er et godt sted at gøre det, evt. så vi kan få en god debat om hvad man kan tillade sig og ikke tillade sig i avlen.
Jeg sad lige og gennemgik labradors hvalpeliste, bare for at se hvad der rør sig i avlen. Og jeg må desværre indrømme at det mere eller mindre har bragt mit p.. i kog.
For det første er et af kuldene på en tæve fra 2003. Da den har født den 1.9.2005 må den altså være parret omkring 1.7. og den kan derfor ikke have været over 1½ år gammel da de parrer den!!!!!!
Nå men det er egentlig ikke det som gør mig mest vred. Når man kigger på de forskellige avlstæver og slår deres indeks op på kennelklubbens hjemmeside, slår det mig hvor mange der avler på tæver med indeks under 100. Jeg forstår simpelthen ikke hvad der får folk til det. Et HD-indeks under 100 betyder jo at tæven forventes at avle mere HD end racens gennemsnit. Man avler altså på nogle hunde som man må regne med skader racen rent sundhedsmæssigt.
I må meget undskylde, men jeg bliver altså harm. Jeg føler lidt at disse folk ødelægger den race, som jeg holder så meget af.
Nu ved jeg godt at dette indlæg handler om labber, men hvordan har I andre avlere det. Bruger I HD-indekset til noget. Og hvad synes I at man kan tillade sig. Stambogen skulle jo gerne være en vis form for garanti mod arvelige sygdomme, men det er den jo ikke i disse tilfælde.
Håber at høre jeres mening på området.
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 121 Svar: 12.333
Men der er desværre alt for mange, der bare skal have et kuld "for sjov" og ikke gider gøre mere ud af det..
Og ja, hvor ville det dog være skønt, at stambogen kunne være en garanti for god avl.. Men det er den desværre ikke, hvilket gør det så forbandet svært for os kommende hvalpekøbere....
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.649
At man vælger at avle på en hund hvor risikoen for sygdomme er væsentlig høj, synes jeg er under al kritik.
Selvom der ikke er nogen krav til Cotonen om HD-undersøgelse er vores plan klart at lade Rosa fotografere inden hun skal parres.
Men så længe der er købere vil der være nogen der avler, uden at have skrupler over hvad resultatet bliver. På samme måde som med hundefabrikker, indbrud o.l.
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 121 Svar: 12.333
feb 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 61
Hilsen Joan.
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.122
Det der piner mig er bare også at avlerne ikke er mere seriøse.
jun 2005
jun 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Hunde: 1 Emner: 338 Svar: 3.686
Mht. HD. Det er så ærgeligt hvis man avler på hunde hvor der er risiko for at hvalpene kan få HD eller andre arvelige sygdomme. I år kender jeg to der har fået aflivet deres schæfer pga. sygdom. Den ene pga. HD og den anden pga. noget lignende med albuen. Det er bare så ærgeligt. For i de måneder man har hvalpen bliver man jo glad for den, og så er erstatning ikke altid nok. Hjertet er jo også med i det spil.
Jeg bakker op om seriøse, ansvarsfulde avlere. Det er sikkert og vist!
jun 2005
jun 2005
jun 2005
jun 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Hunde: 1 Emner: 338 Svar: 3.686
Mine frustrationer