{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
682 visninger | Oprettet:

Avls betingelser {{forumTopicSubject}}

Hej...
jeg har gået og leget lidt med tanken om at jeg godt kunne tænke mig at avle chihuahua, men jeg kan ikke finde nogle steder hvor jeg synes jeg kan finde nogle ordentlige oplysninger om alle fordele og ulemper ved at avle. Jeg har hørt noget om at man skal betale skat af det beløb man tjener, og jeg skal også have fundet en hunhund, som kan være en god hyggehund, men også kunne lave et par kuld hvalpe, det er mest for hyggens skyld jeg vil gøre det, men alligvel vil jeg jo ikke bringe nogle " ikke ordentlige hvalpe til verden. Hvilke krav skal jeg stille til den hunhund jeg skal anskaffe mig, og hvordan får jeg den avlsgodkendt, ja jeg har rigtig mange spørgsmål, men vil bare gerne vide det hele, så jeg ikke laver nogle fejl.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avls betingelser
  • #1   9. jan 2008 Hvilken klub er du i, Marianne?

• #2   9. jan 2008 hmm har de stambo eller ej er vigtigt ellers kan du læse om det på nettet enten på (link fjernet) eller (link fjernet) ellers kan du skrive og spørge dem til råds .... jeg har os 2 chihuahua tæver og er 6 måneder vil os meget gerne have hvalpe engang når de er klad så det varer lidt endnu ss

• #3   9. jan 2008 Marianne - Du bør som det første inden avl , sørge for at begge hunde er sunde og raske, og er ud af en sund linie, hunden bliver avls godkendet ( hvis den er i DKK og bliver udstillet med min. 2 pr.
    Gud og hver mand laver i øjeblikket chihuahua , så jeg ville først se om der er behov for hvalpe , inden parring, for synes efter hånden der er rigtigt mange hvalpe / unghunde til salg ..

• #4   9. jan 2008 ja der er rigtigt mange chihuahua ... i dru bhver man slet ikke gå til udstilling for at lave hvalpe med stambo men selvølgelig skal de være sunde og raske og være inde for standarten .... mine er i dru men går på udstilling alligevel or vil gerne vide mine hunde er helt i top inden jeg skal have hvalpe hvis det bliver til noget inde landet er mættede med chihuahua ss

• #5   9. jan 2008 og sørg for det er med DKK ( FCI ) godkendt stamtavle...
    Alt andet er ikke det papir værd det er skrevet på...

• #6   9. jan 2008 jacob f--- det var da taveligt at sige sådan dru er os remeligt stort nu og er da kun lige under dkk ...

• #8   9. jan 2008 piraten ... nej men derfor er deres papir da noget vær ...

• #9   9. jan 2008 casper s ... ja det sys jeg nu oss

• #10   9. jan 2008 eller dru kan man os blive godkendt til kennel

• #11   10. jan 2008 en af forskellene mellem dru og dkk er jo netop at kun dkk er anerkendt af fci, som er den internationale klub.

en anden forskel er som i selv er inde på. dru har ingen avlsrestriktioner, så man har ikke samme garenti på hvordan linierne bagved er udseende og sundhedsmæssigt.

en anden forskel som for mig betyder meget er at hvis en opdrætter bliver smidt ud af dkk, kan de blive optaget i dru. Dru ville gøre sig selv en meget stor tjeneste ved ikke at optage disse opdrættere

det har intet med størrelsen af klubben eller om man kan blive kennel eller få stambog om man syntes dkk er bedst

• #13   10. jan 2008 så kender jeg et par steder de burde besøge, Geser
    men det glæder mig da hvis det er blevet bedre.

• #15   10. jan 2008 de siger de ikke kan gøre noget fordi der ikke er nogen der har klaget over kennelerne. Det ved jeg bare er forkert, den ene kennel har endda været i medierne

• #16   10. jan 2008 Jeg ville helt klart, som allerede forslået, vælge DKK.

De er trods alt den klub i Danmark med flest (og bedst) restriktioner, både mht udstilling og avl.

Mht hvilken hvalp du skal anskaffe dig, først skal du finde en opdrætter du føler dig tryk ved, en du stoler på, en som virkelig går op i sundhed og racetypiskhed.

Når du så har forklaret hvad det er du ønsker, så kan han/hun hjælpe dig med at finde den rette hvalp til dig. Der gives ingen garantier for at hvalpen bliver champion, det er trods alt levende væsner, og det ukendte, tilfældigheder spiller også ind, lige såvel som genetik.

Derfter er det igang med ringtræning og udstillinger, både i DK og udlandet.
    Der igennem vil du få kendskab til en masse andre hunde og deres ejere, opdrættere.

Det vigtigste er at være selvkritisk, der er ingen grund til avle på middelmådighed. Avl betyder også forbedringer og bibeholdelse af racen som type, både mht sind, sundhed og udseende.

Det du kan gøre nu, er at melde dig ind i DKK og specialklubben for chihuahua'er, stil så mange spørgsmål til så mange forskellige som overhovedet muligt. Besøg så mange opdrættere som muligt.

På den måde er du allerede godt på vej.
    Jo mere du ved, jo bedre kan du stille de rette spørgsmål til den enkelte opdrætter, jo bedre kan du vælge hvad det lige er DU leder efter.

held og lykke...

• #17   10. jan 2008 ja og dt kan vi jo så blive ved med at diskuterer .. til gengæld sys jeg det er meget svært at købe en hund med dkk stamtavlefordi de opdrætter jeg har kontaktet sys men skal have mange erfaringer med hunde og er så hysteriske med deres hunde at de næsten ikke vil sælge så jeg bryder mig ikke om dkk når man ikke engang kan købe en hvalp på grund af alder eller hvad det er man nu får smidt i hovedet... blev sku såå skuffet over de mennesker

• #18   10. jan 2008 hvordan man som person er som opdrætter hænger vel ikke sammen med hvilken klub man er i.
    afhænig af race betyder det selfølgelig noget om man har erfaring med hunde.
    nu har jeg en god begynderhund, så det er ikke sådanne ting jeg siger til mine hvalpekøbere. men det kan være svært som ung at kunne købe hund. andre vil helst ikke have småbørnsfamiler, andre vil helst ikke sælge til folk med fuldtidsjob og andre syntes ikke man må være for gammel. nogen siger endda nej hvis der er hund i hjemmet i forvejen. Der er nok at vælge af . men mon ikke det ikke gælder indenfor alle klubber

• #19   10. jan 2008 conni j - jo du har nok rat men jeg sys bare ikke det var så fedt den sviner jeg fik ved godt af mange hunde ikke er begynder hunde men man skal jo starte et sted o hvis det lige er den race man kun vil have ... nu har jeg jo så chihuahua og der orlanger de jo os mn næsten er hjemme i døgn drit ss.... altså alle hunde kan jo lære at være alene men det skal de jo heller ikke en hel dag heldigvis arbejder mig og kæresten på skift så der er altid en hjeme ... og ja vi har jo så et barn men han lærer hurtigt hvordan han skal begå sig med hundene .... nogle gange er det bare meget svært at få hunde med stamtavle så mange unge ender med en blanding men jo det er jo forskelligt fra person til person ss

• #20   10. jan 2008 jeg har ikke direkte en aldersgruppe jeg ikke sælger til. lytter meget efter hvilke betingelser og krav man har til hund og hvilke aktiviteter man vil lave med den.
    er der børn forhøre jeg om hvordan man har tænkt over det forhold. er man ung og måske stadig bor hjemme, høre jeg til resten af familiens indstilling til hund og om den evt kan blive boende hos familien, hvis hvalpekøber flytter på kollegie eller andet sted med hundeforbud.
    er det nogle fornuftige svar har jeg ingen grund til ikke at sælge til unge. Det værste er næsten unge, der endnu ingen børn har, men som planlægger det. Der kan jeg godt tænke om det så vil opstå problemer, når børnene så kommer.

• #21   10. jan 2008 oki ja det lyder os meget fornuftigt for hvis nu hunden skulle blive jaloux når barnet kommer ss ... men nu søger jeg ikke flere hunde har nok lige nu.. kunne godt tænke mig selv at få hvalpepå mine hunde engang når de er klar og jeg er gået mere ind i det så jeg ved hvad det er jeg går ind til men den tid kommer nok om 1 år eller sådan mine hunde skal os selv være klar til det og når jeg får hvalpe er der joos nogle man må sige nej til pga så mange ting og der jo ikke er så mange hvalpe at dele ud af det kunne os være jg selv beoldte dem self. ikke nogle hannr da det er 2 tæverjeg har skal hvis jeg skal have en han skal han købes ude fra og ikke være i familie med mine ...men ja der ved jeg jo os jeg jeg nok også år nogle krav il mine hvalpe købere

• #22   10. jan 2008 du skulle tage og låne Birgitte Schjøths bog: hvalpe på vej og Esther Kofod: min hund skal have hvalpe
    de er rimelig svære at få fat på, så lån dem nu. De er kanongode at læse inden man går igang med avl.

• #23   10. jan 2008 mange tak det vil jeg gøre så mange mange tak

Kommentér på:
Avls betingelser

Annonce