Avls betingelser {{forumTopicSubject}}
Hej...
jeg har gået og leget lidt med tanken om at jeg godt kunne tænke mig at avle chihuahua, men jeg kan ikke finde nogle steder hvor jeg synes jeg kan finde nogle ordentlige oplysninger om alle fordele og ulemper ved at avle. Jeg har hørt noget om at man skal betale skat af det beløb man tjener, og jeg skal også have fundet en hunhund, som kan være en god hyggehund, men også kunne lave et par kuld hvalpe, det er mest for hyggens skyld jeg vil gøre det, men alligvel vil jeg jo ikke bringe nogle " ikke ordentlige hvalpe til verden. Hvilke krav skal jeg stille til den hunhund jeg skal anskaffe mig, og hvordan får jeg den avlsgodkendt, ja jeg har rigtig mange spørgsmål, men vil bare gerne vide det hele, så jeg ikke laver nogle fejl.
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 123 Svar: 5.515
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 10 Svar: 133
aug 2005
Følger: 23 Følgere: 47 Hunde: 5 Emner: 146 Svar: 4.185
Gud og hver mand laver i øjeblikket chihuahua , så jeg ville først se om der er behov for hvalpe , inden parring, for synes efter hånden der er rigtigt mange hvalpe / unghunde til salg ..
jun 2007
dec 2006
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 12 Svar: 363
Alt andet er ikke det papir værd det er skrevet på...
jun 2007
jun 2007
jun 2007
jun 2007
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.197
en anden forskel er som i selv er inde på. dru har ingen avlsrestriktioner, så man har ikke samme garenti på hvordan linierne bagved er udseende og sundhedsmæssigt.
en anden forskel som for mig betyder meget er at hvis en opdrætter bliver smidt ud af dkk, kan de blive optaget i dru. Dru ville gøre sig selv en meget stor tjeneste ved ikke at optage disse opdrættere
det har intet med størrelsen af klubben eller om man kan blive kennel eller få stambog om man syntes dkk er bedst
feb 2006
men det glæder mig da hvis det er blevet bedre.
feb 2006
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.809
De er trods alt den klub i Danmark med flest (og bedst) restriktioner, både mht udstilling og avl.
Mht hvilken hvalp du skal anskaffe dig, først skal du finde en opdrætter du føler dig tryk ved, en du stoler på, en som virkelig går op i sundhed og racetypiskhed.
Når du så har forklaret hvad det er du ønsker, så kan han/hun hjælpe dig med at finde den rette hvalp til dig. Der gives ingen garantier for at hvalpen bliver champion, det er trods alt levende væsner, og det ukendte, tilfældigheder spiller også ind, lige såvel som genetik.
Derfter er det igang med ringtræning og udstillinger, både i DK og udlandet.
Der igennem vil du få kendskab til en masse andre hunde og deres ejere, opdrættere.
Det vigtigste er at være selvkritisk, der er ingen grund til avle på middelmådighed. Avl betyder også forbedringer og bibeholdelse af racen som type, både mht sind, sundhed og udseende.
Det du kan gøre nu, er at melde dig ind i DKK og specialklubben for chihuahua'er, stil så mange spørgsmål til så mange forskellige som overhovedet muligt. Besøg så mange opdrættere som muligt.
På den måde er du allerede godt på vej.
Jo mere du ved, jo bedre kan du stille de rette spørgsmål til den enkelte opdrætter, jo bedre kan du vælge hvad det lige er DU leder efter.
held og lykke...
jun 2007
feb 2006
afhænig af race betyder det selfølgelig noget om man har erfaring med hunde.
nu har jeg en god begynderhund, så det er ikke sådanne ting jeg siger til mine hvalpekøbere. men det kan være svært som ung at kunne købe hund. andre vil helst ikke have småbørnsfamiler, andre vil helst ikke sælge til folk med fuldtidsjob og andre syntes ikke man må være for gammel. nogen siger endda nej hvis der er hund i hjemmet i forvejen. Der er nok at vælge af . men mon ikke det ikke gælder indenfor alle klubber
jun 2007
feb 2006
er der børn forhøre jeg om hvordan man har tænkt over det forhold. er man ung og måske stadig bor hjemme, høre jeg til resten af familiens indstilling til hund og om den evt kan blive boende hos familien, hvis hvalpekøber flytter på kollegie eller andet sted med hundeforbud.
er det nogle fornuftige svar har jeg ingen grund til ikke at sælge til unge. Det værste er næsten unge, der endnu ingen børn har, men som planlægger det. Der kan jeg godt tænke om det så vil opstå problemer, når børnene så kommer.
jun 2007
feb 2006
de er rimelig svære at få fat på, så lån dem nu. De er kanongode at læse inden man går igang med avl.
jun 2007
Avls betingelser