21. jun 2005 Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
Hvad er forskellen på klubberne? {{forumTopicSubject}}
Min næste hund skal ligesom Kayser være med stamtavle =)
Der er et hav af klubber man kan få tavler fra, og jeg er sån lidt lost angåene hvilken en er bedst.
Jeg vil have tavle fra den klub der har de strængeste avlskrav, og den klub der giver den største sikkerhed for at man ikke bliver snydt af opdrætter..
Jeg ved der er forskel på restriktionerne inden for de forskellige racer, så i får da lige de racer jeg allerhelst vil have =)
*Border Collie
*Border Terier
*Belgisk/Trevuren (den korthårede, ved ikk helt hvad den hedder)
*Schæferhund (inde i fremtiden)
Det skal være arbejdende hunde, og ikke fra udstillingslinjer (hvis der er forskel)
Jeg er ikke ude på nogen som helst form for tilsvioning af klubber - jeg vil bare gerne vide forskellen.
Hvad kan de tilbyde, hvad kan man med den tavle, hvilken sikkerhed giver den osv osv..
Håber der er nogen der vil hjælpe =)
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 21 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 99 Svar: 2.073
Kan godt forstå du vil have arbejdslinier, se på hvilke titler forældredyrene har, og vær ærlig overfor opdrætteren når du taler med dem. (jo der er stor forskel på arbejdslinier og udstillingslinier)
Overvej hvad du vil træne med hunden, der er jo lidt langt fra borderterrier til bordercollie.
Besøg en masse kenneler, se forældredyr, og læs om linierne på nettet.
Held og lykke!
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
Jeg søger forskellen klubberne imellem på avlsrestriktioner, racestandarter og diverse krav..
Ch - Ja det var lidt af det jeg ville høre =) Men jeg vil gerne ind på HVOR der er DKK evt skiller sig ud..
Jeg ved vitterligt ikke hvad forskellen er, men håber at jeg herinde vil kunne få belyst de forskelle der er?
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 373 Svar: 14.830
Såvidt jeg ved - er ikke helt sikker - avles de ikke "på gule plader" herhjemme, men udelukkende på DKK tavle. Så hvis det er sådan en du vil have, bliver du nok nødt til at tage DKK-stamtavlen med.
jun 2005
Hvordan bliver man sikret bedre?
Hvad er det de gør som andre klubber ikke gør?
Og jeg er stadig interesseret i at høre fra repræsentanter fra andre klubber?
aug 2007
Underklubberne i DKK kender jeg ikke til, så det kan jeg ikke udtale mig om. (udover dem jeg selv er medlem af)
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
Om det er godt eller skidt må være op til den enkelte køber, men en 2pr (godkendelse) kræver generelt meget lidt af hund og ejer
jun 2005
Hvad bliver hunden så avlsgodkendt ud fra? Altså hvem bestemmer om den er fin?
mar 2006
"Du får medlemsbladet HUNDEN ti gange om året – Danmarks største specialmagasin om hunde – mange siders nyttigt og underholdende læsestof om hunde og hundefolk.
Du får bogtilbud - spændende hundebøger med store rabatter – til dig selv eller til gaver.
Du kan deltage i DKK’s hvalpekurser – starten på et godt hundeliv. Nye kurser begynder ca. hver anden måned i alle DKK-kredse fordelt over hele landet.
Du får mulighed for at deltage i lydighedstræning hos rutinerede instruktører – til glæde for dig og din hund og jeres omgivelser.
Du kan deltage i agility, en herlig sportsaktivitet for dig og din hund.
Du kan deltage i mange andre aktiviteter i din kreds, f.eks. foredrag, fælles traveture, ringtræning og meget meget mere.
Du kan få råd og vejledning hos DKK’s juridiske konsulent om gældende "hunderet".
Du får benzintilbud. Hundefolk kommer meget omkring. Benyt DKK’s gode medlemstilbud hos Hydro/Texaco.
Du får et specialtilbud fra Fair Forsikring: Fair betaler medlemskontingentet for DKK-medlemmer, som har mindst ét år på bagen som DKK-medlem og som tegner mindst to af deres forsikringer hos Fair.
Du kan få gode råd af DKK’s hundekonsulenter om hundeproblemer og problemhunde. Konsulenterne sidder ved telefonen næsten hver dag.
Du kan få din hund mentalbeskrevet , så du får større indblik i dens psyke – et vigtigt aspekt, hvis du gerne vil ha’ hvalpe. En smuk hund er en fryd for øjet, men endnu vigtigere er det, at hunden er et harmonisk veltilpasset familiemedlem, som du og dine omgivelser kan glædes over i mange år. "
http://dansk-kennel-klub.dk/393
Derudover har du adgang til www.hundeweb.dk som er et genialt værktøj til at hitte rundt i hundens familie (bl.a sygdommeog udstillingsresultater).
man kan diskutere om hundene er bedre/sundere/pænere herfra til uendelighed, men DKK har de strengeste krav til avl OG de yder økonomisk støtte til forskning indenfor sygdomme, hvilket viser at der bliver gjort en indsats for at være på forkant....
mar 2006
Nu skal jeg ikke udtale mig skråsikkert på noget jeg har læst på HG, men jeg kan ikke finde noget om det på www.dru.dk , så jeg lader den stå til en anden der ved mere om det
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 32 Svar: 1.524
Problemet er nok at det er lidt svært for mange af os at give uddybende svar om forskellige restriktioner i forskellige klubber da man som regel kun er medlem af/har hunde i enten den ene eller den anden klub og derfor ikke interessere sig så meget for hvad de gør i andre klubber... Personligt er jeg også helt klart til DKK, har aldrig haft andet end DKK hunde og skal heller ikke have det!! Bla. netop fordi som det bliver nævnt så høre DKK under FCI, hvilket vil sige at DKK ikke udelukkende selv bestemmer hvordan det vil køre tingene men er underlagt den internationale organization = FCI... Det er de andre klubber ikke og de bstemmer fuldstændig selv hvilke restriktioner de "gider" at beskæftige sig med og der er ingen knotrol af hvad de egntlig foretager sig...
jun 2005
Jeg synes det er en ren jungle med alle de klubber.. Jeg er så også en skovl til at hitte ud af at finde rundt på hjemmesiderne, så måske jeg selv kunne finde de tin jeg søger hvis jeg havde lidt mere nørd i mig..
jul 2007
Link til avlsrestriktioner for de racer du har nævnt i DKK:
http://dansk-kennel-klub.dk/0/398 -Border Collie
http://dansk-kennel-klub.dk/0/399 -Border Terrier
http://dansk-kennel-klub.dk/0/567 -Malinois
http://dansk-kennel-klub.dk/0/648 -Schæfer
http://dansk-kennel-klub.dk/0/676 -Tervueren
jul 2007
mar 2006
DHL hører under UCI (6 lande) http://www.uci-ev.de/english_site/index_en.htm
DDH kunne jeg ikke finde ud af
CKC er egentlig ikke en klub, men et firma -angiveligt i USA- hvor man kan købe en stambog... http://www.continentalkennelclub.com/
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 373 Svar: 14.830
mar 2006
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 123 Svar: 5.515
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 123 Svar: 5.515
Og det var så DDH, de også samarbejder med, som også er i UCI..
aug 2007
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 72 Hunde: 3 Emner: 356 Svar: 4.429
Jeg har et eksempel fra DRU hvor en "opdrætter" først fik hvalpe på en tæve på 1 år ved et "uheld"... hun fik disp. fordi den kun fik en hvalp.... senere snyder hun så 3 hundeejere på det groveste med dokumentfalskneri og hvad har vi.... Nu er hun godt nok ekskluderet fra DRU, men det tog da også sin tid. Som om de ikke er så hurtige på optrækkeren... og ikke helt gode til at hjælpe de det går ud over... også et andet eksempel med en opdrætter der hentede drægtig tæve i tyskland og oplyste forkert far... opdaget for sent og alle købere har mistet tavlen. Så vær opmærksom....
Jeg har ladet mig fortælle af en mand i min svogers familie at jagtlinier skal man hente i FCI (udlandet) og ikke direkte i DKK, da de langt fra er optimale... Det er minimalt hvad de kan tilbyde at kongeavl, som han kalder det i forhold til visse steder i udlandet... Jeg har ingen anelse om det også gælder alm. arbejdshunde... Men ville lige fortælle det alligevel.... Han anbefaler kun DKK pga. de enorme muligheder man har der i forhold til de andre klubber...
jun 2005
Anne T - 1000 mange tak =D
Nogen der ved, om Border Terrieren er for sund til flere avlsrestriktioner?
Indtil videre er det Border Collie der lyder mest lovende (største krav tænker jeg på)..
Jeg kan godt lide DRU´s HD regler.. Ingen avl på over B, sådan skal det være =D
DHL er jeg lidt i tyvivl om hvad jeg skal mene.. Synes det virker lidt... ufærdigt.. med deres side..
Coker spaniel og GD står der hvilken status de må have.. Har de kun de to racer i klubben, eller er dt de eneste med HD-krav?
jun 2005
Men må sige det ikke lyder lovende med hvad du kan fortælle om "opdrættere" fra DRU Oo
Ved du om der er flere brudne kar i DRU end DHL og DKK? (det er de eneste 3 jeg har kigget på indtil videre)
Når nu hunden ikke bliver udstillet der - hvem bestemmer å om den er fin nok til at avle på?
jun 2005
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.936
Eller spørge dem direkte.
maj 2007
Altså jeg har ikke hørt om det i DKK, men der findes jo 100 % også brodne kar. Nu er det bare fordi jeg lige kender til de to der i DRU...Og det er med chiér vel og mærke...
Man kan vel egentlig bare avle, hvis man opfylder de små krav der er... Det er vel egentlig op til opdrætterens samvittighed hvor vidt man vil det eller ej.
Nu ved jeg f.eks. Jamies far... Han er tjekket i hoved og numse og er udstillet, selvom han er i DRU... Men det er så igen opdrætteren som har bestemt det. Søde Mette ;o)
Hvor imod Jamies mor ikke er udstillet (er i DKK), men er efter krav fra min side testet fri for patella. Så hun var reelt ikke avlsgodkendt fra DKKs side, men kan sagtens lave hvalpe til DRU, hvis man kan sige det sådan.
Jeg ved ikk om du kan følge mig? Blev selv lidt forvirret ;o)
jun 2005
Jeg synes dog det er lidt foruroligende at en ikke avlsgedkendt hund kan lave hvalpe i klubben..
jul 2007
Jeg kender intet til Border terrieren, men jeg vil forslå at du hvis du er interesseret i den race får fat i et par opdrættere og høre hvad "normen" er med hensyn til sundheds tjek inden de sætter deres hunde i avl...
Min egen race fx. har faktisk endnu ingen sundheds restriktioner i DKK (hvilket nok tildels skyldes at racen først for nylig har fået den endelige godkendelse i FCI) Men det betyder ikke at de ikke bliver testet; jeg kender ingen aussie opdrættere i DKK der ikke både HD fotografer og øjenlyser deres hunde inden de kommer i avl, de fleste albue fotografere også og naturligvis bliver der ikke avlet på hunde der har mere en status BB i HD... :o) Så man er også nød til at spørge lidt ind til de enkelte opdrættere - men under alle omstændigheder vil jeg stadig anbefale DKK ;o)
maj 2007
Jeg kunne nu bare godt tænke mig lidt stengere krav der.
Men der findes heldigvis også gode seriøse opdrættere hos DRU som ved hvad de skal tjekke hundene for. Men det skal man så bare selv finde ud af, når det ikke er et krav.
Jeg ved godt hvad jeg skal gå efter, så for mig er det ikke noget problem. Jeg er meget tilfreds med min vuffer, men han er nu også købt som familiehund ;o) Og jeg har selv sørget for at købe en hund, hvor begge forældre er testet...
Hvad er forskellen på klubberne?