{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
912 visninger | Oprettet:

GODT STED AT KØBE BLÅ STAFF?? {{forumTopicSubject}}

Hej, vi er en familie på 6 personer der søger vores nye bedste ven. Vi har udkig efter en blå english staffordshire Bull terrier (tæve).

Er der nogen der kender en god avler/kennel at købe fra? Har googlet rundt længe uden hæld.


Håber i kan hjælpe:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  GODT STED AT KØBE BLÅ STAFF??
  • #1   i går kl. 07:12 Det findes ikke smiley

    Man køber ikke hund ud fra farve, men temperament og sundhed. Farven er i øvrigt knyttet til nogle trælse sygdomme, så køb i stedet en sund hund i en “kedelig” farve - jeg vil næsten garantere jer, at både I og jeres økonomi vil sætte pris på det i det lange løb smiley


  • #2   i går kl. 07:48 Man støtter ikke avlen af blå staffer. Farvwn blå medfører en del arvelige sygdomme, som medfører frygtelige lidelser for hunden.
    Jeg kan slet ikke forstå, at man overvejer at anskaffe sig en hund ene og alene på grund af farven, og da slet ikke, at man anskaffer sig en hund velvidende at der med fuld overlæg er avlet med diverse sygdomme.


  • #3   i går kl. 07:55 Der er jo en grund til at blå staffer IKKE er anerkendt.

  • #4   i går kl. 08:17 En god avler/kennel af blå staff findes ikke. Men der findes masser af gode staff opdrættere som avler på sundhed/temperament og efter racestandarden smiley

  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 20 Emner: 37 Svar: 844
    #5   i går kl. 09:35 Et lille host, kopieret fra FCI standarden omkring farver:

    Farve: Rød, fawn, hvid, sort eller blå, eller enhver af disse farver med hvide aftegninger. Alle nuancer af brindle med eller uden hvide aftegninger.

    Black-and-tan eller leverfarve er særdeles uønsket.

    ----------------
    Er der nogen af jer, der er medlem af gruppen Hundens farvegenetik på facebook ? Her kan man blive klog på farven blå smiley


  • #6   i går kl. 11:02 Jeg gik lige for sjov skyld på hundeweb og tjekkede farverne på årets fødte hvalpe hos staff.
    13 af de 475 hvalpe som indtil nu er født i 2024 har farven blå eller blå/hvid.

    Jeg er enig med de andre farve er en biting, sind og helbred er langt vigtigere, men hvis det skal være en blå, er det jo ikke andet at gøre end at skrive rundt til samtlige opdrættere på DKK's liste og spørge om nogle forventer blå hvalpe i den nærmeste fremtid:

    https://www.koebhund.dk/hvalpeliste/breeders?raceId=0760

    Vær forberedt på, at du kan få samme svar, som hvalpekøbere der hos mig spørger om hvalp af en bestemt farve (jeg opdrætter whippet)
    At jeg aldrig parrer efter at opnå bestemte farver og at jeg heller aldrig sælger en hvalp efter farve, så selv om der skulle være en hvalp med ønsket farve i et kuld man er skrevet op til, får man ikke nødvendigvis lov til at købe den med mindre alt andet spiller.

    Det eneste problem som decideret er knyttet til farven blå er, at hunden kan få cda (colour dilution alopecia), altså farverelateret pelstab. Det er i høj grad linjebestemt og er ikke nødvendigvis et problem i alle racer.

    At avl udelukkende på farve så kan medføre andre problemer er en anden sag, men det er ikke farvens skyld, men det at opdrætter bliver blind for hundens andre fejl og overser eller negligerer helbreds- eller temperamentproblemer.


  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 20 Emner: 37 Svar: 844
    #7   i går kl. 11:22 Kirsten H : Dejligt med et sagligt og fagligt korrekt indlæg smiley

    Rigtig mange myter er svære at komme til livs smiley

    Og jeg forstår simpelhent ikke, at flere kan komme med påstanden om, at blå er uønsket/ikke godkendt smiley Det er så let at finde racestandarden frem smiley

    ---------------------

    Jeg har et STORT ønske om, at komme til at eje en B/T griffon en dag smiley om det til den tid, hvor jeg er klar skal være en griffon belge eller en petit brabancon, så håber jeg, at opdrætteren ikke udelukker mig for, at gå efter specifikt farvevalg (sundhed mentalt/fysisk selvfølgelig først)


  • #8   i går kl. 11:50 Hvor skønt at der er nogen der ved bedre end os andre som, for mit vedkommende, bare lirer af hvad jeg har fået tudet ørene fulde af gennem tiden smiley
    Og det er på ingen måder sarkastisk ment - det er dejligt at lære nyt smiley


  • #9   i går kl. 12:45 CM - Tak smiley

    Jeg synes jo jeg er nødt til at have bare lidt viden om blå, eller bare dilute generelt eftersom det jo også er farver som i vid udstrækning findes i min race.

    Og i min race er jeg ikke super begejstret for de helblå, fordi de tit har lyse øjne, som giver dem et lidt hårdt og stikkende udtryk, mens jeg holder meget af de blåbrindlede med deres lidt pastelagtige farver.

    Men var det en helblå han som jeg følte var det perfekte partnervalg til en af mine tæver ville farven ikke var en stopklods.


    profilbillede
  • #10   i går kl. 12:58 Beklager at jeg tog fejl.
    Men jeg har det lige som Lise i # 8.
    Jeg lirer også bare det af, som jeg har hørt så mange gange....


  • #11   i går kl. 13:01 Lise og Anni - Det er vist ret menneskeligt, jeg går da heller ikke altid ind og tjekker om mine oplysninger er korrekte inden jeg skriver noget smiley

  • #12   i går kl. 13:04 Annie:

    Jeg synes din kommentar er svag, og det er vildt hvor mange af jer der prøver at hoppe til konklusioner med det samme, selvom i ikke kender personen bag. Du skriver “jeg synes det er vildt at man ene og alene skaffer sig en hund, på baggrund af farven.”

    Der står intet sted i mit opslag, at jeg køber en staffordshire KUN på baggrund af farven:)

    Vi har en brindle han i forvejen, og kunne godt tænke os en tæve. Hermed ikke sagt, at vi KUN vil have en, hvis den er blå- det er ikke det der står;)

    Vi er på UDKIG efter en blå hvalp, da jeg ser intet problem i det mange af jer skriver, at man ikke må have noget at gå ud fra. (Farve fx)
    Hvis det er sådan, at vi finder en hvalp der passer vores famile bedre, som har en anden farve, så tager vi da den.

    Vi har længe ville have endnu en staff, og havde blot forelsket os i farven:)

    Vi går selvfølgelig op i helbred, men vi har venner og familie der også har en blå staff, (og blå hunde af andre racer) og der har ikke været nogle problemer med dem, hvilket var derfor vi ikke tog det det der står om dem så tungt.

    Hvis du ikke har et eventuelt godt sted at købe fra, en blå staff i forvejen, eller selv er avler, kan jeg virkelig ikke se grund til du vælger at svare på dette opslag, da dit input ikke svarer på mit opslag:)

    God dag.


  • #13   i går kl. 13:06 Kirsten, men et eller andet må der være med de blå.
    Men det er måske kun De franske, for jeg havde en snak med min dyrlæge engang Gaddafi blev vaccineret, og hun sagde, at så godt som alle blå franske havde allergi/pelstab.


  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 20 Emner: 37 Svar: 844
    #14   i går kl. 13:15 Heller ikke de franske Annie, de har "måske" også den sygdom som Kirsten skriver =

    cda (colour dilution alopecia)

    Som oftest også af dyrlæger bliver forvekslet med, at hunden har allergi smiley


  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 20 Emner: 37 Svar: 844
    #15   i går kl. 13:18 Dette spørgsmål er stillet i gruppen Hundens farvegenetik:

    Er der hold i at franske bulldogs i farven blå, ofte er bære af allergi ?

    Sandras svar:

    Det korte svar er nej, det er der ikke hold i.

    Grunden til at nogle folk tror det, er fordi dilute kan (kan er et vigtigt ord her) bringe CDA med sig og i nogle tilfælde kan CDA godt give udslæt og kløe; Det tror folk er allergi, men det er direkte associeret med CDA, som er farverelateret hårtab.

    Langt de fleste hunde med CDA lever dog ganske normale liv, bare med mindre pels. De kan godt have brug for lidt ekstra hudpleje og solbeskyttelse, men det er som regel dét.

    Kan anbefale at man melder sig ind i denne gruppe:
    https://www.facebook.com/groups/2389840914582604


  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 20 Emner: 37 Svar: 844
    #16   i går kl. 13:26 Blå er så ikke en anderkendt farve i fransk bulldog, direkte kopieret fra racestandard:

    Farve: Fawn, brindle eller ikke brindle med eller uden hvide aftegn
    Pels med farveanstrøg:
    Brindle: En fawn pels med omvendt mørk brindle, der giver en ”tigerstribet”
    virkning. En stærkt brindlet pels må ikke dække den fawn bundfarve. En sort
    maske kan være til stede. Begrænsede hvide aftegn er tilladt.
    Fawn: Helfarvet pels i nuancer fra lyst fawn til mørk fawn. Af og til ses blegere
    farver på lemmerne. Ses med eller uden sort maske, selvom sort maske
    foretrækkes. Af og til ledsaget af begrænsede hvide aftegn.
    Pels med hvide aftegn:
    Brindle med moderate eller væsentlige hvide aftegn: Kaldes ”pied”, aftegnene er
    perfekt fordelt over hele hunden. Enkelte skjolder på huden er tilladt.
    Fawn med moderate eller væsentlige hvide aftegn: Kaldes ”fawn og hvid”,
    aftegnene er perfekt fordelt over hele hunden. Enkelte skjolder på hunden
    tolereres.

    Næsen er altid sort ved alle farver, aldrig brun eller blå. Helt hvide hunde
    accepteres, såfremt øjenrande og næse er sorte. På grund af døvhed er det ikke
    ønskeligt at anvende disse hunde i avlen.



  • #17   i går kl. 13:34 Sandra her, med den lidt længere forklaring!
    Grunden til at CDA kan ligne allergi er at CDA klumper pigmentcellerne sammen og gør hårene ustabile, hvilket får dem til at knække, og når de hår til sidst er næsten væk, knæk efter knæk, så er hårsækkene pludselig mere åbne og meget mere modtagelige for bakterier og skidt. Derfor opstår der mere infektion i hårsækkene, og det bliver så forvekslet med allergi af rigtig mange, fordi der kommer et udslæt.

    Der er også separat en tendens til allergi i nogle racer, selvfølgelig, men det er separat fra farve. Det kan selvfølgelig forekomme oftere i nogle linjer end andre, også i dem der er eller bærer dilute (blå), men det er virkelig vigtigt at holde det hele adskilt.

    Jeg kan nemt skrive endnu mere, men har pt den ene arm i slynge, så smiley


  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 20 Emner: 37 Svar: 844
    #18   i går kl. 14:10 Tak Sandra smiley og rigtig god bedring smiley

  • #19   i går kl. 15:23 Tak Sandra smiley og god bedring med armen smiley

    Generelt er det en farlig ting i avl, at være alt for fokuseret på enkelte ting, frem for at se på helheden.

    Anni - Med en ikke godkendt farve, forestiller jeg mig ikke, at det er de mest seriøse opdrættere, der kaster sig ud i at avle blå franske bulldogs, mine fordomme siger mig, at her avles der for pengenes skyld og ikke for at opretholde eller forbedre racen.

    På den baggrund tror jeg også at udvalget af avlsdyr er ret snævert og at der dermed er større risiko for at individer/linjer med sygdom bliver brugt igen og igen.





  • #20   i dag kl. 14:59 Hvad skete der med den Dobermann du skulle købe i 2023?

  • #21   i dag kl. 15:22 Lærke, det sludder du skriver i # 12 giver jeg desværre ikke ret meget for.
    Det kan godt være at jeg er forkert på den, men i mine øjne er du utrolig useriøs
    Du vil købe hunde efter farve og kuperet dine hunde. Er der seriøs ???
    Og hvad er der blevet af den Shih Tzu du købte sidste år ?
    Den nævner du jo overhovedet ikke i # 12.
    Er den allerede skiftet ud med den Staff du nævner ??
    Sorry, for hundenes skyld ønsker jeg virkelig at jeg ikke har ret og taher fejl af dig.


  • #22   3 timer siden Annie
    ??????

    Du bliver simpelthen nødt til at flette næbet om ting du ikke aner noget om. Hvis du ikke har et svar på mit opslag, så lad være med at svare på det. - troede det var logik, som alle forstod…

    Og for lige at svare på dine spørgsmål, ikke at det rager dig egentlig, så ja, jeg har stadig min shiz-tzu, Tjavsi, SOM JEG KØBTE I ÅR 2016??
    Jeg lagde et billede op af ham på hundegalleri i 2023 hvor han var fuldvoksen, fordi jeg tænkte det var hyggeligt at lære hinanden at kende. Ikke fordi jeg havde KØBT ham i 2023.

    Det imponerer mig virkelig, hvordan du kan blive ved at læse ting, der ikke står skrevet?? der står INTET sted i mit lille post med Tjavsi fra 2023, at “jeg lige har købt ham” eller at han er fra 2023…. Så hvad baserer du den teori på..???

    Og det andet opslag jeg lavede om dobermann, som jeg havde navngivet “generel diskussion” var et simpelt spørgsmål om, om det var tilladt at eje og træne en kuperet doberman i DK. Ikke fordi at den jeg søgte, skulle være kuperet- blot fordi jeg snakkede med en ven, der havde sagt noget andet end hvad jeg havde fået af vide.

    Derudover, er grunden til jeg kun nævner vores han staff i opslaget, fordi det er den race vi snakkede om. Jeg har en han shih-tzu og en han staff.

    Vores han staff er i øvrigt fra 2017, og jeg kan ikke se hvordan den skulle have erstattet min shih-tzu, eftersom de begge har været i vores hjem efter henholdsvis 2016 og 2017… kan man nu ikke have to hunde på en gang eller hvad, Annie?? Hvad er din pointe???

    Jeg har ikke dobermann endnu, men kunne stadig tænke mig det, vi har haft 2 dobies førhen da jeg var mindre, SOM IKKE VAR KUPEREDE, og jeg kunne godt tænke mig en senere i livet. -Der heller ikke nødvendigvis er kuperet.

    Nogengange sker der ting i livet man ikke er herre over, og i vores tilfælde besluttede vi os for, at vente med en dobermann, og så købe en tæve staff i stedet, af personlige årsager.

    Og ja, du tog fejl i din tidligere kommentar. Så hvorfor overhovedet skrive hvis man ikke er sikker? ISÆR når det du skriver ikke engang svarer på mit spørgsmål..??
    - så var dette opslag måske ikke et spørgsmål til dig…


    Hav en god dag, Annie



  • #23   3 timer siden Jeg var bare nysgerrig nu hvor du havde skrevet at i skulle have eb. Øv at det ikke gik som de skulle.

  • #24   3 timer siden Annie:

    Og så bliver jeg simpelthen også nødt til at spørge..

    Hvad baserer du din teori om, at jeg vil “købe hunde efter farve” eller “ene og alene på baggrund af farve”??

    Er det fordi jeg spurgte herinde om det var nogle der havde et godt sted der avlede BLÅ staffs??

    Så hvis jeg ville have en labrador, og sagde at jeg primært gik efter en sort, så ville det også være forkert, fordi der også findes gule og brune…???

    Jeg har intet sted, som jeg prøvede at forklare dig i #12, skrevet at grunden til, at vi skal have en tæve staff, er fordi den skal være blå.

    Vi skal have en uanset hvad, uanset hvilken farve- så længe den er sund og rask. Men fordi blå lige var den farve vi gik efter, ville jeg nemlig høre om folk kendte en avler af blå staffs.

    Du får det til at lyde som om, at hvis der var et kuld staff hvalpe, og der fx kun var 1 blå ud af lad os sige 7 hvalpe, så havde jeg taget den.
    Det er forkerttttt annieeeeeee. Det er jo NETOP derfor jeg spørger om i kender en AVLER der avler blå staffs udelukkende, så jeg har muligheden for at vælge den der passer bedst til vores familie ud af et helt kuld blå staffs.


    Håber virkelig du forstår hvad jeg skriver til dig, og at du tænker dig om en anden gang, før du kommenterer på folk opslag med irrelevante og nedladende kommentarer- om emner du iøvrigt ikke er familiær med.



  • #25   3 timer siden Trine M:

    Hej Trine, vi fik ikke dobermann alligevel af personlige årsager. Vi valgte at gå med at få endnu en staff i stedet- indtil videre:)

    Hvis jeg skal have en dobermann bliver det muligvis først om et par år, når jeg er flyttet ud smiley

    Kan dog ikke se hvordan det er relevant i forhold til mit opslag, men hvis det bare er af ren nysgerrighed vil jeg gerne svare

    God dag


  • #26   2 timer siden Jamen så glæder det mig da at jeg åbenbart har taget fejl......

  • #27   1 time siden Jeg ville personligt ikke have en blå, for alle dem jeg keder der har blå Staff har allergi, og de fleste holder sig ikke inden for racestandarten ang str. osv.


  • #28   58 minutter siden Du skal ikke tage dig af Anni, hun er bare en mavesur gammel kone, der kun hælder galde ud smiley Du kan blokere hende, så kan hun ikke svare i dine tråde mere.

    Kan opdrætter af din nuværende staff ikke pege dig i retning af en opdrætter? Som måske, måske ikke, får blå?

    I racer som er talmæssigt store, og med mange opdrættere der laver kvalitetshunde, kan man godt sætte udseende som et kriterie (efter sundhed, temperament og evt. brugsegenskaber), men jeg har indtryk af, at staff’en er ret broget ift. sundhed og temperament. Og så ville jeg ikke turde kigge på farve - det er så simpelt, at du kommer til at elske din hund præcis lige så højt, uanset hvilken farve den har smiley Min corgi skulle have været en rød pembroke uden hale. Hun er en brindle cardigan smiley


  • #29   29 minutter siden Anne:

    Hej Anne, dem vi købte vores staff af avler ikke længere, jeg har skrevet til dem de nu kendte over mail, om de stadig avler og hvis der kom et kuld ville vi være interesserede. De har ikke svaret endnu, derfor leder vi stadig stille og roligt videre- evt efter nogle der udelukkende avler blå staffs hvilket jeg bare var interessere i at høre om i kendte nogle der gjorde.

    Hele vores familie er helt enige i, at vi skal have en tæve staff, farven var bare noget at gå ud efter- hvis det var sådan, at vi fandt en blå hvalp der passede vores familie pg var helt sund og rask.

    Jeg er personligt mere til de helt mørkebrune staffs, men flertallet har stemt efter en blå, hvis nu den skulle dukke op og være vores drømmehvalp.

    De er selvfølgelig (min familie) indforstået i, at hvis vi nu finder en blå hvalp, men den ikke er sund fx., eller har sygdomme eller ikke kommer fra en ordentlig kennel/avler, så tager vi den bare i en anden farve.

    Farven var kun et plus, men vi står mellem mørkebrun eller blå HVIS nu de skulle dukke op og være perfekte smiley


  • #30   18 minutter siden Har du prøvet at kigge i Sverige ?
    Generelt gør svenskerne mere i sundhedsundersøgelserne end der bliver gjort her hjemme.


Kommentér på:
GODT STED AT KØBE BLÅ STAFF??

Annonce