{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.093 visninger | Oprettet:

Nyt fra screening af Siberian Husky {{forumTopicSubject}}

Så er der langt om længe nyt fra DKKs screeningsprojekt af Siberian Husky.
Det har været en sej proces at nå hertil, for mange afviste at lade deres hunde teste.

Som forventet er kun halvdelen af de DKK-stambogsførte hunde reelt racerene.
Det er jo helt vanvittigt.

https://www.polarhund.dk/news.asp?ID=91518


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyt fra screening af Siberian Husky
  • #1   7. sep Det er godt nok mange.
    Men jeg tror, at det nok ikke kun er hos Huskies, men også hos andre racer, men nok ikke så slem.


  • #2   7. sep Helt sikkert. Det her er toppen af isbjerget - men formentlig den race med det mest omfattende problem.
    Jeg har set tests fra andre racer, og problemet er mange steder i DKK.
    Det er skræmmende!


  • #3   7. sep Jeg kan hellere ikke forstå, at der ikke skal tages DNA hos alle racer før avl, og da slet ikke nu, hvor DNA test er så udbredte, nemt tilgængelig og fåes til en rimelig pris.
    Det ville kunne afhjælpe problemet.

    Det bliver spændende hvad DKK nu vil høre.
    Jeg tror desværre ikke, at de udelukker de ikke renracede af avlen. Det vil jo koste dem ved mistet salg af stamtavler


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 36 Svar: 829
    #4   7. sep Tak for opdatering Malene smiley

    Svindel forefindes alle steder smiley

    Med de muligheder man har i dag, forstår jeg slet ikke, at der ikke laves dna-test på forældre OG hvalpekuld, så man både ved om forældredyr er ren racet og om hvalpene er hvalpe efter de forældre dyr, der står på stambogen.

    Jeg tror heller ikke på, at Siberian Husky er alene ! Netop fordi der ikke bruges DNA test. Det burde være et avlskrav, hvis man vil fremstå seriøst.

    Vi er jo alligevel en del, der har hørt historierne omkring hvalpe, der er blevet lagt ned i et eksisterende hvalpekuld og har fået samme stambog.

    Indenfor egen race går der også mange rygter om, at enkelte hvalpekuld (før i tiden) Ikke har den fader, der er opført på stambogen smiley

    Mit første hvalpekuld blev en dobbeltparring ved et uheld. Ejer af hanhunden, jeg havde valgt, var dybt taknemlig for, at jeg var ærlig omkring det, så hendes hanhund ikke lagde navn til, det havde egentlig været nemt og billigt, at ignorere og p.g.a. den ene petit brabancon, der kom ville hun aldrig have stillet spørgsmålstegn ved det. Petit'en lignede virkelig en hvalp der kunne have været fra hendes hanhund, så hun var overbevist om, at han var faderen til minimum denne ene hvalp, men DNA test viste at det var mandens hanhund, der var fader til hele kuldet.

    Jeg håber inderligt, at der bliver ryddet op og ikke kun i enkelte racer, men samtlige og at den kommende kæledyrslov vil få indført tvungen DNA (Desværre er den flere år undervejs smiley ).



  • #5   7. sep Man kan slet ikke udelukke dem fra avlen, hvis man tænker på sundheden i racen. Det vil gøre de renracede endnu sygere pga den massive indavl, der forekommer i racerne i dag.
    Men kan kan gøre det kontrollerbart via tests og krav om kombinationen af en 100% ren hund parret med x-procent blanding.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 36 Svar: 829
    #6   7. sep Igen tror jeg ikke at de er alene, det ville nok gøre sig gældende for flere racer ! (At man ikke kan udelukke dem i opdræt).

    Jeg ser med gru på at flere kenneler har OEB og AB og når der opdrættes uden DNA, er jeg ikke så sikker på, at der ikke sker uheld smiley Jeg kan simpelhent ikke se forskel på dem, når AB'erne har en bestemt størrelse smiley


  • #7   7. sep Det er godt nok ret vildt smiley

    Der har i noget tid været larm i schæferne, fordi det er blevet opdaget, at der er parret en malle ind, så vidt jeg husker i et tysk kuld. Hvalpene fra mallen er anført som schæfere med stamtavle. Man har gentestet hvalpene, og ved 100% sikkert at det er en bestemt malle der er far. Hvalpene er nu opført med blanke aner på fars side.

    I DKK har man så forsøgt at udelukke de hvalpe, men efter en masse ballade har det tyske forbund stået på, at der er tale om registrerede grå schæfere. Og den ene af hvalpene (som jo er 50% malle) har pt lavet 2 kuld i DK ved samme opdrætter.

    Nu tænker jeg ikke at mallen er så skidt at blande ind i schæfere, når man kigger på sundhed og brugsegenskaber. Det er mere princippet i, at man frit kan mixe andre racer ind, bare man skynder sig at registrere kuldet smiley


  • #8   7. sep Det er noget svineri, for at sige det pænt.

  • #9   7. sep Vi møder af og til en "DSG" på gåturen - den er langhåret (ala spaniel pels) og med et blåt og et brunt øje - ligner lidt et papillon mix, men den er altså med tavle.
    Nu kan der selvfølgelig være noget "gemt" o en indmønstret hund, men den er SÅ ved siden af, at jeg mest tror, at farhunden mådke ikke var far alligevel.

    Og den slags møder man jo af og til. Så nej, næppe kun ved huskies det sker.
    Skal man finde noget positivt ved det, må det være, at det måske i nogen racer bidrager til en lidt større genvariation? Man må vel antage, at de oftest trods alt ligner og opfører sig som angivne race, hvis det ikke er blevet opdaget?
    - ikke at det dermed er ok at snyde selvfølgelig.


  • #10   7. sep Det er altså vildt, selvom jeg da ikke havde forventet andet med alt det jeg har hørt fra dig smiley det burde jo slet ikke være muligt.

    Især med de der er 25% noget andet, det er jo en stor procentdel.

    Jeg ville også ønske at der var krav om dna test på alle racer. Jeg har kendskab til en chihuahua opdrætter der dna tester hvalpe kuld. Jeg tror dog ikke nødvendigvis det har noget med renhed at gøre, men nærmere fordi der jo er mange ting man kan få at vide med sådan en, omkring sundhed osv. Jeg synes det er så fedt.

    Jeg tror ikke det er et stort problem i mine racer, for i hvert fald chihuahuaen, men jeg ved det jo reelt ikke, fordi jeg ikke tror der er ret mange der tester.
    Og man mener jo at flere af de små på et tidspunkt er blandet sammen for at få de varianter vi har i dag, f.eks. Den langhårede chihuahua og papillonen (korthåret og phalene er de originale i racerne) så man kunne vel godt blande noget ind, uden det nødvendigvis ville blive at se fysisk.


  • #11   8. sep Jeg synes det er vildt spændende og vil dykke mere ned i det senere..
    Ingen tvivl om flere andre racer - nok i sær dem der har en meget skarp opdeling i typer, har samme problem..

    Nu du har været igennem denne proces - har du et overblik over DNA tests for racer i en given blanding? Altså hvilke firmaer der udbyder noget og om det er pengene værd?


  • #12   8. sep Projektet her er lavet i samarbejde mellem DKK og KU. KU bruger Wisdom Panel.
    Det er en ok test, men nøjagtigheden er ikke ret præcis sammenlignet med Embark, som har verdens bedste DNA-test ift afgørelse af racer i en hund.
    Embark har en langt større database over hunde og bruger en testform med langt flere markører end andre.

    Man kan udover raceindhold DNA-teste for mange sygdomme og træk i en hund.
    Alt efter hvad man specifikt vil teste for, skal man muligvis ud i andre/mindre firmaer. Der er forskel på hvad de enkelte har udviklet en test til. DKK har en liste over racer, sygdomme og hvilke firmaer der kan teste for dem.


  • #13   8. sep Det er jo indenfor alt. Nu opdrætter jeg katte. Ved Maine Coon er der også blandet alt muligt ind, uden at det står nogle steder. Perser for at få shaded. Russiske vildkatte for at få dominante blå øjne på farvede katte. Maskede katte for at få maskede Maine Coon og sådan kunne jeg blive ved.

    Det er desværre en skrue uden ende.

    Og ved kattene testes der i forvejen for så meget, men jeg forudser endnu flere test i fremtiden.


  • #14   9. sep Anne

    Junker har to profiler på WD - den ene, som .. ja, Junker - schæferhund ... den anden som, og nu kan jeg selvfølgelig ikke huske navnet, men som malle.
    Det er præcis den samme hund.

    DKK sagde nej, og fratog hvalpene fra det første kuld avlsret .. FCI sagde ja, og Junker var oprettet som schæferhund - så avlsret til det første kuld, som nu er schæferhunde - og det andet kuld, der er lige på trapperne, bliver også registrede som schæferhunde.

    Sådan gør man det smiley


  • #15   9. sep Ved man hvad det andet der er i huskierne er? Og ved man noget om hvorfor? Det sker sikkert i mange racer. Det er jo trods alt med til at gøre genpuljen i en race større og guderne skal vide at der er problemer med størrelsen af genpuljen i rigtig mange racer - også nogle af de antalsmæssigt virkelig store. Set i det perspektiv er det måske godt nok. Men det er noget svineri ikke at spille med åbne kort.

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 36 Svar: 829
    #16   9. sep Noget svineri ikke at spille med åbne kort ? smiley

    Det ER bedrageri. En FCI stambog skulle gerne være garant for, at racen er rigtig !

    Genpuljer og størrelsen på dem, er noget helt andet og kan ikke sættes sammen i denne forbindelse. Det er FCI bestemt, hvilke racer der har behov og hvilke hunde, der må opdrættes ind for at udvide genpulje.

    Hvis jeg husker rigtigt er det fransk bulldog, der åbnes op for nu for at få ny genpulje (Hvis det ikke allerede er gjort. Infoen er fra det politiske møde i DKK for nogen måneder siden).


  • #17   9. sep Det er så trist - og noget værre svineri!!!

  • #18   9. sep Mette uden at vide om det er ens for alle, så Alaskan husky type (blandinger af forskellige racer, bl.a. Jagthunde) lavet for at give mere udholdenhed, mere fart, længere ben, og mindre pels når de skal konkurrere i træksporten.
    Og dét får de også, men de mister så samtidig også husky delen, for de arver jo nogle helt andre træk.


  • #19   9. sep Som Solvej skriver, blander man hounds, jagthunde og forskellige typer polarhunde sammen for at få ekstrem udholdenhed og fart. Denne blandingstype kaldes Alaskan Husky. Og det er primært den profil, der dukker op i de stambogsførte Siberians.
    Hundene har længere ben, mindre uld, større ører og et helt anden måde at være til og arbejde på end renracede Siberians.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 36 Svar: 829
    #20   9. sep Det var 3 racer, hvor der er åben for stambogsføring: EB, fransk bulldog og mops.

    https://www.dkk.dk/stambog/fremstilling


  • #21   9. sep CM
    Det bliver med tiden nødvendigt at gøre i alle racer, sådan som indavlsgraden udvikler sig.
    Mange racer har en reel genetisk indavlsgrad på gennemsnitligt 30-40%, og alle kan regne ud at det intet godt fører med sig.
    Det er den mørke side af stambogsavl.


  • #22   10. sep For at forklare hvad en Alaskan Husky er:
    Dette er kommet meget op på det seneste, så jeg ville smide lidt info ud.

    Alaska huskies er en landrace race. Ikke en blanding, ikke en køter, ikke en type. De er en race. De er ikke i noget register som AKC, CKC eller UKC, men det gør dem ikke mindre genetisk adskilte og genkendelige som deres egen race. Racer behøver ikke at være i et register for at eksistere.

    Hvad er en landrace race? Det er en slags hund, der er formet af sine omgivelser. De fleste hunde startede på et tidspunkt som deres egen landrace, formet af miljøet omkring dem og tilpassede sig det. Det betyder også, at mennesker har valgt at avle landrace hunde på en måde, der hjælper dem med at udmærker sig endnu mere i deres omgivelser. For Alaskan Huskies betyder det, at de er blevet avlet i generationer på deres evner som slædehund.

    Hvor kom Alaskan Huskies fra, og hvordan startede denne "blandingsrace" myte? Alaskan Huskies, som vi kender dem i dag, stammer fra 1800 tallet. De indfødte Alaska-folk havde deres egne Alaskan Village Dogs i tusindvis af år til at trække slæder på denne tid (en anden landracerace! ). I 1800-tallet bragte hvide bosættere enhver hund, der ville køre op til Alaska for at hjælpe med at transportere under guldfeberen. De blev alle avlet sammen med Alaskan Village Dogs. Da guldet løb tør, havde alle disse hunde brug for noget nyt at lave, og løb begyndte at blive popularitet. Leonhardt Seppala bragte huskyhunde over fra Siberia-regionen i Rusland i slutningen af 1800-tallet/begyndelsen af 1900-tallet, fordi de var hurtigere end Alaska-hunde, der dengang var store og langsomme til at slæbe gods. Disse hunde ville til sidst fortsætte med at lave den moderne Siberian Husky. Men de blev også avlet til Alaskan Husky for at gøre dem hurtigere. Da væddeløb blev popularitet i begyndelsen af 1900-tallet, begyndte de at tilføje andre hunde som tyske korthårede pointer, gråhunde, selv schæferhunde og ulvehunde i blandingen for at forsøge at lave en bedre slædehund. I den senere halvdel af 1900-tallet skete der meget mindre blanding af racer og vi begynder at se den moderne Alaskan Husky blive født. På dette tidspunkt blev Alaskan husky avlet til alaskan husky og dagens Alaskan husky er lige så genetisk adskilt som enhver anden race.

    Fordi Alaskans ikke er i nogen register, betyder det, at de har en åben studbog. Det betyder, at nye racer KAN introduceres, mens de stadig er en alaskan husky i stedet for en "mutt". Jeg har set dette i sprint line Alaskan huskies - mange gange introduceres desert Saluki eller tysk korthåret Pointer og derefter avlet tilbage til Alaskan husky i flere generationer for at lave en hurtigere sprintslædehund.

    Alaska huskies som nævnt tidligere har deres egen unikke genetiske signatur, som genetikere har identificeret. Hundegenteststjenester som Embark kan identificere disse gener. Alaska huskies (og racerbanen Siberian Huskies) er også karakteriseret ved den unikke evne til at forbrænde fedt og protein uden at bruge glykogen. Ingen andre dyr eller hunde kan gøre dette. Det er det, der gør dem til verdens bedste atleter, og det, der gør dem i stand til at løbe 1000 miles og være lige så energiske i mål som i starten.

    Så hvorfor ser de alle forskellige ud fra hinanden? Tja, hvis man har et trænet øje, ser de faktisk IKKE så forskellige ud fra hinanden. Ja, nogle har floppy ører, spidse ører, større, mindre, forskellige frakkefarver, forskellige frakketykkelser, forskellige hoved- og mundingsformer. Men hvis man ser på, hvad der definerer en Alaskan Husky - evnen til at trække i seler over hundredvis af mil - så vil man se, at strukturen og reguleringen af deres ben og kroppe er ret ens og type-y. De er simpelthen KUN avlet efter deres evner som slædehund - der tages slet ikke hensyn til udseendet, som de er for andre racer.

    På billedet nedenfor er nogle af mine Alaskan Huskies. Du vil bemærke, at selvom de ikke alle er beslægtede, hvis du ser nøje på deres struktur, så ligner de alle andre race derude. Alle disse hunde er blevet avlet Alaskan Husky til Alaskan Husky i dusinvis af generationer, med registrerede stamtavler, der strækker sig over et halvt århundrede tilbage.


  • #23   10. sep Det var dog en helt utrolig dårlig oversættelse du har copy/pastet ind smiley

  • #24   10. sep A-S hvis der er noget du ikke forstår vil jeg gerne prøve at forklare det

  • #25   10. sep Leif, skriver jeg, at jeg ikke forstår dit indlæg?

  • #26   11. sep #CM problemet ved den model er vel, at en god del af dem uden tavle, der så kommer ind formentligt også er i familie med DKK-hundene, og så giver det jo ikke meget.

    Jeg tænker det i noget racer faktisk kan give mening at blande med en anden race, hvis ellers det gøres med omtanke. Både ift at få større genvariation og formålrettet at avle nogen sygdomme ud.
    Men det ville jo skulle gøres åbent, ikke som her, hvor der svindles med tavlerne.


  • #27   11. sep Leif, sådan en gang google translate er ikke let at læse.
    Det er fuldstændig lige meget hvad der er blandet I hundene. De er blandinger, slut færdig.
    De har intet at gøre i en stambogsført Siberian Husky.

    Kan man lide typen, så drop stambogen og giv den gas. Man skal ikke lave svindel. Det er noget svineri.


Kommentér på:
Nyt fra screening af Siberian Husky

Annonce