1.174 visninger
|
Oprettet:
Dårlige hvalpe {{forumTopicSubject}}
Hej, min jack fik kejsersnit i fredag. Vi fik 4 meget svage hvalpe ud. To har set ud til at klare sig, men den største har lige givet op. Den mindste gav op i går.
Vi har kæmpet og fået dem tilset, men morens stressniveau fortæller mig, at ingen af dem er gode.
De havde svag puls, så jeg tænker selv iltmangel og moderkagerne så dårlige ud.
Er der nogen herinde, der har erfaring med tævens sorg, hvis de alle dør?
Hun kæmper virkelig for dem, men fremmer også deres død af frustration.
Er det ikke bedre at aflive de sidste også, eller har hun brug for den tid, de klarer?
Koko
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Annoncer: 1 Svar: 285
jun 2016
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 2
Men moren er helt håbløs. Hun lægger sig på dem, skraber rundt i kassen. Hun vil have, vi er hos hende, og hvis vi går, kommer hun med en hvalp i munden.
jun 2016
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 2
Men moren er helt håbløs. Hun lægger sig på dem, skraber rundt i kassen. Hun vil have, vi er hos hende, og hvis vi går, kommer hun med en hvalp i munden.
okt 2022
Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 608
Men ro ro ro er det absolut vigtigste. Og opsyn konstant. Bliv ved hende i kassen, og sørg for hun er smertedækket.
Kejsersnit kan være tricky hvis ikke moren har fået født en hvalp først især, og der er det virkelig vigtigt at hunden får støtte i at finde ro
okt 2022
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.772
Er tæven vaccineret under drægtigheden for herpes virus? Virusen er ekstremt udbredt, og hvalpe rammes hårdt.
Svagelige hvalpe skal have sonde og energitilskud. Alt det hjælper en dyrlæge med. Det er et stort arbejde.
Tæven skal have stimuleret sin mælkeproduktion, samt have et godt foder i rigelige mængder, og ofte energitilskud oveni.
okt 2022
Eller de kan have slugt fostervand.
okt 2023
Følgere: 85 Emner: 24 Svar: 2.548
Som andre siger, er det uendelig vigtigt at moren får ro, og hvalpene får mad.
Piver hvalpene, stresser det moren og kan gå ud over hendes mælk.
Dier hvalpene, når I lægger dem til? Der er gerne mest mælk i de bagerste patter.
Giv evt. en smule modermælkserstatning, hvis de ikke dier ordentligt - for at give dem kræfter. I kan bruge en hvalpesutteflaske.
Jeg har oplevet et enkelt kejsersnit. Der kom fire hvalpe. En var meget svag, men vi fik liv i ham. De andre klarede sig fint. Moren var meget træt - havde været i fødsel 1½ døgn, og vi blev ved hende de første døgn.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.403
Jeg er med på at tæven måske er snotforvirret fordi det var et kejsersnit, men 2 af hvalpene er allerede døde.
Jeg er nok der hvor man på ingen måde skal holde liv i alt, bare fordi man kan.
Og ja, det er synd for tæven at miste alle sine hvalpe, men det er sku også synd at holde hende i en form for stresstilstand fordi man forsøger at redde noget der måske slet ikke bør reddes.
okt 2023
Følgere: 85 Emner: 24 Svar: 2.548
Hvordan går det med dem og med moren, Vivi?
Dårlige hvalpe