en kommentar til parring en kommentar til parring
hej.
jeg vil have hvalpe med 2 af mine hunde.. (Bella) kommer i løbetid inden for en måned og så skal Max på hende..
men da det er 2 forskellige bl.-hunde i forhold til hinanden bliver de så noget være rod? og bliver de aktaktive at sælge??
de vejer begge rundt 11-12 kg så det har begge en god størelse til en Familiehund
kig i min profil efter vufferne da jeg ikk lige ved hvordan jeg skal lægge billede herind på... men prøver at arbejde på sagen hvis det kan lade sig gøre
hilsen Karsten
feb 2005
Følger: 120 Følgere: 121 Hunde: 3 Emner: 259 Svar: 2.852
jun 2005
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 4
feb 2005
Følger: 120 Følgere: 121 Hunde: 3 Emner: 259 Svar: 2.852
jun 2005
Følger: 166 Følgere: 164 Hunde: 7 Emner: 636 Svar: 5.371
Dejlige hunde du har :)) ..
Jeg synes IKKE du skal parre dine hunde . Der findes efterhånden så mange hunde får en skrækkelig tilværelse , og bliver kastet rundt fra den ene ejer til den anden . Hvis du tager et kig rundt på de forskellige internater , vil du væmmes over det antal af blandingshunde der sidder der . Hvorfor pare 2 hunde , der jo egentligt er ligeglad , og sætte flee hunde til der kan komme til at lide den samme skæbne . Det er selvføligt ikke sikkert , men hvis man ser hvor mange blandinger der sidder sådan et sted , modsat racehunde , så kommer man næsten tl at tænke , at penge kontra en billigere hund måske følger sammen .
Jeg er godt klar over , at det ikke lige var det du spurgte om , og jeg siger hellere ikke dette , for at du ikke skal , det bestemmer man jo selv , men synes bare folk skal tænke lidt over hvordan tingene kunne komme til at hænge sammen .
Dette er bare min holdning , og jeg er ligesom de andre enig om , at du bør vente mindst en løbetid , hvis det er det du vælger at gøre :))
jun 2005
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 4
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 470 Svar: 8.275
Jeg synes personling at det vil blive en fuldstændig rodet blanding af racer hvis de fik hvalpe sammen.
Pappilion
Gravhund
Schæfer
Bordercollie
Kan du fortælle mig som evt. kommende hvalp køber, havd jeg kan forvente mig af mentalitet ? - NEJ vel !
Kan du fortælle mig hvilken størrelse den vil blive ? - NEJ vel!
Vil den hyrde alting (bordercollie & Schæfer) ?
Vil den være en livlig skødehund (papillion) ?
Eller vil den grave haven op og måske aldig kunnet gå løs pga. et stærkt jagt instingt (Gravhunden) ?
Vil den bare blive en forvirrert og overlivlig hund med alle 4 race-typer i blandt ?
Vil den have potentiale for nogle avelige lielser som de forskellige racer kan være disponeret for - i i så fald hvilke racer er det lige hvalpen vil slægte på ?
Det er IKKE nok at se på forældre dyrerne og bare sig : Jammen de er sunde og raske - så det bliver hvalpene NOK også !
Det er <b>en gammel og dum skrøne</b> at sige at blandings hunde er sundere end race hunde.
Blandingshunde kan få det bedste af det den er en blanding af.
ELLER de kan få DET ALLER VÆRSTE.
DU kan IKKE vide det på forhånd - og DU skal leve med at du måske - måske ikke - laver en sorg og økonomisk kæmpe udgift til en kommende uvidene hvalpkøber.
Vil du virkelig være en ansvarlig kommende avler - så forpligter du dig også til at vide mere om alle disse ting så du kan tage den bedste beslutning for de kommende liv (hvalpende) DU gerne vil sætte i verden og resten af DERES liv der måske kan vare 13 - 14 år frem.
Læs dette først og SÅ kan du tage en bedre beslutning:
(link fjernet)
NEJ - jeg har intet imod blandingshunde, jeg har selv en hvor mentalitet og egenskaber matcher hinanden på fineste vis - og NEJ hun skal ALDRIG have hvalpe for jeg aner ikke om hendes avemasse er god og sund SELVOM hun har 100% sunde hofter og ryg (er blevet røngtenfotograferet)
Jeg håber du virkelig er så ærlig og ansvarlig som jeg tror du er, og så vil du også bruge tid på at læse og få besvaret alle dine spørgsmål ;o)
Knusss, Karina.
jun 2005
Følger: 166 Følgere: 164 Hunde: 7 Emner: 636 Svar: 5.371
FLOT SKREVET .
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 470 Svar: 8.275
- håber bare at Karsten kan tage "mosten" og læse om tingene og ikke kun høre/læse det der passer ind i hans egne ønsker om at lave hvalpe *S*
Det ER jo IKKE hundenes ønske, de aner intet om konsekvenserne men mærker kun deres drifter.
Det er KUN vores ønsker om at opleve, der animere os til at lave hvalpe når fornuften og al viden siger os imod ;o)
en kommentar til parring