21. nov 2008 Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.726
Kryptorchid hanhvalp - kastrere? Kryptorchid hanhvalp - kastrere?
Jeg har en hvalpekøber, hvis hanhvalp er 4 måneder.
Han har fortsat kun én sten i pungen, og de er lidt nervøse for, om den anden kommer ned.
Naturligvis får de prisreduktion, hvis han er kryptorchid (inden tråden kommer til at handle om det!)
Alle links til diverse dyrlæger på google siger "kastrer hunden" - men det vil de helst ikke. Og det vil jeg helst heller ikke, for eurasierens pels bliver fuldkommen håbløs på en kastrat.
Kan man "nøjes" med at fjerne den sten, der ligger i bugen, så han beholder den anden?
Kan man helt lade være med at kastrere?
Jeg efterlyser ikke "sådan synes jeg" men reelle erfaringer eller meget gerne fagartikler, som jeg kan give videre til dem.
De er førstegangshundeejere, og vil gerne gøre alting så godt som muligt for deres lille vidunder.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.451
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.510
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.451
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 7 Emner: 39 Svar: 1.478
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.734
Jeg ville hellere ikke kastrere, det er man holdt op med for lang tid siden.
sep 2020
Følgere: 27 Emner: 45 Svar: 934
Mandens hanhund på nu 8 år, var rigtig lang tid om, at få den ene ned. Jeg henvendte mig til dyrlæge Charlotte Kunst. Hun fortalte allerede dengang, at det var gammeldags, at kastrere. Den kræftrisiko der var ved, at lade den blive, var en indkapslet kræft, der var nemt at fjerne, HVIS der kom kræft og så var det først efter at hunden var fyldt 5. Hun anbefalede at hunden lige fik sat scanneren på, når man var til den årlige undersøgelse fra 4 års alderen. Det blev så ikke nødvendigt, fik det aldrig på skrift. Har efterfølgende læst noget på skrift, men har ikke gemt det. Undersøgelserne kom fra KU.
Til trods for at det er 8 år siden, så er langt de fleste dyrlæger stadig håbløs bagud. Vores ene solgte hvalp, havde begge sten nede uden, at de var smuttet op/ned. Dagen efter han blev hvalpe vaccineret og sundhedsundersøgt, blev han bidt af en gedehams på tissemanden. Dyrlægen mente det var chok og smerte, der gjorde at den ene sten, røg op i bughulen. Han blev behandlet kiropraktisk (inkl. manuel behandling) Og den kom ned igen, så begge sten var nede, da han blev solgt. Hvalpekøber var informeret og bedt om, at holde ekstra øje med den. Det fik de desværre ikke gjort og på et tidspunkt, var den smuttet op igen uden, at de havde opdaget det og nu var hunden, så gammel at det var for sent. Hun blev også anbefalet, at få ham kastreret, men jeg har fået hende overtalt til, at hun får ham scannet en gang om året og kommer der udfordringer, så betaler jeg forskelsprisen på en almindelig kastrering og en operation, hvor man kun fjerner stenen i bughulen. Han er lige blevet 5 i juli.
Nu nørder jeg rigtig meget "alternativt", vores hunde lever også efter "alternative" undersøgelser/behandling og her har jeg fundet ud af, at en sten, der ligger oppe i bughulen måske kan lave lidt ballade ved, at hunden danner for mange kvindelige kønshormoner/for lidt mandlige kønshormoner og det kan have betydning for hunden. Så med den viden i dag, ville jeg få fjernet stenen, når hunden nåede 1,5 års alderen, så var man sikker på, at den ikke kom ned og det er før hunden, er rigtig voksen.
nov 2008
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.726
Men stakkels nye hundeejere som googler eller spørger dyrlægen, for alle steder skriver de: fjern den.
sep 2020
Følgere: 27 Emner: 45 Svar: 934
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.978
De fleste får ikke længere kastreret deres hanhunde af den grund og det er også de færreste, som får fjernet den tilbageholdte sten med mindre der opstår problemer.
Jeg har haft tre kryptorchide hanner i mine 8 kuld og indtil videre, har ingen haft problemer med den tilbageholdte sten, den ældste er 5 år.
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.791
Vi gjorde intet, og han blev 13 år
maj 2016
Følger: 14 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 396
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 667 Emner: 124 Svar: 7.250
Det behøver ikke give problemer mens kastration jo kan med pelsen plus det er meget tidligt
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.844
Man kastrerer ikke kryptorkide hunde.
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.673
Hun er selv opdrætter, og har arbejdet en del med kryptorkide hunde, og var vist en af de første til at stå frem og IKKE anbefale at kastrere - heller ikke nødvendigvis at fjerne den sten, der sidder i bugen.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.733
okt 2014
Følger: 12 Følgere: 466 Hunde: 4 Annoncer: 1 Emner: 214 Svar: 2.584
Da vi vendte det med dyrlægen, lige da vi adopterede dem, sagde hun, at man godt kunne kastrere og/eller fjerne den der lå i lysken/bugen, men at der ikke var overordnet grund til at gøre det.
Ingen af dem er kastreret.
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 1.972
Jeg undersøgte det en del, da han var unghund og kom frem til, at risikoen for, at noget skulle gå galt ved en operation var lige så stor som risikoen for, at han ville udvikle kræft i testiklen, og derfor har jeg ikke gjort mere.
Det er interessant. Mange hanhunde reagerer på Atlas, som om at han er kastreret. Jeg har tidligere spurt en dyrlæge, om der kunne være en sammenhæng, men det kendte hun ikke noget til.
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 667 Emner: 124 Svar: 7.250
Så er vedkommende nok også forældet på andre områder
Kryptorchid hanhvalp - kastrere?