1.624 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Rævejagt? Rævejagt?

Hej HG!
Er der nogle der kan forklare mig hvad en i h*** rævejagt var/er? Og hvad der var godt for det? Og nu har jeg glemt hvad det er for nogle hunde man bruger, men lægger det stadigvæk til racen? Altså at jagte ræve?
Jeg undre mig bare, ikke noget jeg går op i. Men jeg kan bare godt lide at være klog! Så min 15 åring hjerne skal vist på "arbejde" nu… nogle der kan hjælpe mig?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Eksisterende skur, isoleres og beklædes indvendigt 12.500 kr.
  • Telefonforklaring på fejl på min vaskemaskine og din mening 205 kr.
  • Montering af opvaskemaskine el (ikke stik) 625 kr.
  • Installation af stue stereoanlæg 1.400 kr.
  • Rengøring 1.800 kr.
  • Bosch dishwasher not starting 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rævejagt?
  • #1   24. apr 2020 Det billede jeg ville have sat ind, men det kunne åbenbart ikke komme med?

profilbillede
  • #4   24. apr 2020 Sofia: det er dejligt at høre! Altså at det ikke er lovligt mere!

• #5   24. apr 2020 Man må gerne skude ræve idag(når der er sæson på dem), men man må ikke gøre det må den må som billedet viser.
    Den hund der oftest bliver brugt til rævejagt i dag er gravhund.

• #6   24. apr 2020 Og i dag bliver ræven skudt, den bliver ikke gnasket ihjel af et stort kobbel hunde..

• #7   24. apr 2020 Man gør det stadig i mange lande, fx i England.
    I danmark må man ikke jage med at drive dyrene igennem terrænet på den måde, så vidt jeg ved. Uanset om det er ræv eller andet.

• Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 61
    #10   24. apr 2020 Og jeg vil lige indskyde, at man stadig kan være så heldig at komme forbi en flok jagtryttere, klædt som dem på billedet. Man rider nemlig stadig jagter (eks. Hubertusjagten i Dyrehaven hvert år), men det har heldigvis ikke noget med rigtige ræve at gøre mere. Idag rider man efter udvalgte ryttere, der kaldes ræve, som gerne bærer en rævehale på skulderen - halen er ofte 'høstet' fra trafikdræbte ræve smiley

• #11   24. apr 2020 Sofia, man laver da ikke drivjagt til hest og vel slet ikke med en gravhund?

• #12   24. apr 2020 I England er det heller ikke længere tilladt, om end det stadig foregår.

Herhjemme er den traditionelle rævejagt blevet erstattet af en jagt der foregår af en planlagt rute, hvor et par ryttere rider foran og agerer ræve, og feltet følger så deres rute (det er det man ser til hubertusjagt i dyrehaven).

I England er det fortsat tilladt at ride efter et kobbel hunde. Der laves et spor, som hundene så sættes på og rytterne rider efter hundene. Desværre er det på den måde også nemt fortsat at drive traditionel jagt efter ræv under dække af, at hundene "desværre" kom til at følge en ræv istedet for det lagte spor.
    Det er ikke ret mange år siden, at rævejagt blev forbudt i England, og folk med hang til den slags arbejder ihærdigt på at få det gjort lovligt igen... Og folk med penge nok fortsætter ufortrødent med jagterne uanset lovgivningen.

• #15   24. apr 2020 Drivjagt bruges herhjemme på blandt andet råvildt, der går jægerne i en menneskekæde(med 7-15 meter imellem sig) gennem terrænet, nogle gange har de hunde med, men de er i snor.

• #16   24. apr 2020 Det foregår desværre i dag, i bl.a England, med både jagt og drab:
    https://www.youtube.com/watch?v=WsAJo1-191o
    https://www.youtube.com/watch?v=VSvD09AaAXY

Her der et helt arkiv med videoer og atter videoer, der beviser, at den slags svineri stadig ligger i det skjulte.
    https://www.youtube.com/channel/UCxBicwcC-Uel-02QtDunlag/videos
    https://www.youtube.com/channel/UCQasUcE9_6GjXF2gOfdYJCQ/videos

Som jeg forstår det, er der et hul i lovgivningen omkring rævejagt, der gør, at de stadig kan gøre det.

• #17   24. apr 2020 Okay, så min første kommentar var jo helt rigtig;)

• #18   24. apr 2020 Nissen - der er ikke et hul, det er ulovligt (som i helt ulovligt uden undtagelser). Men idet man stadig må ride efter hunde på et (af mennesker lagt) spor, påstår man så bare, at det jo var et uheld, at hundene gik efter en ræv.

• #19   25. apr 2020 Det hedder parforcejagt og er ulovligt. Der var gerne et stort kobbel Foxhounds med og så habde jægerne et par enkelte små terriers med også. Nogle gange løb de med, andre gange sad de i tasker bag på hestene. Terrierne kunne være forskellige racer eller blandinger.

Nu til dags foregår det ved at en gravgående hund smider ræven ud af graven og jægeren så skyder ræven. Ren og skær regulering.
    Der bruges oftest Parson Russel Terrier, Border Terrier, Patterdale Terrier, Tysk Jagt terrier, Jack Russel Terrier, Fox Terrier (Glat og Ruh.) og Gravhunde. Andre terriers kan også sagtens gå i grav Westfalenterrier, Bedlington Terrier, Sealyham osv. Det er ikke benenes længde men brystkassen omkreds der afgør om det er muligt.

• #20   25. apr 2020 de hunde som ofte bruges til rævejagt er gravhunde eller terrier, til fods og på hest er det som regl en fox hounds som bruges som fører hund når der rides

men ja sorry mit ord folk bruger os bare normal jagthunde. som labrador og beton race i danmark

• #21   25. apr 2020 Breton er en hønsehund, fortæller en hurtig google søgning mig. Og Labrador er en apporterende jagthund. Jeg er ret sikker på at ingen af de to racer bliver brugt til rævejagt.

Labrador er 100 % ikke. Så ville ræven med stor sandsynlighed aldrig komme ud af den grav smiley Labradoren er slet ikke skarp nok til at kunne sådan noget der.

• #22   25. apr 2020 #15 - hunde er nu altså ret sjældent i snor på en drivjagt. Og hunde har man forhåbentlig altid med hvis der kan skydes fuglevildt. Det er nemlig også lovpligtigt.

• #24   25. apr 2020 Holly - kunstige grave laves ikke nødvendigvis bare for at kunne skyde en ræv... Det kan jo slet og ret skyldes et ønske om at have et varieret dyreliv på matriklen.

Mine forældre har haft ræve på grunden i mange år. Der er både kunstgrav og naturgrav. De er ikke jægere, men nyder at følge både Mikkel og Bambi på grunden - og så ringes der efter efter søde jægernaboer, hvis der er sygdom e.l. så kommer de og skyder... Men der skydes ikke ræv derude mhp regulering af antal - det holder sig på 1-2 styk og har gjort det alle årene.

Den seneste årrække er der dog også grævling, der er flyttet ind - nogen retarderede af slagsen tror jeg, ungerne flytter i hvert fald aldrig hjemmefra, så der kommer bare flere og flere... Og dem må man desværre ikke regulere.

• #25   25. apr 2020 louise c - Kennel Sojus: ja det var de søde (efter min migning) Foxhoundes!

Jeg er selv opvokset med jagthunde og spist dådyr, fasan og hare. Da min morbror er jagere. Så jeg er "vant" til jagt og er ikke somsådan følsom af "at man selv tager jakken af dyret" selvom jeg er en ung pige med ADD.

• #26   25. apr 2020 Kunstgrave er for at sikre at der kun går ræve i og det bliver mere sikkert for hund og ræv. Vi husker jo alle historien om "de sorte terriers" der gik i en naturgrav tidligere på året, hvor graven faldt sammen. Det er endnu ikke bevist, men sandsynligheden for at både hunde og ræv(e) døde i den grav en lang og smertefuld død. Det skal være sikkert for alle parter og bruges kun til at regulere. Der reguleres ca 35.000 ræve om året i Danmark.

Kommentér på:
Rævejagt?

Annonce