At avle med blod, sved og tårer... {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg har nu altid været glad for at have hanhunde, så har man jo ikke alt det bøvl med avl osv... Nu følger en "kort" beretning om Alfred og min debut, ud i avlen, med tapning, kølesæd osv.
Torsdag morgen kl 7, kørte Alfred og jeg mod Hinnerup, - uden en aftale dernede, jeg fik først at vide fra tæveejeren, onsdag, at det var nu, efter de havde lukket hos Hinnerup.... Men da jeg var omkring Randers, ringede jeg derned, og sagde vi var på vej. Vi kom derned og var utrolig heldig, - de havde kun en hund der skulle progesterontestes den dag og hun kom kl 9:30. Det var en sød Grand Danois, så hende fik Alfred lov til at sniffe til.
Ind i rummet til tæven, snuse-snuse, men lige så snart Katrine begyndte at "pille" så trak han sig og satte sig ned. Efter et par forsøg, røg mor her uden for døren.... Efter et stykke tid, kom de ud, - det var lykkedes at tømme ham. Han havde haft nogle hår i klemme i forhuden, så det gjorde ondt, når han blev opstemt. Efter at hårene var fjernet, så var han på... Så meget at han opnåede at sprænge et lille blodkar i de ædlere dele.
Blod på gulvet og ned af inderlårene... men det stoppede hurtigt. Ind og checke sæden, super kvalitet, sagde Katrine, udfylde papirerne og betale, og så gik turen til Aalborg igen. Da jeg kom hjem, fik jeg DHL track and trace nr på SMS og jeg skyndte mig at skrive til tæveejer om formiddagens succes.
Hjem til hygge med ny veninde og hendes afghaner, jeg skulle hjælpe med at vaske. Efter færdig vask og hygge ved 18 tiden, så jeg at Hinnerup dyrlægerne havde ringet til mig kl 17:15... Klinikken var lukket, men de havde så sendt en mail til mig. DHL havde IKKE afhentet pakken!!! Dyrlægerne havde ringet og rykket et par gange, og sidste gang de ringede, lidt over kl 17, fik de fat i en telefonsvarer, der sagde de ikke kunne træffes før fredag...
Med sved på panden, måtte jeg skrive til tæveejer, at sæden stadig var i Danmark og at vi først ville få mere at vide fredag, når de igen åbnede hos DHL, og så måtte vi jo se hvad der kunne gøres. Tæven skulle til dyrlæge fredag til progesterontest, og finde ud af, om insemineringen er søndag eller mandag. Men det kunne jo blive ret svært, hvis sæden er i Århus og DHL ikke kører i weekenden, - det ville jo være ret træls.
Fredag morgen imens jeg ventede på at klokken skulle blive 8 og de skulle åbne de forskellige steder, ville jeg lige checke track and trace på pakken. Den var i Berlin!!! Jeg kom vist lige til at fælde et par tårer af lettelse. Jeg skrev hurtigt til tæveejer, og hun turde næsten ikke tro det. Jeg blev ringet op af hende der havde sendt mailen til mig, torsdag aften. Hun fortalte, at hun havde sendt en mail til DHL's direktør, og forklaret ham at de var SÅ skuffede og at denne her pakke skulle til Berlin om fredagen. Hun vedlagde sit tlfnr. i tilfælde af at de ville kontakte hende. Og det gjorde de. Der kom en kurer og hentede pakken, torsdag kl 20, og den søde medarbejder kørte til klinikken og åbnede, så pakken kunne komme afsted. Hun havde så sendt en mail til mig om at det hele havde ordnet sig, - den havde jeg bare ikke modtaget...
Men sikke service jeg har fået fra Hinnerup, jeg havde heldigvis chokolade med ned til dem, da Alfred blev tappet, og jeg har rost dem til skyerne, da jeg talte med den søde medarbejder.
Tæveejer kom glad hjem fra dyrlægen, fredag eftermiddag. Sæden var ankommet og hun skal insemineres mandag formiddag. Og så er det bare at vente...
Så ja, jeg holder mig til mine drenge, - Alt det her avl, koster jo blod, sved og tårer....
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 27 Svar: 368
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.023
Så er poter krydset for et fantastisk kuld hvalpe
okt 2007
sep 2017
Følgere: 524 Emner: 137 Svar: 10.246
Jeg håber det giver bonus, og at vi kan få lov at nyde billeder af babyerne herinde
okt 2007
Og bare rolig, kommer der noget ud af anstrengelserne, bliver I bombarderet med hvalpespam..
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
Hvad måtte du betale for tapning og forsendelse?
okt 2007
Tapning, pakning og papirarbejde koster 2800,00 og forsendelse 1500,00. Så i alt 4300,00.
sep 2008
Ser frem til at høre hvor mange skønne hvalpe der kommer ud af det
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.772
Vi krydser alt vi kan for gevinst.
Det er frygteligt komplekst med tapning og forsendelse omkring weekender.
Jeg håber vi kan holde os til en hverdag, når vi skal til den tur til foråret.
okt 2007
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.459
Men weekender burde afskaffes i forbindelse med avl, for jeg synes altid tingene foregår i weekenden. Den første gang jeg skulle have kølesæd fra Italien, skulle det også være i weekenden, de sendte ikke i weekenden fra Milano, så jeg måtte flyve ned og hente det selv om lørdagen, og så skulle hun insemineres om søndagen. Og så om fredagen melder dyrlægen ud, at hun alligevel ikke kan om lørdagen, fordi hun skal i sommerhus med familien. Jamen tak for det. De fandt heldigvis en anden god dyrlæge, som de nu bruger til alt, hvad der har med avl at gøre, så lidt held i uheld.
Da vi så skal tappe hanhunden, viser det sig, at han har en infektion og medfølgende meget dårlig sædkvalitet. Han havde lavet kuld for ikke så længe siden, så ingen havde tænkt på at tjekke ham, inden vi kom derned. En antibiotika kur og få uger efter var hans sæd fin igen. Men min tæve fik ikke hvalpe, så alt det bøvl og alle de penge lige ud af lommen
okt 2007
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.053
okt 2007
Jeg håber jeres udflugt gav pote.
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.527
jun 2007
Det håber jeg også. Kørte onsdag kl 18 og var fremme kl 8.10 med kun få stop. En ikke overbevisende parring. Han var inde og afleverede pænt sæden men hang ikke sammen. Maja var ikke vildt imødekommende. Nina havde nu også sagt at hun ville være mest klar fra om eftermiddagen. Torsdag aften blev jeg ude i kulden (-7,5 grad) da jeg er flokleder og det måske ville kunne smitte lidt. Min mand tog tjansen og der gik et splitsekund så hang de i over en halv time. Vi valgte at lade det blive ved det. Vi kørte efter morgenmaden fredag og var hjemme kl 00.30 natten til lørdag. Hurtigt ud og hurtigt hjem. Nu må vi jo bare væbne os med tålmodighed.
okt 2007
Vi krydser alt for jer Louise.
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.581
Kan ikke vente til hvalpespam
I mellemtiden, har du ikke bybilleder af Alfred?
okt 2007
Babybillede af Alfred følger her
okt 2007
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.920
okt 2007
jun 2007
okt 2007
sep 2017
Kirsten, vi krydser fingre og poter
jun 2007
Ja det er mig der bestemmer over min flok og jeg leder dem i det jeg ønsker og ikke ønsker. I nogle situationer kan det bevirke at mine hunde spiller lidt ekstra med musklerne når jeg er tilstede.
okt 2007
Tak Mike’s Mor.
Jeg er meget spændt på resultatet.
sep 2008
jun 2007
Netop og det samme kan nemlig lige netop gøre sig gældende for tæver. Nogle bliver simpelthen for knibske. Kan man læse det ved ikke at være til stede, så er det jo bare så simpelt. Har aldrig oplevet det med vores anden race.
sep 2017
Ja det er mig der bestemmer over min flok og jeg leder dem i det jeg ønsker og ikke ønsker. I nogle situationer kan det bevirke at mine hunde spiller lidt ekstra med musklerne når jeg er tilstede.
Nej, jeg vil ikke holde op med at sige til, når der skrives sludder, for så får det lov at stå uimodsagt, og bliver pludselig til virkelighed for nogle. Du er ikke en hund, og dine hunde er ikke mennesker. Ergo er de en flok, og du er ikke deres leder. Du er deres menneske, som de er loyale overfor, og som de givetvis vil give deres liv for. Men du er ikke flokleder - det er Cesar Milan og 80'erne der tror på det.
Undskyld for OT, Kirsten
jun 2007
At avle med blod, sved og tårer...