1.480 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Avl imellem klubber? Avl imellem klubber?

Har fået en forespørgsel på parring på en af mine hanhunde, men tæven er i en anden klub (Jeg er DKK'er - den er i ddh).

Nu har jeg egentlig ikke taget stilling til, om jeg vil lægge hanhund til uanset hvad, men blev da nysgerrig om det overhovedet kan lade sig gøre/er tilladt.

Jeg kan søge mig frem til, at min hunds sundhedsresultater skal registreres i DDH, såfremt jeg sagde ja. Men hvad pokker indebærer dét mon? Tæve ejer er ikke interesseret i at flytte til DKK.
Er der nogle der er bekendt med om DDH's vurdering af røntgen er ligeså god (læs kritisk) som DKK/KU's er?

Må man egentlig overhovedet som DKK kennel tilbyde hunde til andre klubber?

Som udgangspunkt havde jeg egentlig tænkt mig at sige nej, da jeg ikke kender den anden klub "godt nok" til at jeg føler mig tryg ved det. Med godt nok forståes hvilke opdrættere der er i klubben (der vel derefter kan bruge hvalpe fra min hanhund i avl), jeg ikke kender deres kvalitetskontrol generelt ift sundhedstest-bedømmelser, kenneltjek mv.

Hvad ville i tænke, hvis i fik en sådan forespørgsel?

Ja en masse muligvis idiotiske spørgsmål, men på trods af jeg har opdrættet en del kuld, så havde jeg altså aldrig mødt en sådan forespørgsel før smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af spots 400 kr.
  • Fjernet glasvæg 2.500 kr.
  • Opsætning af 3 svæve hylder 950 kr.
  • Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Fix electricity issue 1.000 kr.
  • Samling og montering af garderobeskab 1.191 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avl imellem klubber?
  • Bella J
    Bella J Tilmeldt:
    okt 2019

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 39
    #1   15. okt 2019 Ddh de danske hundehandlere, dybt dybt useriøs klub

• #2   15. okt 2019 Dét tilnavn er de næppe stolte af Bella smiley

• #3   15. okt 2019 Hvis du har kennelmærke må du så vidt jeg ved ikke bruge dine hunde i andre klubber

• #4   15. okt 2019 Ditte: Nej, det havde jeg også en idé om - men kunne ikke finde det nogle steder smiley

• #6   15. okt 2019 Jeg kender ikke reglerne, men jeg ville sige nej.
    Hvis de vil have DKK hund, så må de fise hen til DKK.

• #7   15. okt 2019 Hvis det nu drejede sig om at få de bedst mulige hunde, så ville din hund måske være en gevinst fremfor en skodhund nede fra bodegaen

• #9   15. okt 2019 Jo men er det ikke lidt at få en bid af kagen, uden at gå hele vejen?
    Det ville jeg synes.

• #11   15. okt 2019 Fordi DKK er så meget mere seriøst. Det er da sådan lidt at snuppe gode hunde fra DKK og bruge, men nægte at gå hele vejen.

• #13   16. okt 2019 Folk kan jo gøre hvad de vil.
    Jeg er ikke opdrætter.
    Min mening er bare at så bør man også have interesse i at gå skridtet videre hvis man kan lide det man ser, i andre klubber.

Men andre kan jo gøre som de vil.

• #16   16. okt 2019 Den gad ikke sende og jeg er doven.

profilbillede
  • #21   16. okt 2019 Uanset hvad man må og ikke må, så ville jeg slet ikke overveje der.
    Hbis jeg havde en god hanhund, ville han kun blive brugt i en kombination, hbor jeg kunne forestille mig, der kom noget ud, der var godt nok til fremtidig avl, men disse hvalpe vil jo være i en anden klub og dermed ikke kunne gøre nogen gavn for dig/i din klub. De er "tabt" for racen i fremtiden.

• #22   16. okt 2019 Det er et totalt NO GO i min optik. Mine hanner går kun til tæver, hvor jeg finder matchet så interessant, at jeg selv gerne ville eje en hvalp. Det sker simpelthen ikke med andet end FCI-hunde. Snob? Muligt! Men jeg har været medlem af DKK siden jeg var 15 år i 1991. Det er dér jeg og mine hunde hører til.

• #23   16. okt 2019 Hvis du har kennelmærke i DKK, nå du ikke udbyde din han til parring under andet end FCI.

• #24   16. okt 2019 Jeg havde sagt nej smiley

• #25   16. okt 2019 For at svare op spørgsmåket:
    Har du kennelmærke i DKK: Nej, så må du ikke avle under andre forbund.
    Er du "bare almindeligt" medlem, eller ejer du bare en DKK hund: Ja, det kan ingen forhindre dig i.
    Nogen DKK opdrættere sælger da hvalpe til DDH opdrættere og det er heller ikke forbudt.
    Jeg er ret sikker på at DDH accepterer DKK's sundhedsundersøgelser - hvordan deres eget system omkring sundhedsundersøgelser er skruet sammen, ved jeg ikke så jeg skal ikke kunne sige om det er på højde med DKK's eller ej..

Personligt ville jeg ikke hverken stille han til rådighed for en DDH opdrætter (ej heller for opdrættere i andre foreninger udenfor FCI) eller sælge hvalp til en der opdrætter der i gennem.
    Der er brådne kar i alle foreninger akkurat som der er opdrættere der laver et seiøst stykke arbejde.

• #26   16. okt 2019 For mig ville det være på niveau med at hjælpe med til at lave hvalpe uden stamtavle, og det er bare no go. Jeg ved godt, at de får en stamtavle, men de er uden for fci regi.

Jeg har haft forespørgsel på min hanhund af en ejer med DKK tæve, der ikke havde og ikke ville få den avlsgodkendt, og det blev selvfølgelig et nej. Afstamningsmæssigt var det formentlig en udmærket tæve, men nej. Jeg har også haft forespørgsel på en tævehvalp af en dame, der i forvejen havde en ikke stambogsført han, og muligvis ville lave hvalpe, og der var svaret selvfølgelig også nej.

Det kan godt være at det var snobbet, og så må det være det, men jeg var og er ikke interesseret i, at mine hunde skal være medvirkende til ikke fci godkendt avl.

• #28   16. okt 2019 Ring ind og spørg kennelklubben hvad du faktisk må for deres regler.
    Så har du det på det rene i dine overvejelser.

Der vil altid være en socialslagside hvis man vælger at gøre noget som 99% af andre i en gruppe ikke ville have gjort. Vælger man at gå imod vinden, så skal man gøre det bevist, gennemtænkt og med oplyst baggrund, så man holder sin sti ren og vel argumenteret.

• #29   16. okt 2019 Det ville ALDRIG komme på tale her, at min hanhund skulle bruges på tæver udenfor FCI/DKK.
    Jeg vil ikke på nogen måde støtte op om avl udenfor FCI, da jeg ser det som useriøst.

• #34   16. okt 2019 Dejligt med en masse gode svar, og nogle der tilsyneladende kender klubben bedre end jeg selv gør smiley
    Min tanke var, at eftersom jeg ikke kender til klubben (det kunne man jo komme til), men særligt dens opdrættere, så var det ikke aktuelt at låne noget ud. Min hanhunds aner ville så være tilstede i dén klub, hvor jeg ikke kender folks etik og moral - og det ville jeg ikke bryde mig om. At det så er forbudt - det gør jo så bare det hele noget nemmere at afvise smiley

Tak for gode svar smiley

• #45   16. okt 2019 Kenzie, glemte du at læse alle ord, i det KH skrev? Det står allerede i #20, at man ikke må opdrætte uden for FCI smiley

Og selvfølgelig skal man ikke det. At en hund, fx en BC, OGSÅ bliver registreret i en specialklub, ændrer jo ikke på noget....

Kommentér på:
Avl imellem klubber?

Annonce