{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.294 visninger | Oprettet:

Neutralisering ... {{forumTopicSubject}}

Kære HG-panel, jeg har nogle spørgsmål jeg er helt sikker på i kan besvare for mig, spørgsmålene lyder:

Hvornår kan en tæve lade sig sterilisere?

Hvor gammel er tæven oftest?

Hvad er fordele & ulemper ved sterilisation?

Jeg går nemlig med tanker om at min tæve skal steriliseres så snart hun kan, da det er min overbevisning at man undgår:

Isolation i perioden (fra andre hunde)

Blod overalt

Falsk drægtighed

Er dette rigtigt?
Er der flere ting?
Fordele og ulemper ved neutralisering?

Og sidst men ikke mindst, er jeres hunde neutraliseret og hvorfor?

Del gerne jeres viden og erfaringer ..

Mvh Las Chicas.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Neutralisering ...
  • #1   18. okt 2014 Lia er ikke steriliseret, det er til dels fordi jeg ikke vil udsætte hende for en "unødvendig" operation, og til dels fordi hun er meget blød overfor mennesker og der er studier som har vist at usikre tæver kan påvirkes af en sterilisering på samme måde som usikre hanhunde.

    Nu er Lia så ikke usikker, men hun ligger lige på vippen og jeg vil ikke gøre noget som kan tippe balancen med mindre det er absolut nødvendigt som f.eks. ved livmoderbetændelse eller hvis hun pludselig var en af de hunde som blev falsk drægtige og oven i købet producerede mælk (hvor risikoen for livmoderbetændelse og kræft i mælkekirtlerne øges).

    Herudover er hun i lavrisiko gruppen for de sygdomme som er forbundet med ikke at være steriliseret: Hun er en stor hund (små hunde har størst risiko for livmoderbetændelse), er ikke påvirket af løbetider, og bliver ikke falsk drægtig.

    De største fordele ved sterilisering er at man får nul risiko for livmoderbetændelse og at, hvis man steriliserer tidligt nok, mindsker risikoen for kræft i mælkekirtlerne.

    De største ulemper ved sterilisering er at man øger risikoen for knoglekræft (især hvis man steriliserer tidligt), studier fra USA har vist at steriliserede hunde har en højere forekomst af aggression og lavere drift. Man risikerer også at tæven bliver inkontinent.

    Der er mange flere fordele og ulemper end hvad jeg lige nævner her, og du skal huske på at det er statistik det hele. Dvs. langt fra alle intakte tæver får livmoderbetændelse og kræft i mælkekirtlerne, og langt fra alle steriliserede tæver bliver negativt påvirket af steriliseringen på nogen måde.

    Skal du helt undgå risikoen for kræft i mælkekirtlerne skal du sterilisere inden første løbetid. Herefter øges risikoen langsomt indtil efter 4. løbetid hvor risikoen vil være den samme uanset om du får tæven steriliseret eller ej.

    Skulle jeg sterilisere min tæve, så ville jeg vælge at gøre det et sted mellem 1. og 2. løbetid hvis det var en lille hund og mellem 2. og 3. løbetid hvis det var en stor hund, afhængig af hvor tæt på hinanden løbetiderne er.


  • #2   18. okt 2014 Nu er det jo kun en lille brøkdel der får falsk drægtighed.
    Ulemperne må være at det er et stort indgreb på en rask hund, pelsen bliver hos nogle hunde ødelagt (det afhænger også af hvilken type pels hunden har) og nogle hunde tager på pga stofskiftet ændres.

    Fordele må være at du slipper for hanhunde i hælene på den løbske tæve og du slipper for at vaske gulv (nogle hunde er mere renlige på det punkt end andre) Der er også noget med at risikoen for kræft i mælkekirtlerne nedsættes til kun 8%

    http://www.netdyredoktor.dk/hund/tema/stu/sterilisering-af-taevehund.aspx

    Jeg har valgt ikke at sterilisere af flere årsager, men jeg siger ikke at det er dårlig ting at sterilisere.



  • #3   18. okt 2014 Du slipper for livmoderbetændelse, der rammer 70% af usterilliserede tæver... (Mener jeg det er...)
    Du nedsætter kræft i mælkekirtlerne.
    Du slipper for trælse hanhunde når hun er i løb.
    Du slipper for falsk drægtighed.

    De fleste er upåvirkede i sind af en sterillisering. Min blev roligere, da hun havde nogle slemme cyster på æggestokkene. De havde pillet lidt ved hendes humør førhen smiley

    Negativt: Lille risiko for inkontinent. Det kan behandles.
    Nogle racer får en nedern pels af det... Men det er de færreste.

    Jeg ville sterillisere mellem 1. og 2. løbetid.


  • #4   18. okt 2014 Og du kan nøjes med at få fjernet æggestokkene, så er det et meget lille indgreb, der kun efterlader meget lille åbning smiley Og hunden kommer sig hurtigere. Hvis du synes normal sterillisation er for voldsomt.
    Du slipper stadig for livmoderbetændelsen, da den er cyklusafhængig...


  • #5   18. okt 2014 70%? Hvor har du læst det henne? Det højeste jeg har læst er 25% og det er fra et studie der tog alle hunde med inklusiv dem som havde fået p-sprøjter osv.

    Netdyredoktor siger 5%:
    http://www.netdyredoktor.dk/hund/sygdomsleksikon/l/livmoderbetaendelse.aspx


  • #6   18. okt 2014 Du har en risiko på ca 5% for efterfølgende inkontinens.
    Hvis hunden kastreres/steriliseres før den er fysisk og mentalt færdigudviklet vil denne udvikling blive påvirket, da hormonerne som skal bruges til denne udvikling kommer til at mangle,


  • #7   18. okt 2014 Jeg står i samme situation som dig, har en hvalp på 14 uger og læser ALT jeg kan på nettet for at finde ud af hvilket tidspunkt som er bedst. Jeg syntes du finder rigtig mange svar på dine spørgsmål her: http://www.netdyredoktor.dk/hund/tema/stu/sterilisering-af-taevehund.aspx

    Der er efterhånden flere og flere dyrlæger her og ikke mindst i udlandet som taler for at få det gjort før første løbetid. Har en veninde som netop har fået det gjort før første løbetid da dyrlægen har bedst erfaring med dette.

    Jeg er ikke i tvivl om min skal steriliseres, har en anden tæve som ikke er blevet det, og jeg har flere gange gennem årene været bekymret for livmoderbetændelse og det vil jeg ikke risikrere med min nye tæve da risikoen ikke er ubetydelig for at det kan ske. Har flere som har måtte lade deres tæve akut operere for betændelse.

    Fordelene for en tidlig sterilisation: minimal risiko for brystkræft, ingen livmoderbetændelse, ingen uønsket graviditeter, længere levetid, mere rolig/ikke hormon påvirket hund.

    Ulemperne: MÅSKE overvægt( men tror nu mere på at det har noget at gøre med manglende motion) smiley , ikke så køn pels(jeg har en papillon, men helbredet tæller højere end en smuk pels) smiley





  • #8   18. okt 2014 jeg fik af vide at en del tæver faktisk bliver mere sikre efter operationen netop fordi de bliver mere minde påvirket af bl.a. østrogen. Og at de altså kan bliver mere selvsikre og mindre blive overfor andre hunde mm. Om dette generelt er sådan ved jeg ikke.

    Før cleo med neutraliseret svingede hun meget i humør. Og nogle gange blev hun pludselig meget trisk eller bange (uden nogen synderlig grund)

    Efter hun er blevet neutraliseret er hun gladere, langt mere legesyg og "hvalpeagtig" og om muligt endnu mere kontkatsøgende. Desuden er ricikoen for livmoderbetøndelse og kræft i mælkekirtlerne er nedsat meget. Jeg har bestemt ikke oplevet nogle uheldige sideeffekter. Jeg er i hvert fald meget glad for beslutningen om at lade hende neutralisere - og det tror jeg også cleo er.

    Cleo blev neutraliseret med kikkert og havde kun et meget lille hul på 5-7mm. med to bitte små sting som jeg selv kunne fjerne.


  • #9   18. okt 2014 CMP - Hvor lyder det bare meget som La Chica ..
    Nogengange kan jeg ikke rigtig finde rundt i hende.
    Nogengange er hun lidt usikker og ved ikke rigtig hvad hun skal gøre af sig selv og for det meste "heldigvis" glad. Men det forvirre mig noget at hun til tider skifter humør på den måde da jeg self bare vil have en glad selvsikker hund heletiden ..
    Men hun ér jo min "første" hund og så er hun jo også tæve men det ved jeg ikke om har noget at sige. Men det kunne da være fedt hvis lidt af den usikkerhed ville forsvinde efter en neutralisering hvis dette er tilfældet.
    Er der nogen andre som kan be' eller afkræfte det ??


  • #10   18. okt 2014 Tak allesammen for nogen gode svar, viden og godt læsestof smiley

    Bliv endelig ved med at komme med erfaringer mht neutralisering.
    Er allerede blevet en hel del klogere ..


  • #11   18. okt 2014 Jeg har kun gode ting at sige om neutralisering af tæver. Alle tæver og hunkatte i mit hjem neutraliseres.

    Hvis man vælger at gøre det, så få fjernet det hele.

    Kia var renlig under sine løbetider, så det var ikke det store problem. Hun blev ikke isoleret da hun var 100% ligeglad med hanhunde altid.

    Så disse ting var ikke en indikation for at neutralisere hende.

    Men hun var falsk drægtig (ikke invaliderende da hun kunne afledes) og hendes svingende hormoner kompromiterede hendes immunforsvar og forværrede derfor hendes allergi.

    Udover at hun er konstant sulten så kan jeg umiddelbart ingen ulemper finde. Jo .. Hun opfører sig som en unghund i den bedste lømmelalder ret meget af tiden :o)

    Alle mine neutraliserede dyr har været selvsikre dyr. Kia og min nuværende kat Sadie kan med alle hunde.

    Så længe man ikke neutraliserer før 1. løbetid er der i mine øjne kun meget få ulemper.

    Selve operationen er en rutineoperation og indgreb og heling er ukomplicerede i langt langt de fleste tilfælde.

    Jeg anbefaler det på trods af at Kias forløb bestemt ikke var ukompliceret. Men det var pga. hendes allergi og dermed afviger hund fra den gennemsnitlige hund :o)

    Jeg ville hade mig selv for ikke at have gjort det, hvis min hund fik livmodercancer eller brystcancer (hun fik fjernet en knude i en mælkekirtel samtidig med neutraliseringen) og jeg ville hade mig selv hvis hun som rigtig rigtig rigtig mange ældre tæver (fra 8 års alderen og op) skulle dø af en indkapslet livmoderbetændelse.

    Mine katte er neutraliserede for at undgå løbetidsstressen. Kattene har det virkelig ikke godt i den periode og jeg vil ikke være skyld i at der kommer flere uønskede killinger til verden.


Kommentér på:
Neutralisering ...

Annonce