{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.736 visninger | Oprettet:

Niv i øret som opdragelse {{forumTopicSubject}}

Ja nu er jeg nød til at spørge, kan det passe et det er en helt almindelig og vidt udbredt praksis at nive sin hund i øret hvis den ikke høre efter ?
Grunden er at jeg på Heste galleriet læser en diskution omkring brug af fysisk afstraffelse af heste, og her er så en der skriver at det jo svare til at nive en hund i øret, jeg skrev så at det gør man da heller ikke, men hun holder på at det er almindelig opdragelse af hunde og mange hundetrænere anbefaler det ..
Så er det virkeligt det ? Og niver i jeres hund i øret hvis den ikke høre efter ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Niv i øret som opdragelse
  • #2   23. feb 2013 NEJ det er det bestemt ikke!!! Jeg kunne aldrig drømme om det - og har bestemt ikke meget til overs for dem som anvender sådanne metoder

• #3   23. feb 2013 Haha nej det gør jeg da ikke, kan ikke se nogen mening med det, jeg bruger ikke bestraffelse. Har heller aldrig hørt en hundetrænere andbefalde det smiley

• #5   23. feb 2013 ha ha... som uartige skolebørn .... jeg har nu aldrig været på en trænings plads men kunne nu heller aldrig komme i tanke om den slags .... vidste ikke en gang det havde været brugt til hunde..

• #6   23. feb 2013 Nej, jeg gør ikke. Synes ikke hverken slag, spark eller niveri eller noget i den dur er noget der høre til opdragelse af en hund (dyr generelt). Jeg kan godt finde på at 'prikke' til hende hvis hun ikke lige høre efter første gang, for lige at sige "Hallo, der bliver snakket til dig" men ikke hårdt på nogen måde. På samme måde som jeg ville prikke til en person for lige at komme forbi.

• #7   23. feb 2013 Synes du skal sende et link til den her tråd.

Og nej, det er absolut ikke normal opdragelse.

• #8   23. feb 2013 Jeg kender desværre også et par som gør brug af det på deres dyr. De bruger også den der med at de lægger sig ned på hunden. Jeg har understreget overfor dem at jeg væmmes ved deres metoder, og at det er gammeldags. Men desværre forstår de det ikke. Denne opdragelses metode viser jo også, at man ikke har tålmodighed til at lære hunden de ting den skal. De tvinger den bare i stedet for. Og det synes jeg IKKE er i orden.

• #9   23. feb 2013 Nej da det kunne jeg aldrig finde på. Synes det er dybt forældet og tegn på at men virkelig INTET ved om hunde

• #10   23. feb 2013 Min tanke var også at det lød meget forældet og at jeg simpelthen ikke kunne forestille mig ret mange brugte det mere.. Forstår slet ikke iden i det..

• #12   23. feb 2013 Nej syntes ikke det er ok, men nu er der også lidt forskel på hunde og heste, ville aldrig nive min hund i øret, eller min hest for den sags skyld.

Men tag nu min moster hun havde engang en hest som blev ved med at bide hende når hun sadlede den op, og jeg mener sådan seriøst bide hård og ørene tilbage og stampe i jorden, en da fortalte hun mig at den en da bed hende lige på inderlåret, så hun vendte sig om og bed den i øret, siden den da bed den hende ikke mere, jeg kender min moster og hun har arbejdet med hest siden hun var 7år og jeg tror på at der er forskel på individer af dyr, nogle skal trænes anderledes end andre, dermed ik sagt at hårhændet træning er ok eller noget jeg støtter!

• #13   23. feb 2013 For det første gør det ondt i ørerne på hunden. Den hund jeg kender der bliver udsat for det har jeg hørt hyle op når det er sket. Og jeg indrømmer blankt, at jeg ikke har holdt min mund.
    Der var en enkel gang hvor jeg skulle gå med hunden selv, og bare det at jeg sagde bestemt På Plads, når den trak i snoren, gjorde, at den fór sammen og krøb hen af asfalten, som om jeg havde slået den. Jeg nævnte den reaktion for dem, og de bortforklarede det med, at sådan gør hun, når hun er i snor. Tsk tsk. Jeg bliver virkelig hidsig ved den slags opdragelse.

• #14   23. feb 2013 Aldrig i livet om mine hunde skal udsættes for sådan noget.

• #16   23. feb 2013 Engang da min mors moster var ude og gå med hendes meget gamle hund, støder de på en mand som mener at have styr på sin hund. Hun bad ham alligevel holde styr på den, pga. hendes gamle hund. Den kan jo ikke holde til voldsom leg.
    Hunden styrtede efter min mors mosters hund, som var virkelig bange! Da manden fik fat på den igen så min mors moster at han nærmest vrækkede øjet om... Det gør jo vildt ondt?!!!
    Hunden pev og pev og hylede og skreg og min mors moster bad ham stoppe den mishandling!! Men det ville han ikke fordi han var jo hundetræner så han vidste hvad han lavede.. Jeg tror vidst hun meldte ham for dyremishandling eller noget, men er ikke sikker. Hun er en meeeeget stor dyreven, heldigvis!!!!

Jeg tænker bare... At rive øret om på en hund som straf.. Det gør man fandme bare ikke?!!!
    Hunde lærer ikke af sådan noget.. Hvertfald ikke på en god måde smiley

• #17   23. feb 2013 Desværre er nogle mennesker dummere end man skulle tro - så der er da udentvivl nogen der stadig bruger den form for afstraffelse!!!

• #18   23. feb 2013 Jeg var engang ude, at gå med Buller (før han blev himmelhund). En Golden Retriever spænede hen til os, og det var en han ikke kunne med. Ejeren skyndte sig at komme, og undskyldte - fik hunden på plads. Vi snakkede kort, og der var hans hund ved at løbe hen til Buller igen. For at undgå dette, sparkede ejeren af golden retrieveren ud efter sin hund. Og jeg kan love jer for, at DET kunne Buller ikke lide. Han begyndte at stå og gø efter ejeren. Ejeren troede, at Buller skældte ud over hunden, meeen, sådan stod det ikke til.

• #19   23. feb 2013 Smut og Anton: Vold/magt som opdragelse er nu heller ikke tilrådeligt hos heste, da de heller intet lære sf det (de kan dog skræmmes til ikke at gøre noget igen) men da det meste adfærd har en grund så vil de blot udtrykke det på en anden måde..
    En hest der bider hver gang man spænder gjord har enten let gjordekrampe (en sygdom der gør ondt og derfor bør den ikke straffes, rytteren spænder for hurtigt/hårdt (igen ikke noget den skal straffes for ) eller den har haft dårlige oplevelser/forkert tilvænning (og der skal så træning til ikke straf)..
    Dog er heste så store at man ind imellem kan være nød til at forsvare sig selv.. Men som led i opdragelse der er bid eller slag altså ikke tilrådeligt smiley

• #20   23. feb 2013 Jeg blev engang bidt i armen af en sindssyg en på tre år, som bare hang fast i min arm. Satme om utysket ville slippe min arm. Så jeg bed ham i øret. Og så slap han. Så det virker gevaldigt fint på veninders uregerlige lillebrødre.
    Men hunde? I'm thinking no.

• #21   23. feb 2013 Signe L, det var ikke når hun spændte gjord, men bare når hun skulle inærheden af den, den var en unghest og der gjorde den intet, men så blev den ligepludselig rigtig hingst og stod ved sin ret, så følte hun sig nødsaget til at markere over for den, det der med gjordkramper ved hun skam godt, hun er en af de bedste heste viskere/ridelære jeg kender både i nordjylland og på fyn smiley

• #22   23. feb 2013 Ej føj, Heiwa smiley Håber hun fik meldt ham.

Så også lige i "det mig eller hunden" idag en mand der slog deres hund lige i hovedet hvis ikke den hørte efter. Utroligt at der er så mange folk der tror at vold gør tingene bedre.

• #23   23. feb 2013 Nej aldrig i livet om jeg ville bruge en så gammeldags metode

• #24   23. feb 2013 Anne, så hiver du dem i øret og spørger højt om de snart kan lære at høre efter lol

• #26   23. feb 2013 Jeg brugte det til Lilly da hun var hvalp og unghund - ikke noget der som sådan virker. Det var sådan jeg havde lært man skulle gøre - det var før hundegalleriets tid.
    Godt jeg er blevet klogere og vokset fra den slags metoder, for det fører intet godt med sig og håber da hundefolk i dag har internet og kan læse at den slags opdragelse er noget møj.

• #27   23. feb 2013 Nu spørger jeg nok lidt dumt, men hvad i alverden er alpharoll, der hentydes til længere oppe :)?

Og nej, afstraffelse er IKKE en del af hundetræningen, eller træning af dyr overhovedet.
    Dog er jeg ej en engel mht. afstraffelse, og jeg har lært noget ikke alle lærer mht. "straf/sætte på plads, eller hvad man nu eller kalder det ;)). Jeg har skam slået en hest før, men fandme nej, om han skal bide mig igen og igen. Han har bidt mig i kinden, i ryggen og tre gange i armen. Så fik han altså et ordentligt klask på skulderen/bringen! Det værste er nok, at han gør det pludseligt, når man går lige så stille og roligt ud fra folden kan han følge efter en, og vil måske bare snakkes med eller noget, men WUPTI! så har man et tandsæt i armen.
    Denne omtalte hest har også taget fat i en person i kravenbenet, og tro det eller ej, men han løftede hende lidt op fra jorden og smed hende hen af jorden!

Personligt vil jeg så også selv sige, at jeg synes der er noget forskel på et klask på skulderen/bringen, og så at bide i øret f.eks. smiley

Ved godt dette ikke omhandler heste, men når nu de har været bragt på banen før, synes jeg ikke det gør noget at skrive mine erfaringer smiley

• #28   23. feb 2013 Nanna Greve: Det mener jeg hun gjorde, fordi hun er simpelthen verdens største dyreelsker og går meget op i dyrevelfærd!
    Hun støtter samtlige velfærdnorgasisationer! Bla. Dyrenes Beskyttelse!! smiley

De sidste mange år når hun har mistet en hund, køber hun altid hunde hos Dyrenes Beskyttelse. Hun reddede faktisk den gamle hund fra at blive aflivet. Den var på vej til at blive aflivet, men hun opdagede den lige. Ingen ville have den fordi den var rimelig speciel. Heldigvis kom den til min mors moster og nærmest vogtede over hende. Den nægtede at gå en tur med os børn fordi den ville have hende med. Hun var en rigtig dejlig hund. Hun var hos min mors moster til det sidste, og min mors moster var altid der for hende.

R.I.P Sussi smiley

• #29   23. feb 2013 Aldrig om jeg ville den metode overfor min hund. Min hund skal have "respekt" udfra positiv opdragelse - ikke ud af frygt for hvad jeg kunne finde på.

• #30   23. feb 2013 Der er ikke nogen der blevet nevet i ørerne her og der bliver der heller aldrig. Det er en meget gammeldags måde at irettesætte hund på. Før i tiden var det jo også normalt at man hev ungerne i øret og gav dem en røvfuld. Jeg har fået mine røvfulde i sin tid og min far kan fortælle om at fået slag med bøjlen derhjemme og en syngende lussing i skolen, men det er jo helt hen i vejret i dag. Det samme med min mor. Det var med stokkeslag over fingrene og på underbenene, men vi bliver jo heldigvis klogere.

• #31   23. feb 2013 Smut og Anton: Regnede bare med at det var ved spænding af gjord når du skrev ved opsadling.. Mener stadig ikke det er den bedste løsning at bide.. Men nu skulle det jo ikke gøres til en debat om heste smiley

• charlotte o
    charlotte o Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 3 Emner: 1 Svar: 25
    #33   24. feb 2013 Hold da op er folk virkelig ikke klogere,rystende

• #34   24. feb 2013 Har lige læst tråden på hestegalleriet, og jeg må sige, at jeg er lettere chokeret over, at det er så alment udbredt, at man bare skal knalde hesten en, hvis den gør noget forkert. Det virker jo helt forskruet. Er det virkelig bare en accepteret del af hesteverdenen?

• #35   24. feb 2013 Stefano: det mest misforståede ved det, er jo netop, at ulve ikke gør det. Ja, man kan se, at en ulv tvinger den anden om på ryggen, men den gør det jo ikke fysisk. Den anden ulv gør det jo selv. Derfor giver det slet ingen mening, at vi står og tvinger hunden rundt.

• #37   24. feb 2013 Jeg er godt nok rystet!
    Uheldigvis har jeg selv set det foregå mens jeg gik på rideskole som 11 år siden..
    Uanset hvad synes jeg ikke at unødvendigt ubehag er noget der er i orden, i min optik.

• #38   24. feb 2013 Desværre er mange heste mennesker meget fastlåst i ideen om lederskab og sætten på plads fysisk og ofte bruges undskyldningerne at heste er store dyr og kan blive farlige samt at de jo sparker og bider hinanden..
    Jeg mener ikke det er okay at slå, sparke, bide, piske osv på heste fordi de gør noget forkert eller som opdragelse.. I få tilfældig kan man blive nød til det for at sikre sig selv, lidt ligesom hvis man blev angrebet af en hund der bed for alvor, så ville man jo også forsvare sig, men det er jo i sjældne tilfælde..

• #39   24. feb 2013 Ja man kan blive helt fortvivlet når man hører "kloge hoveder" udtale sig om hundeopdragelse - og omgang med heste for den sags skyld.
    Jeg hørte fra et barn i bekendtskabskredsen at når deres hund tisssede indenfor, så kørte de dens snude ned i tisset og skældte den ud, det var noget faren sagde man skulle.
    Samme mand pointerede også at hans svigerforældres hund bare skulle rykkes en tur baglæns i snoren, så skulle den nok lære at gå pænt.
    Mage til forældet, forstokket fjols skal man da lede længe efter.
    Jeg har tidligere deltaget i jagthundetræning, og jeg gik nogle gange grædende der fra. Jeg har aldrig oplevet nogen være så hårde ved deres hunde, og jeg kan huske hvordan de grinede af mig og mine godbidder og fjollestemme - lige indtil den dag jeg slog dem alle i de konkurrencer vi deltog i!
    Det er heldigvis blevet bedre mange steder - det kunne da også kun gå den vej.

Kommentér på:
Niv i øret som opdragelse

Annonce