PDE - nogen med erfaring?? {{forumTopicSubject}}
Ja suk min mops er ramt af den uhelbredelige sygdom PDE og jeg vil bare gøre alt for at have hende hos mig så lang tid som muligt- så længe hun har det godt ..
Jeg læser en masse på udenlandske sider men tænkte om der var nogen herinde hvis mops har PDE eller har haft en mops med PDE..??
Hvad er jeres erfaringer?
Håber virkelig at høre fra jer da det er en forfærdelig situation
at stå alene i...
Tulle har den langsomme PDE og fik sine første anfald for omkring 2 mdr siden og fik så 2 igen igår og er nu sat i medicinsk behandling for at prøve at holde anfaldene nede/væk..
Jeg har gennemgået en masse test, blodprøver og MR scanning og også lavet DNA test og desværre har/bærer begge forældre PDE og derfor er det ret sandsynligt hun også får det- som hun jo så har fået i en alder af 4 år
Jeg er så ked af folk avler på ALT der kan avles på..
Det burde være avlskrav i DKK at de skulle teste for PDE og kun må avle på N/N - ikke bærer af PDE forældre.. så ingen skulle igennem det vi gennemgår.. Det er SÅ frygteligt det her...
Kender i til det, har erfaring, ved hvor der står ting om det osv så skriv endelig, her eller i privat besked jeg vil blive glad for alle svar...
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.377
Ville ønske jeg kunne vejlede og råde, men ved desværre ingenting om det
aug 2008
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 329 Svar: 3.977
Den giver krampeanfald med fråde ud af munden, hunden går i cirkler og er ude af sig selv efter anfaldene og der går noget tid før hunden igen er sig selv fordi sygdommen snyder hjernen til at reagere anderledes på en måde..
Til sidst vil hjernen nærmest være død/ødelagt og man må selv sige farvel til hunden hvis den ikke er død af det selv....
Man kan på MR scanninger- HVIS man er læge med erfaring med sygdommen, se at der er inflamation i hjernen og regne ud at det er PDE.
Større sikkerhed for sygdommen kan gives ved rygmarvsprøve men denne er jo ikke risikofri. Først ved obduktion kan man faktisk sige 100% at det var PDE.
Men der er den DNA test man kan bestille i USA og lave der fortæller om ingen af forældrene har/bærer PDE, eller en af forældrene eller begge. og i tulles tilfælde er det begge forældre
Så jo man kan godt undersøge det og finde ud af det med erfarende dyrlæger..
aug 2008
Så jeg kan ikke gøre noget andet end at advare andre om ALDRIG at købe hund uden at købe ved en god opdrætter hvor man har undersøgt tingene grundigt..
og advarer omkring denne sygdom som man jo ikke kan se men som bare kommer ud af den blå luft lige pludselig..
Aner ikke hvad det betyder det du spørg om sidst??
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.714
jan 2012
(Så vidt jeg husker er det kun dobbelt gen der er "at risk")
aug 2008
Men det en test de kan lave i USA ved at man sender noget tilbage man har testet med i munden på hunden og så laver de testen..
N/N= ingen af forældrene har/bærer PDE
N/S= en af forældrene har/bærer PDE
S/S= begge forældre har/bærer PDE og der er 12,5 gange større risiko for at ens hund får PDE end ved N/S som også er stor jo..
ved N/N kan hunden ikke få PDE da en eller to af forældrene skal have/bærer PDE for at hvalpene kan få det.
Det derfor man ikke bør avle på hunde der ikke er testet N/N , for på den måde
kunne sygdommen undgåes da den er genetisk...
Men jeg har bare så meget brug for at få fokus på det her i Danmark, advare andre mulige mopsejere og mopsejere om det og opsøge erfaringer for hvordan andre mopse har klaret det, hvad der er gjort, hvordan deres forløb var/er osv.
og håber derfor at nogen reagere hvis de har haft det inde på livet...
jan 2012
aug 2008
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 215 Svar: 1.402
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 215 Svar: 1.402
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 927
Det gør mig frygteligt,at din lille yndige mopse pige,har fået denne sygdom.
Det er første gang,jeg hører om den sygdom,som især KAN rette sig mod mopsen.
Og,nej Verner har den ikke.Han har en "mopse pote",den højre,som han har evig allergi i,også mopse relateret.Derfor vil jeg ikke bruge ham som "mopse far",selvom hans stamtavler er o.k.
Du,må ikke bebrejde dig selv,at du har købt din lille mopse pige,hos en hundehandler,som et "hygge hold mopse".Det gør ikke din mops rask,
Jeg forstår fuldt ud din vrede,lev du bare den ud,men du får ikke din mops rask,ved selvbrebejdelse.
Måske,hvis du går på F.B,gul og gratis,gi pote,og advarer mod denne hundlehandler.Så,kan det måske "gi pote",og han stoppes for yderligere "hyggeligt mopseavl".
Håber virkeligt,du og din lille mopsepige,for mange gode år sammen,for jeg kan se du har sat dig grundigt ind i sygdommen,behandlingen,og en lille chance for helbredelse.
kærlig hilsen
vibeke.
aug 2008
Men det er kun 1,3% af de fawn mops der FÅR sygdommen...
og jo det er en test der viser om forældrene bærer sygdommen- hvis ingen af forældrene bære den kan hvalpene heller ikke få den- men er den ene forældre bærer er der så x antal % for at hvalpene får det og er begge forældre bærer er der 12,5gange større chance for det end kun med den ene forældre..
PDE er ALTID med dødelig udgang- det er kun tiden og forløbet der er forskelligt..
Jeg har kontakt med en special læge fra Chicago og har sat mig meget grundigt ind i det her også ved at tale med andre mopse ejere der kender til det eller har erfaring med det... og det eneste der nu er spørgsmålet er hvordan forløbet kan være, hvad chancerne er for at bremse udviklingen længere tid ved at give kræft medicin sammen med binyrebarkhormon og hvad konsekvenserne er af den medicin kontra uden medicin.. og hvornår hjernen er så ødelagt at man er nød til at give hunden fred inden den lider...
Det er en grusom sygdom som desværre ikke er rigtigt kendt i Danmark men er meget udbredt i australien og også i USA desværre...
og ingen kan vide hvordan forløbet bliver uden eller med medicin og der er INGEN helbredelse af PDE og man ved stadig ikke hvorfor mopsen rammes af PDE, hvad den opstår af- kun at det er en genbetinget/arvelig sygdom...
Så jo det skal tages alvorligt og man er nød til at forberede sig på at man måske ikke har sin hun ret meget længere for der er ingen der kan sige om hunden dør af det om 5 dage eller 5mdr
aug 2008
Jeg bebrejder ikke mig selv på den måde, jeg er ked af og gal over at der er al den hundehandel som kun handler om penge og ikke dyrene, at det kan være så svært at gennemskue som første gangs hundejer og at det jo er dyrene der lider ved at det fortsætter..
Jeg skriver om sygdommen for at flere kan få viden om den, nu når jeg alligevel ikke kan fjerne den og min mops desværre har den kan jeg lige så godt dele min viden og erfaring for måske står andre i min situation lige pludselig og ikke er så heldig at kende nogle personer der kan fortælle om sygdommen, og måske ikke har en dyrlæge der aner hvad det er... fordi den ikke er kendt i danmark..
PDE kan ikke helbredes det er altid med dødelig udgang
Det eneste der måske er chance for er at bremse/forlæge udviklingen så ens hund lever længere- altså livsforlængende behandling og det skal jeg opveje +/- for hvad der er bedst for Tulle, for hun skal ikke lide, hun skal ikke proppes med medicin der skader alle mulige andre ting i hendes krop- for at jeg har hende måske et halvt år længere eller noget..
Det derfor jeg så gerne vil høre om andres erfaringer med sygdommen, deres forløb osv...
Tak for jeres pbér som jeg har besvaret
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 927
Jeg tager i den grad "hatten af for dig".Du har fint og sobert fortalt om mopse
sygdommen
Verner har den ikke,så jeg kan desværre ikke give gode råd,(heldigvis),hvis du forstår hvad jeg mener.
Alligevel håber jeg af hele mit hjerte,at du og din mops,får nogle gode år.
Og,jeg forstår fuldt ud,at din hund ikke skal "forgiftes",af div.medikamenter,når man alligelvel ikke helt kender følge symtotomerne.
Jeg tænker lidt på,i sammenligning,hvis jeg fik dianogsen cancer,og den MÅSKE kunne holdes i ave,eller helbrede mig,med strålebehandling,og de deraf mange mange bivirkninger,ville jeg så sige ja ;;;,i bevidstheden om,en helbredelse,er "fifty/fifty"
Ved det faktisk ikke.
kærlig hilsen til dig mopseejer og tulle.Og så giv lige tulle et kæmpe stort smaskkys,lige på hendes søde mund,fra mig og mopsen
aug 2008
Det også det jeg prøver at sætte mig ind i..
Jeg spurgte en veninde der kæmper med kræft og alle de bivirkninger hun har kæmpet med på al mulig medicin, det bare ikke det værd at sætte en hund igennem når der ingen helbredelse er og ingen garantier for længere og god levetid..
Så jeg tror i sidste ende ikke jeg vil sætter hende igennem det for jeg holder hele tiden focus på hvad der er bedst for hende og ikke os som familie...
Nej guskelov for du ingen erfaring har med det ville ønske ingen havde det.. det så synd det sker det her.. stakkels dyr
Forestiller mig det lidt som da jeg passede en dame med hjerne tumor- hun var en sød og rolig dame men når noget trickede oppe i hovedet med den tumor så gik hun helt amok hun stod og rystede og gik forvirret rundt og sagde jeg ville slå hende ihjel og ingen kunne li hende og alt muligt og sagde rigtig mange grimme ting og da hun efter flere timer faldt til ro og blev sig selv igen så havde hun bare så dårlig samvittighed over hvad hun havde gjort da hun huskede noget af det..
Det jo frygteligt!!!
og hunden med PDE ved ikke hvad der sker når de farer rundt i cirkler og springer rundt og bliver agressive osv så man skal forholde sig roligt og bare beskytte hunden mod at skade sig selv til den er blevet sig selv igen..
Jeg ved godt der er forskel på de to sygdomme, men man kan jo sammen ligne hvordan det må være for hunden bagefter også...
pt nyder jeg hende bare og forkæler hende alt det jeg ovrehovedet kan..
Desværre stikker frygten for anfald så dybt i mig at nætterne er sværre at komme igennem for hver en bevægelse eller lyd fra hende så gir det et sét i mig og jeg vågner og er obs på hende..
igår dirrede hun hele aftenen som om hun frøs men der var ikke koldt her så var bekymret men idag er der intet og heller ikke i nat..
mystisk...
Jeg har i øvrigt skrevet med en opdrætter og hun fortæller man ikke bare skal avle på N/N hunde da det kan frembringe andre dårlige ting - godt man ikke er opdrætter og skal sætte sig ind i alle de der gen ting , arvelige sygdomme osv for at avle de dårlige ting ud og de gode ting ind pyha...
PDE - nogen med erfaring??