{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tavlesnob?
  • #1   16. okt 2012 Det er ufatteligt dumt. Men jeg ærger mit lidt over, at det er sådan en som hende, som får taget sin hund, og ikke en af dem som bruger hunden som potensforlænger.. Men man ligger jo som man har redt... (vil ikke en gang kommentere på det med hvalpene......)

• #2   16. okt 2012 Jeg synes det er vildt syndt for hende på alle måder.
    Men den kunne nu også godt ligne en amstaff....

• #3   16. okt 2012 Tja... synd for pigen, men hunden er åbenbart født efter 1 juni 2010 og er den overhoved gammel nok til at få hvalpe???

Folk kan bare spare op og købe hunde, hvor man kender anerne bag og har tavle som man kan fremvise i stedet for at springe over hvor gærdet er lavest...

Men klart synd for pigen...

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 856
    #4   16. okt 2012 Synd for hunden, synd at den er ejet af en I.... !!

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#5   16. okt 2012 Hvorfor er det synd for pigen, hun ved den er ulovlig, hun ved at hvalpene var ulovlige, alligevel så vælger hun at få hvalpe ??

• #6   16. okt 2012 Nej, jeg syntes bestemt ikke det er tavlesnobberi, at anbefale folk at købe SBT med stamtavle! Så sker det som vi ser i klippet, ikke.
    Men jeg har lidt ondt af hende.. Det må være forfærdeligt at få taget sin hund.

• #7   16. okt 2012 synes nu ikke det ligner en staff
    ja vil man have en staff så køb for pokker med tavle

• #8   16. okt 2012 Har ikke medlidenhed med hende....
    Men har med hunden....

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#9   16. okt 2012 Ejer sked på hunden´s fremtid da hun købte den, hun sked på hundens sikkerhed da hun parrede den, og hun sked på hunden og hvalpene da de blev født, hun burde havde en stor bøde for det !

• #10   16. okt 2012 charlote og avler sked på hundens fremtid og liv da han/hun lod deres tæve parre
    smiley

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#11   16. okt 2012 Laila; ja , her er tale om mennesker som spiller russisk roulette med deres hunde , de burde ikke have lov til at eje et dyr !

• #12   16. okt 2012 Jeps smiley

• #13   16. okt 2012 Det er overhovedet ikke synd for hende, håber hun har fået sig en seriøs lærestreg!
    Men endnu engang er det hunden der er taberen, hunden kan intet stille op overfor mennesket, hunden er den suveræne taber hver gang det går galt!

Og nej, det er ikke tavlesnobberi - vil du vide hvad du har mellem dine hænder, så køb med tavle...HVER gang!

• #14   16. okt 2012 Jeg har overhovedet ikke ondt af dem.
    De kan delme tænke sig om !!

Og nej, man er ikke tavlesnob, fordi man vil have en god fremtid med sin staff !!

• #15   16. okt 2012 De siger i klippet af ejeren skal betale for hundens ophold til politiet har fundet ud af om den er blandet med amstaff? Hvad er prisen for alt det? smiley åh gud det må sgu være forfærdeligt at stå i den situation smiley

• #16   16. okt 2012 Jeg er så blevet hvisket i min øresnegl at tæven HØJST sandsynlig er en amstaff.

Og hun stiller ikke spørgsmålstegn ved at politiet mener at faderen til hvalpene er listehund?

Hvos skulle hun skamme sig at sætte en hund i den position!!!

• #17   16. okt 2012 det er forfærdeligt for hunden og det er forfærdeligt for hvalpene. hun burde skamme sig. der er ikke nogen undskyldning for at have bragt sin hund og dens afkom i den her situation! bare det at hun ikke kan tænke sig til hvad der ville ske med sådan en hund, hvis en dag politiet beder hende vise en stamtavle......?! nej nej, JC!

• #18   16. okt 2012 Nu har jeg jo selv en sbt uden tavle - som der uden tvivl er en ægte sbt.
    Jeg synes bare at hendr i klippet, hvis hun var så sikker i sin sag om at hendes hund var er en sbt, hvorfor ser vi så kun et rnkelt billede af hundens ansigt og hvor den ligger ned? Hvorfor ser vi ikke nogen billeder af den hvor msn kan se hvor høj den er? Hvilke længde dens ben har og dens krops bygning?
    Synes altså også at jeg havde min tvivl da jeg så klippet.

• #19   16. okt 2012 Nej... Ikke tavlesnobberi- sund fornuft..

Jeg synes nu også, hunden ligner en amstaff... Og ja.. Man ligger som man har redt..
    Nu håber jeg bare denne historie måske kan få folk til at tænke sig en ekstra gang om, inden de køber en listehund, eller en der ligner uden tavle....

• #20   16. okt 2012 maria jeg tvivler på det her er sidste sag vi hører om ;(

• #21   16. okt 2012 Stephanie S.
    Nu hvor du kommer på banen, så kunne jeg vildt godt tænke mig at vide, hvorfor du valgte stamtavlen fra?
    Jeg har aldrig kunne få det spørgsmål besvaret

• #22   16. okt 2012 Laila: Nej, jeg ved godt at "mod dumhed kæmper selv guderne forgæves", men man må da håbe, at NOGEN lytter...;-)

• #23   16. okt 2012 Håbet er altid lysegrønt smiley

• #24   16. okt 2012 Vi "tavlesnobber" kæmper en forgæves kamp smiley

Jeg er ved at være så kynisk at jeg tænker "så ka`de lære det, ka`de"!!

Ud over at spare penge, hvad er så fordelen ved at købe en hund, som KAN blive forvekslet med en listehund, uden tavle? Jeg fatter det ikke smiley

• #26   16. okt 2012 vil da påstå det er ventetiden værd ikke at skulle risikere at miste sin hund.
    men at man er så dum i nakken at købe en åbenlyst ulovlig hund og samtidig avle på den fatter jeg ikke

• #27   16. okt 2012 Mette: Er fuldstændig enig med dig. Kender en der har en hund der tydeligvis ikke er hvad hun siger den er (ikke en ulovlig race dog). Selvom ALLE kan se den ikke er ren..

Det jeg synes er syndt for tøsen er at hun har fået taget sin hund (ikke at hun ikke selv har været skyld i det), men kan virkelig godt føle med hende i lige det.

Hvis folk dog for h.... bare gad at bruge hjernen en gang i mellem..

• #28   16. okt 2012 Nogle gange tror jeg det foregår lidt sådan her.

Et par sidder og spiser aftensmad... Den ene siger: "Skal vi ikke have hund, det ville da være totalt hyggeligt".. Den anden svarer: "Jo, jeg havde hund som barn. Det skal vi da, har altid syntes at en xxx(race) var sød"..
    "Ja, det synes jeg også"..

Efter maden går de på DBA, ser et kuld med tavle og et uden... De vælger det uden, da det er billigst og ugen efter har de hund.. Vupti...

• #30   16. okt 2012 Jeg mener, og det er hele ideen med tråden, ALT som bare kan MINDE om en listehund.
    Hvorfor køber man dem tavleløst??? Jeg ville SÅ gerne have en fornuftig forklaring. fra en, der har købt tavleløst (stadig "listehunde-lignende") efter forbuddet. Hvorfor? Og jeg slagter dig ikke. Jeg undrer mig bare over at man tør?

• #31   16. okt 2012 Minion du tager ordene ud af min mund

• #32   16. okt 2012 Kunne jeg dog bare få et svar fra dem der køber uden. Men det får jeg nok aldrig :(.
    Synes det er ærgeligt, for hvis det er det folk står inde for, så kan man vel også begrunde det.

Stephanie S.
    Vil også gerne vide, hvorfra du VED at din er ren staff?

• #33   16. okt 2012 Jeg har overhovedet ikek ondt af hende, hun er simpelthen alt, alt for dum til at jeg kan føle medlidenhed med hende.

Hun har med garanti kendt itl den nye hundelov og alligevel anskaffer hun sig en muskelhund uden tavle, hun lader den parre med endnu en ulovlig hund (baaah hun siger hun ikke vidste den hanhund var ulovlig, jo gu gjorde hun så) - så det er hendes ansvar alene, at hendes hund nu går en uvis fremtid i møde og muligvis bliver aflivet, og hvalpenes aflivning må hun også tage på egne skuldre - føj hun skulel skamme sig.

Jeg håber de går ligeså hårdt til værks mod alle de Brian´er der går rundt med deres tavleløse muskelhunde og spiller smart

Så for at svare på dit spørgsmål Mette - nej det er ikke tavlesnobberi!!!!!!!

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#34   16. okt 2012 Staff mor : du fåraldig et svar fra dem . Jeg tænker at det måske er fordi opdrættere ikke vil sælge,eller at dem med tavle er for dyrer .

• #35   16. okt 2012 Mine naboer har en staff-blanding.

De sagde til mig, at de fik den fra en bekendt, der ikke ønskede at beholde hvalpen og den var jo pænt billigere end en staff med tavle.

• #37   16. okt 2012 Da min kæreste og jeg stod i den uheldige situation at vi måtte aflive vores elskede franske bulldog med stamtavle pga langtids sygdom. havde vi længe snakket om at når pj skulle her fra, ville vi gerne have en sbt, da vi har nogle vennepar som har denne dejlige race.
    Da vores vennepar ventede hvalpe var det oplagt at købe en hvalp af dem. Både deres tæve og han har dkk tavle. Og på daværende tidspunkt var vi ret pas på dkk tavler, da de ingen sikkerhed giver for sygdomme og for også at få sagt at jeg vil vælge min egen hund, der er ikke en opdrætter som skal bestemme hvilke en af hvalpene i kuldet som passer til mig - hvilket mange af sbt opdrætterne gør (vuderer hvilken hvalp der passer til hvem).
    På daværende tidspunkt var hundeloven heller ikke helt af helveds til og er over bevist om at min hund aldrig kommer i problemer heri.
    Der er ingen tvivl om at min hund er sbt, og folk som har forstand på racen er heller ikke i tvivl.
    Jeg forsvarer på ingen måde folk som køber deres hund uden stamtavle - for jeg anbefaler det på ingen måde.
    Jeg har købt min af nogle gode venner, gennem mange år, kender moren og faren til min hund og det vægtede for mig højere end at købe katten i sækken igennem dkk..
    Hermed også sagt at hvis vi ikke havde haft sådan en forfærdelig oplevelse med vores franske, havde vi nok heller aldrig købt en uden stamtavle.

Vil så også fortælle at jeg inden købet snakkede med politiet i nordsjælland - ham som står for aflivning af de ulovlige hunde og spurgte ham hvordan jeg stod ved købet af denne hvalp. Han fortalte at min hund stod lige så godt som en med tavle, da mins mor og far begge har dkk..

Jeg har haft skrevet i dette indlæg over et par timer nu og det er svært at få beskrevet hvorfor vi købte en uden tavle - så det lyder rigtigt. Håber i kan bruge mit indlæg til noget.

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#38   16. okt 2012 *hvilket mange af sbt opdrætterne gør (vuderer hvilken hvalp der passer til hvem).*

Sikken da en klog opdrætter !!

• #39   16. okt 2012 Jamen bliver det aktuelt, at de tvivler på din hunds ophav Stephanie, så må I jo få taget en DNA test, det kræver så en DNA test fra både, far, mor og din hund. Og så må du krydse fingre for, at forældrene ikke dør, for så har du ingen beviser.

Man kan være nok så sur på DKK, men DKK tavlen er trods alt et bevis for, at hunden er den man påstår den er, så jeg fatter stadig ikke, at I ikke købte med tavle Fordi man har haft en uheldig oplevelse, så behøver det jo ikke være noget møg alt sammen..

• #40   16. okt 2012 Stephanie s
    Forældrene til din hund er begge med DKK stambog.

Så fortæl mig lige fornuften i dette:
    Er disse forældre tjekket efter Dkk's regler? Altså foreligger der godkendte HD/AD billeder?
    Dine venner købte hunde med stamtavle, og med dette havde de sikkert en grund til. Det var deres overbevisning, der sikkert gjorde dette..
    Hvor er den blevet af.. Hvorfor giver man 10-12000 for en hund, for derefter at skrotte sin moral og etik?
    Står der i kontrakten, om avl uden stamtavle er okay?
    Ved at en del opdrættere har bod i deres kontrakter på dette..

• #41   16. okt 2012 Nej selvfølgelig er tavlen ikke en garanti. Tavlen er et fantastisk redskab til at finde en hvalp af sund familie. Desuden er der rigtig tit en "god" grund til at folk med tavlehunde laver hvalpe uden.

• #42   16. okt 2012 Og bare en lille note, så er det 1 politimand du har talt med omkring din hund.
    Så håber jeg da, at du ikke tager hunden med til en anden by, hvor der så er en anden betjent smiley

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#43   16. okt 2012 Synes simpelhen du modsiger dig selv Stephanie, du kender begge hunde som er DKK hunde, alligevel laver ejer af disse hunde hvalpe uden tavle, for så er alt godt, kunne det tænkes at ejerne ikke har kunne få deres hunde godkendt til avl, og derfor laver uden tavle ?? Samme hunde ville jo få samme hvalpe bare med DKK tavle, hvis ejerne havde valgt dette , altså samme dejlige hund mmed tavle .

• #44   16. okt 2012 Nu har jeg fortalt hvorfor vi gjorde som vi gjorde og at jeg ikke anbefaler andre at gøre det samme.
    På daværende tidspunkt vægtede vi ikke tavlen højt når man har haft så syg en hund som vi havde. Men hvis vi en dag skal have en mere, kunne vi aldrig finde på at købe uden tavle - men dette er kun pga hundeloven.
    Min kære veninde kristina som herinde hedder nu med 3 prinsesser - som selv har 2 sbt'er har givet mig en løftet pegefinger ohg en bejmand eller to fordi hun ligesom jer og inkl mig selv godt ved at dette en dag kunne komme til at bide mig i enden!
    Men ifølge hundeweb er min lille mr cutles faktisk ud af nogle gode gener smiley

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#45   16. okt 2012 Kan du ikke se at du ville have fået samme hvalp bare med tavle, da beggee forældre er med DKK tavle ? Tavlen gør ikke hunde syge, det gør opdrættere som ikke tester .

• #46   16. okt 2012 Det er jeg godt klar over smiley men som jeg har skrevet var det ikke fordi de ikke havde tavle jeg købte en derfra, men fordi jeg kendte moren og faren til kuldet og vidste at de var sunde og raske..

• #47   16. okt 2012 Jeg ved ikke hvorfor de ikke havde lavet tavle på hvalpene, men mener at det var fordi de på daværende tidspunkt skulle have været på udstilling for at kunne blive avlsgodkendt? Men jeg er ikke 100

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#48   16. okt 2012 Så når du skriver

*Og på daværende tidspunkt var vi ret pas på dkk tavler, da de ingen sikkerhed giver for sygdomme *

Så troede I at når 2 DKK hunde lavede hvalpe uden tavle, så var de sundere , og at avler gav bedre garanti ved evt sygdom ?

• #49   16. okt 2012 Nej. Jeg fatter simpelthen ikke at folk tør købe uden tavle når hunden muligvis kan ligne. Dette gælder alle racer som kan ligne listehunde.

Medlidenhed med hende ejeren? Nej sorry men jeg ser kun hund og hvalpe som taber i det spil. Og helt ærligt hende der er da for dum. ikke nok med hendes egen hund er i risiko så lader hun den parre med en mistænkelig han og så i den alder.
    Nej nul sympati med hende. Håber sådan set hunden er et rigtigt godt sted, og får rigtigt lang tid til at nyde det der, mens den stakkede frist tikker prisen op. Jeg så helst hun fik en klækkelig bøde oveni som kunne mærkes langt ind i det næste århundred.

• #50   16. okt 2012 Charlotte: Jep det er tavlen som gør dem syge. Og det er sikkert og vist... NOT

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#51   16. okt 2012 Jamen jeg fatter slet ikke logikken her ! Vil ikke have med DKK tavle da gammel hund var syg, DKk hjælper ejer med t få hjælp fra opdrætter og penge retur ved sygdom. Vælger hvalp fra 2 DKK hunde som ikke er testet eller udstillet fordi den er uden tavle, og ingen hjælp ved evt sygdom !

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #52   16. okt 2012 Charlotte.Jeg kan udmærket forstå at folk der betaler x antal kroner selv vil vælge deres hvalp.Hvis folk selv ønsker det,er det fint nok at avler vælger.Hvis det er et krav ville jeg finde et andet sted at købe.

• #53   16. okt 2012 må man lægge et billede her ind fra hendes FB hvor hunden bedre kan ses. når det ikke er ens eget billede?

Der er også en lille Video.
    Dejlig hund. Synd for den. Bliver sku både gal og ked af et se det.

• #54   16. okt 2012 Det er som om i ikke forstår hvad jeg skriver! Der havde intet med tavle eller ikke tavle at gøre, men fordi jeg kendte begge forældre.
    I er sku så stride nogle gange herinde. Jeg kan godt forstå at ingen andre som har købt uden tavle melder sig på banen :).
    Jeg forklare jo bare min historie..

• #55   17. okt 2012 Jeg læser hvad du skriver, Stephanie.

Men hvis denne parring nu havde været MED DKK tavle (da begge forældredyrene er med DKK tavle), ville du så heller ikke have købt hvalpen, fordi du er ked af at din anden tavlehund blev aflivet?

• #56   17. okt 2012 Der er mere der taler for tavle!

Staffordshire bullterrier er i høj grad det nye sort, når det kommer til potente hunderacer, som dog holder sig indenfor lovgivningen...

Så naturligvis er der blevet skamavlet på racen, hvorfor man som interesseret køber må se sig for!

Når det er sagt, må jeg alligevel komme med en bøvs,
    -der findes mennesker som ikke går det mindste op i politik og lovgivning, som ikke sidder klistret til skærmen, når folketinget har åbningsdebat og når der er yderst spændende ministerrokader og nye påhit, når det kommer til populisme og manipulation...
    der findes mennesker som ikke kender "den forbudte liste" og jeg tror måske pigen i klippet er én af dem, eller det håber jeg. ..

• #58   17. okt 2012 Jeg begriber ikke at folk bliver ved, ved og ved med at anskaffe sig de suspekte hunde!! Ja gu er det er synd for tøsen, men helt ærlig, det var den chance hun tog da hun købte sin hund. Hvornår fanden lære folk at bruge hjernen? Der er kun 1 taber i det her og det er hunden.

Og at hun så vælger at avle på den ovenikøbet er da det dummeste. Tænk sig at parre to muskelhunde af ukendt herkomst når der er et forbud.
    Ovenikøbet kan tæven ikke være RET gammel.

Desuden har den hund vist aldrig set en SBT, men nærmere en Amstaff og derfor er den ulovlig.

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#60   17. okt 2012 Jeg nægter at tro på at dem som ejer listehunde ikke ved at loven er lavet om !

• #61   17. okt 2012 Det nægter jeg også at tro Charlotte. Selvom man ikke følger med i de poliitske debatter, så har der været meget snak om hundeloven blandt hundeejere, i nyhedsudsendelserne, i aviserne, på nettet osv. Så når man går rundt med sin muskelhund, så kommer man automatisk til at diskutere problematikkerne med folk man møder - hun ved godt hun har en ulovlig hund, og hun ved godt det kuld var ligeså ulovligt - hun ligger som hun har redt.

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#62   17. okt 2012 Enig !

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#63   17. okt 2012 Max, der kunne måske være en årsag til at opdrætter vælger hvalpen, det kunne være at hvalpen ikke passede til ny ejer og deres liv og derved måske undgår at hunden ender som kastebold . Jeg har 4 gange fået hvalp efter hvad opdrætter har bestemt passede til mig, alle gange har jeg lagt 15-20.000 kr. Så jeg forstår slet ikke det agument .
    Næhh jeg tror det drejer sig om cool cash , og at seriøse ikke vil sælge til bestemte køber .

• #64   17. okt 2012 Stephanie S

Jeg kan godt forstå dine grunde til at vælge som du gjorde. smiley

Og selvfølgelig stoler man på sin veninde og på at hun avler efter bedste evne og overbevisning.

Nu er det så en staff, vi taler om, og der havde jeg ikke turdet købe uden tavle.
    Så hvis jeg ikke måtte have noget at sige mht hvilken hund jeg skulle dele de næste 12 år og med og jeg ikke ønskede at støtte DKK. Ja, så ville jeg nok kigge efter en opdrætter i SKK, VDH der er til at tale med;)

• #65   17. okt 2012 Jeg synes man som hvalpekøber skal høre nøje efter, hvad opdrætter anbefaler, for opdrætter kender sine hvalpe og det er vigtigt at få dem ud til de rette hjem.
    Da jeg havde et kuld sidste efterår, fik jeg lavet en hvalpetest på hele kuldet og de fik stort set den samme karakter, nemlig nysgerrige og samarbejdsvillige med godt temperement. En var lidt mere forsigtig end de andre, men ikek meget. Med sådan et ensartet kuld kan man godt lade hvalpekøberne selv bestemme, men har man en hvalp der er meget forsigtig og mere utryg end de andre, så skal den hvalp jo ikke hjem til en familie med tre drenge på 2-4-6 år. Har man en hanhvalp der er meget fremme i skoende og med ild i røven, ja så er det nok ikke ham man skal sende med gamle Fru Hansen hjem, hun skal måske have den mere rolige tæve osv osv.
    Folk vælger som regel altid den hvalp der lige i starten kommer hen og hilser, så tror de at den har valgt dem. Men det kan fint bare være en tilfældighed, at det lige er den hvalp der kommer, de andre kan være trætte, de kan lige have tumlet, eller de kan være igang med noget andet og har opmærksomheden et andet sted. Det er slet ikke sikkert at matchet med den hvalp der kommer en i møde er det bedste.

• #66   17. okt 2012 Charlotte

Har du aldrig siddet og leget med et kuld hvalpe eller killinger og tænkt "de 2 der er godt nok ekstra dejlige?"

Selvfølgelig vil jeg da som udgangspunkt helst have en af dem, som jeg fattede mest interesse for. Jeg forstår ikke, man bare vil have tildelt en uden videre.

Skal man have en kommende udstillingschamp, så er der jo så andre ting at overveje også, der har de ikke samme potentiale allesammen.

Leder man efter en aktiv familiehund til lidt sport og sofa, så synes jeg ikke helt det er det samme:)

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#67   17. okt 2012 Sarah; jo, men dertil at undlade fornuft er der langt , min sidste hanhund blev testet hos opdrætter for at se om han ville passe ind i min flok , det sidste jeg behøvede var en hanhund som hans bror der udfordrede voksne hunde = mine hanhunde . Så derfor lod jeg opdrætter vælge min hvalp .

• #68   17. okt 2012 Sarah
    Nu har jeg altid selv valgt mine hunde. Men som jeg har forstået det, når en opdrætter vælger hvalpen, så er det jo netop udfra hvad du søger.

Dem jeg har hørt fra, så er det gået rigtig godt :).

Jeg har nu også været rimelig heldig med mine.
    Harley var nok egenligt lidt for forsigtigt til mit hjem ( kun på nogle områder ). Men perfekt til mig, som førstegangs ejer.
    Og Albert passer perfekt til os alle sammen smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#69   17. okt 2012 Charlotte.Hvis jeg skal have en hvalp vil jeg have den hvalp som jeg ønsker og det syntes jeg er rimelig når det er mig der skal leve med den de næste mange år.Hvad nu hvis den hvalp som avler vælger at jeg skal have ikke passer til mig?så har han et ansvar i forhold til hvis jeg selv have valgt.

Jeg mener at det er min ret at bestemme hviken hvalp jeg ønsker for det er mig der betaler.Syntes det efterhånden er for mange ting avler ønsker at bestemme over.Er helt fint at prøve at fortælle hvad han/hun mener,men ikke at skulle bestemme.

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#70   17. okt 2012 Max; jamen du har bedre forudsætninger for at kender hver enkelte hvalp i kuldet kontra opdrætter ?

• #71   17. okt 2012 Hvis jeg havde kendt min opdrætter i flere år inden jeg skulle have en hund fra hende/ham, ja så ville der sandsynligvis være en rigtig god chance for at opdrætter valgte den helt rigtige hvalp ud i kuldet.

Men ofte kender opdrætter og hvalpekøber jo ikke hinanden specielt godt? Hvordan kan de så skråsikkert udvælge den helt rigtige til mig?

Buller blev udvalgt i samråd med opdrætter. Der var 2 hvalpe tilbage, der ikke var afsat. Der var en fremfurende stor hvalp, der var først henne og hilse på og den mindste i kuldet der var lidt mere forsigtig.

Den lille var meget opmærksom på os hele tiden, den anden futtede noget mere rundt. Den lille ville gerne ligge i arm hele tiden og putte og i det hele taget bare være hvor vi var. Der var dog ikke nogen af dem, der var meget tilbageholdende.

Vi valgte den lille efter samtale med opdrætter omkring forventninger til hunden og han var det helt perfekte valg smiley Men jeg følte ikke, at jeg bare fik tildelt en hvalp, vi snakkede om det og jeg kunne have valgt den anden, hvis jeg havde følt kemien var bedre med ham.

Og nej, jeg er ikke en super-rutineret hvalpekøber med 20 års erfaring indenfor hundetræning, men det er mig, der skal leve sammen med hunden efterfølgende og så er det vigtigt, at man går helhjertet ind i det og ikke inderst inde ærgrer sig lidt over, at det ikke blev en kuldbror/søster i stedet.

• #72   17. okt 2012 Tror fol khar overset mit indlæg i forold til det med at vælge hvalpe - øv.

• #73   17. okt 2012 Nej, jeg har ikke, Kennelmor. Og jeg er 100% enig med dig smiley Jeg har haft hunde fra hvalpe hele mit liv. Kun en gang valgte jeg selv og det var noget skidt. Så jeg stoler på at opdrætter, efter samtaler med mig og lytten til mine ønsker for min hvalp, kan vælge den rigtige til mig. Og det har været lige i øjet hver gang smiley

• #74   17. okt 2012 Beklager Kennelmor.

Jeg tror, jeg i første omgang har misset dit indlæg omkring valg af hvalp. Jeg kan i hvert fald ikke huske lige nu, at jeg har læst det før.

Jeg tror ikke, vi er så uenige, når det kommer til stykket smiley det er nok mere, hvad man lægger i det at lade opdrætter udvælge hvalpen.

• #75   17. okt 2012 Ha ha Mette, jeg er glad for at du har set det - jeg vil jo bare prøve at forklare, hvorfor det ofte kan være en god idé at lade opdrætter råde. Nogle kuld er meget forskellige, så der er det vigtigt at de forskellige hvalpe kommer de rigtige steder hen, andre kuld er meget ens og der kan det være lidt mere ligemeget.

• #76   17. okt 2012 Mette

Hvorfor blev det til noget skidt at du valgte selv? Udviklede hvalpen sig anderledes end hvad du/opdrætter havde forventet?

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#77   17. okt 2012 Jeg har læst og er enig i dit indlæg Kennelmor smiley

• #78   17. okt 2012 Sarah:

Det var min første hvalp. DKK opdrætter. Som iøvrigt var fløjtende ligeglad med hvem der købte og ikke anede hvordan hvalpene var, for de gik ude i en hundegård 24/7 (iøvrigt uden deres mor som døde ved fødslen). Hvalpene var født i marts måned smiley

Jeg valgte forkert opdrætter og jeg valgte forkert hvalp. Jeg skulle aldrig have haft den hvalp. Den skulle have været til en jæger eller en med mere forstand end mig. Men ingen hjælp fra opdrætter.

Siden dengang har jeg ladet opdrætter vælge (groft sagt), for jeg har ganske enkelt ikke forstand nok på så små hvalpe til at vælge og jeg VED at de opdrættere jeg køber hos har brugt TIMER og atter TIMER på at studere hver enkelt hvalp.

• #79   17. okt 2012 Nej okay, det er så også noget skidt... Men det er så ikke kun det, at du selv valgte hvalp, der kunne være det udslagsgivende, der er noget flere omstændigheder, der spiller ind.

• #80   17. okt 2012 Det var der givet, Sarah. Men havde jeg haft en seriøs opdrætter, uanset måden at "holde hund på", så havde jeg aldrig valgt den hvalp.

• #81   17. okt 2012 Men den opdrætter du købte hos dengang Mette, kunne jo sikkert ikke engang anbefale dig den rigtige hvalp, hvis de bare gik ude i hundegård døgnet rundt.

• #82   17. okt 2012 Præcis Kennelmor:)

• #83   17. okt 2012 Nej kennelmor. Jeg skriver også at de slet ikke kendte hvalpene. Ergo var de yderst useriøse (og opdrætter heldigvis ikke mere!!) smiley

• #84   17. okt 2012 Det er bare trist sådan noget, men man bliver klogere med tiden. Jeg tror vi er mange der har begået fejl ud i hundekøb, og man tager jo ved lære. Det er bare rigtig trist at der er så mange faldgruber, mange bliver narret og det går ud over både hvalpekøberne men så sandelig også hundene.

• #85   17. okt 2012 Åh ja. Jeg blev snydt. Men hunden havde et godt liv her og blev 12 år. Vi fandt ud af det med tiden smiley Også at tage hensyn til hans D/E hofter.

• #86   17. okt 2012 Man sætter siig vel ned sammen med hvalpekøberene og finder ud af hvad de ønsker og så laver man det bedste match som er muligt.
    Hvis hvalpekøber ikke er interesseret i den hvalp, der stilles i udsigt - jamen så må man jo vente til den rette hvalp kommer?
    Det skal jo være et perfekt match - og det er det ikke hvis enten opdrætter eller hvalpekøber ikke føler det er rigtigt.
    Der er ingen der trækker en hvalp ned over hovedet på nogen..
    Man kan altid sige - jeg føler ikke der er kemi med den hvalp, jeg vil gerne vente til næste kuld..
    INGEN opdrætter vil rynke på næsen af sådan en udmelding! De vil glæde sig over en seriøs køber som ønsker at finde den helt rigtige hvalp.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#87   17. okt 2012 Ginne.Jeg er bare ikke enig.Det er mig der skal leve med hunden og betaler for den.Hvis jeg ikke selv kan vælge ville jeg finde et andet sted.Jeg tror der er mange der godt ved hvad de ønsker af en hvalp.At avler vil råde er helt fint.Men at han/hun vil bestemme ville jeg personligt aldrig drømme om at gå med til.

Hvorfor skulle jeg vente til næste kuld når jeg føler at der en hvalp i kuldet der passer mig.

• #88   17. okt 2012 Max, jeg forstår ikke, hvordan du ved, hvilken hvalp du ønsker, du kender jo ikke hvalpene indgående. Kan du ikke fortælle om, hvad det er du ser efter, når du skal vælge en hvalp?

Nu er der som regel flere hvalpekøbere, der skal tages hensyn til, det ansvar har man også som opdrætter.
    Hvis nogle vil arbejde med hunden eller udstille, ja så skal de hvalpekøbere jo have de hvalpe der passer til dem og så må de andre finde sig i, at de måske ikke allesammen lige kan få den hvalp de mener er den bedste - og igen, så må de utilfredse hvalpekøbere jo så bare gå andre steder hen, det tror jeg såmænd ikke opdrætteren vil have noget imod, det er da vigtigere at hvalpene kommer det rigtige sted hen.

• #89   17. okt 2012 Max - Fordi den er solgt til anden side... En person som passede til hvalpen efter både dennes og opdrætters mening...

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#90   17. okt 2012 Ginne.Er klart at jeg ikke kan vælge en hvalp som er blevet solgt.I mit tilfælde er det noget med at fornemme.Hvis jeg skal vælge imellem 3 hvalpe og er helt skudt i den ene,vil jeg ikke finde mig i at komme hjem med en anden.Dårlig start.

Ud over at jeg forventer sunde og plejede hvalpe er der andre ting jeg kigger efter.Hvordan har de det med mennesker,lyst til at lege(drift),hvem er fremme i skoen osv.Tror det er noget med at fornemme hvad der føles rigtig.

Jeg syntes at det må være sådan at hvis jeg er den første,så er der frit valg.Alt andet ville jeg ikke finde rimelig

• #91   17. okt 2012 Jeg syns det er helt fint, at en erfaren opdrætter, der kender hver enkelt af sine hvalpe ud og ind, vælger hvilken hvalp hvem skal ha....
    Jeg fik først dagen før jeg sku hente Luka, at vide hvilken af de 8 hvalpe der var min... og jeg er da bestemt tilfreds...

• #92   18. okt 2012 Jeg har bestemt heller ikke ondt af hende, men nu kender jeg lidt mere til sagen og har rigtig ondt af alle de andre tavleløse hunde som den betjent der kom efter hundene møder! For han må være helt blæs han sku efter signe have aflivet rigtig mange hvalpe udfra at han er race ekspert.. Dog kan han ikke se forskel på en liste hund og en vaske ægte boxer med tavle.!!

• TRA LA LA LA
    TRA LA LA LA Tilmeldt:
    sep 2012

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 69
    #93   19. okt 2012 Nu kan jeg ikke se klippet, men har hørt en del om denne situation.

Men jeg vil bare sige, at man ligger som nan har redt.
    Hun kan da ikke være uvidende omkring hundeloven.
    Jeg fatter slet ikke folk vil købe lige netop en sbt uden tavle, for derefter at tro det kun sker for naboen, at hunden blivet konfiskeret. Jeg kan slet ikke se formålet med at avle denne race uden tavle, eller i det hele taget uden tavle. Men det er ko bare min holdning. Nej jeg et ikke tavlesnob, jeg vil mere kalde det fornuftig, og have garanti for det jeg har anskaffet mig eg iorden, og forholdene er iorden.
    Jeg kan ikke have medlidenhed med et mennesker der leger med sin hunds liv på den måde der er gjort her. Hellere hunden får fred, end den skal lide med at få flere hvalpe der bliver revet væk fra den.....det er nemlig synd.
    Jeg ved ikke hvordan hunden ser ud, så jeg kan ikke udtale mig om hvad den ligner eller ikke ligner, men bare det at anskaffe sig en sådan race uden tavle, sådan som tilstandene er i øjeblikket er fuldstændig idioti.

Dette et ikke et indlæg om at hunde uden tavle er dårligere end med tavle, for alle hunde er da dejlige på hver deres måde og sind, men vi er jo ikke alle enige omkring hvad det skal følge med hunden når den forlader avler/opdrætter.

Omkring valg af hvalp, så synes jeg det er helt okay at nogle opdrættere vælger til evt køber, da nu engang er dem der kender hvalpene bedst, og hvis det ikke er et ønske fra købtes side, jamen så køb et andet sted. Større eg problemet ikke, men får du så et match, eller får du en hund der skal omplaceres?????? (sat meget groft op)...,

Synes det er så synd, at vi mennesker kan være så ligeglade. Det er jo ikke hundens skyld, for det os mennesker der vælger hunden...ikke omvendt, så de har ikke chance for at kunne sige fra....

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#94   19. okt 2012 Jeanette; så var det da godt at ejer af Boxeren m tavle, kunne vise den IKKE var listehund . Det har de andre åbbenbart ikke kunne bevise .

• #95   19. okt 2012 jeanette b
    Udfra det du skriver, så viser det jo bare, vigtigheden i den stamtavle.

Bare her på hg der vi jo masser af " boxere-sbt og rotte " blandinger.. Pudsigt de pludselig er blevet så moderne..
    Jeg håber seriøst, at folk snart har fået det vip med en vognstang, som der åbenbart er behov for.. Dog tror jeg først, at den slår hårdt nok, når de selv får frataget deres hund. Det er først der, de hyler

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#96   19. okt 2012 Enig Staff: Mom !

• #97   19. okt 2012 Charlotte ja det var heldigt men jeg synes det er skræmmende at en person kan stille sig op og påstå man er race ekspert i listehunde når han ikke kan kende en ægte boxer..

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#98   19. okt 2012 Nu er det jo ikke politiet der skal bevise noget, det er ejerne, og den rene Boxer har aldrig og vil aldrig komme i farezonen mht listehundeloven uanset hvor racetypisk den er eller ikke er,, det burde faktisk give nogle folk noget at tænke over .

• #99   20. okt 2012 Nu er jeg TS.... Og jeg startede tråden for at høre om man er en tavlesnob når man anbefaler folk med racer, der KAN ligne listehunde, til KUN at købe med tavle.

Det var det hele tråden gik ud på.

Jeg har intet imod blandinger og det ved jeg at mange andre heller ikke har. Men spørger man MIG, kan jeg kun anbefale at købe med tavle. Og jeg synes at det er direkte idiotisk at købe hunde, der KAN forveksles med listehunde, uden tavle. Og så oven i købet avle på dem?

Hvis det gør mig til en tavlesnaob, så er det en betegnelse jeg meget gerne tager på mig.

• #100   20. okt 2012 Punktum smiley

• #101   20. okt 2012 Yes punktum.... smiley

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#102   20. okt 2012 Bum ...!

• #103   20. okt 2012 Lamse:
    Du er ikke enig i, at man skal have en stamtavle, på alt der bare minder om en listehund?

• #104   20. okt 2012 du har da ret i Stefanies hund da meget vel kan være rask. og forhåbentligt er grunden til der ikke er tavle ikke at en af forældrene ikke kunne godkendes af helbreds grund. Men uanset hvad. Hunden er en STB uden tavle. om den er købt af venner eller ej gør den ikke mindre i risiko for aflivning hvis politiet bliver i tvivl. Enest lyspunkt er at hun måske kan overtale vennerne til at ofre hvad det koster for DNA af forældrene hvis det skulle ske. Derfor har hun en chance for at bevise den ikke er listehund.
    Men det er en chance de færreste som køber uden tavle har.

• #105   20. okt 2012 Den råavl der foregår på bla sbt'en for tiden, føre os blot videre til forbudslisten.
    Fuldstændig som det gik for amstaffen.
    Er det, der vi skal frem til ?

Der er i mine øjne kun 1 grund til, at man vil avle uden tavle på Dkk hunde, og det er ene og alene, at den ikke kan avlsgodkendes.

Og så håber jeg, at folk vil stoppe med at avle sbt'en uden tavlen, hvis man ønsker racen og 1 år!!

• #106   20. okt 2012 Jeg kommer ALDRIG til at forstå, at det er nødvendigt at købe den uden tavlen.
    Man kan komme helt udenom, at bevise med dna hvis man købte et seriøst køb.
    Længere er den ren faktisk ikke.

Man skal huske, at obslisten er de nået til.

• #107   20. okt 2012 Nu er hendes hund så, efter sigende, ikke ren staff. Så hun får store problemer. Problemer som hun ikke ville have haft, hvis hun havde kunnet smække en tavle på bordet.

Denne tråd er STADIG (!!!!!!) omkring listelignende hunde!!

• #108   20. okt 2012 Jeg skriver det i et forsøg på at få tråden tilbage til det oprindelige emne!!

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#109   20. okt 2012 Om en hund er fra 2 hunde med tavle, og hvalpen er uden, så kan der altid stilles spørgsmål om hvalpen er fra de 2 påstået forældre .Ja man kan komme ud i DNA, så må man sørme håbe at ingen af forældrene dør .

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#110   20. okt 2012 Fint for dig .

• #111   20. okt 2012 Jeg ser så ingen, der bliver svinet til herinde. Jeg ser en masse der undrer sig, men det er måske det samme?

Åh, hvor er det godt at du er så voksen og følsom og ikke en kold "afhængig af andre" skid som vi åbenbart er nogle der er smiley

• #112   20. okt 2012 Det er anden gang i løbet af to dage jeg læser, at man " støtter hinanden " eller "
    Din veninde eller ven "
    Kunne det tænkes at man såre simpelt, bare var enige??

Jeg behøver ingen opbakning i mine holdninger.
    De er de samme uanset hvad andre siger.
    Kan jo så bare se i tråden, at andre har den samme holdning som mig.

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#113   20. okt 2012 Staff. Mom, nej det er jo bare noget snobberi at vi støtter hinanden, for skide vær med hunden, den dør jo bare, så køber man bare en ny .

• #114   20. okt 2012 Nå ja, i forgot ;-/

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#115   20. okt 2012 Ja og mens trúnten i indslaget har været skyld i et kuld uskyldige hvalpes død, tæven sidder på et skod internat, så sidder hun selv og laver en skrapbog over hunden , håber dælme at ejer blir straffet når den tid kommer !!

• #116   21. okt 2012 Vi må ikke være enige herinde uden at vi er snobber, k*llinger, rygklappere osv, det ved I da smiley

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#117   21. okt 2012 Jeg ved allerede hvorfor disse hunde blir købt uden tavle.

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#118   21. okt 2012 Bla .

• #119   21. okt 2012 Åh, hvor er det godt at du er så voksen og følsom og ikke en kold "afhængig af andre" skid som vi åbenbart er nogle der er ,hvorfor skal sådan en bemærkning fra dig lige netop ind Mette med de 2 blacknosekillers? Som lamse h skriver

Læs lige det sidste stephanie skrev en gang til!! Det siger vel egentlig alt.. Hun skriver bla. At i er stride, og hvorfor hun mener andre ikke kommer på banen.. I ville så gerne have et svar på hvorfår folk køber listehunde uden tavle, og det prøvede hun efter bedste evne at forklare jer, men ender med at stoppe med at debattere. Er det det i ønsker herinde?

• #120   21. okt 2012 John:

Det skriver jeg p.gr.a. denne:

*Jeg behøver ikke at have nogle til at støtte mig herinde, og til at "synes godt om". Det er jeg vokset fra . *

JEG behøver sq heller ingen til at støtte mig. Jeg er stor nok til at stå selv. Men skal jeg skrive til folk "I må ikke give mig ret eller trykke på "enig" knappen"??

Mit spørgsmål fra starten var:

*Er det stadig tavlesnobberi at anbefale folk at købe bl.a. staffer med tavle og KUN avle med tavle efter at man har set dette?

Undskylder på forhånd, hvis der har været andre tråde om klippet. Jeg har ikke kunnet finde dem:

http://www.tvmidtvest.dk/nettv/?id=19168 *

Og så er der pludselig folk der bliver svinet til? Undskyld, men det ser jeg altså ikke. Jeg ser stadig en masse folk der UNDRER sig over at man kan/tør/vil gamble med sin hunds liv ved at købe "liste-lignende" hunde uden tavle. Dert er jo ikke første gang en hund er aflivet p.gr.a. det?

• #121   21. okt 2012 jeg rygklapper lige Mette for jeg kan ikke stå alene hilsen Laila rygklapper, snob osv

PS Jeg eeelsker altså den der tommel

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#122   21. okt 2012 Jeg trykker bare enig smiley

• #123   21. okt 2012 Jeg tør så godt komme på banen.
    Jeg har en SBT uden tavle. Han er næsten 2 år nu...
    Man kan komme med en milliard grunde og undskyldninger for at have købt uden tavle. Det gider jeg ikke bruge tid på.. Hvad der er væsentligt for mig er at jeg ALDRIG ville købe uden tavle igen...

Det første halve år jeg havde ham, kunne vi ikke komme forbi politiet uden at jeg skulle til at argumentere for at:
    - Han ikke skulle have mundkurv på.
    - At Staffordshire Bullterrier ikke er på forbudslisten - mødte ikke mindre end 3 betjente der påstod at SBT og AST var den samme hund.
    Desuden havde jeg altid en kopi af alle papirer jeg har på ham med mig. Og billeder og data, str vægt osv, af AST i samme aldersgruppe som ham.

Til mit held har jeg kunnet argumentere så kraftigt at jeg stadig har min hund, og aldrig har måttet opleve at han blev taget fra mig.. Men det vil jeg ikke igennem igen..!!!

DERFOR KØBER JEG MED TAVLE NÆSTE GANG.. smiley

• #124   21. okt 2012 Stærkt, Christina!!

Jeg HÅBER at du slipper for at møde en endnu mere emsig betjent fremover. Og jeg forstår godt at du ikek vil igennem det fremover. Det må være frygteligt ikke at vide sig sikker, når man går med sin hund smiley

• #125   21. okt 2012 Mette - Ja det har været et helvede, og ind imellem har jeg stadig en knude i maven, når jeg ser politiet.. Men siden han var ca et år har jeg ikke hørt en lyd når vi har mødt dem.

Det var for dumt at købe uden tavle, men af skade bliver man klog. Og jeg deler min historie med alle jeg kan komme til.. Blot for at oplyse om at det altså kan have nogen voldsomme konsekvenser at købe uden tavlen..

• #126   21. okt 2012 Jamen, det er netop derfor jeg har oprettet tråden. For at ryste op i de kommende købere af "liste-lignende" hunde. Og for at få historier som din. For alle siger jo "det sker ikke for mig, kun for naboen". Det sagde kvinden i indslaget sikkert også...... Men det GIK ud over hende.

• #127   21. okt 2012 Ja, men pludselig er man selv den nabo det går udover..
    Jeg har bare været utrolig heldig, og sikkert meget god til at argumentere... Jeg må indrømme at jeg aldrig havde troet at jeg ville få så meget opmærksomhed fra politiets side pga Tyson.. Og den dag i dag kan jeg jo ikke vide mig sikker heller.. Det skræmmer mig stadig...

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#128   21. okt 2012 Det må være skrækkeligt at skulle leve med den frygt smiley

• #129   21. okt 2012 Charlotte - Nu bor vi heldigvis på landet så vi møder dem ikke så tit mere, og i dagligdagen tænker jeg ikke så meget over det.
    Men når vi har ham med " i offentligheden" er jeg meget bevidst om det..
    Og også om hvordan andre folk oplever ham...

• #130   21. okt 2012 Lamse, nu tales der om tavler på liste ligende hunde ikke alle blandinger.
    Jeg er så også tavle snob, selvom min er en pudelblanding, men har man planer om at anskaffe sig noget der bare kan komme til at ligne en listehund blanding så er man sørme selv ude om det hvis man ikke køber med tavle.
    Jo jeg tror at mange har hørt om loven men min erfaring er at de enten ikke forstår konsekvensen af den eller også så mener de bare ikke at det rammer dem. Men har man planer om en hund der ligner en listehund så burde man når man søger på nettet få loven eller en debat om listehunde fra et forum frem, det er næsten umuligt at undgå.
    Mht den unge pige så er det hendes egen skyld, et er at købe en hund og bliver overbevist om den ikke er listehund, men hun har parret den med en han, hun faktisk selv nok ved er listehund, det er ikke synd for hende men for hendes hund og hvalpene der må lade livet fordi hun er dum eller naivt ikke tror at det rammer hende.
    Formålet med at vise det på tv er forhåbentlig at skræmme andre og ikke for at hun skal få medlidenhed. Selvom jeg har empati, så der er også en grænse for den smiley
    Hvis jeg skal købe hvalp hos en DKK opdrætter så håber jeg at jeg sammen med opdrætter kan finde frem til den hvalp der passer mig og mit liv, jeg vil gerne selv være med i den process men da opdrætter kender hvalpene bedre end jeg så må det optimale være et samarbejde.

• #131   21. okt 2012 Lamse det må du da mene siden du ikke kan tåle siden man viser man er enige
    så synes da du skulle blive voksen

• #132   21. okt 2012 Christina:
    Ja politiet er godt nok ikke for skarpe til den nye hundelov.
    Hvis man kan lære politiet færdsels regler, kan de vel også lære en hundelov.
    Desværre lavede man loven uden at give midler til politiet til at kunne håndhæve den.
    Har selv mødt en betjent som mente min miniature bullterrier var ulovlig, og det skal lige siges at det var før den nuværende lov, og at kun pitbull og tosa var forbudte.
    Betjenten mente den var ulovlig og violle vide hvilken race det var. Jeg brød mig ikke om hans tone, så svarede ham tilbage, hvis du mener den er ulovlig, så må du vide hvilken race det er..? Det kunne han ikke svare på, men mente den så ulovlig ud.
    Og da jeg til sidst sagde det var en miniature bullterrier, så sagde han "Den er også ulovlig" Jeg måtte så give ham et kursus i hunderacer og ulovlige hunde, og det endte med han måtte gå derfra lidt flovt, og kunne godt se han ikke vidste meget om hunde.
    Der er også en der blev stoppet af politiet, fordi der ikke vare mundkurv på hans rottweiler, og der måtte opkald til stationen for at bekræfte, at en rottweiler ikke er på forbuds listen.
    Politiet her i byen er ligeglad med den nye hundelov, og folk lufter deres amstaffs og ambulls på plænen foran politi gården uden mundkurv, og kører dagligt forbi hundene, men gør ikke noget ved det.
    Der er heller ikke de store problemer her med de hunde, så kan godt forstå de prioterer anderledes.

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#133   21. okt 2012 Jamse; hvorfor blir du ved , opgiv da tråden, og lad HAérne om at lege politi.

• #134   21. okt 2012 Hold dog op med at råbe...

• #135   21. okt 2012 Stå sammen og dømme, bare fordi man er enig ?? oookayy

• #137   21. okt 2012 Lamse.
    Hvorfor er det så svært at forstå, at nogle folk bare er enige i nogle ting, og at man godt kan have holdninger uden at man så er rygklappere?

• #138   21. okt 2012 Nu er stamtavle heldigvis ikke det eneste som er gyldigt bevis for ens hund er ægte eller ej smiley

• #139   21. okt 2012 Du har altså skrevet det var flot at vi kunne rygklappe hinanden smiley

• #141   21. okt 2012 Nej jeg sidder her med hunde loven og den siger udtrykkeligt:

4.1 Hvad indebærer den såkaldte omvendte bevisbyrde?
    Hvis der er tvivl om, hvorvidt en hund tilhører en af de racer eller krydsnnger heraf, som er forbudt, kan politiet stille krav om, at besidderen dokumenterer hundens race eller type.(...)

4.2 Hvilken dokumentation skal jeg fremskaffe?
    Der er ikke i hundeloven fastlagt krav til, hvilken dokumentation besidderen skal kunne fremlægge for at bevise hundens race. Besidderen af en hun kan fx fremlægge en stambog vedrørende hunden, eller besidderen kan fremlægge erklæringer fra personer, der kan redegøre for hundens afstamning.

• #142   21. okt 2012 tavle behøves ikke : nej ikke for at få en ordentlig hund som du kalder dig, men tavlen behøves mindst på forældrene for at man skal kunne bevise at man ikke ejer en hund der er blandet med listehund og da det er ejer der skal bevise ( den omvendte bevisførelse) så er tavlen nødvendig for disse listehunde ligende hunde.
    Tavlen på forældre samt DNA af både forældre og afkommet er det eneste bevis der godkendes af politiet uden at man skal igennem en evt retssag og vi har jo set at man ikke har lang tid til at bevise hundes race og imellemtiden sidder hunden på internat for ejeres regning, Så er det altså nemmere at have forældrenes tavle og dna klar hvis uheldet er ude.

• #143   21. okt 2012 Så det er ikke et krav med stambog. Det er også derfor at jeg ved at min sbt er ren og lovlig selvom den ingen stambog har da jeg har sådanne erklæringer fra både avler og politi.

• #145   21. okt 2012 når jeg nu fortæller dig at jeg sidder med hundeloven som siger det skrevne ovenover, så skal du ikke komme og sige til mig at det kun er tavæen der gælder, for det kan jeg tydeligt læse ud fra loven at det ikke kun er tavlen der er et gyldigt bevis!

• #146   21. okt 2012 den var til jordnødden.

• #149   21. okt 2012 Jeg tvivler på at dine erklæringer holder hvis politiet tager din hund, og jeg tror at du kan risikerer at skulle igennem en retssag for at bevise at disse erklæringer er skrevet af kyndige , det ville jeg nemlig , hvis jeg var anklager stille spørgsmålstegn ved ( det er jo anklagerens job). Jeg skriver ikke dette for at skræmme dig eller gøre dig ked af det, jeg mener bare at tavle og dna er de eneste dokumenter man ikke kan stille spørgsmålstegn ved, da de er fakta, hvorimod en erklæring er skrevet på baggrund af erfaring og den kan der stilles spørgsmålstegn ved og det vil en dygtigt anklager gøre.

• #150   21. okt 2012 Det kan jeg da selfølgelig give dig ret i, men da vi lever i et rets samfund så mener jeg også ud fra erfaring at en erklæring er gældene og er gyldigt bevis. Det er også derfor at det ikke giver mening for mig at de kan tage hendes hund, før de har bevist om den er lovlig eller ej.

Hvis jeg havde været hende havde jag nægtet dem lov til at tage min hund før de havde gyldigt bevis på at de mente den var ulovlig, og det ved jeg man kan for har selv en kusine med erfaring inde på dette område smiley

• #152   21. okt 2012 Ja, det ved jeg for det står lige her, men jeg mener stadig ikke og er altså rimelig sikker i min sag, at politiet ikke bare må komme og tage din hund, så gør de noget ulovligt.

Fortalte min far om denne her sag, om hende der fik taget hendes hund, og så siger han at det må de ikke, og jeg siger bare at det havde de altså gjort. Min far har en kort lunte og skriger så DET MÅ DE IKKE FORSTÅ DET DOG, DET ER ULOVLIGT!!

Så måske stikker der mere under sagen end hvad man lige ser i video klippet?

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#153   21. okt 2012 Tavle behøves; hvis du nu læste hele hundeloven, så ville du kunne læse at DU som ejer har bevisbyrden, ikke politet, at du så tror at Bimse og Conny´s erklæring på at en hund bestemt ikek er ulovlig, den kommer du ingen vegne med .

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#154   21. okt 2012 Så din far står over politiet /loven bare fordi han råber det ??

Politiet har taget mange hunde efterhånden, denne hund er desværre ikke den eneste .

• #156   21. okt 2012 Det kan godt være at det er mig der har bevisbyrden, og det ved jeg godt, TAK! At det er politiet som skal have en god begrundelse med informationer fra besidderen eller andre hvor udseende ikke er nok, før de kan bede besidderen om at skaffe det nødvendige bevis om at hunden er lovlig/ulovlig.

• #157   21. okt 2012 Men det er jo netop problemet, i hundeloven modsat alle andre love ligger bevisførelsen hos ejer. Det er også imod vores retsplejelov som siger at man er uskyldig til det modsatte er bevist, men sådan er det med hundeloven og selvom jeg generelt intet har mod loven så er jeg ikke enig i den del.
    Derfor kan politiet tage hvilken hund de vil med begrundet mistanke og det er så op til ejer at bevise at hunden er lovlig og medmindre man har en advokat med sig så er der ingen der kan gøre noget med erklæringer m.m hvis politiet har grund til at stille spørgsmåls tegn ved udstederen af disse og jeg tror ikke de godkender en erklæring fra opdrætter, men muligt at nogle politikredse gør , andre gør ikke, det er nemlig heller ikke ens.
    Jeg ville hvis jeg havde en staff, få taget kopi af forældrenes tavle samt lavet en dna af både dem og min hund.
    Du har ikke ret i dit sidste indlæg, politiet kan med begrundet mistanke tage de hund og give dig X antal dage til at bevise hvilken race den er, og her er jeg meget tvivlsom til at de godkender erklæringer, da hvem som helst kan lade dem, og vi har set flere eksempler på at hunde er aflivet fordi politiet ikke godkender erklæringer.

• #158   21. okt 2012 Nej self står min far ikke over loven fordi han råber det, men han råber det fordi han bliver sur over jeg ikke stoler på at han ved hvad han snakker om da han har læst jura. Derfor råber han det!

• #161   21. okt 2012 Haha Christian det har han gjort ifølge ham selv, men hvad ved jeg, han er ikke altid lige til at bidde skeer med (staves)* og ønsker virkelig ikke at skændes med ham...

• #162   21. okt 2012 Lamse lad nu være med at ligge den over på mig, det er dig der har så pokkers travlt med den tommel og at folk trykker enig.: Du skrev du var kold over de der enig og at du ikke havde brug for venners støtte osv
    men desværre kan jeg ikke finde dit indlæg ligenu..så puds lige din egen glorie inden du pudser andres

• #163   21. okt 2012 Tavle. Loven er fra 2010 og det er ikke almindeligt at man har omvendt bevisbyrde så generelt har din far ret, men hundelove er bare lige undtaglesen der bekræfter denne regel, så selvom din far har læst jura, så kan du ikke stole på hvad han siger i denne sag. Forøvrigt har jeg en ikke hunde veninde der er advokat og hun ved intet om hundeloven.

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#164   21. okt 2012 Han har så åbenbart ikke lyttet ordenligt efter, for i denne sag har ejer anskaffet sig en ULOVLIG hunde EFTER forbuddet, hun har parret sin ULOVLIGE hund, hvilket er ULOVLIGT, så er den sørme parret med en ULOVLIG hund, = der kom en masse ULOVLIGE hvalpe .
    Politiet kan til enhver tid troppe op foran ens dør, sørme endda også når man ikek er hjemme, de kan konfiskere hunden, og give dig en frist til at bevise hunden ikke er af ulovlig race, tror desværre ikke Bimse og Bumses underskrifer er gode nok, og hvis ikke du kommer med bevis, så aflives din hund !

• #165   21. okt 2012 tavle : politiet kan hente din hund ALENE på mistanken, og det er dig og ikke andre der skal bevise den ikke er ulovlig .. så kan du komme her med din far og alle mulige andre ting

• #166   21. okt 2012 Og det er ikke bevis nok hvad den registreret i DHR som vi har forsøgt at forklare dig maange gange

• #167   21. okt 2012 Tavle- der er nu gået 2 år og det er her laangt fra første gang det er sket! Hvordan kan du tvivle på at de må tror du så ikke at der ligesom var nogen der havde brugt det kort at det ikke var lovligt!?

• #168   21. okt 2012 Hvis besidderen ikke straks kan fremlægge tilstrækkelig dokumentation, træffer politiet de nødvendige foranstaltninger med henblik på midlertidigt at fjerne hunden fra besidderen, og hunden vil således kunne anbringes i en pension eller lignende, indtil spørgsmålet om dens race er afklaret. Hvis besidderen ikke inden for en frist, som politiet fastsætter, har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at hunden ikke tilhører én af de forbudte racer eller krydsninger heraf, anses hunden for at være holdt i strid med forbuddet og konsekvensen heraf er, at hunden skal aflives ved politiets foranstaltning.

Uddrag af tekst om hundeloven..

• #169   21. okt 2012 Stupiditeten kender tilsyneladende ingen grænser !

Én ting er, at trunte-tøse-pige-barnet shopper ulovlig hund, men hun er ikke engang klog nok til at holde bare en lille smule lav profil - næ nej, den skal da parres med en anden af de ulovlige .. og garanteret har fjolset også annonceret med hvalpene et eller andet sted.

Skal jeg have ondt af hende ??? Ikke rigtigt vel ..

Jeg synes DKK er en elendig forsamling af udstillings-idioter .. mere eller mindre .. men !!!! Drejer det sig om hunde af "de ulovligt udseende slags" så er der kun én vej - FCI godkendt stamtavle.

Så til TS spørgsmål - nej, jeg synes ikke det har noget som helst med tavle-snobberi at gøre .. det er ren og skær omtanke imo.

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#170   21. okt 2012 http://ekstrabladet.dk/nationen/article1649758.ece

Del den gerne med din far, og se at det ikke holder med sundhedsbog, DHR att, de vil se forældrene og der skal tages DNA .

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#171   21. okt 2012 ***Jeg fortalte dem, at jeg havde købt min hund på den Blå Avis og at jeg umuligt kunne få fat på dem, der havde forældrene til ham, og så sagde de, at hvis jeg på forhånd vidste jeg ikke kunne skaffe forældrene eller andre dokumenter (ud over ALLE dem jeg havde som chips på hunden, hunderegister, sundhedsbog osv.), så skulle jeg tænkte over, om jeg ikke ville give grønt lys for at de måtte give min hund døds-sprøjten***

• #172   21. okt 2012 Tavle, her er så lidt læsning til din far smiley

Bemærk stk 3 §1a,
    http://www.themis.dk/synopsis/docs/lovsamling/hundeloven.html

• #173   21. okt 2012 Hunden er ikke registreret i det der DHR i nu snakker om det har jeg også prøvet at forklare mange gange nu -_-'

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#175   21. okt 2012 Det er en del af loven , din hund SKAL reg i DHR .

• #176   21. okt 2012 Hvorfor skal jeg bemærke lige det stykke ??

• #177   21. okt 2012 Er den ikke registreret i DHR nu ?
    Du skrev da ellers da du oprettede ( eller prøvede ) at den er registreret i hunderegistret som SBT og den også er registreret hos polittets databse ( hvad det end er ) som SBT

• #178   21. okt 2012 Hvis DHR er Dansk Hunde Register jo så er han registreret i DHR sorry... Men igen det er ikke DHR jeg snakker om at bruge som bevis, slet slet ikke, ved godt at det ikke gælder en dyt.

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#179   21. okt 2012 Tavle behøves ! Når nu I ved så meget om hundeloven, så ved du vel også at din hund skal være chippet, og ansvarsforsikeres ikke ?

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

#180   21. okt 2012 Er politiet ny begyndt at reg hunde i deres register ?, er det en slags bevis for at en hund er lovlig ?

• #181   21. okt 2012 Sorry, 1 b

tk. 2. Er der tvivl om, hvorvidt en hund tilhører en af de racer eller krydsninger heraf, som er omfattet af § 1 a, kan politiet stille krav om, at besidderen dokumenterer hundens race eller type.

Stk. 3. Hvis besidderen ikke straks kan fremlægge tilstrækkelig dokumentation, jf. stk. 2, træffer politiet foranstaltninger med henblik på midlertidigt at fjerne hunden fra besidderen.

Stk. 4. Har besidderen ikke inden for en frist, som politiet fastsætter, fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at hunden ikke tilhører en af de racer eller krydsninger heraf, som er omfattet af § 1 a, anses hunden for at være holdt i strid med § 1 a.

§ 1 b er indsat ved § 1.3 i lov nr. 717 af 25.06.2010 fra d. 01.07.2010.

Og du skal få registreres din hund i DHR det koster dig 2000,- hvis nogen opdager det. Her har du bøde størrelserne.

Hunden løber hjemmefra: 2000 kr.
    Hunden mangler hundetegn: 1000 kr.
    Hunden mangler ID mærkning og registrering i Dansk Hunderegister: 2000 kr.
    Hunde mangler ansvarsforsikring: 3000 kr.
    Hunden bider eller forvolder andre skader på mennesker eller dyr. Mindst 4000 kr.
    Hundeejeren overtræder snorpligt og mundkurvspligt: 2000 kr.
    den sidste er kun hvis man har en race der er på listen eller har fået et påbud af politiet,

• #182   21. okt 2012 Ja det er han også, han er både chippet og forsikret. ja, det er det.

• #183   21. okt 2012 Charlotte åbebbart og selvom vi spurgte på det flere gange hvordan og hvorledes kunne vi ikke få et svar

• #184   21. okt 2012 OMG!!!!!

• #185   21. okt 2012 Ja reg. Hos politiet har jeg ikke hørt om før

• #186   21. okt 2012 Har delt videoen på FB.
    Har ikke ondt af pigen men af hunden og af hvalpene!
    Kan heller ikke lade vær at tænke på om hunden overhovedet var gammel nok til at få hvalpe?
    Har en veninde (nok nærmere en festveninde) der har en blanding af staff, lab og golden. En hvalp på 12 uger tror jeg.
    Den ser sød ud men ligner mest staff og er bange for at den måske ka få golden/lab størrelse men staffens udseende så man kan mistænke den for en ulovlig hund. Håber for hendes skyld aldrig der kommer en emsig betjent.
    Men som Mette skrev længere oppe, man kan snart ikke lade vær at tænke "Så kan de lære det".
    At der dukker sådan nogle videoklip op som dette og dengang loven lige var kommet hvor en dyrlæge skulle aflive nogle amstaffhvalpe, det kan man jo bare håbe får folk til at åbne øjnene og så må de lære det på den hårde måde selvom det desværre er hundene der er taberne hver eneste gang!

• #187   22. okt 2012 Tavle: Vil du ikke nok svare på hvad det er for et registre hos politiet din hund er registreret i? Du er blevet spurgt om dette en del gange nu, men har aldrig svaret, hverken her eller i de mange mange forsøgs oprettelser du har lavet.
    Jeg vil oprigtigt gerne høre hvad det er for et, siden du igen og igen fortæller hunden er registreret sådan et sted og at det er gyldigt bevis.
    Da jeg aldrig før har hørt om det vil jeg da meget gerne have udvidet min horisont.

• #188   14. nov 2012 jeg kan kun tænke ..... hvorfor ligner de staffer vi har i danmark., ikke "rigtige staffer" .. når jeg tænker staff, tænker jeg sådan en her . http://www.bullhawk-sbt.co.uk/
    lille kompakt, lidt fladsnudet, bred, muskuløs, og vejer MAKS 15 kilo ..

vores staffer her hjemme vejer jo 30-40 kilo !!!! det har intet med staff at gøre og bliver sur og gal over folk tror på alt hvad sælger siger.. "forldrene har tavle " "de er ægte" .. de er godt nok alt for store og højbenede , har lange snuder,, og det men pyt de er ægte... ikke en ....... de er .. smiley

tro IKKE på sælger.. de lyver og bedrager.. de skal bare af med skidtet ..

• #189   14. nov 2012 " vores staffer "?? Jeg har altså aldrig mødt en staff med stamtavle der har vejet 30-40 kilo.

• #190   14. nov 2012 det også staffer uden tavle.. du ved dem hvor "begge forældre har tavle" smiley

• #191   14. nov 2012 Nårhhh, så er jeg med ;).

Men ja, når man så kommentere det, så ved andre bedre end os smiley

• #192   14. nov 2012 ja lige præcis smiley ..
    møder tit folk inde i fredeirkshavn, når jeg så spørger hvad deres hund er. "det er en staffordshirre bullterrier" eller "engelsk staff" , selvom den er mindst 45 høj og vejer et sted mellem 30-40 kilo og er MEGET større end min labrador / amstaff smiley haha !!!!
    utroligt at så lille kompakt hund kan blive så stor.. og så med begge forældre der har tavle.. omg ..

• #193   14. nov 2012 Ja, hold da op.
    jeg har hørt om en dyrlæge som fik en staff med tavle ind til konsultation.
    Med det samme sagde han, nååå det er sådan de skal se ud smiley

• TRA LA LA LA
    TRA LA LA LA Tilmeldt:
    sep 2012

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 69
    #194   14. nov 2012 Hvor svært kan det være at lade være med at avle på disse hunde??
    Hvorfor SKAL der bare avles på alt der kan gå eller stå?
    Hvorfor er det svært at overholde en lov?
    Overholder folk ikke færdselsloven?
    Hvad er forskellen?

Jeg kan virkelig ikke se hvorfor det er så vigtigt for en hund af SKULLE have hvalpe, hvis de ikke ahr noget at kunne give videre alligevel.
    Jeg går ind for tavle på hunde, dermed ikke sagt at det kun er tavle hunde der er de bedste, overhovedet ikke, for alle hunde er da søde på hver deres måde.
    Men ikke alle hunde skal bruges i avl, og det er heller ikke alle der får tjekket deres hunde ved dyrlægen inden avl, så what you see is what you get uden garanti eller noget som helst.
    Det er forfærdeligt tilstandene har udviklet sig som de har, men hvis skyld er det?
    Det er ihvertfald ikke hundenes skyld....de er bare med i et sygt spil om penge og deres eget liv. Fy for den lede siger jeg bare...
    Hvornår får alle mennesker en samvittighed...og helst en god en af slagsen????!!!

Jeg bliver så ked af det når jeg ser sådan noget her, for det er kun hunden det går ud værst ud over...desværre. Jeg kan ikke have medlidenhed med folk der bagefter siger, at deres hund er blevet aflivet fordi den er ulovlig...hvad havde I tænkt jer (jer med ulovlige racer, efter loven er trådt i kraft)....at det kun sker for naboen.

Jeg er så pisse træt af folks tuderi hver gang en hund bliver aflivet, sorry to say, men I er selv skyld i det
    '
    LAD VÆRE MED AT AVLE PÅ DE HUNDE FOR FANDEN DA, ER DET SÅ SVÆRT AT FORSTÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• aleks75
    aleks75 Tilmeldt:
    apr 2012

Følger: 1 Svar: 138
    #195   27. nov 2012 Ann-Cristina: der findes ægte stafford som er 45 cm JA også med stamtavle! Du har ret i at de fleste i DK er kort ben i hverf fald dem de fleste ser som "ægte" i england er der ikke så mange som de kalder dem "short leg" staff, de lang ben er mere populær som jag godt kan forstå da de ikke ligner "skildpadde" -)

• #196   27. nov 2012 Ja deres findes lang benet staffordshire bull terrier

Kommentér på:
Tavlesnob?

Annonce