{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.206 visninger | Oprettet:

Hunde og ”menneskelige” følelser {{forumTopicSubject}}

Jeg har altid være en af dem der holder på, at hunde er hunde og at de ikke har menneskelige følelser. Men så opstår der alligevel situationer, som jeg simpelthen ikke kan forklare med andet.

Første eksempel er, hvis jeg kæler og putter med Dorit, og Ellie gør ALT for at få min opmærksomhed, mase sig ind imellem mig og Dorit eller laver ballade, så hun ved at jeg rejser mig og forlader Dorit. Dorit gør lidt hen ad det samme, hvis vi ligger i sandwich med mig i mindste - Dorit skaber sig og kræver nus og kæl, og jeg skal helst ikke nusse Ellie også. Jeg kan ikke forklare det med andet end jalousi…? Det er ikke ressourceforsvar, for det er ikke sådan at de ryger i totterne på hinanden. De vil bare hver især have min fulde opmærksomhed smiley

Det andet eksempel er når Ellie og jeg deler noget, som Ellie synes er lækkert, fx chips. Når vi så er færdige, ræser hun rundt for at finde en gammel, gennemtygget knogle, som hun så meget insisterende giver mig smiley Det er ikke fordi jeg skal holde knoglen, imens hun tygger på den, hun vil bare gerne give mig den smiley

Det sidste eksempel, er når Dorit er fornærmet. Hun kan blive fornærmet hvis hun ikke må smage min mad, hvis hun får nok opmærksomhed eller hvis hun synes jeg er for langsom til at forstå hvad hun vil. Og så bliver hun sur. Som i at hun vender ryggen til mig og ignorerer mig hvis jeg forsøger at tage kontakt til hende. Er der andre mennesker, snakker hun glad og gerne med dem, men ikke med mig smiley

Kan nogen forklare mig hvad det er, hvis det ikke er jalousi, taknemmelighed og fornærmethed (hedder det det? smiley )?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunde og ”menneskelige” følelser
  • #1   28. mar Jeg har altid forstået at hunde havde grundfølelserne.
    Og derfor er det måske ikke direkte jalousi, men de har lyst til at være tættest. smiley


    profilbillede
  • #2   28. mar Den figur har jeg ikke set før, men elsker den en smule smiley

    Dog tror jeg at stolthed HELT sikkert findes hos hunde (og små børn) smiley Når Dorit har publikum på, fx når hun har været til konkurrencer, har hun ELSKET det, og vist sig endnu mere frem smiley Jeg oplevede også at Ellie var stolt og viste sig ekstra frem, når tilskuerne klappede af os til konkurrencen i weekenden smiley


  • #3   28. mar Jeg tror der er forskel på stolthed defineret som glæde over at få anerkendelse smiley og stolthed som værende fokus på sig selv og sit omdømme smiley

    Altså der er elementer fordi meget stammer fra grundfølelser hos hunde, men som mangler det eleverede niveau som menneskelige følelser har smiley

    Tænk på kærlighed, den er noget mere nuanceret og kompliceret også hos mennesker... men ingen tvivl om hunde føler og viser den smiley


  • #4   28. mar Jeg kan bedre lide den slags kærlighed, som hunde viser og føler smiley Bare ren, ubetinget og ukompliceret kærlighed smiley

  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.445
    #5   28. mar Jeg oplever meget "det du får, vil jeg også have" hos mine hunde:

    Begge får et tyggeben. Vilma æder sit på nul komme fem. Hvis jeg bare antyder, at hun kan få en ekstra lille godbid, fordi Kenia stadig har sit ben, står Kenia prompte og vil OGSÅ have - uanset, at hun sådan set allerede har.

    Kæler en eller anden fremmed for en af hundene, når vi er på tur, kommer den anden straks og maser sig ind mellem kæleren og den anden hund med et "og SÅ er det vist min tur nu!!!" smiley

    At jeg ikke kan kæle den ene, uden at den anden kommer, behøver jeg vist ikke nævne smiley



  • #6   28. mar Hundes følelser er et område man reelt ikke ved ret meget om. Det er svært spørge dem og svært at forske i. Så alt er jo teorier. Og teorier ændrer sig med tiden.
    Jeg er nogenlunde enig med modellen ovenfor. Jeg oplever dog hunde med et større følelsesregister af og til, og jeg har bestemt mødt hunde, der kan føle skam eller noget der ligner, altså hvor hundene indikerer at de har gjort noget forkert, inden de overhovedet ser deres menneske. Så jeg mener spektret kan variere fra hund til hund.
    Hunde har langt flere følelser end mange går og tror.
    Lumi er et rigtigt godt eksempel på følelser af alle slags. Hun er nærmest et menneske i pels - virkelig en føler.


  • #7   28. mar jeg sad lige netop og tænkte på skyld og skam, at reaktioner der kan defineres som sådanne har jeg også set ... igen er det svært at "oversætte" det til det samme som vi føler, men instinkter der gør de signalerer skyld/skam .. vi har vel alle set de videoer på nettet af en hund der står i kaos af noget der er splittet ad og hvor ejers reaktion/tonefald selv med humor får hunden til at se skyldig ud ..

    Vi er selv lidt, amen hvad skal jeg sige nu på 6. hund og føler os som nybegyndere ... Oda er den mest kærlige hund vi har haft, forstået på den måde hun virkelig gerne kysser, altså når vi kommer hjem, eller vi siger godmorgen, så går halen og når vores hoveder er tæt på så slikker hun alt hvad hun kan få lov til .. er det ikke kærlighed ?


  • #8   28. mar vi har forøvrigt apropos jalousi oplevet noget sjovt ... vores venner har Golden R, dem er vi ofte sammen med, og vi passer hinandens hunde .. der var aldrig noget ml den og vores gamle hunde Ipsen og Nova, GR kom sidst ind i gruppen ... ejer kunne sagtens tage sig af vores skotter ..MEN nu her med Oda, så er GR jaloux hvis ejer nusser med Oda og den kommer hen og blafrer med overlæben ... det er også sket en gang hvor jeg nussede dem begge, jeg havde dem på hver side, men GR begyndte at blafre og så svarede Oda selvfølgelig igen .. de går fuldstændig uden problemer omkring hinanden og ligger og sover osv .. men er mennesker indblandet skal vi være obs .

  • #9   28. mar Jeg er enig i at hunde 100% har følelser, og måske også flere end man lige går og tror. De er bare nok mere "rene" end voksne menneskers er, som du også selv er inde på Anne. Nemlig at de viser præcis hvad de føler når de føler det, der lægger ikke et motiv bagved eller en masse tanker, bare følelse. smiley

    Lucky laver i øvrigt også den der med at sætte sig med ryggen til og lade som om jeg ikke eksisterer, til stor underholdning for alle andre, når jeg sidder og forsøger at få kontakt med ham. smiley

    Og til den med at de gerne vil have din opmærksomhed, så har jeg flere gange oplevet at når jeg er hos min opdrætter, så er flokken ved at falde over hinanden for at være den der sidder i skødet og får opmærksomhed. Nogle af dem hopper så bare ovenpå de andre for at komme til, hvor andre er lidt mere "forsigtige" i deres tilgang, og slår med poten på armen for at gøre opmærksom på sig selv. Jeg oplever det bestemt også som at de bare gerne vil have opmærksomhed og nus smiley
    Teemo kommer gerne rendende hvis jeg snakker med Lucky, men det er faktisk ikke for at få mig for ham selv, men for at snakke med Lucky, for det er nogle gange nemmere at få lov til at snakke med Lucky, når moar er der smiley


  • #10   28. mar tænker også på de fortællinger man har hørt om hunde der mister ejer og sidder trofast og venter et bestemt sted ... man har også hørt om hunde der mister en hundebofælle og som ændrer sig på en måde der ligner sorg ...

  • #11   28. mar Jeg har tit oplevet med hunde, at “jeg vil ikke have det, men du skal heller ikke have det”
    Mega barnlig men ja, meget naturligt smiley
    Krammer jeg min dreng kommer hunden også og vil nusses


  • #12   29. mar Jeg er egentlig ikke i tvivl om, at hunde kan føle alle de samme grundlæggende følelser som os - hvorfor skulle de ikke kunne føle glæde, sorg, vrede osv? Det er jo ganske veldokumenteret at dyr har følelser som glæde, angst osv... troede ikke der stadig var nogen, der ikke troede på dyr havde følelser.
    For mig at se er forskellen hvilke tanker der evt tænkes i sammenhæng med følelsen. Og på mange områder sammenlignes hunde jo med børn på 2-3 år, så det er vel ikke helt utænkeligt, at det også gælder her? Altså ikke at de tænker de,samme tanker som et barn, men at niveauet af kompleksitet osv er deromkring.
    - det er selvfølgelig ikke noget jeg VED og næppe noget der kan dokumenteres, vi kan jo ikke se tanker, men det er det udgangspunkt jeg har.


  • #13   2. apr Det er en superfin figur synes jeg, selvom jeg (ligesom Anne) også har en følelse af, at hunde kan føle stolthed.

    Altså hvor følelsen ikke kommer af anerkendelse, men mere en "SÅ du lige, hvor sej jeg var der"-attitude, som helt klart udtrykker en forventning om alles anerkendelse. Det synes jeg, jeg har oplevet ret mange gange gennem årene.

    En enkelt gang har en dommer faktisk skrevet under helhedsindtrykket "Hunden mener helt klart selv, at den er verdensmester", og jeg ved ikke, hvordan jeg skal forklare det, udover en massiv udstråling af stolthed over egen præstation smiley


  • #14   3. apr Der bliver rent faktisk lavet en hel del forskning i dyrs følelser. Især i hundes smiley Det foregår i fx Finland, Sverige, USA og UK. Der er en del af den forskning der peger på at de fleste pattedyr - incl. hunde har samme slags følelser som mennesker - nærmest hele spektret.
    Jeg har aldrig kunnet tro på at dyr ikke har følelser, der minder om vores. Alle pattedyr har samme forfader og minder fysiologisk og neurolisk om hinanden. Mange patterdyr viser adfærd vi kan genkende som 'en følelse'. Så hvorfor i alverden skulle de ikke kunne føle det samme som os?
    Når jeg fx gør vildt meget ud af fortælle Penny at den sporgenstand hun har fundet til mig er virkelig vigtig for mig, at det var supergodt at hun fandt den til mig. Så kan jeg nærmest se hende vokse og hun ligner virkelig en der føler sig stolt over at hun fandt noget så vigtigt til mig. Netop - på den der 'Øj, hvor var jeg sej' - måde som Carina beskriver.
    Jeg har godt nok også oplevet mange gange med Clinton at få et 'Ja, tak' i utide fx i sit, dæk eller stå under gang. Han var lynhurtig til at indtage positionen (det var han blevet belønnet massivt for). Det kniber lidt mere med at blive i positionen, når man har fjedre i popo'en. Så jeg har rigtig mange gange oplevet at få 'Ja, tak' efter et par skridt og når jeg så vendte mig om så gik der en lille terrier bag ved mig med et udtryk i hovedet og hele kroppe, der sagde ' SÅ du lige hvor sej jeg var lige der!!!!'


  • #15   3. apr Hæhæhæ kan se, at du ved PRÆCIS, hvad jeg mener, Anne smiley

    Med mine er de tit ved at sprænges af begejstring, når de har gjort "mere" end jeg bad dem om (mere er åbenbart altid bedre i deres hoveder)
    Når de fx. lige har rundet en kegle i indkaldet, eller smutter hen over springet på vej til feltet.

    KÆFT så er de bare stolte smiley smiley smiley smiley

    JJ´s glansnummer er at vinke/sidde bamse, når han skal sidde pænt og stille før aflevering af apporten. Helst så han kan komme til at "give pote", når min hånd kommer ned for at tage fat i apporten. Ville ønske, jeg kunne lade være med at grine, fordi det bare er SÅ topnuttet!!
    I LP1 syntes dommeren også det var lidt sødt, men den går nok ikke i højere klasser smiley



  • #16   3. apr Dorit var en fest at gå rally med, og syntes selv at hun var topfed når hun lige lavede en krølle på en øvelse smiley Fx blev "løb til kegle" altid til "smadr ind i keglen", og "læg dig i felt" blev til "stil dig med forpoterne på kanten af feltet, læg dig ned og skub med forpoterne feltet fra dig, så du på magisk vis nu ligger inde i feltet" smiley Særligt den med keglen fejrede hun altid med et lille begejstre hop, som for at sige "SÅ du lige hvor langt den kegle fløj, hva'?" smiley

    Ellie laver også bamse i her, og jeg kan ikke lade være med at synes det er sødt smiley Jeg er faktisk ikke sikker på at det er noget der trækkes for i hverken DcH eller PH, men jeg er helt sikker på at man ikke har humor til sådan noget i FCI-programmerne smiley


  • #17   3. apr ELSKER både Ellie og Dorit smiley smiley

  • #18   3. apr Ahh ja, Clinton kan heller ikke rigtigt lade være med at sidde 'bamse' når han kommer ind og skal sidde foran mig. Det er et af hans 'se lige hvor ekstra dygtig jeg er' - features. Det trak ikke i DcH programmet - det medførte højest en kommentar om at han da virkelig var sød fra dommeren. Men i rally trækker det. Så jeg har virkelig måttet træne intenst med at man er bare jordens mest superseje dygtige vovse, når man kommer ind og sidder foran med BEGGE poter solidt plantet i jorden smiley

  • #19   3. apr Aj hvor sjovt.
    Specielt i "Sit foran - 1 - 2 - 3 - skridt bagud" har flere af mine også haft en tendens til lidt lette forben (aka fullblown bamse), men der er vi aldrig blevet trukket for det, så længe de bare har haft numsen i jorden smiley


  • #20   3. apr Jeg er blevet trukket for det (jeg går i DcH regi). Iflg dommeren var det jo ikke 'sit'. Men altså så er det jo bare at arbejde med at vovsen får lært at han ikke skal sidde bamse i momentet ind og sid foran i rally. Og det er da lykkedes smiley Jeg har et håndsignal (flad hånd foran mig) som nu betyder sit med poterne i jorden smiley

  • #21   4. apr Haha ja, så må man jo bare lære dem noget andet smiley

  • #22   4. apr Mette, det er så i rally du giver signal? Og ikke i DcH-programmet? For der koster det jo som ekstrakommando.

    Det er kun lydighed, jeg forholder mig til. Rally droppede jeg, da det blev for stift og navlepillende smiley


  • #23   4. apr @22: Jeg træner slet ikke DcH programmet med Clinton mere smiley Men ja, signalet ville jeg aldrig bruge i DcH programmet med ham da det jo netop ville tælle som en ekstrakommano smiley
    Mht rally vs DcH programmet. Jeg ELSKER DcH programmet fordi der er så mange øvelser, der er virkelig fede for hundene og sjove at træne. Men jeg kan faktisk godt lide at have rally lidt som en 'modpol', hvor man nørder små 'navlepillende' detaljer smiley
    ... og så træner jeg på et virkelig hyggeligt hold smiley
    Jeg er 'kommet til' at få en startbog til Penny fordi hun jo alligevel altid er med, når jeg er afsted med Clinton. Hun er altså virkelig fed at nørde små detaljer med og hun gør sig simpelthen så umage smiley Hun starter første gang til en officiel konkurrence 20 april smiley


Kommentér på:
Hunde og ”menneskelige” følelser

Annonce